Kaapelin vaikutus ääneen

seppo kaksonen sanoi:
Samanmerkkisten kaapelien portaat hintahaarukassa ylöspäin usein tuovat mukanaan parempia ominaisuuksia.

Löytyisikö esimerkkejä tällaisesta tapauksesta? Miltä erot mahtoivat kuulostaa?
 
Koita ihmeessä Jani, vaikka uskon että olet jo koittanutkin 8)

Tärkeempää olis huomata mitä Seppo sanoi että toisessa setissä lakunaru voi kuulostaa paremmalta kuin 400e merkkikaapeli, ja toisessa toisinpäin.


t.JH
 
jhyv sanoi:
Tärkeempää olis huomata mitä Seppo sanoi että toisessa setissä lakunaru voi kuulostaa paremmalta kuin 400e merkkikaapeli, ja toisessa toisinpäin.

Miten tämä lause tuntuu niin kovasti taistelevan järkeä vastaan? :)

Jussi
 
Jani P sanoi:
Löytyisikö esimerkkejä tällaisesta tapauksesta? Miltä erot mahtoivat kuulostaa?

No joo, tuo Janin skeptinen asenne jaksaa kummastuttaa. Länsimainen hifi-lehdistö on täynnä kaapeliarvosteluja, ei toki "kaikki kuvasta ja äänestä"-lehdessä, mutta Korvanlehti-osiossakin on jo pari kaapelitestiä. Kaapeleita siis arvioidaan ääneen vaikuttavina hifikomponetteina muun hardwaren tapaan. Miksi? Ehkäpä siksi, että niillä on ääneen vaikuttavia ominaisuuksia ainakin ,kun setti on tarpeeksi korkeatasoinen ja harrastajalla on kokemusta, ymmärrystä ja korvaa riittävästi. Näitä ominaisuuksiahan ei kaikilla ole, olemme erilaisia ja ymmärrämme ja kuulemme asiosta eri tavoin. Tämä kummemasta asiasta tässäkään ei liene kysymys... :)
 
kaartovaara sanoi:
No joo, tuo Janin skeptinen asenne jaksaa kummastuttaa. Länsimainen hifi-lehdistö on täynnä kaapeliarvosteluja, ei toki "kaikki kuvasta ja äänestä"-lehdessä, mutta Korvanlehti-osiossakin on jo pari kaapelitestiä. Kaapeleita siis arvioidaan ääneen vaikuttavina hifikomponetteina muun hardwaren tapaan. Miksi? Ehkäpä siksi, että niillä on ääneen vaikuttavia ominaisuuksia ainakin ,kun setti on tarpeeksi korkeatasoinen ja harrastajalla on kokemusta, ymmärrystä ja korvaa riittävästi. Näitä ominaisuuksiahan ei kaikilla ole, olemme erilaisia ja ymmärrämme ja kuulemme asiosta eri tavoin. Tämä kummemasta asiasta tässäkään ei liene kysymys... :)

Eikös tuo skeptisyys ole ihan aiheellista kun on asiakseen joskus kokeillut millaisia ne _äänelliset_ erot todella ovat? Sokkokuuntelussa tietenkin. Kokonaiskokemukseen avoimessa kuuntelussa vaikuttaa moni muukin asia mutta ei sillä korvien tai kuulemisen kanssa ole mitään tekemistä. Jos siinä ei joku toinen sitten saa samoja kiksejä liekkö se hänen korviensa syytä kun ei kuule sen suurempia _äänellisiä_ eroja ja/tai ei mahdollisesti pidä niitä investointiin tarvittavan rahamäärän arvoisena?

Minusta tuo aiemmin esitetty 5% äänellisiä parannuksia, 95% omistamisen riemua oli asian kokeilleelta henkilöltä varsin rehellinen ja hyvä kommentti.

Jussi
 
Jussi puhuu asiaa. Kaapeleissa on eroja joita toiset kuulee toiset ei. Mielestäni erot ei ole isoja, mutta kun hiotaan viimeistä pilkkua pienetkin asiat muodostuvat merkityksiltään suuriksi, joiden perusteella porukka sitten ylistää tai leimaa piuhan huonoksi oman mieltymyksensä mukaan. Koska itse en muuta selitystä keksi tyydyn ajattelemaan pihojen ja laitteiden sähköisien ominaisuuksi vaikuttavan lopullisen sointiin.

Itse en ole sokkokuunnellu johtoja, enkä osaa sanoa miten kävisi. Omana tavoitteena on aina ollu maksimoida saatava hyöty, eli hankkia/löytää rojut jotka olis halvat ja hyvät, ulkonäkö ei ole niin merkityksellinen kuin ääni. Tosin tuo on jääny tavoitteeksi, ei ole olleet halpoja ei :) Se kuitenkin on todettu että halvallakin voi saada todella hyvin toimivia settejä kaapeleineen muineen.

t.JH
 
kaartovaara sanoi:
No joo, tuo Janin skeptinen asenne jaksaa kummastuttaa.

En mää oo skeptinen. Haluaisin vain lukea mitä muut ovat kuulleet. Vai eivätkö ole kuulleet sitten mitään, kun näin vähän tulee ajatuksia kuunteluhavainnoista?

kaartovaara sanoi:
kun setti on tarpeeksi korkeatasoinen ja harrastajalla on kokemusta, ymmärrystä ja korvaa riittävästi

Toivottavasti nää korkeatasoiset harrastajat huomaa kun kaiuttimien vaiheistus on väärin. Pari tapausta ainakin löytyy, ketään osoittelematta. :D Eräiden henkilöiden korvia kyllä kieltämättä arvostaisin vähän omiakin enemmän. Ammattilaiset kun on ammattilaisia.
 
Kaapeleiden osalta minä en välttämättä halua kuulla, mitä muut ovat luulleet kuulevansa, vaikkeivat olisikaan luulleet, vaan kuulleet. Suhtaudun myös epäilevästi harrastajien epäilyihin kaapelien erojen todellisen olemassaolon suhteen, koska epäilemättä epäilys kyvystä havannoida eroja asettaa epäilynalaiseksi subjektiivisen vaikutuksen, jonka takia epäilys itsessään estää erojen kuulemisen tai epäilys vääristää kuulohavaintoja epäilyttävästi. Luulen, että kuulen mahdolliset erot, mikäli ne korvin ovat kuultavissa, mutten siltikään luule siihen pystyväni silloin kun sen eron itse asiassa kuulen, jos luuleminen voi vaikuttaa asiaan pelkän kuulemisen sijasta. Luulo voi olla suurempi kuin kuulo ja kuulo taas todellisempi kuin luulo.

???
 
Jani P sanoi:
Löytyisikö esimerkkejä tällaisesta tapauksesta? Miltä erot mahtoivat kuulostaa?

Tuohon kysymykseen on helppo, että vaikea vastata. Laitteistoni ja kaiuttimien kaapelointiin olen kokeillut monia kaapeleita ja lähtökohta on, ettei kapelia hankita sen vuoksi, että löytyisi uusi, vaan korvinkuullen parempi. Olisiko 5 vuotta sitten, kun hommasin IXOS Gamma Audition II kaapelit cd:n ja vahvistimen väliin. Tuolloin kotia kantamani kaapelit olivat olleet huonompia, kuin laku, ehkä kuitenkin erilaisia. Vuosi sitten parantelin kaapelointia ja netistä lukemieni arvosteluiden ja arvioiden perusteella hommasin välikaapeliksi Transparentin Ultran, jonka ostin ihan sokkona. Riikosen Juha toimitti kuunteluun Superin tuplajohdotus kaapelit kaiuttimille. Kuuntelinkin nuo kaiutinkaapelit, mutta en pitänyt ja hän otti ne mukaansa. Ostin kuitenkin myöhemmin ko. kaapelit ja posti toimitti.
Kaapelointi ei kuitenkaan mielyttänyt ja laitoin takaisin DLS:n välikaapelin, joka oli IXOSen jälkeen ja neljänneliön kuparikaapelit (Vivanco-aiempi versio).

Ratilainen toimitti Analysiksen Oval One kaapelin välikaapeliksi ja taas pakko-ostos. Kaapeli kuulosti osalla kuuntelualueesta todella mukavalta, mutta ääni oli hieman yläpäästä viileä. Hommasin Analysiksen Oval 9 kaiutinkaapelit ja taas pakko-ostos Ratilaiselta. Analysiksen kaiutinkaapeli oli joka osa-alueella parempi, kuin tavan kuparikaapeli, mutta ylemmän keski-äänen virhe, sekä ässä virhe ja aikalailla sähäkät pellit tuottivat huolia.
Ajattelin kokeilla Copper Ovalia välikaapeliksi. Senkin ostin sokkona, mutta hyviä ostoksia nämä kaksi viimeistä ja päivityksen tarvetta ei ole.

-Pistän väliin huomioni Copperista heti tuoreeltaan kevättalvelta. Hypätkää lopputeksteihin, mikäli juttu käy rasitavaksi, tai liian pitkäveteiseksi.

Kerron ensin tilatoistosta, joka oli jo aiemmin riittävä minulle. Tila sinäänsä on mielenkiintoinen, koska ennen tila välittyi kaiuttimien ympärillä ja äänet syntyivät keskellä ja levisivät kauniisti sivuille. Nyt tila välittyy myös kaiuttimien keskellä ja laulaja sen sijaan jotta olisi "silmillä" sijoittuukin tilaa syvyyssuunnassa niin kuin laulaja kulloinkin on levylle miksattu.
Soitinten paikka sterokuvassa on selvästi huomioitavissa leveysakselilla ja jäsentyminen myös pystyakselilla antaa oikean korkeuden rummuston ja peltien suhteen myös muilla soittimilla kuin ne on levylle miksattu.
Laulajan suun ja lausumisen voi kuulla selvemmin niin, että tavoiteltu tunnetila on paremmin kuultavissa. Kitaran kaulailu Bonnie Raittin Road Tested levyllä on kuultavissa paikoitellen todella selvästi, myös Raittin persoonallinen jokseenkin elämää nähnyt ääni on hyvin kuultavissa kappaleella Love Me Like A Man.
Cody Moffettin levyn kontrabasso itsessään pysyy hyvin kekellä tarjoten tilallisen informaation ympärilleen mukavasti. Batricia Barberin samettinen ääni jää vielä vähän vajaaksi, mutta Nightclub levyllä Autumn Leaves kappalella on kuultavissa mukavasti myös tilainformaatiota myös kaiuttimien keskellä, missä en ole sitä ennen tottnut kuulemaan.
Johnnny Cashin AmerikanIV: The Man Comes Around levyn toinen raita Hurt paljastaa loppuvyörytyksen kitaroinnin lisäksi pianon, joka kilkattaa siellä selvästi. Danny Boy sinäänsä ei tuo vielä niitä tuntemuksia, joita olen tottunut kuulemaan aieman Oval One johdon välityksellä. Kun taas Jacinthan Autumn Leaves äänitteellä Moon River toistuu kivoin värein ja pianon vyörytys tulee esiin selvemmin ja soi pitempää.

Tässä nyt aluksi tuntemuksia. Analysiksen johdoissa on hyvä keskialue ja Copper Ovalin ja Oval Onen välillä tällä aluella ei juurikaan ole huomiotavissa suurempia eroja kuin ylemillä keski-äänillä Copper Ovalin eduksi. saundilliset erot noiden kahden johdon välillä ovatkin lähinnä diskantin ja basson saralla ja pienistä moitteista huolimatta odotukseni Copper Ovalin suhteen on korkealla ja kesällä uskonkin olevani huomattavasti viisaampi.

-Ääni on muuttunut sisäänajossa todella ja Triangelin diskantin tuomat mausteet oli nyt tuolla Copperilla korjattavissa. En voi suositella kyseisen merkin kaapeleita, enkä arvostella jonkin toisen. Toki huomioni saattavat herättää teissä koomisia ajatuksia kertomaani kohtaan, mutta otan sen vastaan.
Kaapelien valinta ja asiat mitkä siihen vaikuttavat ovat hyvinkin henkilökohtaiset. Monessa tapauksessa vertailun tekeminen on hankalaa ja kaapelit nopesti kuunnellen tuotavat hyvinkin samanlaisia huomioita, eikä kaapeleiden välille synny hinnastakaan huolimatta eroja. Tuolloin on syytä käyttää sitä vanhaa hyväksi havaittua lakua, tai aiemmin hankittua kaapelia.
 
seppo kaksonen sanoi:
Laitteistoni ja kaiuttimien kaapelointiin olen kokeillut monia kaapeleita ja lähtökohta on, ettei kapelia hankita sen vuoksi, että löytyisi uusi, vaan korvinkuullen parempi.

Lähtökohtana kuulostaa hyvältä. Miten olet omasta mielestäsi onnistunut tässä? Kaapeli on näköjään vaihtunut aika useasti, eikä aina ole mennyt nappiin?

Omat kokemukset ovat aika samanlaisia. Sillä erotuksella, että minulle ei ole tullut pakottavaa tarvetta ostaa kokeilemiani kaapeleita. On noita eri merkeiltä kyllä ollut, ja aika moni niistä on todellakin ostettu sokkona tai hyvin pikaisella kuuntelulla. Testit olen yrittänyt tehdä aina lainakaapeleilla ihan vain siksikin, että kaapelin omistaminen vaikuttaisi selvästi lopputuloksiin.

Olisi mukava kuulla tuosta aiemmin mainitusta hintaluokan vaikutuksesta kaapelin äänenlaatuun. Useimmiten kalliimpi mallisto on mm. paksumpaa, joka tietysti selittäisi osaltaan laatueroja kun kaapelin suhteellinen vaikutus kaiuttimen toimintaan pienenee. Olen jossain määrin sitä mieltä, että kaapeleilla löytyy tietty optimi (rakenne ja hinta huomioiden), jossa harrastaja saa parasta vastinetta rahalle. Toisaalta kalliistakin hintaluokista löytyy sellaisia tuotteita, joita ei voisi suositella kuin hinausköydeksi. Mielikuvien vaikutus on kuitenkin monesti niin vahva, että korvien kuulemasta huolimatta päädytään siihen yleisesti hyväksyttyyn ratkaisuun (olkoon nyt vaikka lehden testien perusteella valitut).

Ihan mielenkiintoista sinänsä, että juuri kaapeleiden osalta pääsääntöisesti valinta tehdään jollekin muulle kuin itselle. Esimerkiksi kavereille, vahvistimelle, kaiuttimelle, vaimolle, kissoille tai koirille. Tunnen tosin asian vakavasti ottavia harrastajia, joille väärät kaapelit tietäisivät unettomia öitä. Sellaista antaumusta pitää ehdottomasti arvostaa. Show off -tyyppinen harrastus on sitten ihan eri asia.

seppo kaksonen sanoi:
Kaapelien valinta ja asiat mitkä siihen vaikuttavat ovat hyvinkin henkilökohtaiset. Monessa tapauksessa vertailun tekeminen on hankalaa ja kaapelit nopesti kuunnellen tuotavat hyvinkin samanlaisia huomioita, eikä kaapeleiden välille synny hinnastakaan huolimatta eroja.

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että olet verrannut kaapeleita pitkiä aikoja keskenään? Tarkoitan vertailulla nyt sitä, että kaapeleita on todellakin vaihdeltu edes takaisin, eikä pelkästään asennettu uusia tilalle ja ruvettu kuulemaan eroja.

Omissa kuuntelukokeissa olen päässyt parhaisiin tuloksiin tekemällä mahdollisimman nopeita vertailuja. Näin kaapelien ominaispiirteet jopa näyttävät pysyvän yllättävän johdonmukaisina. Jos verrattavia kaapeleita kuuntelee tunnin, niin samaan tulokseen on vaikea päästä. Pitäisin erittäin lyhyitä sessioita tarpeellisena äänenlaadullisesti parasta kaapelia valittaessa, vaikka en Tune Dem -henkilöitä olekaan (kiinnostaisi kyllä!).
 
Välikaapeleita kun vekslasin "lennosta" vanhassa setissä ottoa vaihtamalla kaukosäätimellä, niin erot tuntuivat tulevan esille juurikin nopealla vertailulla ja lyhyessä ajassa. Kun hommaa oli tahkonnut pitemmän aikaa kuten yli puoli tuntia, erot tuntuivat sitten katoavan kuin tuhka tuuleen.
 
Jani P sanoi:
Lähtökohtana kuulostaa hyvältä. Miten olet omasta mielestäsi onnistunut tässä? Kaapeli on näköjään vaihtunut aika useasti, eikä aina ole mennyt nappiin?

Omat kokemukset ovat aika samanlaisia. Sillä erotuksella, että minulle ei ole tullut pakottavaa tarvetta ostaa kokeilemiani kaapeleita. On noita eri merkeiltä kyllä ollut, ja aika moni niistä on todellakin ostettu sokkona tai hyvin pikaisella kuuntelulla. Testit olen yrittänyt tehdä aina lainakaapeleilla ihan vain siksikin, että kaapelin omistaminen vaikuttaisi selvästi lopputuloksiin.

Olisi mukava kuulla tuosta aiemmin mainitusta hintaluokan vaikutuksesta kaapelin äänenlaatuun. Useimmiten kalliimpi mallisto on mm. paksumpaa, joka tietysti selittäisi osaltaan laatueroja kun kaapelin suhteellinen vaikutus kaiuttimen toimintaan pienenee. Olen jossain määrin sitä mieltä, että kaapeleilla löytyy tietty optimi (rakenne ja hinta huomioiden), jossa harrastaja saa parasta vastinetta rahalle. Toisaalta kalliistakin hintaluokista löytyy sellaisia tuotteita, joita ei voisi suositella kuin hinausköydeksi. Mielikuvien vaikutus on kuitenkin monesti niin vahva, että korvien kuulemasta huolimatta päädytään siihen yleisesti hyväksyttyyn ratkaisuun (olkoon nyt vaikka lehden testien perusteella valitut).

Ihan mielenkiintoista sinänsä, että juuri kaapeleiden osalta pääsääntöisesti valinta tehdään jollekin muulle kuin itselle. Esimerkiksi kavereille, vahvistimelle, kaiuttimelle, vaimolle, kissoille tai koirille. Tunnen tosin asian vakavasti ottavia harrastajia, joille väärät kaapelit tietäisivät unettomia öitä. Sellaista antaumusta pitää ehdottomasti arvostaa. Show off -tyyppinen harrastus on sitten ihan eri asia.

Käytössäni olevat välikaapelit ovat neljännet välikaapelit. IXOS, DLS ja Analysiksen Copper Oval ovat tällä laitteistolla erilaiset mm. sterokuvan, tarkkuuden suhteen. Sävyiltään hieman samanlaiset. DLS Ultimate Balanced Audio Interconnect Cable saman merkin ei kiristettävillä päillä on musikillisesti mielestäni ollut kaikista paras ja edellisen Sony CDP-XA 50 Es cd- soittimen kanssa kaapeli toimi todella hyvin ja sitä aika varauksetta suosittelin. Nykyisen Denonin kanssa tuo kaapeli tuottaa ylä-alueita korostavan ja ässien virheelisen toistuman.
Tuo DLS maksoi vain 30€ kasattuna. Copper tuottaa hieman samanlaisen soinnin nykyisellä laiteistolla.
Äänikuva on kohtuu iso ja hyvin kasassa. Sellaista tarkkuutta kuten Sonyn cd:lla en tuolla Denonilla saa, mutta äänessä on vähemmän virheitä. Toisaalta virheistään huolimatta Sony kuulosti hyvältä, mutta lajitteli joko tarkuuden, tai jonkin muun syyn vuoksi levyt todella rankasti hyviin ja hunoihin.

Kaapelit ovat vaihtuneet ja unohtuipa Transparentitkin välistä. Kuuntelin yli 20 vuotta lakuilla ja myönnän, että noillakin tulisi toimeen. Nykyinen kaapelointi toistaa basso-alueen jäseentyneemmin alas, kuin normaali neljän neliön kuparikaapeli ja laku. Ääni on myös läpikuultavampi ja äänikuva isompi, kuin edellisillä.
Transparentilla Ääni ei noussut tällä laitteistolla tarpeeksi ylös ja laulaja kävi välillä polvillaan, ehkäpä laitteistoni ei ollu Trasparentin tasolla, kuten eräs harrastaja sanoi. Yläbassot myös korostuivat ja alimmat toistuivat heikommin, kun Vivancon kaapelilla ja DLS:n välikaapelilla.
Jospa näillä nyt nykyisillä menisi pidempään. Kaiken aikainen vaihtelu ei tuota, kuin tuskaa uskoisin. Hyvillä laitevalinnolla selviää todella pitkälle. On kerrottu, että hyvä laitteisto tuo kaapeleiden erot esille ja kaapeloinnista on tuolloin saatavissa kuulemma parempi hyöty. Kyllä tällä ehkä ns. High End mittapuun mukaan hunomallakin laitteistolla kaapelien väliset erot tulevat hyvin selväksi ainakin tälle kuulijalle.

Jani P sanoi:
Tarkoittaako tämä nyt sitä, että olet verrannut kaapeleita pitkiä aikoja keskenään? Tarkoitan vertailulla nyt sitä, että kaapeleita on todellakin vaihdeltu edes takaisin, eikä pelkästään asennettu uusia tilalle ja ruvettu kuulemaan eroja.

Omissa kuuntelukokeissa olen päässyt parhaisiin tuloksiin tekemällä mahdollisimman nopeita vertailuja. Näin kaapelien ominaispiirteet jopa näyttävät pysyvän yllättävän johdonmukaisina. Jos verrattavia kaapeleita kuuntelee tunnin, niin samaan tulokseen on vaikea päästä. Pitäisin erittäin lyhyitä sessioita tarpeellisena äänenlaadullisesti parasta kaapelia valittaessa, vaikka en Tune Dem -henkilöitä olekaan (kiinnostaisi kyllä!).

Olet oikeassa. Nopealla kuuntelulla selviää hyvinkin nopeasti onko kaapelista mihinkään ja onko eroja. Kuuntelenkin kaapelia vaihtaen nopeasti levyjä ja myös kaapelin mahdollista mukanaantuomaa saundimuutosta ym. eroja. Mikäli kaapeli kuulostaa hyvältä, tai sellaiselta, että pidempiaikainen kuuntelu olisi paikallaan-jää uusi kaapeli kiinni.
Ensimmäisten viikkojen ja kuukausien aikana kaapelin luonne muuttuu ja ns. sisäänajo yleensä parantaa ominaisuuksia.

[/quote]
 
Jani P sanoi:
Omissa kuuntelukokeissa olen päässyt parhaisiin tuloksiin tekemällä mahdollisimman nopeita vertailuja. Näin kaapelien ominaispiirteet jopa näyttävät pysyvän yllättävän johdonmukaisina. Jos verrattavia kaapeleita kuuntelee tunnin, niin samaan tulokseen on vaikea päästä. Pitäisin erittäin lyhyitä sessioita tarpeellisena äänenlaadullisesti parasta kaapelia valittaessa, vaikka en Tune Dem -henkilöitä olekaan (kiinnostaisi kyllä!).

Nopeita vertailuja tekemällä ja kaukosäätimellä vekslaamalla, viittaa juuri siihen, että hakemalla haetaan eroja. Naimin pääte/etunen demotessa ei tullut mieleenkään, että saundaisiko paremmin jos laittaisi "kunnon" touvia. Saundissa kun ei ollut juuri moitittavaa. Tämä siis setillä jossa kaikki muu oli Naimia, kaiuttimet vain Sonus faberilta. Tuntuukin välillä siltä, että kiinnostus kaapeleiden vaihtoon lähtee siitä jos nykyinen saundi ei oikein miellytä.
 
tarmo ojanen sanoi:
Tuntuukin välillä siltä, että kiinnostus kaapeleiden vaihtoon lähtee siitä jos nykyinen saundi ei oikein miellytä.

Aivan varmasti lähteekin. Jos homma pelaa niin ei tule mieleenkään ruveta vertailemaan tai sisäänajamaan uusia kaapeleita. Luulen, että sama asia pätee myös soittimeenkin. Tietysti muitakin perusteita voi aina löytyä. Joku saattaa vaihtaa laitteita pelkästään huvin vuoksi.
 
Seppo:
"Jospa näillä nyt nykyisillä menisi pidempään. Kaiken aikainen vaihtelu ei tuota, kuin tuskaa uskoisin. Hyvillä laitevalinnolla selviää todella pitkälle. On kerrottu, että hyvä laitteisto tuo kaapeleiden erot esille ja kaapeloinnista on tuolloin saatavissa kuulemma parempi hyöty. Kyllä tällä ehkä ns. High End mittapuun mukaan hunomallakin laitteistolla kaapelien väliset erot tulevat hyvin selväksi ainakin tälle kuulijalle. "


Samaa mieltä, laitevalinnat ovat ensisijaisia.

Mutta kyllä hyvätasoinen äänilähde tulee olla ja mielellään tietenkin koko systeemi, jotta saataisiin ne TÄRKEIMMÄT erot kaapeleista esiin. Sävyeroja tulee varmaan millä tahansa vehkeillä.

Ossi
 
Toisinkuulija sanoi:
Mutta kyllä hyvätasoinen äänilähde tulee olla ja mielellään tietenkin koko systeemi, jotta saataisiin ne TÄRKEIMMÄT erot kaapeleista esiin. Sävyeroja tulee varmaan millä tahansa vehkeillä.

Ossi

Niin, no laitoin tuon High End määritelmän mukaiset laitteet ja niin edelleen.... Denonin laitteet ovat tukevaa ja teknisesti, että myös musikaalisesti hyvää tasoa. Monesti paikalle poikkeava kuuntelija odottaa kuulevansa "Denonin" laitteita. Yllätyksekseen hän kuulee musiikkiakin, mutta kun vahvistimessakin on ne sävysäätimetkin, nekin tietysti voi ohittaa.

Kaapeleiden vaihtoon on vaikuttanut laitteiston vaihtuminen Sonysta Denoniin ja kaapelointi ei vaan natsannut samoilla vanhoilla kaapeleilla (DLS/neljänneliön kuparikaapeli Vivanco). Transparent oli kuukauden, tai kahden kokeilu ja nuo olivat käytössä kaikkiaan hetkittäin poissaollen puolivuotta. Transparentin hankintaan vaikuttivat netissä olleet arvostelut, ja hankinta tehtiinkin niiltä pohjin. Ajatuksena oli kerralla hankkia "kunnon" kaapelit, ettei tarvitse aina leikkiä. Eipä mennyt noin. Siellä syvässä etelässä on helppo hakea kaapeli kotikuunteluun viikonlopuksi ja toinen seuraavaksi. Täällä pohjoisessa voi hakea Nordostin kaapelit kuunteluun viikonlopuksi ja seuraavana viikonloppuna toiset Nordostit. Mitkäs sitten ostit. Analysis on valittu myös netistä harrastajien ja lehtien arvosteluja lukien. Tälläkertaa aloitin varovammin n. 120€ Oval Onella ja koska tuo vaikutti heti mukavalta, niin rohkastuin ostamaan Oval 9 kaiutinkaapelit.
Uskoisin näiden kaapeleiden olevan pitkään, kokemusta jo n. vuoden ajalta ja Coperistakin välikaapelina kohta puoli vuotta.
 
Palatakseni pikkuisen takaisin psykoakustisiin seikkoihin, joita joutuu aina ottamaan huomioon näiden asioiden kanssa pelatessa. Olen aina ollut valmis myöntämään kyllä reippaasti, jos en eroa ole kuullut. Ja myös sen jos olen jotakin eroa havaitsevinani. Epäilen kuitenkin aina itseäni. Ihan pelkästään kuvittelun piikkiin en voi millään kaikkea kokemaani laittaa, koska olen aina ollut mielikuvitukseltani erittäin köyhä. Toisekseen havaitsemani asiat ovat joskus sellaisia, joita en olisi voinut edes kuvitella kuvittelevani. Jos olen nettijutuissa lukenut jonkun esim. kaapelin tuovan jotakin mahtavaa bassopäähän ja sitä on kehuttu erinomaisesta vaikka dynamiikasta, voisin kuvitella kuvittelevani juuri sellaisia asioita. Mutta kun havaitsen sen olevan keskialueella peltimäisen metallinen ja tuovan lauluääniin epäluonnollisen sävyn, jossakin täytyy olla jotakin kummallista... ???
 
Äänellinen verho.Näin jenkeissä kuvataan ilmiötä,minkä settiin sopimaton johto tuo kuulijan ja kaiuttimien väliin.Mitä paksumpi verho,sitä "onnettomampi" johdotus kuulijalla on.Verho estää äänensävyjen tulemisen kuulijan luo täydessä skaalassa.Levyt kuulostavat huonosti ja puuttellisesti äänitetyiltä,kun kaapelit estävät soinnin täyden avautumisen.Verho ohenee kuulijan valitessa laitteistoonsa sopivat johdot ja pois tuu jopa kokonaan parhaalla mahdollisella kaapelivalinnalla.
Tietenkin kuulijalla pitää olla "suora johto"-tyyppinen laitteisto(ei mitään tasaajia singnaalitiellä.)
Kaapeliskeptikot tietenkin nauraa tälle litanialle.Heistä on hauskaa,kun kaapelien sointia kuvataan erilaisin termein.
He vaativat todisteita.Mutta tässä asiassa ei ole oikotietä.Jokainen päättää itse kaapelivalinnoillaan,haluaako poistaa tuota verhoa.Osa ei usko sen olemassaoloon lainkaan.Toiset taas poistavat tuon esteen äänen lopullisen avautumisen tieltä.
 
jkh sanoi:
Äänellinen verho.Näin jenkeissä kuvataan ilmiötä,minkä settiin sopimaton johto tuo kuulijan ja kaiuttimien väliin.Mitä paksumpi verho,sitä "onnettomampi" johdotus kuulijalla on.Verho estää äänensävyjen tulemisen kuulijan luo täydessä skaalassa.Levyt kuulostavat huonosti ja puuttellisesti äänitetyiltä,kun kaapelit estävät soinnin täyden avautumisen.Verho ohenee kuulijan valitessa laitteistoonsa sopivat johdot ja pois tuu jopa kokonaan parhaalla mahdollisella kaapelivalinnalla.
Tietenkin kuulijalla pitää olla "suora johto"-tyyppinen laitteisto(ei mitään tasaajia singnaalitiellä.)
Kaapeliskeptikot tietenkin nauraa tälle litanialle.Heistä on hauskaa,kun kaapelien sointia kuvataan erilaisin termein.
He vaativat todisteita.Mutta tässä asiassa ei ole oikotietä.Jokainen päättää itse kaapelivalinnoillaan,haluaako poistaa tuota verhoa.Osa ei usko sen olemassaoloon lainkaan.Toiset taas poistavat tuon esteen äänen lopullisen avautumisen tieltä.

Arvostan myös äänellistä läpikuultavuutta. Tranparentin kaapeloinnilla läpikuultavuus oli todella hyvää tasoa, mutta vain tietyillä äänitteillä. Äänitteet jakautuivat enemmän hyviin ja hunoihin ja tämä on monen mieletä myös oikein, perusteluina on etteivät kaikki levyt voi soida hyvin. Tuokin on tavallaan totta. Transparentin kaapeloinilla laitteistossa oli nuo aiemmin mainitsemani soinnilliset virheet ja nurkan takana velloi tylsyys tuolla kaapeloinnilla. Nämä virheet saatoivat johtua joko laitteistosta, tai kaapelin sopimattomuudesta laitteiden arvoihin.
Kokeilimme tuttavani kanssa huomattavasti kalliimpaa cd- soitinta verraten omaani ja huomasimme, että tämä Denon DCD s10 II on huomattavasti krantumpi kaapeloinnin suhteen ja ääneen vaikutti hyvin paljon millä kaapelilla soitettiin. Äänelliset erot olivat huomattavasti suuremmat kaapelointia vaihdettaessa. Sony CDP-XA 50 Es oli myös helpompi kaapeleiden suhteen, tiedä mistä nämäkin huomiot johtuvat.
Nykyisillä Analysiksen kaapeleilla ääni ei ole niin läpikuultava kuin Transparenteilla, mutta soinnilliset virheet ovat huomattavasti vähäisemmät ja traivia on rutosti enemmän.
 
seppo kaksonen sanoi:
Tranparentin kaapeloinnilla läpikuultavuus oli todella hyvää tasoa, mutta vain tietyillä äänitteillä. Äänitteet jakautuivat enemmän hyviin ja hunoihin ja tämä on monen mieletä myös oikein, perusteluina on etteivät kaikki levyt voi soida hyvin.

Minusta Ultra on pikemminkin ilmava kaapeli kuin läpikuultava. Lisäksi se levittää soittimia tyypillisiä kaapeleita enemmän. Kovin tarkaksi en myöskään sanoisi, mutta kieltämättä mukavaksi kuunnella. Jos hinta olisi kohtuullisempi ja niitä saisi ilman laatikoita niin voisin hyvinkin hankkia täyden setin. Analysiksen kaapelit taas ovat olleet aika pitkälle pettymys. Niissä on kyllä erottelua ihan sairaasti, mutta musiikin kuunneltavuus kärsii. Lisäksi nämäkin kaapelit ovat aika kalliita.

Minä en ole vielä löytänyt yhtäkään kaapelia, jossa kaikki osa-alueet olisivat olleet täydellisesti kohdallaan siten, että kaapelia oikeasti voisi kutsua ns. parhaaksi luokassaan. Sellaisia kaapeleita, joiden jälkeen kaapelit voi helposti unohtaa toki löytyy. Eivät ole välttämättä niitä läpinäkyvimpiä kaapeleita (mitä lie tarkoittaa) mutta ominaisuuksiltaan sopivasti balansoituja kylläkin.
 
Back
Ylös