Iso kaiutin - pieni tila

siististihän täällä on keskusteltu. Kukaan ei ole vielä suositellut pieneen tilaan isoa kaiutinta ja isoa subbaria... Tai kahta :D

Musiikki kuuluu vaikka piipahtaisi välillä alakerrassa kahvilla. Moni huoneistojärjestelmä. :D
 
No hö. Nyt ne jo ehti ajaa Audioholicin pois. Kadonneissa viesteissä kehotettiin tutkimaan DPS:tä pienten huoneiden ja isojen kaiuttimien ongelmien ratkaisuun. Kannatan!
 
Gretch sanoi:
Kadonneissa viesteissä kehotettiin tutkimaan DPS:tä pienten huoneiden ja isojen kaiuttimien ongelmien ratkaisuun. Kannatan!

Kuinka helppoa eli vaikeaa tuo DPS korjaus on tehdä pystymetsä-kokemuksella?
 
alspe sanoi:
Itselle ainaki subbarin 80 hz jako on ihan myrkkyä, kuuluu suunta. Ehkä pyskologista ehkä ei, pitäis kai sekin sitte testata sokkona ennen kuin läpi menisi. Omassa käytössä 6,5" elukat huhtoo ehkä 0,1 mm liikettä normikäytössä ja 1-2 mm maksimissaan jota kerrostalossa voi huudattaa. Ehkä se isohko kotelo tekee sen, että soundi aukeaa hiljaakin.

Subbarin jako pitäisikin laittaa tuonne +/- 30Hz seutuviin ja antaa kaiuttimen nousta luonnollisesti hiljakseen viidestäkympistä ylöspäin. Kannattaa muistaa, että suljetun kotelon bassovaste ei tyssää mihinkään viritystaajuuteen kuten refleksivirityksen kanssa käy. Sen sijaan bassovaste laskee kohti ääretöntä.

Tässä se koko homman kauneus on. Jätetetään ongelmataajuuksien toistaminen väliin - annetaan siihen muodostua monttu. Huone vahvistaa luonnostaan noita vaimentuneita taajuuksia ja jos tuonne jää joku pikku kuoppa, niin se ei yleensä ole suurikaan ongelma. Vastaava piikki sen sijaan on juuri se, mitä kutsutaan kuminaksi.

On hyvin valitettavaa, että tässä kaupallisista syistä tälläisiä suljettuja, loivasti laskevia kaiuttimia ei juurikaan valmisteta. Niitä kun on kauppiaan aika vaikea vakuutella myymälätiloissa paremmaksi, kuin samankokoisia vastineitaan - sellaisia, jotka soivat tuplaten kovempaa ja bassomurinan säestämänä.
 
Susivatkain sanoi:
Kuinka helppoa eli vaikeaa tuo DPS korjaus on tehdä pystymetsä-kokemuksella?

Riippuu miten sen toteuttaa. Jos tietokonetta käyttää toistolaitteena niin tällöin tarvitaan mittamikki ja mahdollisesti järkevään nauhoittamiseen kykenevä äänikortti/mikkietunen. Kun huoneesta otetaan esim RoomEQWizardilla käppyrät, voidaan niistä suoraan luoda korjaus, joka taas voidaan importoida convolver pluginin käytettäväksi. Tämä kuulostaa tekniseltä, mutta käytännössä siis tarkoittaa, että softa toistaa testiäänensä ja sen jälkeen painetaaan savea ja toisto-ohjelmasta tuo talletettu tiedosto ladataan käyttöön.

Vaihtoehtoisesti esim laadukkaampien AV-vahvistimien kohdalla ei vaadita mitään muuta kuin mittamikrofonin vienti kuuntelupaikalle ja säätönappulan painamista. Vahvistin tekee automaattisesti nuo samat asiat ja korjaa kanavakohtaisesti viiveet ja vasteet. Etenkin erillisen subbarin tapauksessa nämä korjaukset ovat erittäin tervetullut lisä ja se "integroituminen" tapahtuu aivan eri tavalla kuin muljauttamalla subbari vain 2ch vahvistimen perään, joka syöttää saman basson vielä niille jalustarimpuloille. Pääkaiuttimille kannattaa tehdä suoto niin, ettei niillä toisteta turhaan subbarin kaistaa. Tähän vaan ei yleensä 2ch vahvistimet pysty. Itse asiassa ainoana minun tietämänä poikkeuksena on oma NAD, jossa voidaan tehdä ylipäästö.

Jos AV-vahvistimiin ei halua sekaantua ja tietokoneen kanssa näpertely ei sytytä on ratkaisuna vielä esim Behringer DEQ2496 prosessori. Laitteesta löytyy automaattinen huonekorjaus, eli se generoi kohinaa, joka poimitaan mittamikillä talteen (esim ECM8000). Tämän mukaan laite säätää vastetta, jotta äänestä tulisi neutraali. Eron kohinan sävyssä kuulee puukorvakin, eli laite tekee todellisen eron ääneen. Luonnollisesti ero kuuluu myös itse musiikissa. Behringerin tapauksessa on parasta, jos sille voidaan syöttää toistomateriaali digitaalisena ja myös ottaa korjattu ääni ulos digitaalisena. Näin ei tarvi murehtia Behrun analogipuolen laatua eikä perfektionistia vaivaa ylimääräiset muunnokset. Behringer toimii pääasiallisesti equna kun taas esim tietokoneella voidaan puuttua myös impulssivasteeseen ja tehdä monimutkaisempaa korjausta.

Itse olen näistä jokaista tapaa käyttänyt, eikä niiden toiminta poikkea järin paljoa toisistaan. Tietokoneella mahdollisuudet on käytännössä rajattomat, muissa laitteissa on omat rajansa. AV-vahvistimista Yamahan YPAO on ihan ok järjestelmä. Siinä on parametriset equt, joilla päästään myös subbarialueelle. Monessa vanhemmassa huonekorjauksella varustetussa vahvarissa korjaukset on usein aika kehnoja ja toimivat pääosin alueella, jossa taajuusvaste muutenkin heittelee ihan järjettömästi jo sen mukaan istuuko kuuntelija tasan 232cm vai 233cm päässä diskantista.
 
Littunatelkkari sanoi:
On hyvin valitettavaa, että tässä kaupallisista syistä tälläisiä suljettuja, loivasti laskevia kaiuttimia ei juurikaan valmisteta. Niitä kun on kauppiaan aika vaikea vakuutella myymälätiloissa paremmaksi, kuin samankokoisia vastineitaan - sellaisia, jotka soivat tuplaten kovempaa ja bassomurinan säestämänä.
Tuohon löytyy ainakin yksi periaattellinen syy. Suljetun toteuttaminen matalilla taajuuksilla vaatii jo normaalia parempaa resurssia elementiltä jos toistolta halutaan myös auktoriteettiä. Toisin sanoen, parametrien ja soveltuvuuden täytyy olla sellaiset että niitä matalia pystytään toistamaan. Luonnollisesti tähän liitetään ylennsä ominaisuudet käyttökelpoinen herkkyys, kotelon ja kartion suht massiivinen koko ja edellämainittujen ollessa päinvastaiset: massa jne...
Nuo seikat valitettavasti rajaa tehokkaasti elementtiehdokkaita ja lieneekin suurin syy miksi nähdäänkin näitä murisijoita.
Helpompi, halvempi, myydympi

Ja muutenkin. Ei ole yhtä oikeaa tietä subbarin sovittamiseen jakotaajuuksineen. On vain olemassa huoneeseen ja omaan makuun sovitettuja ratkaisuja tai ainakin sen pitäisi olla niin. Sen verran noiden kanssa on tullut pelattua.
 
punssi sanoi:
Tuohon löytyy ainakin yksi periaattellinen syy. Suljetun toteuttaminen matalilla taajuuksilla vaatii jo normaalia parempaa resurssia elementiltä jos toistolta halutaan myös auktoriteettiä. Toisin sanoen, parametrien ja soveltuvuuden täytyy olla sellaiset että niitä matalia pystytään toistamaan. Luonnollisesti tähän liitetään ylennsä ominaisuudet käyttökelpoinen herkkyys, kotelon ja kartion suht massiivinen koko ja edellämainittujen ollessa päinvastaiset: massa jne...
Nuo seikat valitettavasti rajaa tehokkaasti elementtiehdokkaita ja lieneekin suurin syy miksi nähdäänkin näitä murisijoita.
Helpompi, halvempi, myydympi

Ymmärrän kaupalliset realiteetit oikein hyvin. Silti pidän tilannetta hyvin valitettavana.

punssi sanoi:
Ja muutenkin. Ei ole yhtä oikeaa tietä subbarin sovittamiseen jakotaajuuksineen. On vain olemassa huoneeseen ja omaan makuun sovitettuja ratkaisuja tai ainakin sen pitäisi olla niin. Sen verran noiden kanssa on tullut pelattua.

Näinhän se on, mutta jakotaajuuden naittaminen ilmoitettujen mittauskippuroiden mukaan ei ole alkuunkaan järkevää. Valitettavasti monet yrittävät kokemattomuuttaan tehdä juuri niin.
15m2 bunkkerissa ei kannata basson jakoa laittaa 80 hertsiin vain sen takia, että kaiutin noilla taajuuksilla jo vaimenemassa - take it for granted.

Edit: AV-laitteissakin olisi loistava juttu, jos pääkaiuttimien alarajasäätö olisi asetettavissa eri taajuudelle kuin supparin alipäästösuodin. Vaikka noissa kai nykyään alkaakin olla kaikenlaisia autodignostiikkavermeitä.
 
itse olen aina suosinut suljettu koteloista kaiutinta, jos vaan mahdollista. edelliset olivat suljettu ja seuraavatkin ovat, nyt elelen hetken ilman kaiuttimia.
 
Minulla on kotiteatterissani DIY-kajarit full range -elementeillä suljetuissa koteloissa ja toisto ulottuu jonnekin 100 Hz:n tuntumaan. Subbarina on 12" DIY Rythmik Audio ja jakotaajuus on vahvistimesta säädetty 90 Hz. Subbari ei paikallistu, mutta musiikilla ääni ei ole parhaasta päästä, sillä potkua puuttuu yläbassoilta.

Tuo Rythmik Audio on suljettu kotelo ja vasteen olen säätänyt loivasti laskevaksi. Tässä olisi juurikin sellainen subbari, jota Littunatelkkari haki. Tosin saa sen säädettyä myös teatterifriikille sopivaan asentoon, jos haluaa.
http://www.rythmikaudio.com/eq.html
 
Sopisko tässä kysellä, että mikä Tannoyn vintagakaiuttimista voisi toimia niinkin pienessä kuin 18 m2 huoneessa joka on kerrostalossa?
 
Ne "pikku" monitorit nyt ainaskin luulisi olevan ok..

Tannoy%201.JPG
 
Niin juu, onhan se. Tosin se on jo niin pieni, että sitä en katsellut oikeastaan.
 
Back
Ylös