Susivatkain sanoi:
Kuinka helppoa eli vaikeaa tuo DPS korjaus on tehdä pystymetsä-kokemuksella?
Riippuu miten sen toteuttaa. Jos tietokonetta käyttää toistolaitteena niin tällöin tarvitaan mittamikki ja mahdollisesti järkevään nauhoittamiseen kykenevä äänikortti/mikkietunen. Kun huoneesta otetaan esim RoomEQWizardilla käppyrät, voidaan niistä suoraan luoda korjaus, joka taas voidaan importoida convolver pluginin käytettäväksi. Tämä kuulostaa tekniseltä, mutta käytännössä siis tarkoittaa, että softa toistaa testiäänensä ja sen jälkeen painetaaan savea ja toisto-ohjelmasta tuo talletettu tiedosto ladataan käyttöön.
Vaihtoehtoisesti esim laadukkaampien AV-vahvistimien kohdalla ei vaadita mitään muuta kuin mittamikrofonin vienti kuuntelupaikalle ja säätönappulan painamista. Vahvistin tekee automaattisesti nuo samat asiat ja korjaa kanavakohtaisesti viiveet ja vasteet. Etenkin erillisen subbarin tapauksessa nämä korjaukset ovat erittäin tervetullut lisä ja se "integroituminen" tapahtuu aivan eri tavalla kuin muljauttamalla subbari vain 2ch vahvistimen perään, joka syöttää saman basson vielä niille jalustarimpuloille. Pääkaiuttimille kannattaa tehdä suoto niin, ettei niillä toisteta turhaan subbarin kaistaa. Tähän vaan ei yleensä 2ch vahvistimet pysty. Itse asiassa ainoana minun tietämänä poikkeuksena on oma NAD, jossa voidaan tehdä ylipäästö.
Jos AV-vahvistimiin ei halua sekaantua ja tietokoneen kanssa näpertely ei sytytä on ratkaisuna vielä esim Behringer DEQ2496 prosessori. Laitteesta löytyy automaattinen huonekorjaus, eli se generoi kohinaa, joka poimitaan mittamikillä talteen (esim ECM8000). Tämän mukaan laite säätää vastetta, jotta äänestä tulisi neutraali. Eron kohinan sävyssä kuulee puukorvakin, eli laite tekee todellisen eron ääneen. Luonnollisesti ero kuuluu myös itse musiikissa. Behringerin tapauksessa on parasta, jos sille voidaan syöttää toistomateriaali digitaalisena ja myös ottaa korjattu ääni ulos digitaalisena. Näin ei tarvi murehtia Behrun analogipuolen laatua eikä perfektionistia vaivaa ylimääräiset muunnokset. Behringer toimii pääasiallisesti equna kun taas esim tietokoneella voidaan puuttua myös impulssivasteeseen ja tehdä monimutkaisempaa korjausta.
Itse olen näistä jokaista tapaa käyttänyt, eikä niiden toiminta poikkea järin paljoa toisistaan. Tietokoneella mahdollisuudet on käytännössä rajattomat, muissa laitteissa on omat rajansa. AV-vahvistimista Yamahan YPAO on ihan ok järjestelmä. Siinä on parametriset equt, joilla päästään myös subbarialueelle. Monessa vanhemmassa huonekorjauksella varustetussa vahvarissa korjaukset on usein aika kehnoja ja toimivat pääosin alueella, jossa taajuusvaste muutenkin heittelee ihan järjettömästi jo sen mukaan istuuko kuuntelija tasan 232cm vai 233cm päässä diskantista.