Juttutoivomuksia ja -aiheita

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hifimaailma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tällaista jutunaihetta akustiikkaan liittyen: markkinoilla on ainakin pari valmistajaa, joiden repertuaariin sisältyy akiiviset bassoansat. Ansat ovat kooltaan varsin kompakteja, mutta valmistajat väittävät tuotteensa tekevän saman kuin kymmeniä kertoja suuremmat passiiviset ansat.

Tässä on yksi esimerkki. Tuote on pitkälti plug-and-play-tyyppinen. Pömpeli bassomoodinurkkaan, töpseli seinään ja täts it.
https://www.psiaudio.swiss/avaa-c214-active-bass-trap/

Syntyisiköhän tuosta juttu tämmöisestä tulokulmasta: "Huomaatonta akustointia olohuoneeseen, tms.". Jutussa vietäisiin pari kappaletta ansoja ei-akustoituun kuuntelutilaan, missä on selkeitä bassomoodeja. Kuuntelutestit ja ehkä mahdollisia mittauksia. Jutussa voisi arvioida, miten merkittävästi tuollaisilla aktiivisella bassoansalla voi vähentää huonemoodeja.
 
Tällaista jutunaihetta akustiikkaan liittyen: markkinoilla on ainakin pari valmistajaa, joiden repertuaariin sisältyy akiiviset bassoansat. Ansat ovat kooltaan varsin kompakteja, mutta valmistajat väittävät tuotteensa tekevän saman kuin kymmeniä kertoja suuremmat passiiviset ansat.
Missä tuollasta väittävät ? Johonkin ketjuun oon linkannut Avaa:sta mittauksia vs passiivi ansat ja ei siitä ihan tuollanen kuva jäänyt vaikkei passiivit edes ollu mitään useita kymmeniä kertoja suurempia.
 
Missä tuollasta väittävät ? Johonkin ketjuun oon linkannut Avaa:sta mittauksia vs passiivi ansat ja ei siitä ihan tuollanen kuva jäänyt vaikkei passiivit edes ollu mitään useita kymmeniä kertoja suurempia.
Webbisivuillaan väittävät, että aktiivisella bassoansallaan saa jopa saman vaikutuksen kuin 45-kertaa suuremmalla passiivisella ansalla.
 
Odotellessa voi selata vaikka tuosta:



 
Odotellessa voi selata vaikka tuosta:



Tuo jälkimmäinen testi on hyvä. Siinä on myös mittaukset. Testi ei puhu kymmenkertaisten vaikutusten puolesta. Pikemminkin vaikutus on samaa luokkaa kuin passiivisilla kulma-ansoilla. Tosin nurkka-ansat ovat isompia.
Tuo Caruso Iso Bond WLG 040 on aika vastaava kuin Ewona. Caruson virtausvastus on n. 2x Ewonan kertoimen, joten se on hiukan tehokkaampi alle 25cm kerroksina. Ewona vie puolestaan voiton tuota paksummissa rakenteissa. Noin siis bassoilla. Keskiäänillä ja diskanteilla ovat yhtä hyviä, kunhan paksuutta on vähintään 10cm (yläkeskialueilla ja diskantilla riittää 5cm:kin)

EDIT: Heitänpä hihasta: Caruso-paalin tekemiseen tarvitaan n. 3kpl 1500x1200x100 Ewonoja, jotka maksavat Talotuotteessa tarjouksessa 315€/3kpl. Tuo paketti vastaa teholtaan suunnilleen yhtä PSI Audion bassoansaa (AVAA 20C), joka maksaa Thomannilla 2600€. Ewona-paketti (tai Caruso) on tilavuudeltaan arviolta 6x AVAA 20C. Se on siis 6x tehokkaampi ja 8x kalliimpi kuin Ewona-paali. Koko voi tietysti olla ratkaiseva tekijä, mutta mikään noista ei ratkaise basso-ongelmaa täysin, vaikka havaittavasti vaikuttavatkin. Kaikissa kolmessa seuraava vaihtoehto on määrän lisääminen. Siitä ei oikein pääse yli eikä ympäri.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reaktiot: pjv
Akustiikasta on säännöllisen epäsäännöllisesti juttuja Hifimaailma-lehdessä. Yksittäisen akustiikkatuotteen käsittely on harvoin mielekästä, sillä kokonaisuuden ymmärryksen lisääminen on etusijalla.
 
Viimeksi muokattu:

Pro-jectin uudet kuulokevahvistimet kiinnostaisivat. Näistä en ole löytänyt vielä nettiarvioita.
Paperilla vaikuttavat erinomaisilta erityisesti kun huomioidaan hinta ja eurooppalaisuus.
 
Takaisin
Ylös