Atheris sanoi:
Pohdiskelun aiheena on kahden subin säätäminen, vahvistimessa kun on vain yksi subi lähtö on käytettävä siitä saatavaa signaalia molemmille. Laitteistosta löytyy myös antimode. Kysymys kuuluukin että onko merkitystä ottaako antimoden sekä 0 että 180 lähdöistä, vai onko tarvetta käyttää jompaa kumpaa ja jakaa se sitten y haaralla subeille. Subeissa kun on kuitenkin portaaton vaiheen säätö mahdollisuus. Antimoden kalibroinnin jälkeen vaiheen säätäminen ymmärtääkseni tapahtuu niin että molempien vaihe sovitetaan kohdalleen pääkaiuttimiin yksi kerrallaan (paras mahdollinen vaste jakotaajudella) ? Eli molempien subien vaihe pyrittäisiin saamaan mahdollisimman hyväksi (suora vaste). Täysin identtisiksi vasteita on kuitenkin mahdoton saada. Vai lähtisittekö vielä hienosäätämään vaiheen korjausta molempien subien ollessa päällä, eli hienosäätää vastetta mahdollisesti paremmaksi. Toivottavasti en selittänyt asiaa liian vaikeasti
Moi,
Antimodessa ei taida olla tukea kuin yhdelle subbarille? En löytänyt netistä mitään käyttöohjeen tapaista josta olisi voinut tarkistaa.
Yhden subbarin avulla saat kokeilujen ... ja sen Antimoden avulla varmaan hyvän toiston yhdelle henkilölle kuuntelupaikkaan.
Jos säätelet niitä vaiheita ... niin Antimode sitten taas varmaan säätää ne aina samanlaisiksi mittausten jälkeen!!!!
Kahden subbarin avulla saa huoneeseen tasaisemman bassotoiston isommalle alueelle mutta silloin tarvittaisiin useita mittauksia ja niitä tukeva huonekorjaus.
Laitan oheen kuvan Onkyon PR-SC5507:n Audysseyn korjaamista subarilähdöistä mitatuista sähköisistä vasteista. Kyseisessä esivahvistimessa on siis kaksi
subbarilähtöä ja yllättäen jopa sitten huonekorjauksen bassomanagementti erillisinä molemmille subbreille.
Kaksi subbaria laitetaan yleensä esimerkiksi suorakaiteen muotoisen huoneen pitkien seinien keskikohdalle seinän viereen jolloin ainakin periaatteessa parittomat
seisovat aallot kumoutuvat molemmissa pääsuunnissa. Subbarien toiston tulee olla siis samanvaiheinen eli jos kytket kaiuttimet 180 asteen vaihesiirtoon Antimodessa
niin muista kääntää toisen subbarin vaihetta ne 180 astetta niin ollaan sitten samassa vaiheessa jälleen.
t. 5.1
PS.
Floyd E. Toole käsittelee myös subbareita kirjassaan "Sound Reproduction - Loudspeakers and Rooms" ja päätyy suosittelemaan yhden subbarin laittamista joka
nurkkaan ja samalla kunnollisen bassomanagementin käyttöä. Eli siis neljä subbaria ja nurkkiin!!!! Miten ihmeessä?
Hänen mielestään nurkkasijoittelusta saa hyvään lisäpotkua äänenpaineeseen ja jos on olemassa toimiva elektroninen bassomanagementti niin se pystyy korjaamaan
huoneresonanssien eksitoimisen vaikutuksen!!! No, siinä pitää olla varsin hyvä bassomanagementti ... enkä ole ihan varma siitä että ainakaan tuo Audyssey pystyisi
toimimaan nurkkasijoittelussa riittävän hyvin ... sillä Audysseyllä tuntuu olevan taipumus nostaa bassojen tasoa vähän liikaakin (kuten myös Oliven sokkotestin RC3, muuten teki).