Jakosuotimen kasailua, neuvoja?

tuffruff

Käyttäjä
Liittynyt
29.7.2009
Viestejä
20
Terve,
ajattelin täältä kysellä neuvoja. Tilasin IT:ltä rakennussarjan, mukana oli tietenkin jakosuotimen komponentit ja kytkentäkaavio.
Kolvailin sitten (ehkä hieman hädissäni) jakosuotimen kasaan, laitoin elementit kiinni ja musiikkia soimaan -> diskantista ei kuulu mitään. Bassokeskiäänisestä normaalisti. Kolvailin kuvan mukaan diskantin - navan L2 ja plus napa meni tuolle C3:lle. L2 on juotettu kiinni C1, johon tulee - signaali ja lähtö bassolle ja diskantille - napoihin.

Joku tuossa kasauksessa meni väärin, ja en oikein alottelijana tajua että mikä?
 

Liitteet

  • 500,imp-1385130d.jpg
    500,imp-1385130d.jpg
    11,8 KB · Katsottu: 303
Kyllä tuo selityksesi kuulostaa ihan oikealta. Kannattaa varmaan vielä tarkistaa kaikki liitokset ja ettei minkään komponentin "jalat" ole murtuneet. Vaikka olisitkin kytkenyt väärin, niin diskantista kuuluisi kuitenkin jotain meteliä. Niin ja onko sama ongelma molempien kaiuttimien kanssa?
 
Katselen tänään vähän lisää, jos tuo on nyt sitten oikein kasattu.
Iskin kiinni vain toisen kaiuttimen, ja koska homma ei pelannut muuta kuin basson osalta, ajattelin että neuvoja kyselen ennen kuin toista rupean kasailemaan.

Pitänee tänään katella suodinta, onko komponenteissa jotain häikkää tai diskantin liitoksissa, purkaa ja kasata uudelleen.

Varmaan yleismittarilla vois katella onko "kuolleita liitoksia" jotka tuolle diskantille menee? Päättelin ite että diskantti kuollut? No, katellaan.
 
Hmm. Voisiko tässä olla näin, että -> vahvistimelta kaapelit + menee L1, joka rinnan C1:n kanssa -> suoto bassolle n. 3kHz. L1:ltä lähtee tuo vastus R1 sen jälkeen suoto taas diskantille, rinnan nuo C2+L2.

Ja vahvistimelta - menee L2+C1, josta lähtee bassolle sekä diskantille -.

Käsitinkö itse oikein, että näin käy -> diskantin suoto omassa kasauksessa on väärin, koska bassokeskiäänisen jälkeen tapahtuu tuo alataajuuksien suoto -> eli diskantti toistaa ne alle 3kHz taajuudet + mitä muita L2+C2+C3 siinä vielä?? ???

Ärrs, en käsitä. :-\
 
SaLe^ sanoi:
Kyllä tuo selityksesi kuulostaa ihan oikealta. Kannattaa varmaan vielä tarkistaa kaikki liitokset ja ettei minkään komponentin "jalat" ole murtuneet. Vaikka olisitkin kytkenyt väärin, niin diskantista kuuluisi kuitenkin jotain meteliä. Niin ja onko sama ongelma molempien kaiuttimien kanssa?

Jeppistä, vika löytyi: Hifitalolta tulleet ilmasydänkelat, luultavasti itse otettu käämiä pois, ja jätetty tuo "kuparipäällesty" toiselle navalle. Yleismittarilla katoin inahtaako, joka komponentin, jokainen sano jotain paitsi nuo hifitalolta/audiopartsilta tulleet kelat.

Että näin. Kiva kiva, nyt eiku "vuolemaan" pois sitä kuparia/mitälie että johtaa jotain. :-\
 
Jees. Siinä on vain ohut lakkakerros päällä.
 
Kannattaa varoa, ettei kuumenna diskanttielementin napoja liikaa...
 
Tästä kuvasta voisi äänellisesti todeta nyt samaa mitä puhuin jakosuotimen transiettitoistossa. L2 tuossa kohtaa korostaa ääntä jakotaajuuskohdassa, sen saa pois, jos kelaan laittaa vastuksen sarjaan. Kaiuttimen tehonkesto tosin huononee. Testi tehdään esim. signaaliaaltogeneraattotilla taajuutta liuttamalla ja oskiloskoopilla, säätövastuksella säädetään korostuma pois. Kohinalla onnistuu myös korvakuullolla aika hyvin. Diskantille, kun laitetaan vastus noin sarjaan ja siitä eteenpäin kondensaattorit ja kela(sen resistannssi) kaiuttimen rinnalle , saadaan aikaiseksi myös taajuuskäyrän vaimentuma, joka tuskin on tarkoitettu. Parempi äänellisesti olisi vaimentaa diskantti rinnakkaisvastuksella ja/tai sarjavastuksella vasta kaiuttimen luona . Tässä tapauksessa vahvistin kuorma tosin on vaikeampi. Bassopuolella diskanttia ei kannata leikata liikaa pois vaan C1 kanttaa virittää vastuksen kanssa sarjaan . Säätövastuksella tehdään kohinalla testi, jossa juuri vähän jää kuulumaan korkeita ääniä bassolta .Testin tuloksena usein huomataan, että kondensaattorin voi hyvin jättää kokonaan pois . Saman testi voidaan tehdä myös laittamalla kelan L1 rinnalle vastus. Näin bassoon jää terävyyttä ja iskuääniä.
Nämä siis minun täysin omia huomioita ei mistään luettuja.
 
Kiitti vinkeistä. Sain vihdoin kasaan, ja ääni on sellainen kuin tuon hintaiselta sarjalta voi odottaa (100e). Ei ihan niitä alkuperäisiä AW-10:jä päihitä nämä. Koteloa voisi tosin jäykistää, kun on tilaa, ja vaimennusta seiniin + kunnolla vanua.

Tässä tuon rakennussarjan sunnittelijan mittaamat vasteet (liite).
 

Liitteet

  • vaste_0-60.jpg
    vaste_0-60.jpg
    20,1 KB · Katsottu: 107
L2:n aiheuttama korostuma lienee vain toisiaan liian liki olevien jakotaajuuksien aiheuttama. Lieneekö L2 ( myös C1) aiheuttaa muihin taajuuksiin verrattuna suhteellista korostumaa. Kaiketi nuiden vastusten toiminta vain loiventaa käyrää jakotaajuuksilla. Loivimmillaan ovat ilman L2- ja C1:stä. Nämä lisukkeet vaikuttavat myös elementtien napaisuusvalintoihin. Ja niilläkin on korostumiin/ kuoppiin omat näppinsä mukana. Näin maallikon korvien välissä aprikoituna.
 
Ajattelin "vahvistaa" tuota koteloa. Kotelo on mittojen mukaan tehty (n. 20L). Levyt on 20mm lastulevyä, lastulevy ei tietenkää ole parasta ainetta koteloon... MDF:stä ois pitäny väsäillä, mutta sain halvalla valmiiks tehdyt kaapit+mustat viilut päälle, niin mikäs siinä.

Eli ajattelin: kotelon sisäosien sivuihin vuorivillaa, muu koppa täytetään perusvanulla.

Onko muita ideoita? Itellä pyöri myös bitumi+vuorivilla kotelon sisäosien sivuihin jne. että ei resonoi.

Tässä pitää vielä mainita että kaverini väsäsi AW10:t vuolukivestä -> älyttömän hyvä toisto, ei mitään koteloresonansseja. :p
 
Back
Ylös