Jakotaajuuden vaikutus kuuntelukokemukseen

ToKa

Käyttäjä
Liittynyt
10.9.2006
Viestejä
2 315
Tervehdys,

Olen seuraillut tätä foorumia epäsäännöllisen säännöllisesti hyvän aikaa kirjoittamatta yhtään viestiä. Nyt tuli kuitenkin mieleen sellainen asia, että päätin kirjoittaa vastausten ja mielipiteiden (ja oppimisen) toivossa.

Olen hankkimassa kakkossettiini 2-tie jalustakaiuttimia. Tein itselleni jonkinlaista excel-sheettiä eri kaiuttimien ominaisuuksista ja mieltäni alkoi painaa jakotaajuus. Osassa kaiuttimia jakotaajuus on ~1.5k-2.0 kHz:n luokkaa ja osassa taas jakotaajuus on 4-4.5kHz:n paikkeilla. Kaiuttimien suunnittelijat tuskin ovat noita jakotaajuuksia hatusta heittäneet vaan takana on jonkinlainen suunnittelufilosofia? Eli miksi jakotaajuus valitaan siten kuin se valitaan ja miten jakotaajuuden valinta vaikuttaa kuuntelukokemukseen? Jakotaajuuden ympärillä varmasti vaihe-eroa syntyy mutta miten käytännössä tuollainen vaihe-ero kuuluu? Valaiskaa adjektiivein miten jakotaajuuden vaikutuksen koette :) Onko syytä keskittyä jakotaajuuteen kaiutinta valitessa? Kuulin eilen kaiutinta missä jakotaajuus oli jotain 500-600Hz:n luokkaa. En tiedä johtuiko asia tästä mutta mieleeni tuli, että nyt on integroidun vahvistimen treble ja basso käännetty tappiin ja mid-potikka minimiin.

Kun katsoin Forvoicen 7.7:n, Gradient Preluden ja Trinec Rivistan jakotaajuuksia niin totesin, että kaikissa se on sama 2.8kHz. Mahtaako kyseessä olla jokin koaksiaalielementille ominainen asia? Vai mahtaako olla niin, että kaikissa noissa on enemmän ja vähemmän sama elementti?
 
P

PPU

Asiaa hyvin tuntevat saavat vastata erikseen mutta lyhyesti voisi todeta että jakotaajuuden valinta on hyvin monen asian summa. Yksistään siitä voi päätellä kajarin äänellisistä ominaisuuksista tuskin juuri mitään.
Pelkästään jakotaajuuden vaikutusta on käytännössä mahdotonta testata koska sitä muutettaessa muuttuu todella moni muukin asia. Useilla valmistajilla on tavoitteena saada jakotaajuus pois kuulon herkimmältä alueelta 1,5-4khz tjsp. Pelkästään jaosta puhuttaessa, jakotaajuutta selvästi tärkeämpää lienee miten jako on laadullisesti toteutettu (vaikutus suuntakuvioon, elementtien ominaisuuksien huomioiminen, vaiheiden sovitus yms. yms.)
 
M

Matti Lehtinen

ToKa sanoi:
Moikka ja tervetuloa kirjoittelemaan! :)

Kaiuttimien suunnittelijat tuskin ovat noita jakotaajuuksia hatusta heittäneet vaan takana on jonkinlainen suunnittelufilosofia?
Kyllä siellä varmaan on vähän funtsittu, noita hommeleita.

Eli miksi jakotaajuus valitaan siten kuin se valitaan ja miten jakotaajuuden valinta vaikuttaa kuuntelukokemukseen?
Se varmaankin valitaan alustavasti, puhtaasti sen suunnitellun elementin mekaanisesta liikkuvuudesta, eri taajuuksilla, ottaen huomioon mahdollisesti käytettävän koteloinnin vaikutus, mukaanlukien sähköinen kuorma eri taajuuksilla?

Jakotaajuuden ympärillä varmasti vaihe-eroa syntyy mutta miten käytännössä tuollainen vaihe-ero kuuluu?
Se "kuuluu" yleensä vaimentumana, tietyllä taajuusalueella, tai stereoäänityksessä "balanssin".. Hmm.. Omituisuutena? Huojuntana? Noh. Sen vain kuulee semmoisena: "Hmm. Nyt ei ole kaikki ihan kohdillaan, juttuna", jollei eri elementit integroidu toisiinsa, kun säätää aktiivista settiä itse, tai rakentaa passiivisia jakosuotimia.

Valaiskaa adjektiivein miten jakotaajuuden vaikutuksen koette :)
No tuossa yllä yritin itse. :)

Onko syytä keskittyä jakotaajuuteen kaiutinta valitessa?
Ei.

Kuulin eilen kaiutinta missä jakotaajuus oli jotain 500-600Hz:n luokkaa. En tiedä johtuiko asia tästä mutta mieleeni tuli, että nyt on integroidun vahvistimen treble ja basso käännetty tappiin ja mid-potikka minimiin.
Niin. Saatto johtua kaiuttimesta, etupäästä, tai huoneesta. Kuuntele jotain toista kaiutinta, josko kuulostais paremmalta. :)

Kun katsoin Forvoicen 7.7:n, Gradient Preluden ja Trinec Rivistan jakotaajuuksia niin totesin, että kaikissa se on sama 2.8kHz. Mahtaako kyseessä olla jokin koaksiaalielementille ominainen asia? Vai mahtaako olla niin, että kaikissa noissa on enemmän ja vähemmän sama elementti?
Veikkaan samaa elementtiä, ainakin kuvien perusteella. Trinec Rivista:aa olen itse kuullut ja meikäläisen makuun ei kuulostanut oikein miltään. Joku toinen voi taas arvostaa kyseisen kaiuttimen eleettömyyttä, elikkäs sitä että eihän sen kaiuttimen pidäkään "kuulostaa miltään", vaan sitä musiikkiahan siinä kuunnellaan?

Elikkäs maku-asioita ovat nämä hommelit ja vastaukseksi tuosta 2,8Khz - kysymyksestäsi, niin ei. Se ei ole koaksiaalielementeille ja kuulemillesi kaiuttimille ominainen asia. Kenties noissa luettelemissasi kaiuttimissa on vain sama elementti? En tiedä, mutta toivottavasti olen kirjoitellut tähän mennessä jo paljon muitakin juttuja, kuin jakotaajuus, millä on merkitystä kaiutinsuunnitteluun/hifiharrasteluun? :)

Matti.
 

ToKa

Käyttäjä
Liittynyt
10.9.2006
Viestejä
2 315
Matti Lehtinen sanoi:
Niin. Saatto johtua kaiuttimesta, etupäästä, tai huoneesta. Kuuntele jotain toista kaiutinta, josko kuulostais paremmalta. :)
Kuuntelin samassa tilassa Forvoicen 7.7:aa ja tämmöistä ilmiötä en niillä havainnut. Itseasiassa tykästyin Forvoiceen aika lailla. Amatööritermein kaiutinta ei oikeastaan edes huomannut, ääni vain oli siinä, jopa kaiutinten ulkopuolella. Joku voisi kai sanoa, että kuulosti itseään suuremmalta (?) Molempia ajoi joku Musical Fidelityn setti.
 

Jyrki_H

Moderaattori
Liittynyt
6.8.2006
Viestejä
19 371
Kaupunki
Oulunsalo
ToKa sanoi:
Tervehdys,

Olen seuraillut tätä foorumia epäsäännöllisen säännöllisesti hyvän aikaa kirjoittamatta yhtään viestiä. Nyt tuli kuitenkin mieleen sellainen asia, että päätin kirjoittaa vastausten ja mielipiteiden (ja oppimisen) toivossa.

Olen hankkimassa kakkossettiini 2-tie jalustakaiuttimia. Tein itselleni jonkinlaista excel-sheettiä eri kaiuttimien ominaisuuksista ja mieltäni alkoi painaa jakotaajuus. Osassa kaiuttimia jakotaajuus on ~1.5k-2.0 kHz:n luokkaa ja osassa taas jakotaajuus on 4-4.5kHz:n paikkeilla. Kaiuttimien suunnittelijat tuskin ovat noita jakotaajuuksia hatusta heittäneet vaan takana on jonkinlainen suunnittelufilosofia? Eli miksi jakotaajuus valitaan siten kuin se valitaan ja miten jakotaajuuden valinta vaikuttaa kuuntelukokemukseen? Jakotaajuuden ympärillä varmasti vaihe-eroa syntyy mutta miten käytännössä tuollainen vaihe-ero kuuluu? Valaiskaa adjektiivein miten jakotaajuuden vaikutuksen koette :) Onko syytä keskittyä jakotaajuuteen kaiutinta valitessa? Kuulin eilen kaiutinta missä jakotaajuus oli jotain 500-600Hz:n luokkaa. En tiedä johtuiko asia tästä mutta mieleeni tuli, että nyt on integroidun vahvistimen treble ja basso käännetty tappiin ja mid-potikka minimiin.

Kun katsoin Forvoicen 7.7:n, Gradient Preluden ja Trinec Rivistan jakotaajuuksia niin totesin, että kaikissa se on sama 2.8kHz. Mahtaako kyseessä olla jokin koaksiaalielementille ominainen asia? Vai mahtaako olla niin, että kaikissa noissa on enemmän ja vähemmän sama elementti?
Jakotaajuus tosiaan valitaan käytettyjen elementtien mekaanisten ja akustisten ominaisuuksien perusteella. Jakotaajuudella on myös merkitystä kaiuttimen säteilykuvioon. Perinteinen tapa tehdä kaksitiemonitoreita johtaa helposti tehovasteen heittelemiseen jakotaajuuden alueella ja tämä on kuultavissa tavallisessa huoneessa, vaikka kaiuttomassa huoneessa mitattu taajuusvaste olisikin suora. Nykyinen, varsinkin Suomessa suosittu trendi, on käyttää diskanttielementillä suuntainta, jonka avulla jakotaajuutta saadaan alemmaksi ja varsinkin tehovastetta paremmaksi. Pelkkä jakotaajuus ei kerro vielä kovin paljoa, sillä jakosuotimissa käytetään erijyrkkyyksisiä suotimia. Käytännössä suotimien jyrkkyydet ovat välillä 6 dB/ Oct - 24 dB/Oct. Näillä on paljon vaikutusta säteilykuvioihin sekä vaihe- ja askelvasteisiin. Tutustumalla kaiutintekniikkaan voi ymmärtää joitakin asioita jakosuotimen vaikutuksista. Joka tapauksessa monella erilaisella lähestymistavalla voidaan päästä hyvään lopputulokseen.

Vahvistimen äänenvärisäätimet ovat erittäin laajakaistaisia, eikä niitä pysty yleensä käyttämään taajuusvasteen korjailuun. Nimensä mukaisesti niillä voi säätää äänen väriä omien mieltymysten mukaan. Hyvinsuunitellut kaiuttimet eivät tarvitse äänenvärin säätöä ellei huoneakustiikka tee temppujaan ja näissäkin tapauksissa korjaavat toimenpiteet ovat kaiuttimien siirtely parempaan paikkaan, akustointi tai kunnollisen parametrisen EQ:n käyttäminen.
 
Ylös