Kahden mono subin säätäminen ?

Atheris

Käyttäjä
Liittynyt
30.11.2009
Viestejä
218
Pohdiskelun aiheena on kahden subin säätäminen, vahvistimessa kun on vain yksi subi lähtö on käytettävä siitä saatavaa signaalia molemmille. Laitteistosta löytyy myös antimode. Kysymys kuuluukin että onko merkitystä ottaako antimoden sekä 0 että 180 lähdöistä, vai onko tarvetta käyttää jompaa kumpaa ja jakaa se sitten y haaralla subeille. Subeissa kun on kuitenkin portaaton vaiheen säätö mahdollisuus. Antimoden kalibroinnin jälkeen vaiheen säätäminen ymmärtääkseni tapahtuu niin että molempien vaihe sovitetaan kohdalleen pääkaiuttimiin yksi kerrallaan (paras mahdollinen vaste jakotaajudella) ? Eli molempien subien vaihe pyrittäisiin saamaan mahdollisimman hyväksi (suora vaste). Täysin identtisiksi vasteita on kuitenkin mahdoton saada. Vai lähtisittekö vielä hienosäätämään vaiheen korjausta molempien subien ollessa päällä, eli hienosäätää vastetta mahdollisesti paremmaksi. Toivottavasti en selittänyt asiaa liian vaikeasti
 
Antimoden puolesta voit käyttää sekä 0 että 180 lähtöjä yhtä aikaa. Jos saat toisesta subista vaiheen käännettyä kytkimellä tms. niin lopputulos on sama kuin haaroittaisit Antimoden jomman kumman lähdön.

Pekka
 
Atheris sanoi:
Pohdiskelun aiheena on kahden subin säätäminen, vahvistimessa kun on vain yksi subi lähtö on käytettävä siitä saatavaa signaalia molemmille. Laitteistosta löytyy myös antimode. Kysymys kuuluukin että onko merkitystä ottaako antimoden sekä 0 että 180 lähdöistä, vai onko tarvetta käyttää jompaa kumpaa ja jakaa se sitten y haaralla subeille. Subeissa kun on kuitenkin portaaton vaiheen säätö mahdollisuus. Antimoden kalibroinnin jälkeen vaiheen säätäminen ymmärtääkseni tapahtuu niin että molempien vaihe sovitetaan kohdalleen pääkaiuttimiin yksi kerrallaan (paras mahdollinen vaste jakotaajudella) ? Eli molempien subien vaihe pyrittäisiin saamaan mahdollisimman hyväksi (suora vaste). Täysin identtisiksi vasteita on kuitenkin mahdoton saada. Vai lähtisittekö vielä hienosäätämään vaiheen korjausta molempien subien ollessa päällä, eli hienosäätää vastetta mahdollisesti paremmaksi. Toivottavasti en selittänyt asiaa liian vaikeasti

Moi,

Antimodessa ei taida olla tukea kuin yhdelle subbarille? En löytänyt netistä mitään käyttöohjeen tapaista josta olisi voinut tarkistaa.

Yhden subbarin avulla saat kokeilujen ... ja sen Antimoden avulla varmaan hyvän toiston yhdelle henkilölle kuuntelupaikkaan.
Jos säätelet niitä vaiheita ... niin Antimode sitten taas varmaan säätää ne aina samanlaisiksi mittausten jälkeen!!!!

Kahden subbarin avulla saa huoneeseen tasaisemman bassotoiston isommalle alueelle mutta silloin tarvittaisiin useita mittauksia ja niitä tukeva huonekorjaus.
Laitan oheen kuvan Onkyon PR-SC5507:n Audysseyn korjaamista subarilähdöistä mitatuista sähköisistä vasteista. Kyseisessä esivahvistimessa on siis kaksi
subbarilähtöä ja yllättäen jopa sitten huonekorjauksen bassomanagementti erillisinä molemmille subbreille.

Kaksi subbaria laitetaan yleensä esimerkiksi suorakaiteen muotoisen huoneen pitkien seinien keskikohdalle seinän viereen jolloin ainakin periaatteessa parittomat
seisovat aallot kumoutuvat molemmissa pääsuunnissa. Subbarien toiston tulee olla siis samanvaiheinen eli jos kytket kaiuttimet 180 asteen vaihesiirtoon Antimodessa
niin muista kääntää toisen subbarin vaihetta ne 180 astetta niin ollaan sitten samassa vaiheessa jälleen.

t. 5.1

PS.

Floyd E. Toole käsittelee myös subbareita kirjassaan "Sound Reproduction - Loudspeakers and Rooms" ja päätyy suosittelemaan yhden subbarin laittamista joka
nurkkaan ja samalla kunnollisen bassomanagementin käyttöä. Eli siis neljä subbaria ja nurkkiin!!!! Miten ihmeessä?

Hänen mielestään nurkkasijoittelusta saa hyvään lisäpotkua äänenpaineeseen ja jos on olemassa toimiva elektroninen bassomanagementti niin se pystyy korjaamaan
huoneresonanssien eksitoimisen vaikutuksen!!! No, siinä pitää olla varsin hyvä bassomanagementti ... enkä ole ihan varma siitä että ainakaan tuo Audyssey pystyisi
toimimaan nurkkasijoittelussa riittävän hyvin ... sillä Audysseyllä tuntuu olevan taipumus nostaa bassojen tasoa vähän liikaakin (kuten myös Oliven sokkotestin RC3, muuten teki).
 

Liitteet

  • Audysseyn subbarivasteet.GIF
    Audysseyn subbarivasteet.GIF
    21 KB · Katsottu: 10
Antimode perään voi laittaa yhden tai useamman subbarin. Kalibrointi tehdään kaikille yhtä aikaa. Kannattaa kuitenkin ennen kalibrointia vähän haarukoida sijoituksia ja äänenpaineita. Antimode tekee mittaukset kohtuu voimakkaalla signaalilla, joten kannattaa säätää subbari aluksi aika pienelle.

Pekka
 
pjl sanoi:
Antimode perään voi laittaa yhden tai useamman subbarin. Kalibrointi tehdään kaikille yhtä aikaa. Kannattaa kuitenkin ennen kalibrointia vähän haarukoida sijoituksia ja äänenpaineita. Antimode tekee mittaukset kohtuu voimakkaalla signaalilla, joten kannattaa säätää subbari aluksi aika pienelle.

Pekka

Niin mutta antaako Antimode kaksi erillistä optimoitua signaalia molemmille bassoille? Optimodaanko useilla mittauksilla eri kuuntelupaikoissa?

Jos näin on niin sittenhän nämä vaiheet voidaan asettaa ihan miten tahansä kun A pystyy ne kuitenkin handlaamaan kuntoon?

5.1
 
Antimodessa on vain yksi kanava. Se ei tiedä montako subbaria sen perään on kytketty. Kalibroidessaan purkki tuottaa ääntä subbarin (/subbarien) kautta ja mittaa kuulemansa. Tämän perusteella se sitten tekeen tarvittavat korjaukset. Jos siis vaiheet on ihan ketuillaan jo lähtötilanteessa niin todennäköisesti lopputuloskin on vähän niin ja näin.

Ymmärtääkseni esim. huoneen etukulmiin sijoitetut subbaset, jotka ovat suunnilleen yhtä kaukana kuuntelupaikasta ja joiden vaiheet ovat toisiinsa nähden oikein tuottavat kalibroituna hyvän lopputuloksen. Useamman pisteen kalibrointia voi käyttää samoin kuin yhden subbarin tapauksessa.

Pekka
 
Monen subwooferin järjestelmän ideana on ensisijaisesti vähentää eri kuuntelupisteiden vasteiden välistä eroa. Kun tämä ero saadaan mahdollisimman pieneksi voidaan käyttää globaalia EQ:ta kaikille subbareille ja saada lopullinen vaste tasaiseksi kaikilla paikoilla. Eli yksi Antimode käy haaroittamalla myös monelle subwooferille.

Se, että millä asettelulla ja vaihe/gain asetuksilla saadaan pienin ero kuuntelupaikoilla onkin sitten jo vähän hankalampi juttu ja vaatisi oman järjestelmän mittauksineen. Säännöllisen muotoisissa suorakulmaisissa huoneissa voivat toimia hyvin erilaiset säännönmukaiset sijoittelut ilman vaiheen/viiveen ja gainin säätöä, mutta epäsäännöllisissä huoneissa kaivattaisiin jonkinlaista optimointia näiden parametrien ja eri asettelumahdollisuuksien suhteen. Harmanin tutkijat ovat tällaisen esitelleetkin muutama vuosi sitten (Sound Field Management, mainittu myös em. erinomaisessa Floyd Toolen 'Sound Reproduction' kirjassa), mutta kaupallistettua mallia ei taida vielä olla?

Toinen monisubwooferjärjestelmän etu on vähentyneet kuopat vasteessa, joita voi ilmetä, jos subwoofer on sijoitettuna paikkaan, jossa se ei herätä riittävästi moodeja. Näitä kuoppia kun ei voi käytännössä katsoen ekvalisoida. Monella subwooferilla todennäköisemmin edes joku/jotkin subwoofereista herättävät moodeja ongelmallisella alueella eikä summatussa vasteessa kuuntelupaikalla kuoppaa ilmene. Vähän samaa ideaa kuin radiotietoliikenteen diversiteetti lähetin/vastaanottimissa, ei jää 'varjopaikkoja' vasteeseen.

Edellisen vuoksi yhden subwooferin järjestelmässä subwoofer kannattaa usein sijoittaa nurkkaan tai mahdollisesti hieman ulos nurkasta. Tällöin herätetään paljon moodeja, joita voi hallita ekvalisaattorilla. Jos ekvalisaattoria ei ole käytössä voi nurkkasijoitus olla aika kehno, jos moodit kasautuvat kapeille taajuusalueille, soinnista tulee sitten helposti yksinuottinen ja hidas (subbari saa usein haukut ja syytä etsitään jostain vapaakenttävasteen pienistä poikkeamista vaihe/ryhmäviiveissä :p )
 
Back
Ylös