Hyvät alle 600€:n mc riia:t

Spacek

Käyttäjä
Liittynyt
10.12.2006
Viestejä
117
Onko kokemuksia / vinkkejä hyvistä alle 600€:n mc phono etusista? Haen laitetta joka vahvistaa informaation vinyylin urasta timmillä otteella ja hyvällä signaali-kohina suhteella loihtien ilmoille _musiikkia_. Olen tutkaillut vaihtoehtoja ja aina vain Simaudion Moon LP3 kummittelee mielessä. Pitääkö se ostaa, että saa mielenrauhan, vai onko vielä muita harkitsemisen arvoisia vaihtoehtoja?
 
Itseä kiinnostaa myös saman hintaluokan käytetyt. Saa toki vähemmänkin maksaa jos toimii.
Säädöt olis kivat jatkoa varten ja tulis toimia sekä mm/mc.

Thorens 160HD nagaokan MP-150 rasialla pyörittelee täällä, jotain sille sopivaa. Ajatuksena että toi hintaluokka olis sitten se lopullinen vaihtoehto, pakko laittaa raja johonkin vinyylihommissa.

Musiikki pääasiassa 70-> rock, Blues & kaikkea muuta sekalaista.
 
pölsä sanoi:
Oisko käytetty Linn Linto jotain?

Olis varmaan, mutta mutta...

"As Wes Phillips found, the Linn Linto was astonishingly quiet, with an A-weighted S/N ratio (ref. 500uV input at 1kHz) of 85.3dB. Unweighted, with a broad measurement bandwidth of 10Hz to 500kHz, the S/N ratio dropped to 66.5dB, which is still excellent."

Simaudio Moon LP3:

Signal-to-noise Ratio (full scale @ 40dB gain) 104dBr (MM)
Signal-to-noise Ratio (full scale @ 60dB gain) 87dBr (MC)

Haen hiljaista etusta, ja näyttää että monin verroin Lintoa halvempi Moon LP3 pieksee Linnin signaali-kohina suhteessa. Ei sillä etteikö myös muilla osa-alueilla olisi merkitystä, mutta ei käytetty Moon LP3 myöskään huono valinta olisi? USA:ssa uutta myydään jopa hintaan $349.
 
Trichordit on IMO aika kivoja pelejä ja säädöissä löytyy jolloin voi mätsätä useille askeille. Toimii sekä MM- että MC-askien kanssa. Käytetty Diablo vois olla kova ulkomaailmasta tohon rahaan jos uskallusta moiseen on mutta ihan Dinollakin hyvän virran kanssa pärjännee mainiosti. Itse kyllä diggasin tuosta Diablosta aika paljonkin. Tuo Linni ei nyt ilmeisesti säädöillä juhli ainakaan ja siinä mielessä pikkasen hankalampi vehje vaikka oikeassa systeemissä varmasti kova.
 
Eipä mulla noista Moonista, Trichordista ja Linnistä ole mitään oman käden tietoa, kaikkia on kehuttu lehdistössä. Lintoahan pidetään todella hiljaisena. Noissa desibelilukemissa kannattaa ottaa huomioon, että Lintolla on mittauksessa referenssitasona 500 uV ja Moonilla full scale, joka saattaa olla mitä vaan. Esim. jos full scale on 1 mV, niin tuo 2 dB:n ero on kääntynyt jo toisin päin. Eihän Lintossa ole säätöjä, mutta jostain muistelen, että se sopisi hyvin esim. DL-103:n kanssa. Liekö muistan oikein...
Audiolab 8000PPA on kanssa aika suosittu lehdistössä.
 
Komppaan BJ:tä. Itse olen käyttänyt menestyksekkäästi Trichordin Dinoa, ilman NC PSU:ta ja NC PSU:lla. Todella erinomainen peli joka laittaa kampoihin paljon kalliimmillekin. Armelias pintaäänille. Riittävät säädöt ja sopivan siro ulkoasultaan. Käyttäisin edelleen Trichordin tuotteita ellen olisi siirtynyt All-Rega vinyylisourceen.
 
Kuinka nirsoja mc rasiat on riia:n ottoimpedanssin suhteen? Olisi kiikarissa eräs varteenotettava riia Dynavector 17D2:lle, mutta ko. esivahvistimesta saa valittua vain 50/100/250/1K ohm ottoimpedanssit kun äänirasian manuaalin mukaan 150 ohm olisi optimaalinen. Esivahvistimen 100 ohm valinta osuisi siis lähimmäksi, mutta kuinka paljon tuo 50 ohm vajaus suositusimpedassista vaikuttaa ääneen ja millä tavalla?
 
Ei helkkari, muisti näköjään pätkii. ??? Tarkistin vielä äänirasian manuaalista suositusimpedanssin, niin se olikin >100 ohm eikä 150 ohm. Yhtä kaikki, ilmeisesti suurempi ottoimpedanssi korostaa diskantteja?
 
Tämä on mielenkiintoinen aihe. itse olen jo pidempään haeskellut hyvää MM-etusta. Tällä hetkellä on käytettävissä.
1) Integra Research RDC-7 oleva riia (S/N n. 80 dB)
2) Hifi lehden piirustusten mukaan tehty (S/N arvio 83 dB)
3) italialainen putki etunen (S/N ?)
4) Pioneer 70-luvun viritin vahvistin (S/N n. 80, en muista tarkkaan)
Ostin jokunen aika sitten Deccan testilevyn ( en muista numeroa). Siinä on yksi raita jolla testataan S/N -suhdetta. Omissa mittauksissani en päässyt yhdelläkään laitteella 60 dB parempaan tulokseen. Masennuin täysin enkä tiedä missä on suurin syy. Onkohan täällä guruilla hyviä neuvoja mistä lähteä etsimään syyllistä.
Etusen etsijälle antaisin neuvoksi. Hommaa jostain testilrvy, jolla pääset kaupassa testaamaan laitteiston S/N-suhdetta.
 
pyorahullu sanoi:
Tämä on mielenkiintoinen aihe. itse olen jo pidempään haeskellut hyvää MM-etusta. Tällä hetkellä on käytettävissä.
1) Integra Research RDC-7 oleva riia (S/N n. 80 dB)
2) Hifi lehden piirustusten mukaan tehty (S/N arvio 83 dB)
3) italialainen putki etunen (S/N ?)
4) Pioneer 70-luvun viritin vahvistin (S/N n. 80, en muista tarkkaan)
Ostin jokunen aika sitten Deccan testilevyn ( en muista numeroa). Siinä on yksi raita jolla testataan S/N -suhdetta. Omissa mittauksissani en päässyt yhdelläkään laitteella 60 dB parempaan tulokseen. Masennuin täysin enkä tiedä missä on suurin syy. Onkohan täällä guruilla hyviä neuvoja mistä lähteä etsimään syyllistä.
Etusen etsijälle antaisin neuvoksi. Hommaa jostain testilrvy, jolla pääset kaupassa testaamaan laitteiston S/N-suhdetta.

Jos kohinaa ei ole häiritsevän paljoa korvin kuunneltuna, ei kannata murehtia mitatusta numeroarvosta. Sen minkä korva setistäsi kuulee on merkityksellistä, mittaustulos on vain suuntaa antava. Settisi kuulemisessa on mukana korvan herkkyys taajuuden ja tason funktiona. Mitattu voi pahimmillaan olla raaka lineaarinen mittaustulos jopa alle ja yli settisi taajuuskaistan, tai parempi jos olisi jollakin tavalla korvan käyttäytymistä matkiva painotettu tulos (A weighted tms).
 
Spacek sanoi:
Ei helkkari, muisti näköjään pätkii. ??? Tarkistin vielä äänirasian manuaalista suositusimpedanssin, niin se olikin >100 ohm eikä 150 ohm. Yhtä kaikki, ilmeisesti suurempi ottoimpedanssi korostaa diskantteja?

Kokemukseni mukaan MC-rasioiden taajuustoisto ei ole kovin herkkä tuloiresistanssin suuruudelle ja kannattaa valita sellainen arvo millä saa korvaa miellyttävän toiston setissäsi. Toiston luonne kyllä muuttuu kuormituksen mukaan. Pieni tuloresitanssi jotenkin pelkistää sointia korostamalla alukkeita (tai vaimentamalla jälkisointia) ja suurempi tuloresitanssi taas tuo jälkisoinnin paremmin esiin. Samalla voi toiston dynaamisuus kärsiä ja vaikuttaa lattealta. Ei niinkään taajuustoiston, vaan aikatason ja dynaamisuuden muutoksia siis, IHMO.
 
pyorahullu sanoi:
Ostin jokunen aika sitten Deccan testilevyn ( en muista numeroa). Siinä on yksi raita jolla testataan S/N -suhdetta. Omissa mittauksissani en päässyt yhdelläkään laitteella 60 dB parempaan tulokseen. Masennuin täysin enkä tiedä missä on suurin syy. Onkohan täällä guruilla hyviä neuvoja mistä lähteä etsimään syyllistä.

En voi sanoa olevani guru, mutta syy on käsittääkseni siinä, että vinyyli-formaatin s/n suhde on 60db kun esim. cd:ssä se on 96db. Toisin sanoen esivahvistimen ilmoitetussa s/n arvoissa kuvataan vain laitteen omia ominaisuuksia, johon äänilähteellä ei ole vaikutusta. Nyt olet testeissä kuunnellut riia:n + äänilähteen yhdessä muodostamaa s/n arvoa.

Ilmeisesti tästä voidaan tehdä se johtopäätös, että riia:n s/n suhteella ei ole paljonkaan merkitystä äänenlaadun kannalta, kunhan se on yli 60 db (järjestäin kaikki riiat ylittävät tämän). Sillä jos äänilähteen ja esivahvistimen kohinatasoissa on eroa muutamakin desibeli, ei vaimeampi vaikuta kokonaismelutasoon juuri lainkaan, vaan aina mennnään sen voimakkaimman mukaan. Olenkin ihmetelly miksi monissa varsin korkeallekin rankatuissa phonoetusissa saattaa olla heikohko s/n suhde. Ei ihmetytä enää. 60 db:n s/n suhde tarkoittaa, että esim. 85 db:n äänenpaineella musiikkia kuunnellessa kohinan suuruus on 1,4 db. Tuskin löytyy ihmistä, joka kuulee kohinan tuossa äänenpaineessa. Kohina kuuluukin vain hiljaisissa kohdissa jos on kuuluakseen, ja yleensä musiikkilaitteilla kuunnellaan hiljaisuuden sijaan musiikkia. Tämän valossa esim. Trigon Vanguard II vaikuttaisi sittenkin varsin oivalta valinnalta phonoetuseksi...
 
anttiruha sanoi:
Kokemukseni mukaan MC-rasioiden taajuustoisto ei ole kovin herkkä tuloiresistanssin suuruudelle ja kannattaa valita sellainen arvo millä saa korvaa miellyttävän toiston setissäsi. Toiston luonne kyllä muuttuu kuormituksen mukaan. Pieni tuloresitanssi jotenkin pelkistää sointia korostamalla alukkeita (tai vaimentamalla jälkisointia) ja suurempi tuloresitanssi taas tuo jälkisoinnin paremmin esiin. Samalla voi toiston dynaamisuus kärsiä ja vaikuttaa lattealta. Ei niinkään taajuustoiston, vaan aikatason ja dynaamisuuden muutoksia siis, IHMO.

Meinasin olla eri mieltä, mutta sitten päädyinkin olemaan samaa mieltä. Optimaalisen kompromissin etsimistä, siis?
 
Nyt monien mutkien ja pähkäilyjen kautta uskon osuneeni vihdoinkin maaliin riia:n valinnan kanssa. Vastaus löytyi lähempää kuin osasin kuvitellakaan, eli Dynavector P-75 mkII:sta. Siinä oleva phono enhancer pitäisi natsata erittäin hyvin matalaimpedanssisen 17D2:sen kanssa. Asiasta on myös todella ylistäviä käyttäjäkokemuksia ja monien mielestä paras riia <1000€ hintaluokassa, vaikka maksaakin Suomessa uutena n. 650€. Myös muita näkemyksia ja ehdotuksia asiasta otetaan kuitenkin vastaan. Mitä mieltä olette P-75 mkII:sta? Onko kokemuksia? Ainakin Dynavectorin rasioiden kanssa synkronia pitäisi olla taattu...
 
Spacek sanoi:
En voi sanoa olevani guru, mutta syy on käsittääkseni siinä, että vinyyli-formaatin s/n suhde on 60db

Kaikki muu tekstissäsi tuntuu järkevältä paitsi se, että jos lainauksessa sanomasi asia pätee, niin miksi testilevyyn on tehty myös 60 dB n ylittäviä raitoja (en muista tarkaan minne asti raidat menevät). Onko esittämäsi asia jostain todennettavissa. Tämä on mielenkiintoista, koska en ole ennen kuullut oheista asiaa.
Ts. jos levyllä on raita jonka S/N suhde on suurempi kuin 60 dB niin pitäisi kai olla laitteisto jolla ko. S/N suhde saadaan kuulumaan. En tiedä? Tämä on edelleen mysteeri. Tästä seuraa myös se mielenkiintoinen seikka, että joku laitemyyjä mainitsi, että parhaimmat MM riia:t pystyvät yli 100 dB S/N suhteeseen. Eli onko tässäkin kysymys siitä, että meitä vähemmän tietäviä kusetetaan ja houkutellaan ostamaan laitteita joiden ominaisuudet ovat ylimitoitettuja.
Täytynee jättää testilevyn kuuntelu vähemmälle ja keskittyä musiikin kuunteluun.
 
Aihe liippaa sen verran läheltä, että kyselenpä tässä ketjussa:
Rega P3-24 + TTPSU + Elys 2 settiin riaa -päivitys ollut tovin harkinnassa. Parhaillaan setin jatkeena on CA 640P, joka on sinänsä ok, mutta ainakin ajatuksen tasolla ei anna kaikkea, mihin muut palikat olisivat kykeneviä. Olisiko riaa -suosituksia otsikon hintaluokkaan? Regan savukeaskin kokoista MM Fonoa ja Projectin saman kokoista perus riaa:ta olen kokeillut ja päätynyt CA 640P:een. Äänirasiaa en ole toistaiseksi päivittämässä.
 
Regan Fono toimii parhaiten Regan omien rasioiden kanssa.

Itsellä on Isem Audion Modulis joka on hyvä riia hyvillä säädöillä.
 
Täsmennän vielä, että haluan pitää kaikki optiot auki mahdolliselle tulevaisuuden rasiapäivitykselle, jolloin säätövaroiltaan riittävä MM/MC RIAA olisi ensisijaisena listalla ja siten kysymys tähän ketjuun edes auttavasti sopiva :).
Pitää tutustua Isem Audioon, oli ennestään itselle tuntematon, kiitos vinkistä.
 
Back
Ylös