Järeämmän kaiutinjalustan rakentaminen

JanJ1

Käyttäjä
Liittynyt
3.8.2006
Viestejä
411
Eli ideana olisi tehdä isohkoille jalustakaiuttimille (WLM Diva Monitor) tukevat, kaiuttimien muotoa 'jatkavat' jalustat. Vähän samaan tyyliin kuin Penaudion Charismojen(?) lisäbasso-osat, jotka toimivat jalustoina ja sulautuvat hienoksi kokonaisuudeksi kaiuttimien kanssa. (alla kuvat ideasta)

Olen yrittänyt miettiä helpointa tapaa tehdä moiset, yksinkertainen kun on muoto, mutta iso mötikkä.
- Tarpeeksi isoa hirttä tuskin järkihintaan mistään saa? (kaiuttimien leveys 265cm syvyys 330cm)
- Kevytbetoniharkko + maali, ei oikein käy sen rakenteen ison raekoon takia, kohtuu sileä pinta pitäisi saada
- Leikattu kivi ei käy, paino olisi varmaan monta sataa kiloa per jalusta ja hinta hullu.
- Joku muovi, sellainen resiini, kevyt-kova olisi varmasti hyvä (kuten paremman luokan isoissa sarjakuvapatsaissa käytetty), mutta sitä ei taida saada noin isoina harkkoina?
- Keinotekoinen marmori (kuten M&D kaiuttimissa) olisi hienon näköinen, mutta varmasti taas paino ja hinta tulisi vastaan.

Eli, päädyin (ellei joku keksi jotain parempaa?) ratkaisuun jossa liimaisin oikean levyisiä (26.5cm) MDF-levyjä peräkkäin ja maali päälle. Tällöin olettaisin painon olevan vielä kohtuullinen (ei mene lattiasta läpi) ja MDF möttien jopa ehkä toimivan bassoansoina :)

Samanlainen zebrano-viilutus olis hauska laittaa, mutta kun ei tod. näk saa samanlaista vaan leveämpisyistä/haaleampaa tai tummempaa jne, on parempi vetää mattamustaksi, jolloin kaiutinelementin ripustustuksien ja refleksiaukon väri toistuu.

Taakse olisi tarkoitus jyrsiä 'siirtelykahva' ja pohjaan joko syvennykset soundcare-tassuille (jolloin tassut tulisivat 'ulos' vain muutaman millin alle jalustan pohjan) tai sitten vain tuon photoshoppaamani kuvan kaltaiset piikit.

Kysymyksinä (tuon mahdollisen vaihtoehtoisen rakennusmateriaalin/idean lisäksi):
- Kun lopputuloksen syvyyden pitäisi olla tuo kaiuttimien 33cm, olisi äkkiseltään ajateltuna 11kpl 30mm MDF-levyjä täydellinen mätsi, mutta kuinka paljon voisi olettaa syvyyttä tulevan lisää noista kymmenestä liimasaumasta levyjen välissä?
- Onko ok duunata 30mm levystä vai onko se liian painavaa tai jotenkin muuten ongelmallista yhteenliimattavaksi/tähän käyttöön? Pitäisikö esim. porailla puutappeja levyjen väleihin pitämään homma kasassa?
- Jotain muuta mitä pitäisi ottaa huomioon ennen levyjen ja liiman hakua?
- Ja muutakin kommenttia projektista tietty :)


Mutta jottei keskustelu lähde rönsyilemään Miksi? tai jalustakaiuttimet vs. lattiakaiuttimet osastolle;
Itselläni syynä tähän homman visuaaliset (ja myös budjetilliset) seikat. En pidä yleisesti jalustakaiuttimien 'mötikkä heiluu kepin päässä' -lookista, vaan lattiakaiuttimen minimalistisemmasta muodosta. WLM:ien kohdalla efekti vielä korostuu itse pönttöjen suuren koon takia.
En ostanut WLMien lattiakaiuttimia, koska jalustamallissa vähemmän ison laatikon aihettumaa värittymää, tonnin halvemmat ja voi jalustoilla säätää paremmin haluammalleen korkeudelle (eli matalammaksi kuin WLM:n hujoppi lattiamalli)
Ja WLM kyllä tarjoaa Divoille tehtyjä tuhteja jalustoja (alla kuvassa), mutta sama 'tikkujäätelö'-meininki niissäkin, vaikka varmasti tukevat ja äänellisesti toimivat ovatkin. Myös hinta (700€) tökkii, kun ulkonäöllinen puoli ei itselleni toimi.

Ei näin ...vaan näin:
index.php


Rakennusidea:
index.php


edit: typoja...
 

Liitteet

  • jalusta_goal.jpg
    jalusta_goal.jpg
    110,7 KB · Katsottu: 446
  • mdf_kaavio.gif
    mdf_kaavio.gif
    12,9 KB · Katsottu: 437
Onkohan tuakaan nyt sitten hirveän järkevää ruveta kokonaan umpijöötistä tekemään, painaa aika järjettömästi jos koko paketin ajattelit umpi MDF:stä väsätä(mikäli oikein käsitin?), vaikka toki vähemmän kuin betooninen lajikumppaninsa...

Minä heittäisin sellaisella idealla että tee oikean kokoinen pömpeli(laatikko) esim. 30mm MDF levystä ja laita sisälle vielä yksi tai useampi ristikkotuki ja jätä kansi(tai pohja) auki. Sitten pruuttaat tyhjän tilan täyteen uretaania, en osaa arvata minkäverran purkillisesta uretaania turpoaa matskua, mutta veikkasin että max 2 purkkia menisi tuohon yhteen jalustaan. Sitten kun tavara on turvonnut ja kovettunut niin leikkaa ylipursonneet pois ja liimaa kannen paikalleen. Tällöin ei pitäisi varmaankaan mitään kumina efektejä syntyä sen kummemmin koska mitään "tyhjää" tilaa ei jää, ja mikäli tuon loodan tekee esim tuosta 30mm MDF:stä niin luulisi sille painoakin kertyvän senverran että pystyssä pysyy. Ja mikäli epäilyttää niin toki sinne alaosaan voi ympätä uretaanin sekaan esim pari tiiliskiveä tjsp. Mielikuvitusta sopii käyttää... :D

Pintakäsittelyn voikin sitten tehdä hyvinkin monella eri tapaa... Kenties se mattamusta, tai kenties musta kangas Gradient tyyliin niin ei tarvisi edes saumoja kovin tarkasti hioa ja kittailla..?
 
Vertti sanoi:
Minä heittäisin sellaisella idealla että tee oikean kokoinen pömpeli(laatikko) esim. 30mm MDF levystä ja laita sisälle vielä yksi tai useampi ristikkotuki ja jätä kansi(tai pohja) auki.

Tuo olisi kyllä järkevämpi vaihtoehto, uretaani olis kätevä fylli. Jos vaan olisi enemmän puukäsityötaitoa/kokemusta kertynyt ja kunnon työkalut/tilat. Ongelmana juurikin noiden saumojen saaminen kohdalleen, varsinkin kannen ja pohjan.
Tossa pinotekniikassa, puukeskuksen valmiiksi millilleen sahaamilla paloilla, ei tarvis kuin ylipursuavat liimat hioa pois ennen maalausta. Kangas ei ulkonäkönsä puolesta toimi paikkona :)
 
MDF elää ainakin oman kokemuksen mukaan sen verran että saumoja on miltein mahdoton saada piiloon vaikka kuinka kittaa ja hioo. Aina muutaman viikon päästä on levyn reuna näkyvissä maalikerroksen alta. Tai sitten en vaan osaa...

Hommaa sopivia ruuveja ja ruuvaa levyt pällekkäin liimaamisen lisäksi. Eipähän pääse liukumaan levyt toisiinsa nähden ja saat kunnon puristuksen ilman kymmentä ruuvipuristinta. Ja vinkkinä kerrottakoon että liimakerroksen pitää olla todella ohut, jotta levyt saa oikeasti puristettua toisiaan vasten. Omiin kaiutijalkoihin tein pohjalätkät liimaamalla kaksi 20 millin MDF:fää päälekkäin. Vaikka ulkomitat olivat vain 200mm niin jouduin tahkoamaan liiman pakkelilastalla ohueksi että sain puristuksen onnistumaan edes jotenkin.

Pekka
 
No nyt on reilun kokoinen kaiutin kyseessä - kolme metriä kertaa kaksi ja puoli. En nyt kutsuisi enää isohkoksi... Kyseessä varmaankin kirjoitusvirhe tai sitten mittaus mennyt vähän pieleen.

Asiaan. Mitä jos rakentaisit sopivan kokoisen kehikon ja pingottaisit kankaan sen ympärille? Ei tulisi ongelmia liitosten näkymisen tai painon kanssa. Ulkonäkö voisi muistuttaa Gradientin Evidencejä puisine ylä- ja alaosineen, tai vaihtoehtoisesti kankaan voisi kiinnittää koko kehikon ylä ja alapuolelle, jolloin lopputulos olisi kokonaan musta.

Kehikon duunaamien saattaisi onnistua vanhoistakin kaiutinjaloista laittamalla kulmiin puulistat ja ne sitten ylhäältä ja alhaalta kiinni. Mustaa kaiutinkangasta ympärille. Jos vanhan jaluistan kaiutintaso on pienempi kuin alaosa, niin sitten päälle vielä sopivan kokoinen ja riittävän paksu MDF-levy.

Terveisin Pale
 
Jalustakaiuttimen etulevyn jatkaminen lattiaan saakka muuttaa sointibalanssia. Häiritsevästi vai ei, joudut kokeilemaan itse... Anyway, millaisen ratkaisun sitten teetkin niin tankkaamalla sen täyteen hiekkapuhallushiekkaa, saat tukevan ja soimattoman pohjan kaiuttimelle. Minä saattaisin ajatella neliöprofiilia (vaikka vanerista tai mdf:stä tehtyä) pystytolppana ja kääntäisin sitä 45 astetta eli särmä osoittaa elementin kanssa samaan suuntaan, ei iso tasainen pinta.
 
Saurama puhuu asiaa, etupintaa ei kannata tehdä samaan tasoon kaiuttimen etulevyn kanssa.

Laskeskelin tuossa eilen, että jalustat tulisivat painamaan noin 40kg/kpl, jos ne tekisi ajattelemallasi tyylillä. Oletin, että jalustan korkeus olisi noin 60cm. Muistaakseni MDF:n tiheys on noin 700-800kg/m3, eli siitä laskeskelemaan. Ja MDF tosiaan elää aika paljon, varsinkin kun liimataan noin monta levyä päällekkäin ja liiman tuoma lisäkosteus haihtuu sisäosista erittäin hitaasti. Eli rakenteen maalaaminen tuollaisenaan ei kannata.

Itse tekisin normaalin kotelorakenteen, johon voisi sisälle laittaa ristikkäistukia ja rakentaa vaikkapa niiden väliin ontelon hiekalla täytettäväksi. Tuo oma ajatuksesi on mielestäni hieman overkill. Miksei saman tien valaisi jalustaa betonista? :)
 
Minä taas tekisin "ristikon", semmosen häkkyrän joka siis ei ole mikään kotelo. Se ei vaikuttaisi kaiuttimen alkuperäisen etulevyn käytökseen kuten kotelojalusta voi vaikuttaa. Monimuotoisuushäkkyräjalusta voisi toimia jonkinlaisena diffuusorina.
 
Tietty itse tekemä on aina hieno, mutta hyvää jälkeä saadakseen aikaa ja rahaa palaa kummasti. Jalustojen ollessa kyseessä ehkä itse kuitenkin miettisin vielä kaupallisiakin ratkaisuja. Jos ei siis tuommoiset yksiputkiset jalustat kelpaa niin mites kunnon jalustat useammalla putkella tyyliin Skylan, Lowa tjsp.

Onhan noita kun jaksaa hieman hakea..

skylan4.gif


EDIT: Niin ja sen verran piti vielä mainita, että omasta mielestä kaikista esteettisin kaiutinratkaisu on isot jalustakaiuttimet tukevalla 4-6 putken jalustoilla. Olettaen tietty itse kaiuttimen olevan sieltä paremmasta päästä malliin Omega Superhemp kunnon jalopuuviilulla tjsp..
 
Tuon äänen muuttumisen takia ehdotinkin juuri tuota kehikko ratkaisua. Eli pelkät kulmarimat ja päälle pingotettu kangas. Jos käytät tavallista jalustaa runkona, nuo kulmarimat (tai putket) voivat olla aika ohkaisetkin. Ja kangas päälle. Ei muodostu mitään akustiikkaan tai sointiin vaikuttavia laatikoita. Jalusta olisi siis samalla a) kevyt, b) tukeva, c) massiivisen näköinen ja d) omaisi traditionaalisen kaiutinjalustan ääneen vaikuttavat (tai vaikuttamattomat) ominaisuudet. Minusta aika mukava kokonaisuus.

Olin siis tosissani. T:pale
 
JanJ1 sanoi:
Tuo olisi kyllä järkevämpi vaihtoehto, uretaani olis kätevä fylli. Jos vaan olisi enemmän puukäsityötaitoa/kokemusta kertynyt ja kunnon työkalut/tilat. Ongelmana juurikin noiden saumojen saaminen kohdalleen, varsinkin kannen ja pohjan.
Tossa pinotekniikassa, puukeskuksen valmiiksi millilleen sahaamilla paloilla, ei tarvis kuin ylipursuavat liimat hioa pois ennen maalausta. Kangas ei ulkonäkönsä puolesta toimi paikkona :)

Saattaa olla ehkä jopa helpompaa saada normaali laatikkomuodostelma kasaan vähäisemmällä puukäsityökokemuksella, kuin mitä useamman MDF levyn yhteenliimaaminen. Kun noita päällekkäin latoo niin levyjen reunoja on yllättävän vaikeaa saada jäämään aivan justiin oikeaan kohtaan, vaikka vetää ennen liimausta poraa ruuveille reijät ja kiristää kerran ruuvit niihin. Homma tuppaa menemään hankalaksi siinäkohtaa kun sielä levyjen välissä on se liukas liimakerros... Puutapit toki pitäisivät paremmin kohdillaan, mutta siinäkin on aina oma urheileminen että sinne saa riittävästi tappeja. Toinen ongelma tuossa päälle latomisessa on riittävän puristuksen saaminen.

Mikäli pintakäsittelyksi on maali tuossa, ja pelkää saumojen näkymistä, niin yksi vaihoehto on tietysti sahauttaa levyjen reunat jiiriin, tällöin ei pitäisi saumoja hirveästi jäädä näkyviin :D ...toki kasaaminen saattaa olla aavistuksen normaali laatikkoa hankalempaa... Ylä ja alalevyjähän ei tosin tarvi tässätapauksessa jiirittää välttämättä, sillä ne ei jääne näkyviin jolloin pieni saumojen pullistelu ei haitanne...

Kysymys tuohon soundin muuttumiseen etulevyn kasvaessa: Minkäverran tuommoisen "laatikkojalustan" ja kaiuttimen välissä pitää olla rakoa että vaikutusta ääneen ei enää ole(tai siis merkitys ääneen on olematon)? Auttaisiko ratkaisu jossa kaiutin nostetaan jalustan pinnasta esim 5cm korkeilla piikeillä, tai liimaamalla jalustan päälle keskelle 5cm paksu levy joka on vaikka 3cm kapeampi joka reunalta kuin jalusta ja kaiutin? Eli auttaako jos "virtuaalisessa etulevyssä" on esim tuo 5cm epäjatkuvuuskohta?

Tässä vielä oma versiointini tukevasta kaiutinjalustasta :D

jalustat_018_Large_.jpg
jalustat_033_Large_.jpg
 
Hei, kertokaas minullekin viisaat miten se umpijalusta pilaa bassotoiston / muuttaa bassovastetta alkuperäisestä erilaiseksi?

Itse olen suunnitellut ihan samanlaista umpinaista jalustaa tai sitten tekisin kokonaan uudet kotelot aw-aluille. Siis lattiamallin pilarit.
Eli ei sitten kannatakaan?

Tai, minkälaisena tuo ei vaikuta bassoalueen toistoon? Riittääkö jos jalustaosan etuseinän vetää pari senttiä taaksepäin jolloin etuseinämät eivät ole enää yhtenäiset?
Entä jos laittaa piikit tai muut tapit kaiuttimen ja jalustan väliin ja jättää parin sentin raon?
 
Perskeles, Vertin jalustat ovat aika stylet. Oikeasti tukevat ja silti elegantit.

Matias. sanoi:
Hei, kertokaas minullekin viisaat miten se umpijalusta pilaa bassotoiston / muuttaa bassovastetta alkuperäisestä erilaiseksi?

Ei se bassopäähän vaikuta vaan keskialueeseen ja yleiseen sointitasapainoon. Joku vähemmän kuumeinen voi halutessaan selittää tarkemmin, minulla eivät oikein pysy sanat päässä.

Jos jalustan ja kaiuttimen väliin jättää sauman niin siitähän tulee vain pieni lokero, joka voi värittää ääntä entistä pahemmin. Ei siis kannata.
 
Kaiuttimen etulevyn koko ja muoto vaikuttaa olennaisesti kaiuttimen sointiin.
Tästä syystä laatikkokaiutinta ei esimerkiksi voi asentaa upottamalla seinään (vrt. tuo surullisen kuuluisa inno-ohjelma) ellei sitä vartavasten ole siihen käyttöön suunniteltu.
Laatikkomallinen jalusta kuitenkin toimii juuri tuon etulevyn jatkeena kasvattaen sen pinta-alaa ja siksi se värittää kaiuttimen toistoa.
Kyseessä on sama ilmiö joka on helppo havainnollistaa esimerkiksi vertailemalla kaksitekaiutinta hyllyssä tai jalustalla.
Samoin ison esineen (TV) asettaminen kaiuttimien väliin heikentää olennaisesti kaiuttimen tuottamaa tilainformaatiota värittäen muutenkin toistoa.
 
Noita Skylaneita olen miettinyt vaihtoehdoksi, mutta ne ovat jo niin lähellä umpijalustaa, että visuaaliselta kantilta mielummin sitten rakentaisi tuon mun kuvan kaltaisen solid-jalustan.

Ja tosiaan kun Skylanit ovat noin lähellä täysumpijalustaa, eikös ne haittaa sointitasapainoa? Eroa umpijalustaan kun on parin sentin ilmarako jalkojen välissä ja muutaman sentin kaiuttimen etulevyä syvemmällä oleva tolppien pinta?

Mutta hyvä tietää ettei MDF:stä kannata lähteä väkertämään. Betoni kävisi hyvin mulle, raakabetonin pinta olisi aika makean näköinen ja ehkä vielä hienompi mustalla matta maalilla tai liitutaulutyylisellä, vielä matemmalla :)

Olisi mielenkiintoista kuulla tarkemmin miten tuo kaiuttimen etulevyn jatkaminen vaikuttaa sointiin? Diffraktio? (vai mikä se on kun ääniaallot kiertyvät kaiuttimen ympäri kuten aallot vedessä)

Olisi mukava päästä kokeilemaan ilman suurta väkertämistä, tietääkö kukaan saako jostain noin paksua hirttä/muuta puukamaa tilattua mittapalana?
 
No joo, keskialueen difraktiot ja etulevyn koko sekä malli ja niiden vaikutukset toistoon on tutumpia minullekin. Ilmeisesti luin aikaisemmat viestit pieleen. Lukihäiriö. Ei siis ollut bassoalueesta kyse.
Kaiuttimen etulevyn mitat on sen verran pieniä.

Juuri tuon keskialueen vääristymisen takia olisin poistamassa kaiuttimia hyllystä.
Täytynee minunkin tehdä avoimet jalustat.
 
JanJ1 sanoi:
Noita Skylaneita olen miettinyt vaihtoehdoksi, mutta ne ovat jo niin lähellä umpijalustaa, että visuaaliselta kantilta mielummin sitten rakentaisi tuon mun kuvan kaltaisen solid-jalustan.

Ja tosiaan kun Skylanit ovat noin lähellä täysumpijalustaa, eikös ne haittaa sointitasapainoa?

Skylanit omistavana, voin kyllä sanoa, että toimivat ideaalisesti, puhallushiekkaa vain sopivasti putkiin, korvilla kuunnellen :). Ovat tehdyt todella hienosti myös. En miettisi pätkääkään diy-jalkoja, jos Welmuille olisin koipia hakemassa. Vaikeus Skylanien suhteen on vain niiden saatavuus. Kuulin kyllä huhun, että kiinalaiset olisivat rupeamassa tekemään Skylan-kopioita, olisivat ostaneet (hei, tuo on hienoa :D) Noel Nolanilta oikeudet niihin ???. Skylanhan on yhden miehen firma ja tällä hetkellä kysyntää on enemmän kuin omiksi tarpeiksi. Jonotusaika ja se, rupeaako Nolan ylipäätänsä myymään noita Kanadan ulkopuolelle, on iso kysymys. Vaikea oli näitäkin saada - todella vaikea. Ehkäpä kiinalaisilta.
 
jouni sanoi:
Jonotusaika ja se, rupeaako Nolan ylipäätänsä myymään noita Kanadan ulkopuolelle, on iso kysymys. Vaikea oli näitäkin saada - todella vaikea. Ehkäpä kiinalaisilta.

Viime vuoden syksyllä mailasin Noelille ja kyselin hintaa, silloin $505 postikuluineen neljätolppaiset. Siihen tullit ja alvit ja ollaan WLM:n parhaan mallin (kaksitolppainen, yläpuolelta ruuvattavilla piikeillä, tuossa mun kuvassa) hinnoissa. Kaipa sellaisiinn pitää alkaa säästämään vaikka silmät tökkii vastaan :p

Nykyiset jalustani ovat ulkonäöltään samaa tyyliä kahdella putkella jne, mutta liian heppoiset Divoille, sormella kun kevyesti tökkää, heilahtaa aivan liikaa...
 
Kyllä tuollaista neliöprofiilia saa rautakaupasta siinä missä putkeakin. Valmiiksi sahattuina pätkinä myös. Eipä kait nuo sen kummallisemmat ole kuin muutkaan putki+kierretankoviritykset? Vai onko noissa jotain mitä kuva ei kerro?

Pekka
 
Back
Ylös