Kaapelivalmistajien keinot

  • Keskustelun aloittaja jkh
  • Aloituspäivämäärä

jkh

Käyttäjä
Liittynyt
4.8.2006
Viestejä
989
Johtofirmat käyttävät erilaisia keinoja saadakseen tuotteensa erottumaan muista.
Kaapeleihin laitetetaan lisäjuttuja ja mainostetaan niiden kestävyyttä.
Siltechin kalliimpia malleja poltetaan ja jäädytetään ennen luovutusta tehtaalta.
Tara Labs laittaa huippumalleihinsa maadoituksen.
AudioQest nimittää innovaatiotaan nimellä Dielectric-bias System.
Transparent laittaa johtoihinsa passiivielementtejä.MIT seuraa perässä.
Synergistic Research laittaa aktiivielementtejä.
Tällaiset Synergistit on nyt kotonani.Ne käyttävät toimintaansa sähköä.
Niiden mukana tuli muuntaja,josta lähtee sähköjohto.Se kytketään tietenkin pistorasiaan.
Muuntajan toisesta päästä lähtee kaksi johtoa liittimineen.
Ne kytketään kaiutinkaapelien päissä oleviin vastakappaleisiin.Syttyy siniset valot kaapelien päihin aktiivisyyden osoituksena.
Tämän homman nimi on Active Shielding.
Tarkoitukseni on kokeilla kolmilla kaiuttimilla,parantaako tällainen kytkentä ääntä.
Tannoy,Magnepan ja Sonus Faber testikajareina.
Tästä myöhemmin lisää.
 
jkh,

Pieni korjaus, MIT oli ensin, Transparent tuli perässä. Oliko se yritys nyt Transparent Audio Market tai jotain, joka oli kiinteässä yhteistyössä MIT:in kanssa ja myöskin valmisti asiakkailleen valmiiksi "trimmattuja" MIT kaapeleita. Alkuperäinen ideahan oli matsata kaapelit sellaisiksi, että vahvistimen näkemä kaapeli oli aina samanlainen. Spectral oli muistaakseni valmistaja joka tilasi ensimmäisenä tällaiset matsatut kaapelit, samalla Spectral pystyi jättämään kaistaa rajaavan Zobelin pois, koska tuo Zobel oli rakennettu kaapeliin. Tuo siis tapahtui 80-luvun paremmalla puoliskolla. Naimin kaiutinkaapelithan tekevät käytännössä saman, mutta ilman ulkoisia passiivikomponentteja.

Torvihörhö
 
Onhan sitten nämä luomukaapelit vielä erikseen eli valmistajat, jotka uskovat esim puuvillan käyttöön eristeenä jne. Taitaa suurin osa perustella asiaa MDI:n avulla. Liekö sitten totta vai tarua tuokin..
 
Mika K sanoi:
Onhan sitten nämä luomukaapelit vielä erikseen eli valmistajat, jotka uskovat esim puuvillan käyttöön eristeenä jne. Taitaa suurin osa perustella asiaa MDI:n avulla. Liekö sitten totta vai tarua tuokin..

Esimerkiksi Transparent Audio on tällainen valmistaja, joka käyttää puuvillaa kaapeleissa. Eikä pelkästään eristeen täytteenä, vaan sitä löytyy myös johtimien sisältä (kupari on kierretty puuvillalangan ympärille). Tämä havainto tosin perustuu välikaapeliin. Sitä en tiedä, olisiko kaiutinkaapeleissa hyödynnetty samaa ideaa. Esimerkiksi QED X-tube on periaatteeltaan sellainen, ja onhan noita muitakin. Tuo Synergisticsin kaapeli on erittäin mielenkiintoinen. En tiedä miten heidän aktiivinen kaapelinsa on toteutettu, mutta minulla oli vuosia sitten myös idea aktiivikaapelista, joka olisi toiminut vastamelukuulokkeiden tapaan.
 
Olisiko tuo Active Shielding sellainen, että suojaan ajetaan tasajännite. En tiedä tarkalleen minkälainen keinokuorma toisessa päässä on, mutta ammattipuoli ajoi nk. phantom jännitteen tuohon suojaan mikrofonikaapeleissa. Tuommoisen aktiivi-suojan pitäis olla kaiketi melko hyvä. Tara Labs:han käyttää ns. keskustähtimaata eli kaikki suojat kytketään yhteen pisteeseen ja tuosta keskuksesta mennään yhdellä langalla esim. vesijohtoputkeen tai vastaavaan.

Torvihörhö
 
Pro-puolella phantom-jännitettä käytetään mikrofonien(ja mikkiin integroidun esivahvistimen) käyttöjännitteenä. Tasajännitteestä ei taida suojausmielessä olla mitään hyötyä, eli kytkentä on varmasti monimutkaisempi.
 
Puuvillan käyttö johdinsäikeiden seassa on vanha konsti. Tavoitteena vain oli johdon notkeuden saaminen. Näin vuosikymmenten takaisissa luurijohdoissa.
 
pmutanen sanoi:
Olisiko tuo Active Shielding sellainen, että suojaan ajetaan tasajännite. En tiedä tarkalleen minkälainen keinokuorma toisessa päässä on, mutta ammattipuoli ajoi nk. phantom jännitteen tuohon suojaan mikrofonikaapeleissa. Tuommoisen aktiivi-suojan pitäis olla kaiketi melko hyvä. Tara Labs:han käyttää ns. keskustähtimaata eli kaikki suojat kytketään yhteen pisteeseen ja tuosta keskuksesta mennään yhdellä langalla esim. vesijohtoputkeen tai vastaavaan.

Torvihörhö
En ole vielä kuunnellut näillä täällä.En tiedä teknisiä yksityiskohtia tästä Synergistin Activesta.
Jossain Stereophilen numerossa oli juttua,muistaakseni Atkinson käytti tätä systeemiä.
Veljellä kuunneltiin Synergistillä Magnepan 1,6 paneeleita.
Tuo Active-systeemi oli hänelle riittävän hyvä kauan.Mutta sitten se kohtasi voittajansa.
Straight Wire Crescendo pesi dynamiikassa nuo Synergistit.
Mutta näillä kaapeleilla on kolminkertainen hintaero Straight Wiren hyväksi.
Tannoy Revolution r1 saa olla ensimmäinen testikajari täällä.Vertailukaiutinkaapelina Straight Wire Encore 2.
 
pmutanen sanoi:
jkh,

Pieni korjaus, MIT oli ensin, Transparent tuli perässä. Oliko se yritys nyt Transparent Audio Market tai jotain, joka oli kiinteässä yhteistyössä MIT:in kanssa ja myöskin valmisti asiakkailleen valmiiksi "trimmattuja" MIT kaapeleita. Alkuperäinen ideahan oli matsata kaapelit sellaisiksi, että vahvistimen näkemä kaapeli oli aina samanlainen.

Torvihörhö
Niinhän se oli.MIT nykyisin mainostelee tuota Oracle-juttuaan.Muistaakseni nuo Oracle-MIT-kaapelit maksaa monia Transparentin malleja enemmän.MIT ei ole enää laittanut hintoja mainokseensa.
Mielestäni tuolla -aina samanlainen nähty kaapeli-systeemillä ei aina homma onnistu.
 
Moi,

Synergisticsin sivuilla ei kovin paljoa valaista, kuinka active shieldingin pitäisi toimia. Yrittääkö aktiivinen shieldaus kenties jotenkin ajaa samanvaiheista tai vastakkaista signaalia rinnalla kulkeviin johtimiin tms...
Tuosta tuli mieleen, että piirilevyllä esim data väylän eri johtimien välinen ylikuuluminen vaikuttaa signaalin nousuaikaan. Samaa idea voisi teoriassa käydä tähänkin. Kuten aiemmin mainittiin, niin en oikein minäkään usko pelkän DC:n suodattavaan vaikutukseen ;)
Odotan kuitenkin mielenkiinnolla kuuntelun tuloksia.
Transparentin kaikki paitsi kaikkein arvokkaimmat kaapelit varmaan onkin jonkinlaisia kompromisseja. Ref MM ja Opus ainakin yritetään optimoida ihan oikeasti tiettyjen komponenttien välille, jolloin Transparentin menetelmä saa parhaat edellytykset toimia.
 
Moikka!

Olisikohan kellään kaapelivalmistajalla tarjolla Bi - Wire tyyppistä valmisratkaisua, monitie - kaiuttimille, mitkä mahdollistavat jakosuotimillaan kyseisen johdotuksen?

Esim. Koaksiaalista kaapelia ylemmille taajuuksille ja jotain muuta jakosuotimen alimmille taajuuksille?
 
Matti Lehtinen sanoi:
Olisikohan kellään kaapelivalmistajalla tarjolla Bi - Wire tyyppistä valmisratkaisua, monitie - kaiuttimille, mitkä mahdollistavat jakosuotimillaan kyseisen johdotuksen?

En tiedä tarkoitatko nyt samaa mitä luulen, mutta esimerkiksi Audioquestin paremman luokan kaapeleissa tuplajohdotuksessa käytetään tiettyjä johtimia diskantille ja bassoille. Ei varmasti ole ainoa valmistaja, jolta vastaavaa löytyy, mutta en nyt heti ainakaan muista toista. AQ:t olivat aikanaan kovasti suosittuja, ja niitä näkyy edelleen liikkuvan käytettynä. Muutamia niistä omistin itsekin.

Goldmund taisi käyttää koaksiaalikaapelia myös jossain kaiutinkaapelissaan välijohtojen lisäksi?
 
Jani P sanoi:
En tiedä tarkoitatko nyt samaa mitä luulen, mutta esimerkiksi Audioquestin paremman luokan kaapeleissa tuplajohdotuksessa käytetään tiettyjä johtimia diskantille ja bassoille. Ei varmasti ole ainoa valmistaja, jolta vastaavaa löytyy, mutta en nyt heti ainakaan muista toista. AQ:t olivat aikanaan kovasti suosittuja, ja niitä näkyy edelleen liikkuvan käytettynä. Muutamia niistä omistin itsekin.

Goldmund taisi käyttää koaksiaalikaapelia myös jossain kaiutinkaapelissaan välijohtojen lisäksi?

Kiitos Jani!

Just noin tarkoitin, miten ymmärsit. Pitääkin tutustua tarkemmin, ellen innostu itse vääntämään. :)

Matti.
 
Makero sanoi:
Moi,

Synergisticsin sivuilla ei kovin paljoa valaista, kuinka active shieldingin pitäisi toimia. Yrittääkö aktiivinen shieldaus kenties jotenkin ajaa samanvaiheista tai vastakkaista signaalia rinnalla kulkeviin johtimiin tms...
Tuosta tuli mieleen, että piirilevyllä esim data väylän eri johtimien välinen ylikuuluminen vaikuttaa signaalin nousuaikaan. Samaa idea voisi teoriassa käydä tähänkin. Kuten aiemmin mainittiin, niin en oikein minäkään usko pelkän DC:n suodattavaan vaikutukseen ;)
Odotan kuitenkin mielenkiinnolla kuuntelun tuloksia.
Transparentin kaikki paitsi kaikkein arvokkaimmat kaapelit varmaan onkin jonkinlaisia kompromisseja. Ref MM ja Opus ainakin yritetään optimoida ihan oikeasti tiettyjen komponenttien välille, jolloin Transparentin menetelmä saa parhaat edellytykset toimia.
En minäkään paljon tiedä siitä muuta ,kuin että muuntajan avulla tuo aktiivisyys tehdään.
Veli osti Synergistit vuosi sitten Sound By Singeristä Nykistä.Siellä kuulemma hehkuttivat kaapeleita kovasti.
Onhan tämä Synergistic ollut vakiomerkkejä Saksan messuilla.
Mutta siellä kaiken muun seassa ei kaikkeen kiinnitä aina huomiota.
On aika yksilökohtainen juttu mielestäni nuo Transpan kalleimmat johdot.
Minun korvilleni niiden sointi ei aina ole ollut silkkaa hunajaa.
Tuo optimointijuttu on myös makuasia.Miten tämän kuvaisin?
Se on Transparentin näkemys siitä,miltä noiden kalliimpien johtojen pitää kuulostaa.
Nuo huippumallit ei enää ole ääneltään niin yleisluontoisen kuuloisia,kuin pelkkä Refe-mallisto.
Ne huippumallit,Opus ja Refe MM soivat tietyllä tavalla.
En sano,että niiden äänessä on annos ylimääräistä jylhyyttä,mutta ne määrää sitten kuitenkin setin sointisävyn passiivikomponentteineen.
 
jkh sanoi:
En minäkään paljon tiedä siitä muuta ,kuin että muuntajan avulla tuo aktiivisyys tehdään.
Veli osti Synergistit vuosi sitten Sound By Singeristä Nykistä.Siellä kuulemma hehkuttivat kaapeleita kovasti.
Onhan tämä Synergistic ollut vakiomerkkejä Saksan messuilla.
Mutta siellä kaiken muun seassa ei kaikkeen kiinnitä aina huomiota.
On aika yksilökohtainen juttu mielestäni nuo Transpan kalleimmat johdot.
Minun korvilleni niiden sointi ei aina ole ollut silkkaa hunajaa.
Tuo optimointijuttu on myös makuasia.Miten tämän kuvaisin?
Se on Transparentin näkemys siitä,miltä noiden kalliimpien johtojen pitää kuulostaa.
Nuo huippumallit ei enää ole ääneltään niin yleisluontoisen kuuloisia,kuin pelkkä Refe-mallisto.
Ne huippumallit,Opus ja Refe MM soivat tietyllä tavalla.
En sano,että niiden äänessä on annos ylimääräistä jylhyyttä,mutta ne määrää sitten kuitenkin setin sointisävyn passiivikomponentteineen.
Itse kuvailisin ääntä niin, että ainakin Ref MM ja varmaankin myös Opus on neutraalimmat kuin Reference. Opusta en tosin ole kuullut.
Systeemin oma soundi paljastuu selvemmin, mutta äänestä kyllä tuli sellainen kuivahko vaikka sävyjä onkin koko äänialueella enemmän.
Basson "jylhyys/yleisluontoisuus" vaihtui potkivampaan tyyliin - ehkä juuri paremman tunauksen kautta epämääräinen basson humina väheni.
Voisiko olla niin, että kuuntelemasi systeemin soundi itsessään onkin "jylhä". Ite tykkään Transpan soundista.
Aikoinaan Transpan Ultra:lla korvasin Cardasin Golden Cross välijohdot ja kaiutinjohdot.
Oli niissä jotain addiktoivaa heti alusta lähtien, kun huomasin seurailevani esim, miten joku soittaa instrumenttia.
Samassa merkissä on pysytty siitä lähtien, mutta varsinkin silloin alussa oli naama kuin hangon keksillä niitä kuunneltaessa :)
 
Makero sanoi:
Itse kuvailisin ääntä niin, että ainakin Ref MM ja varmaankin myös Opus on neutraalimmat kuin Reference. Opusta en tosin ole kuullut.
Systeemin oma soundi paljastuu selvemmin, mutta äänestä kyllä tuli sellainen kuivahko vaikka sävyjä onkin koko äänialueella enemmän.
Basson "jylhyys/yleisluontoisuus" vaihtui potkivampaan tyyliin - ehkä juuri paremman tunauksen kautta epämääräinen basson humina väheni.
Voisiko olla niin, että kuuntelemasi systeemin soundi itsessään onkin "jylhä". Ite tykkään Transpan soundista.
Onhan minullakin suurin osa Transpaa,enimmäkseen Refeä.
Eihän Opusta tietenkään täällä kaapelivihhaajien maassa(anteeksi kärjistys)kuule,ellei eräs määrätietoinen henkilö niitä ennakkoluulottomasti tilaa.

Opusta kuulin Nykissä Rockport-kivikajareilla,Halcron vahvaimilla.Ääni oli huoneen täyteinen.
Refe MM-mallien jylhyys johtui kyllä paljolti kuunteluhuoneista.Molemmissa kuuntelupaikoissani täällä Suomessa huoneet olivat suuret ja pelkistetyt.
Toisaalta asia on niin,että nuo johdot paljastavat kaiken.Akustiikkaa myöten.
Niin meidänkin Refe XL-bal-johdot pakotti tekemään kaiuttimien siirron,usko tai älä.
Resoluution raju lisääntyminen tuli näiden johtojen kera.
Setin ja huoneen pitää pysyä tuon muutoksen mukana.Muuten tulee ongelmia.
 
Nyt on näitä nimettömiä(kaapelin nimi unohtunut laittaa johtoon)Synergistejä soiteltu aktiivisina pari päivää Tannoylla.
Active Shielding kytkentä tuo ääneen ainakin yhden asian paremmin verrattuna 300 euroa Munchenissä maksaneisiin Straight Wire Encore2-kaiutinkaapeleihin.
Äänellinen ilma.
Ilmavuutta tulee lisää äänialuiden väliin.Tarkoittaa erottelun paranemista.
Parasound-cd-pyörittimellä on Theta-muuntimen kautta soitettu kevyttä ja klassista.
Tannoy Revolution r1 ei ole pienenä luukuttelukajari.
Volyyminäyttö Parasound-etusessa ollut enimmäkseen luvuissa -28,-30.
Pienelle Cambridge-päättelle nämä Tannoyt kyllä sopii.Taas ne Britit keskenään..
Seuraaavat kuuntelut onkin sitten paljon järeämmällä kalustolla.
 
Kun lukee toisen foorumin kaapelijuttuja,niin joidenkin mielestä kaikille pitää riittää kaapeliksi mahdollisimman ohutta bulkkitavaraa.
Kaikki kaapelit on kuulemma aina äänellisesti samanlaisia.
Jos joku valmistaja on sitten laittanut johtoihinsa jonkun "jutun",se kuulemma aina huonontaa äänen!
Eli eroa kuullaan silloin kuitenkin!
Nuo passiivikomponentit,DBS,Active Shieldingit,maadoitukset ym.tekevät johdosta muka huonomman.
Onkohan tuo skeptikot salaa kuunnelleet noita juttuja sisältäviä johtoja ja kuulleet äänen huonontuneen?
Olen ihan eri mieltä.Nuo -ei tavallinen kaapeli -toteutukset parantavat ääntä!
 
Back
Ylös