JVC kasettidekit, keskustelua

Upea JVC:n dekki tuo DD-9. Hienoa, että Sorcerer24 on sen jaksanut kunnostaa timanttiin kuntoon. Tuosta on iloa vuosikymmeniksi.
 
^^ Muistaakseni Pioneer CT-95, CT-93, CT-959 ja CT-979: Wow and Flutter: 0.022%, elikkä kaamean hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo valmistajien ilmoitukset saattavat olla mitä vain koska kuliuttajalla ei tuolloin paljon keinoja ollut mittailla. Sony taas käytti
erilaista strategiaa. Ilmoitti riittävät huojuntaluvut mutta aikalailla olen sitä mieltä että ne alittaa ne heittämällä ollen dekkien parhaimmistoa. :) Pioneerin hihnakoneetkaan eivät parhaimmistoon kuulu.
 
ohessa oma mittaus jvc td-562 dekistä.10s arvo 0,0287 %.joku vanha tdk:n nauha.hyvällä nauhalla saattaisi mennä alemmaksikin,ehkä?
1.jpg
 
JVC:n dekeistä käytettynä parhaat kokemukset. Laatu ja luotettavuus ollut parempi kuin Pioneerin ja Sonyn dekeissä. Mielestäni eri malleissa keskitetty tärkeimpiin asioihin. Tossa 531:ssä, joka on aika peruslaite on 3 äänipäätä ja tuplavetoakselit ja hyvät tasomittarit. Muissa varusteissa säästelty. 621 on jo aika raskaslaatuinen tuote. Massiiviset vetoakseleiden painot. Tasomittareiden huippuarvo digitaalisella näytöllä. Hinta/laatu todella kohdillaan. Harmittaa tuon 621:n myynti. 531 hoitaa kasettidekin virkaa nykyään. 3 kuvaa 621:stä.
IMG_9173.JPG
 

Liitteet

  • IMG_8607.JPG
    IMG_8607.JPG
    111,2 KB · Katsottu: 33
  • IMG_8544.JPG
    IMG_8544.JPG
    242,4 KB · Katsottu: 55
  • IMG_8535.JPG
    IMG_8535.JPG
    175,2 KB · Katsottu: 55
^Tupla hihnat. En muista koskaan ennen nähneeni vastaavaa.
 
^Tupla hihnat. En muista koskaan ennen nähneeni vastaavaa.
Onhan Pioneereissakin moottorilta hihna etu vetoakselille ja vetoakseleiden välissä keskenään toinen vetohihna. Ei tuplat ole sen suurempi ihme :)
 
Katsoin varmaan väärin. Luulin että moottorilta lähtee samalta pylpyrältä suoraan kummallekin vauhtipyörälle kaksi identtistä hihnaa ja sitä ihmettelin.:) Muutoinhan tuo on tavanomainen ratkaisu.
 
Katsoin varmaan väärin. Luulin että moottorilta lähtee samalta pylpyrältä suoraan kummallekin vauhtipyörälle kaksi identtistä hihnaa ja sitä ihmettelin.:) Muutoinhan tuo on tavanomainen ratkaisu.
Ihan samoin katsoin minäkin ja ihmettelin kahta hihnaa.
 
Jänniä asioita nämä eri merkkien arvostukset. Ebaystakin hintoja kun vertailee niin monia näitä parempiakin JVC malleja saa vielä hyvinkin järjelliseen hintaan.
Ja onhan noissa ihan selvästi todellista yritystä ollut eikä ainakaan numeroiden valossa häpeä yhtään kilpailijoilleen.
Itse en ole koskaan JVC dekkiä omistanut niin en pysty sanomaan mitään käytännön kokemuksia mutta hyvin voisi sellaisenkin omaan talliin joskus vielä ottaa jos sopivasti osuu kohdalle.
 
Viimeksi muokattu:
Jänniä asioita nämä eri merkkien arvostukset. Ebaystakin hintoja kun vertailee niin monia näitä parempiakin JVC malleja saa vielä hyvinkin järjelliseen hintaan.
Ja onhan noissa ihan selvästi todellista yritystä ollut eikä ainakaan numeroiden valossa häpeä yhtään kilpailijoilleen.
Itse en ole koskaan JVC dekkiä omistanut niin en pysty sanomaan mitään käytännön kokemuksia mutta hyvin voisi sellaisenkin omaan talliin joskus vielä ottaa jos sopivasti osuu kohdalle.
Kieltämättä nämä mallit kiinnostaisivat: TD-V711, TD-V931 ja TD-V1010. Erityisesti tuo 931-malli.

 
Kieltämättä nämä mallit kiinnostaisivat: TD-V711, TD-V931 ja TD-V1010. Erityisesti tuo 931-malli.
Ekkössää nelisen vuotta sitten TD-V711:n hankkinut, kun multa privana kyselit mallista mielipidettä? Pahoittelen, etten tuolloin vastannut. Olen vastaillut vain kysyjille, jotka eivät ole kovin kokeneita, ja aikovat hankkia dekin käyttääkseen sekä omistaakseen. Ja joiden vain perikunta laskeskellee jäämistön C-kasettien määrää yksinkappalein.

JVC:n dekeistä voin omilla rajallisilla kokemillani todeta, että ovat vankkaa tekoa. Eikä haastavassakaan käytössä ole tapahtunut vastaavia mekaanisia äkkikosahtamisia kuin olen kokenut muutamien mm. Aiwan, Sonyn ja Technicsin mallien kohdalla. Enkä edelleenkään muista, oliko ensimmäinen erillisdekkini vuonna 1972 vai 1973 juurikin JVC - vai Natikka.

-ilkka
 
Älykäs idea siinä mielessä, että saattaa hillitä hihnavärätelyitä ja sitä kautta flutteria. Vetomoottorin etulaakeri tuossa huutaa hoosiannaa. Laittaisin sille öljytipan 3kk välein.
Hyvin mahdollista on, että tuplahihna myös eliminoi hihnavenymää ja käyntinopeuden hienoista hi-das-tu-mis-ta vuosien saatossa. Toki, hihnan venyminen alkanee olla ilmiö vasta hihnan noin ~5...10 vuoden iässä. Ja dekin erittäin runsaassa päivittäisessä käytössä.

Venyvä vetohihna on kuin auton iskunvaimentimet. Väsymistä ei päivittäiskäytössä juurikaan hahmota. Mutta sitten, kun laittaa kymmenvuotiaalla ja paljon rullanneella hihnalla nauhoitetun äänitteen kurantisti käyntinopeaan dekkiin, voipi iskeä oho... Vuosia sitten sekkarin kanssa kellotin eri dekkien käyntiaikoja C90-kasetin päästä päähän, ja kuulostelin missä heitossa alkaa käyntinopeuden laahustus mättää korvassa. Kun vertasin eri dekeillä tehtyjä tallenteita, levysoittimen sekä CD-soittimenkin käyntinopeuksiin. C90-kasetin puoliskon eli käytännössä ~47 minuutin toistoajoissa muistaakseni noin 20 sekunnin heitto oli kriittinen raja. Dekki jos pyöritti kasettipuoliskoa kauemmin, soundi oli tuskallisen laahavaa kuultavaa. Tietty, laahaamalla pääsee tuhdimpiin alabassoihin...

Autoissa, fiksu nokkahihnan vaihtaja osaa liu'uttaa ja ehkä halkaista vanhan nokkahihnan. Eli jakohihnan. Siihen sitten vain tilalleen liu'uttamaan uutta hihnaa. Ei huolta ajoituksen sekoamisesta. Kahden rinnakkaisen vetohihnan dekkimekanismissa hiukka samaa "fiksuutta".

-ilkka
 
Hienoa. JVC Dekkipalsta :cool: .
Itselläni juuri parin kk restauroinnin tuloksena tämä: Aivan käsittämätön huippudekki. W&F 0.019 joka päihittää Nakamichitkin. Juuri tsekkasin nauhanopeuden ja 3000MHz testikassulla tulos tasan 3000MHz. Kertakaikkiaan mahtava soundi.
- elkot vaihdettu
- purettu osiin ja puhdistettu totaalisesti
- demagnetoitu
- viallinen QuartzLock nauhanopeuden säätö korjattu (melkein tyyppivika)
- pohjaan ja koteloon lisätty äänenvaimennusmatot
- onnettomat tehdasjalat vaihdettu laadukkaimpiin
- vielä pitäisi löytää jostain luukun avausmekanismin vaimennuskitkalevyihin ISG 1500....5000 luokan rasvaakatso liitettä 197427
Hieno ja harvinainen dekki JVC:ltä 80-luvun alkupuolelta!
 
jvc td-v562 pääsi pitkästä aikaa tositoimiin.positiivinen yllättäjä ja hyvä saundi.tukeva alapää,sopii hyvin vähän rankemmalle rappaukselle.
tasainen nauhankuljetus suoravetomoottorin ansiosta.onhan noissakin omat tyyppivikansa kuten kelausmoottorin deadspot ja kasettiluukun mikrokytkin.mitään hienouksia tuossa ei ole.ihan riisuttu malli.noita näkee välillä edullisesti myytävänä.suosittelen.
1.jpg
 
^Onhan siinä paljonkin hienoja ominaisuuksia.
-Kolme äänipäätä -Tuplavetoakselit -Suoravetomoottori -Etupaneelista säädettävä bias
ja fiksusti toteutettu äänitystason säätö. Mielestäni tämä versio jossa on erillinen balanssisäätö, on kaikkein näppärin käytössä. Huonoin on taas erilliset potikat.
Kasettipesä näyttäisi olevan sähköinen, eli varsin huono ratkaisu.

Mutta mikä nappi on "Digital peak call"?
Ja onko nauhalaskuri reaaliaikainen?
 
Back
Ylös