Kaapeleiden erot, onko niitä

kaksonen

Hifiharrastaja
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
27 203
Kaupunki
Korvessa
Kävin tänään yhdelle hifituttavalleni kaapeleita Kyselemässä Jyväskylän Musapörssistä. Tuoltahan löytyy Schulzin kaapeleita. Tällä kertaa pidempää 10m välikaapelia ei ollut paikalla ja keskustelu meni kaapeleihin yleensä. Myyjä sanoi, että täältä on mennyt paljon kaiutinkaapeli BX 4:sta, audiofiilit ovat sitä hakeneet.
Huomaan, että kirjoittelullani on edes jotain merkitystä. Myyjä kysyi minulta, että pystyisinkö kuulemaan ABX- testissä edellisen kaiutinkaapelini Analysis Oval 9 ja heiltä ostamani Sculz BX 4 välisen eron 10 kertaa oikein peräkkäin.
Sanoin, että en varmaankaan pystyisi koska ihmisen kuulolla ei ole niin tarkka muistia. Kokeilin aikoinaan Sony CDP-XA 50Es cd- soittimella välikaapeleiden ABX- testiä. Tuohon soittimeenhan voi liittää kaksi kaapeliparia ja toisen äänenvoimakkus on säädettävissä. Kun voimakkuus on säädetty täysille kuuloke/variable ulostulosta on äänen voimakkus sama kuin fix ulostulosta. Voisin väittää, että nuo kaksi ulostuloa on jo erilaiset ja kokeilinkin myös kaapelit ristiin. Pieniä pätkiä jostakin kuuntelemalla voit hetken olla varma kuulemastasi erosta, mutta muutaman kerran veivattuasi et enää ole ja joudut päättelemään.
Monesti voi mennä peräkkäin oikeinkin, mutta ei kymmentä.

Asian pointti on se. Myyjän mukaan mikäli et saa 10 kertaa peräkkäin oikein, sillä ei ole mitään merkitystä. Hän tarkoitti, että mikäli ero ei ole tunnistettavissa 10:sti peräkkäin on ihan sama kumpaa kaapelia käyttää. Milenkiintoinen huomio.
En väittänyt vastaan koska ei sillä olisi ollut mitään merkitystä. Oletteko itse huomanneet mikä saa valitsemaan kaapelin. Minulla kaiutinkaapelin valintaan, kuin kaapeleihin yleensäkin vaikuttaa tuntuma kaapelin välittämästä tunnelmasta. En voisi väittää kuulevani eroja ABX- testissä, mutta joillakin tallenteilla tulee tunne; Näinhän tämän tulee mennäkin. Nämä tunteet tulee kun kuuntelee musiikkia keskittymättä mihinkään testimielessä. Täytyy myöntää, että taas sillä toisella jokin toinen levy, tai jokin biisi olisi taas toistunut "oikein".

Oikein toistuu harvoin, emmehän me voi tietää miten jonkin levyn tulisi toistua - Ne ovat minusta tuntuu juttuja. Onko silloin kaapelilla oikeasti mitään väliä. Tämä on mielenkiintoinen aihe ja olen kaapelivalintaani hinnasta huolimatta todella tyytyväinen.
 
Kyllä niillä eroa on, olen huomannut sen nyt viimeksi kun etsin uutta johtoa RIAAn ja etusen väliin.

Itse olen huono noissa AXB "kuunnellaan minuutti ja vaihdetaaan"-arvonnoissa, vaan huomaan eron
kun kuuntelen pitempään ja laajemmalla materiaalilla päiviä. Tilasin Graham Sleelta heidän uutta välijohtoaan
ja kokeilen sitä seuraavaksi, nykyinen väliaikainen Audioquestin johto ei ole riittävän erotteleva ja "herkkä".

Ja näissä pätee sama kuin tuossa toisessa ketjussa äänirasioista: muitten laitteiden täytyy pystyä vastaamaan huutoon,
eli ei mopolla kuuhun. :D
 
Onhan noita eroja, ja aika isojakin ovat. Olen mielestäni onnistunut löytämään varsin hyvät piuhat, eikä hintakaan ylitä 9 €/50cm. Eipä noista ole muutkaan valittaneet.
 
Oikein viisaitahan myyjä periaatteessa haasteli. Itse olen myös jättänyt kaapelit vähemmälle huomiolle, huomattuani että suora vertailu/varma erottaminen on niin vaikeaa. Ei pysty varmasti sanomaan kuuleeko, mitä luulee, vai luuleeko, mitä kuulee.

Toisaalta tulee sitten tämä tuntuma ja fiilispuoli.

Huonosti istuva vertaus auton penkistä: onko sillä hieman erilaisella muotoilulla tai selkänojan kulmalla oikeasti väliä, jos et kymmenen kertaa koeistuttuasi pysty varmasti sanomaan kumpi penkki olikaan kyseessä? Kuitenkin fiilis ajaessa kymmenen tuntia voi olla täysin eri, ja selkä voi tulla jopa kipeäksi.

Luulen että Ossin musikaalisuus-mantra oli siinä mielessä oikeassa, että vertailu laitteiden erojen välillä pitäisi pohjautua johonkin muuhun fiilikseen perustuvaan mittariin kuin perinteisiin termein kuvattaviin laatutekijöihin (äänen sävy/äänikuvan koko/yms.). Erityisesti jos haetaan niinkin hankalaa asiaa kuin kaapelien erot.

Ongelmaksi musikaalisuus-ideologiassa tietysti muodostuu se että lähtötilanteessa fiilis on joka kerta eri, joten fiilistä ja laitteiston vaikutusta fiilikseen on mahdoton suhteuttaa ja saada joka kerta vertailukelpoinen lähtötilanne.

Monien suosima pitkä kuuntelu omassa rauhassa on siis ehkä se varmin keino erojen toteamiseksi.

Itse haluaisin kyllä kehittää joskus "varman" vertailumenetelmän hifi-vehkeille.

Ajatuksena olisi tietysti että yhdistetään sekä täysin subjektiivista että sokkotestailua ja jotain siltä väliltä. Joku Tune-Dem on vain yksi tapa erojen etsimiseen, ja se voisi olla osa tätä kokonaismenetelmää eli yksi määritellyn pituinen vertaileva kuunteluosio. Sitten täytyisi kuitenkin päästä käytännön realiteettien rajoihin eli koko vertailu saisi kestää maksimissaan kolme päivää.

Ei muuta kuin ideoita kehiin mitä tuo kolmen päivän idioottivarma vertailusessio pitää sisällään, sitten kun menetelmä on kehitetty niin ei tarvitse enää lukea lehdistä arvosteluja kun voi tehdä itse vertailut standardimenetelmällä ;)
 
Tämä ei ole sodanjulistus eikä härnäämistä mutta miksi perinteinen A/B vertailu ei toisi eroja esiin.
Otetaan 2xcd soitin xxx,vahvistin,kaiuttimet.cd A:sta esim 1000 euron kaapeli ja cd B:stä 10 euron kaapeli.

Kuuntelija tietää kumpiko soitin on äänessä mutta ei tiedä mikä piuha on kyseessä(ne voi olla myös samanlaiset).

Mikä tällaisessa järjestelyssä mättää.Vääntäkää vaikka rautalangasta.
 
japanin keisari sanoi:
Tämä ei ole sodanjulistus eikä härnäämistä mutta miksi perinteinen A/B vertailu ei toisi eroja esiin.
Otetaan 2xcd soitin xxx,vahvistin,kaiuttimet.cd A:sta esim 1000 euron kaapeli ja cd B:stä 10 euron kaapeli.

Kuuntelija tietää kumpiko soitin on äänessä mutta ei tiedä mikä piuha on kyseessä(ne voi olla myös samanlaiset).

Mikä tällaisessa järjestelyssä mättää.Vääntäkää vaikka rautalangasta.
Mä en ymmärtänyt mitä sä tarkoitit. Väännätkö rautalangasta.
 
Onhan noissa johdoissa eroja, ja usein melko isojakin, joskaan ei tietenkään aina. Hinta ei myöskään aina vastaa laatua, vaan systeemisidonnaisuus vaikuttaisi olevan erittäin merkittävä tekijä.

Tähän mennessä en ole mitään sokkotestejä alkanut järjestämään, vaan olen kuunnellut aina ihan avoimesti tietoisena siitä, että mikä kaapeli on käytössä. Jos eroja ei ole löytynyt, lyhyellä tai pitkällä aikavälillä, niin olen jättänyt käyttöön joko halvemmat, tai sitten muuten vaan paremmalta "tuntuvat" kaapelit.

Kaikki minun setissäni vierailleet kaapelit ovat olleet DIY-virityksiä. Mitään kaupan kalliita johtoja en ole vielä uskaltanut ottaa kokeille, sillä siinä piilee aina se vaara, että niihiin tykästyy ja joutuu ostamaan.


japanin keisari sanoi:
Tämä ei ole sodanjulistus eikä härnäämistä mutta miksi perinteinen A/B vertailu ei toisi eroja esiin.
Otetaan 2xcd soitin xxx,vahvistin,kaiuttimet.cd A:sta esim 1000 euron kaapeli ja cd B:stä 10 euron kaapeli.

Kuuntelija tietää kumpiko soitin on äänessä mutta ei tiedä mikä piuha on kyseessä(ne voi olla myös samanlaiset).

Mikä tällaisessa järjestelyssä mättää.Vääntäkää vaikka rautalangasta.

Ainakin minun mielestäni tuollainen koejärjestely tuntuisi ihan fiksulta. Mahdollisten erojen löytyminen riippuu sitten kuuntelijasta, kuunteluun käytetystä ajasta, muusta laitteistosta jne.
 
silmaauki sanoi:
Mä en ymmärtänyt mitä sä tarkoitit. Väännätkö rautalangasta.

Yksi vahvistin ja yksi pari kaiuttimia. Vahvistimeen kytketään kaksi samanlaista CD-soitinta, joko erilaisilla, tai samanlaisilla kaapeleilla. Sitten kuunnellaan, että soivatko soittimet eri tavalla.
 
Hevimees sanoi:
Yksi vahvistin ja yksi pari kaiuttimia. Vahvistimeen kytketään kaksi samanlaista CD-soitinta, joko erilaisilla, tai samanlaisilla kaapeleilla. Sitten kuunnellaan, että soivatko soittimet eri tavalla.
No nyt mä ymmärsin. Vaan vähän vaikeesti se Keisari sen ilmaisi.
 
Janne sanoi:
Luulen että Ossin musikaalisuus-mantra oli siinä mielessä oikeassa, että vertailu laitteiden erojen välillä pitäisi pohjautua johonkin muuhun fiilikseen perustuvaan mittariin kuin perinteisiin termein kuvattaviin laatutekijöihin (äänen sävy/äänikuvan koko/yms.). Erityisesti jos haetaan niinkin hankalaa asiaa kuin kaapelien erot.

Mitenkäs ne sitten kuunnellaan. En tiedä kuinka minun pitäisi kuunnella, mutta kuuntelen sointujen ja tunnelman välittymistä - sitä kuinka ääni nousee ja sammuu. Tuota kuunnellessa huoma sössiikö laite/kaapeli prosessin, vai nouseeko ja laskeeko soinnut vapautuneesti rytmiin tukien. Heikossa systeemissä ääni voi olla vaikka kuinka hyviä sävyiltään ja stereokuviltaan, mutta itse olellisin, musiikki - siitä ei saa mitään selvää.
"Kuvittele olevasi kapelimestari", edes kerran ja kuuntele kuinka musiikki soljuu - koita seurata sitä.
 
japanin keisari sanoi:
Tämä ei ole sodanjulistus eikä härnäämistä mutta miksi perinteinen A/B vertailu ei toisi eroja esiin.
Otetaan 2xcd soitin xxx,vahvistin,kaiuttimet.cd A:sta esim 1000 euron kaapeli ja cd B:stä 10 euron kaapeli.

Kuuntelija tietää kumpiko soitin on äänessä mutta ei tiedä mikä piuha on kyseessä(ne voi olla myös samanlaiset).

Mikä tällaisessa järjestelyssä mättää.Vääntäkää vaikka rautalangasta.

Mitä tällä kuvatulla vertailulla halutaan hakea?

1. Tunnistaa kaapelien ominaissoundi ja tunnistaa kaapeli soundin perusteella
2. Päättää kumpi kaapeli on parempi

Jos tarkoitus on 1. niin pitäisi ensin saada kuunnella että mikä on kummankin kaapelin ominaissoundi eli tietää kumpaa kuuntelee. Pelkästään se että voi tunnistaa kaapelin soundin oikein sen kymmenen kertaa olisi melkoinen erävoitto subjektivisteille.

Jos tarkoitus on 2. niin pitäisi testijärjestely voisi kyllä toimia. Ongelmana on lähinnä että onko CD-soittimet lopulta identtiset ja kenellä oikeasti on 2 CD-soitinta, eli yksityishenkilönä on hankala kyllä näin demota.

Itselle on nimenomaan tuo kaapelin soundin tunnistaminen vaikeaa ellei mahdotonta. Siksi kaapelien valintakin on vaikeaa, kun ei tosiaan tiedä mitä pitäisi lopulta kuunnella ja toisaalta itsellä ei kärsivällisyys riitä vertailla kaapeleita välillä vekslaillen viikkotolkulla.
 
Kaapeleilla on eroja ja minulle niiden havaitseminen ei ole koskaan ollut yhtään sen kummempaa kuin cd-soittimien, vahvistimien tai kaiuttimienkaan. Erojen luonto on jokaisella osasella hieman erilainen ja tutussa laitteistossa olen pystynyt ne havaitsemaan vaivatta. Toisaalta täytyy muistaa, että en yleensä testaa kahta useampaa kerrallaan, joten voi olla että minulle vaan on sattunut kaksi kovin erilaista näkemystä äänestä ja homma on siksi ollut niin vaivatonta. Lisäksi se toinen on aina oma referenssi, jonka ääneen olen ehtinyt totuttelemaan pitkällä aikajaksolla. Toisaalta olisiko tuossa nyt mitään järkeä verratakaan useampaa kerralla saati kahta täysin vierasta ilman referenssiä? Sokkona en ole vertailuja koskaan kokeillut, en ole nähnyt sillä mitään käytännön arvoa itselleni, ja itseäni vartenhan tätä harrastan.

Kokeilemiani kaapeleita ovat mm. Cardas Golden Cross, Linn Silver, Musical Blue, HGA Super Silver, HGA Silver Lace, HGA DNA, KK Pearl IC, niinimaen audio Lightning, Cardas the Cable, Cordial mikrofonikaapeli, Supra Dual, Cardas Neutral Reference, Shunyata Altair DIY klooni, Supra LoRad, Shunyata Diamondback. Vielä en ole löytänyt haluamaani välikaapelia ja kaiutinkaapelia, sen sijaan sopivat ovat löytyneet virtapuolelle sekä kuulokevahvistimelle.
 
Niinpä, mikäs tässä on nyt taas niin vaikeaa ???

Jos kaapeleiden kanssa touhuaa siksi, että haluaa omaan laitteistoonsa parhaimman vaihtoehdon niin ei kai siinä kuin kuuntelee molempia niin kauan kuin kuuntelee, sekä tehden vertailuja, että myös muuten ns. vapaasti. Se mikä se prosessi on miten tulokseen päätyy ei minusta ole mnitenkään tärkeä. Se kumpi tuntuu kuullostavan omaan korvaan paremmalta niin valitsee sen ja jos ei ole varma niin ottaa sen mikä on halvin tai muuten vain tuntuu sopivammalta värin tai minkä muun tahansa ominaisuuden puolesta.. :D

Jos taas haluaa tehdä tiedettä ja jotenkin rationalisoida asiaa/hankintojaan niin sitten joku kunnon pedanttinen systeemi voi olla pop. Mutta silloin vasta ne vaikeudet alkavatkin. Miten kuunnella ja mitä jos se oma fiilis ei ole enää määräävä tekijä vaan jokin muu, mikä?
 
Janne sanoi:
Mitä tällä kuvatulla vertailulla halutaan hakea?

1. Tunnistaa kaapelien ominaissoundi ja tunnistaa kaapeli soundin perusteella
2. Päättää kumpi kaapeli on parempi

Jos tarkoitus on 1. niin pitäisi ensin saada kuunnella että mikä on kummankin kaapelin ominaissoundi eli tietää kumpaa kuuntelee. Pelkästään se että voi tunnistaa kaapelin soundin oikein sen kymmenen kertaa olisi melkoinen erävoitto subjektivisteille.
Tarkoitus on että ei tiedä kumpaa kuuntelee mutta toinen piuha voi olla se oma tuttu soundinen.
Janne sanoi:
Jos tarkoitus on 2. niin pitäisi testijärjestely voisi kyllä toimia. Ongelmana on lähinnä että onko CD-soittimet lopulta identtiset ja kenellä oikeasti on 2 CD-soitinta, eli yksityishenkilönä on hankala kyllä näin demota.

Kahden samanlaisen cd soittimen saaminen testiin ei liene vaikeaa.Esim toinen on testaajan oma ja tuttu,sille sitten vaikka kanssaharrastajalta toinen kaveriksi.
Janne sanoi:
Itselle on nimenomaan tuo kaapelin soundin tunnistaminen vaikeaa ellei mahdotonta. Siksi kaapelien valintakin on vaikeaa, kun ei tosiaan tiedä mitä pitäisi lopulta kuunnella ja toisaalta itsellä ei kärsivällisyys riitä vertailla kaapeleita välillä vekslaillen viikkotolkulla.
Niinpä.
 
Janne sanoi:
Itselle on nimenomaan tuo kaapelin soundin tunnistaminen vaikeaa ellei mahdotonta. Siksi kaapelien valintakin on vaikeaa, kun ei tosiaan tiedä mitä pitäisi lopulta kuunnella ja toisaalta itsellä ei kärsivällisyys riitä vertailla kaapeleita välillä vekslaillen viikkotolkulla.
Tämä kuulostaisikin aivan järjenvastaiselta. Jos erot eivät spontaanisti tule esiin, silloin sinulle ei ole lisäarvoa panostaa niihin ylimääräistä rahaa ja vaivaa. Hinnalla en ole havainnut korrelaatiota kaapelin sopivuuteen omissa järjestelmissäni, joten ehkä sinulla onkin sellaista piuhaa jo nyt, joka toimii synergiassa järjestelmäsi kanssa.
 
Janne sanoi:
Mitä tällä kuvatulla vertailulla halutaan hakea?

1. Tunnistaa kaapelien ominaissoundi ja tunnistaa kaapeli soundin perusteella
2. Päättää kumpi kaapeli on parempi

Jos tarkoitus on 1. niin pitäisi ensin saada kuunnella että mikä on kummankin kaapelin ominaissoundi eli tietää kumpaa kuuntelee. Pelkästään se että voi tunnistaa kaapelin soundin oikein sen kymmenen kertaa olisi melkoinen erävoitto subjektivisteille.

Jos tarkoitus on 2. niin pitäisi testijärjestely voisi kyllä toimia. Ongelmana on lähinnä että onko CD-soittimet lopulta identtiset ja kenellä oikeasti on 2 CD-soitinta, eli yksityishenkilönä on hankala kyllä näin demota.

Toki kahden soittimen tarve "vähän" hankaloittaa tuollaista koejärjestelyä, mutta noin periaatteellisella tasolla tuo olisi kuitenkin aika hyvä tapa vertailla piuhoja.

Toinen tapa voisi olla sellaisen soittimen käyttäminen, jossa on kaksi äänilähtöä. Tässä vaiheessa kysymykseksi nousee se, että vaikuttavatko nämä lähdöt toisiinsa, vai ovatko ne täysin erillisiä?

Esimerkiksi NAD S500i:n RCA- ja XLR-lähtöjen käyttäminen yhtä aikaa aiheutti ääneen ylimääräistä säröä. Tosin tuossa tapauksessa XLR-lähdöt oli kytketty RCA-sisääntuloon XLR -> RCA -kaapelilla. Tällöin minulla ei kuitenkaan ollut mikään kaapelitestaus mielessä, vaan olisin halunnut kytkeä soittimen kahteen laitteeseen yhtä aikaa.

Itselle on nimenomaan tuo kaapelin soundin tunnistaminen vaikeaa ellei mahdotonta. Siksi kaapelien valintakin on vaikeaa, kun ei tosiaan tiedä mitä pitäisi lopulta kuunnella ja toisaalta itsellä ei kärsivällisyys riitä vertailla kaapeleita välillä vekslaillen viikkotolkulla.

Jos eroa ei kuule, niin sitä ei joko ole olemassa, tai sillä ei ole merkitystä. Turha niiden kanssa on leikkiä, jos homma ei ole mielekästä. Ottaa sitten sen halvimman, joka muilta osin kelpaa itselle :)
 
Pienistä puroista muodostuu iso joki. Aikaisemmin kun oli vielä aikaa ja tarmoa, harrastin tviikkailua ja kikkailin paljon myös kaapeleiden kanssa. Silloin huomasi, että kun tekee useita pienen pieniä muutoksia, kokonaisvaikutus voi olla valtava (hyvään tai huonoon suuntaan). Toisinaan parannuksen huomaa vasta pidemmällä kuuntelulla. Erojen kuuleminen edellyttää tietysti harjoittelua. Vielä enemmän harjoittelua vaatii se, että pystyy kertomaan mihin suuntaan soundi muuttuu laadullisesti (ylös, alas vai sivulle). Mielestäni pikatestailulla ei pysty hahmottamaan muutoksen vaikutusta tavallisen kuuntelutapahtuman mielekkyyteen. Tunedemmiä mainostetaan luotettavaksi pikatestausmenetelmäksi, mutta fakta on, että yksikään kuulemani tunedemmattu setti ei ole soittanut musiikkia nautittavasti. Kävin kuulemassa useita tälläisiä kattauksia, koska lupaukset olivat niin kovia, mutta luovutin, kun soundi oli joka kerta aivan vääränlainen minulle.
Kaapelit kuuluvat mielestäni näihin puroihin. Eli ensin hommataan akustoitu tila, laitteet ja käytetään kaiuttimien sijoitteluun aikaa ja vaivaa. Vasta sen jälkeen suoritetaan huolellinen kaapelointi ja tviikkailu (laitealustat yms.). Onnistuneimmat kuulemani kattaukset ovat olleet tarkkaan tuunattu kaapeleilla, laitealustoilla yms. tilpehöörillä. On todennäköisyyksien vastaista saada aikaan hyvältä kuulostava kattaus, jos tarvikkeet on valittu summissa.
 
DIA sanoi:
Eli ensin hommataan akustoitu tila, laitteet ja käytetään kaiuttimien sijoitteluun aikaa ja vaivaa. Vasta sen jälkeen suoritetaan huolellinen kaapelointi ja tviikkailu (laitealustat yms.). Onnistuneimmat kuulemani kattaukset ovat olleet tarkkaan tuunattu kaapeleilla, laitealustoilla yms. tilpehöörillä. On todennäköisyyksien vastaista saada aikaan hyvältä kuulostava kattaus, jos tarvikkeet on valittu summissa.

Tämän allekirjoitan. Siksi hupaisaa on seurata, kun joissakin tapauksissa laitteiston vaihtoväli on lähes suoraan verrannollinen sukkien vaihtoväliin. Ja samaan aikaan ehditään testailemaan kaapeleita ristiin rastiin ja muodostamaan pitkälle meneviä mielipiteitä absoluuttisiksi totuuksiksi asti. Tuntematta oman järjestelmän muuttujia riittävän hyvin...

No, hauskaahan se on kokeilla kaapeleiden vaikutusta sitten, kun perusasiat on kunnossa. Sen sijaan muiden mielipiteitä ei kannata ottaa liian vakavasti, tai antaa niiden vaikuttaa omiin hankintapäätöksiin. Kas kun tuo oma korva sattuu olemaan juuri omassa päässä...
 
Back
Ylös