Hyvä-ääninen AV-etunen sacd-prosessointikyvyllä...

pyorahullu sanoi:
En ole ikinä ymmärtänyt miksi av-laitteessa pitäisi olla HDMI. Itse kierrätän vain äänisignaalin av esivahv kautta ja kuvsignaali menee suoraan HDMI:llä telkulle

Jos sattuu niitä kuvalähteitä ja päätteitä olemaan useampikin. Tai kuten minulla kun videotykille piuhaa tulee 12m/laite, niin haluaa että kaapeleita on vain se yksi eikä jokaisella kuvalähteellä on omansa. Homma toimii mahdollisimman simppelisti juuri siten että AV-vahvari hoitaa oikeasti sen videopuolen kokonaan. Itsellä on ainakin ehdoton vaatimus AV- puolen laitteelle että HDMi kytkimenäkin toimiminen onnistuu. Monissa raskaamman sarjan AV-vahvistimissa&etusissa on vielä melko hyvät skaalaimetkin, jolloin videotykillä ei tarvitse sitä skaalausta enää tehdä.
 
Hei
En tiedä sekoittaako tämä lisää muttaesim omassa vempaimessani on valnta-asento :direct, joka ymmärtääkseni tarkoittaa, että signaali menee etusen läpin vain vahvistuen?!
 
pyorahullu sanoi:
Hei
En tiedä sekoittaako tämä lisää muttaesim omassa vempaimessani on valnta-asento :direct, joka ymmärtääkseni tarkoittaa, että signaali menee etusen läpin vain vahvistuen?!

Kyllä. Mutta jos haluaa käyttää AV-vahvarin subbariohjausta tms. niin silloin tuo AD/DA- muunnos on pakollinen käytännössä kaikissa laitteissa. Monikanavaottoisissa sitten on yleisempää että monikanavaotto menee läpi sellaisenaan. Eli jos RCA:na syöttää 5.1 signaalin, niin se ohjautuu viiteen kajariin+subiin lähteen mukaan ohittaen vahvarin säädöt.

Raskaamman pään AV- etusissa DAC:t ovat yleensä kuitenkin samat mitä huippu cd- soittimetkin käyttävät, samaten opariasteet. Jos ei ihan High End osastolle mennä, niin tällöin fiksuinta on käyttää kaikissa lähteissä digiulostuloja, ja hoitaa kaiken prosessoinnin& DA- muunnokset vahvistimella.

Toki täytyy silloin muistaa se että mitä haluaa, ja mistä on valmis luopumaan- ja se että moni on varmasti järjestelmää kuulematta valmis tuomitsemaan suuntaan jos toiseenkin pelkästään subjektiivisten mielikuvien tai ennakkoluulojen pohjalta. Minä olen itse pikkuhiljaa siirtämässä koko settiä yhteen etuseen, joka lienee tuo mainitsemani/vastaava Onkyo. Päätteetkin on jo pääkanaville hommattu a'la d-luokka, vaikka ne toistaiseksi 2-kanavasetissä onkin.

Itselläni kuitenkin leffaharrastus on osa harrastusta, ja talon ylivoimaisesti paras tila molemmille on olohuone. Eri kytkimien räplääminen yhteensovituksissa kiinnostaa vanhemmiten yhä vähemmän.

Mainittu Audiolab on taas näitä uusia "advance acustics/xtz, q-acustics" jne. joissa alkuperä lienee siellä missä behringerit ja procasteritkin läjätään. Se että ovat hifiliikkeiden valikoimassa tuonut jokinlaisen halvalla parempaa kuin tunnetut Japsimerkit- statuksen, mutta todellisuus on sitten toista.
 
Ibanez sanoi:
Kyllä. Mutta jos haluaa käyttää AV-vahvarin subbariohjausta tms. niin silloin tuo AD/DA- m

Mainittu Audiolab on taas näitä uusia "advance acustics/xtz, q-acustics" jne. joissa alkuperä lienee siellä missä behringerit ja procasteritkin läjätään. Se että ovat hifiliikkeiden valikoimassa tuonut jokinlaisen halvalla parempaa kuin tunnetut Japsimerkit- statuksen, mutta todellisuus on sitten toista.

:mad:

Ennenkuin lausut lisää näitä viisauksisi, niin kannattaa tutustua sellaiseen laitemerkkiin kuin Tag Mclaren Audio. Audiolab toimi ennen IAG:n alaisuudessa ns. middle-range merkkinä TAGin rinnalla (lähinnä A/V-laitteiden osalta), myöhemmässä vaiheessa TAGin lopettaessa patenttien omistusoikeudet siirtyivät kauppojen myötä Audiolabille. Yhtenä tuloksena on juurikin 8000AP, hintaluokka on tällä kertaa vain huomattavasti maltillisempi, vaikka laite perustuu pitkälti TAGin tuotteisiin. Tätä ennen Audiolabilla on yli 20 vuoden kokemus stereolaitteista, joten vertauksesi Advance Acousticsiin, XTZ:aan tai Q-acousticsiin ei oikein päde.
 
Collusion sanoi:
... joten vertauksesi Advance Acousticsiin, XTZ:aan tai Q-acousticsiin ei oikein päde.

Yritän etsiä linkin, mutta olen kyllä ollut siinä käsityksessä että nykyinen Audiolab perustuu juuri samaan pohjaan mitä muutkin halpishifimerkit käyttävät, eli aasialaisten elektroniikkapajojen bulkkituotteisiin pienin muutoksin. Jos audiolab tästä poikkeaa, niin nöyrä anteeksipyyntö virheestä. On vain tuossa hintaluokassa erittäin harvinaista että dac-opari (tai varsinkaan videopuoli) olisi omaa tuotantoa, vaan lähes sataprosenttisesti perustuvat valmiisiin kortteihin joissa kustomoitavaa on lähinnä virtalähteen ja koteloinnin valinta.
 
Philip Swift perusti Audiolabin 1980-luvun alussa, sitten se myytiin TAGille, ja sieltä IAG:lle, mutta se on se sama Audiolab edelleen.
 
Mallas sanoi:
Philip Swift perusti Audiolabin 1980-luvun alussa, sitten se myytiin TAGille, ja sieltä IAG:lle, mutta se on se sama Audiolab edelleen.

Niin, kyse ei ole merkin historiasta vaan siitä että mitä tekevät nykyisin. CD-puolellakin voidaan vetää Sony:n huippulaitteet hihasta, ja muistuttaa millainne digiaudioalan pioneeri ja huippuosaaja firma oli läpi 80- luvun.

Ja viestilläni en tarkoittanut että Audiolabin laitteet olisivat mitenkään erityisen kehnoja, vaan sitä että osa hypestä tulee taustoista ja siitä että mallit ovat riisutumpia kuin näiden Onkyo/Marantz/Denon jne. paremman pään kalusto.
 
Ibanez sanoi:
Niin, kyse ei ole merkin historiasta vaan siitä että mitä tekevät nykyisin.

Monet Audiolabin laitteet ovat olleet tuotannossa 10-20 vuotta (integroitu, etunen, pääte) ja olen siinä käsityksessä että ne ovat nykyisin aikalailla 1:1 alkuperäisten kanssa. Tietysti digitaalipuoli on niin nopeasti etenevä ala, ettei vastaavaa liene järkevää odottaa, mutta tietääkseni nykyinen AV-etunen pohjautuu hyvin vahvasti siihen Zuckerin aikaiseen TAG-malliin. Mikä nyt ei tarkoita tietysti mitään, mutta kertoo ettei tää merkki ihan tähdenlento ole.
 
Mitä mieltä porukka on omasta vempaimestani. Ostaessani kuvittelin että se on mahottoman hieno peli. Nyt en oo enää niin varma. Integra Research RDC-7.
 
Jaahas. On tullut hieman käytyä läpi netin ihmeellistä maailmaa noiden etusten osalta. Tuo Ibanezin ehdottama Onkyo vaikuttaa vallan pätevältä peliltä. Saisi kaiken mahdollisen roinan vedettyä yhden asiallisen purkin kautta ja aina kun mahdollista voisi laittaa datan kulkemaan HDMI-liitäntää pitkin. Minimoisi piuhojen määrää ja välttyisi analogisilta häiriöiltä.

Valitettavasti ainoa väri Onkyolle näyttää olevan musta. :( Audiolab taas kiinnostaa pelkistetymmän ulkonäkönsä ja saatavilla olevan sopivammän värinsä (hopea) vuoksi. Hopean värinen laite varmasti soi kevyemmin, ilmavammin ja miellyttävämmin kuin synkistelyyn taipuvainen musta... Psykoakustiset seikat, sano. :D

Pitänee aloittaa kokeiltavien yksilöiden metsästys...

t. jjahifi
 
Musta hevonen kokeiltavaksi: Copland CVA-306. Unohdat ne HDMI:t sun muut digit ja keskityt oleelliseen... ;)
 
Miten tuo CVA-306 oikein on toteutettu? Siinä on analoginen volumen säätö. Minkäslaisia 6-kanavapotikoita markkinoilta oikein löytyy? Kulkeeko signaalin sellaisen läpi?
 
^No kyllä potikoita löytyy, vaikkapa Alpsilta, mutta myös muilta. Ja Dactin askelvaimentimia voi laittaa samaan kääntövarteen vaikka 8 kanavalle jos rahat riittää (6-kanavainen taisi maksaa reippaat 500 euroa). En tiedä mitä Copland käyttää, siinä on muistaakseni 6 kpl ECC88:lla toteutettua esivahvistinkanavaa omilla trimmeillään.
 
Pyörittelin tätä SACD - DSD - HDMI ratkaisua viime vuonna jonkun verran ja tulin siihen lopputulokseen, että ei toimi kunnolla.
Itselläni oli ajatus ajaa CD/DVD-soittimesta HDMI:n yli suoraa DSD-signaalia. Aloituskohtana oli olemassa oleva vaffari (Z11), joka osaa ottaa vastaan melkein ihan mitä vaan HDMI:n kautta ja siitä löytyy myös oma DSD-DAC. Lähteeksi yritin löytää jonkun halvan soittimen, joka osaa syöttää DSD-signaalia HDMI:in yli. Vaihtoehtoja ei hirveesti kyllä löytynyt ja pakosti lähteeksi oli valittava DVD-soitin (ei sinänsä mikään huono ratkaisu). Loppujen lopuksi ostin Pioneerin DV-610AV:n lähteeksi. Paperilla kaikki näytti lupavalta ja olin ihan h"#¤%n tarkkaan lukassut manuaalit läpi ennen ostoa, että ei tulisi yllätyksiä. Näennäisesti kaikki toimi ihan ok, SACD meni HDMI:n yli DSD:nä, mutta... signaali pysyy vain DSD:nä, niin kauan kun HDCP-väylä on koko matkan eheenä. Suomennos: HDMI:n kautta tuli vain DSD-signaalia, kun videotykki oli päällä. Eli SACD:n kuuntelu DSD:nä vaati aina päällä olevan kohdelaitteen. Kun tykin laittoi pois, niin HDMI:n yli meni vaan PCM-signaali (DVD-konvertoi DSD:n PCM:ksi). Direct-napilla tapahtu sama kuvio, heti kun nappia painoi, niin signaali meni PCM:ksi. Jii-haa!!!

Sinänsä, koko DSD-signaalin pakollisuus jäi hyvin paljon arvelun varaan, koska vaffarin signaalikäsittely ei hevin selviä manuaalin kaavioista. Eli tapahtuuko jossakin vaffarissa silti tuo DSD-PCM konversio (tai jotakin muuta turhaa...), jäi täysin avoimeksi.
Niin, muistaakseni Sonylla taitaa olla joku toimiva kokonaisratkaisu tähän (lähde-HMDI-vaffari), mutta ei tuntunut meikäläisen ratkaisulta.

Oma mielipide tän seikkailun jälkeen on se, että jos SACD-formaattiin oikeasti haluaa satsata, niin lähde hyvillä DAC:eilla taitaa olla ainoa oikea ratkaisu.

PS. Ei taida tuo Audiolab ottaa esim. DSD:tä HDMI:n kautta!?
 
^Kannattaa myös muistaa, että käytännössä mikään vehje ei osaa prosessoida DSD-signaalia. Eli jos on tarvetta esim. asettaa kanavien viiveitä (takakanavat usein lähempänä kuulijaa kuin pääkanavat), niin vahvistin tekee tuon ainoastaan pcm-signaalille. Koko pcm/dsd-asia on kokonaisuuteen nähden niin mitätön ettei sillä kannatta päätä vaivata.
 
Jep, jep, todennäköisesti tolla DSD/PCM kieputuksella on marginaalinen merkitys äänen laatuun ym. Mutta, mutta, jos olet lähtenyt sille linjalle, että haluat kuunnella SACD-levyä monikanavana, niin "aidosti kun mahdollista", kaikki muunnokset on huonosta. Ideana ainakin itselläni, oli tuoda signaali niin pitkälle kun mahdollista alkuperäisenä. Ei muunnoksia matkalla. Vahvistimen "parempi" DACi tekisi sitten tuon DSD/DAC muunnoksen.

Omassa alkuperäisessä höpinässä halusin vaan tuoda esille sen valitettavan tosiasian, että SACD ei oikeasti ole ajateltu tuettavaksi kun 5.1 analogiliittimien kautta nykypäivän vaffareissa ja että jos oikeasti haluaa lähteä SACD-HDMI linjalle, niin kaikkien laitteiden manuskat on kaluttava läpi, pienintä tekstiä mukaanlukien. Ja vaikka olet lukenut kaikki manuskat, niin tulle silti tod.näk. yllätyksiä.

Jos ajattelee mitä matskua SACD:ltä löytyy monikanavana, niin 99.99% varmuudella etu-, keski- ja subbarikanavat ovat ne jossa on koko informaatio. Trakoittaen että noilla takakaiuttimilla ei ole sijoituksen suhteen mitään väliä SACD-kuuntelussa, koska ne tuottaa vaan takatilan heijastuksia. Leffaa katsoessa tilanne tietenkin on eri.
 
dumle2007 sanoi:
Jep, jep, todennäköisesti tolla DSD/PCM kieputuksella on marginaalinen merkitys äänen laatuun ym. Mutta, mutta, jos olet lähtenyt sille linjalle, että haluat kuunnella SACD-levyä monikanavana, niin "aidosti kun mahdollista", kaikki muunnokset on huonosta. Ideana ainakin itselläni, oli tuoda signaali niin pitkälle kun mahdollista alkuperäisenä. Ei muunnoksia matkalla. Vahvistimen "parempi" DACi tekisi sitten tuon DSD/DAC muunnoksen.

Omassa alkuperäisessä höpinässä halusin vaan tuoda esille sen valitettavan tosiasian, että SACD ei oikeasti ole ajateltu tuettavaksi kun 5.1 analogiliittimien kautta nykypäivän vaffareissa ja että jos oikeasti haluaa lähteä SACD-HDMI linjalle, niin kaikkien laitteiden manuskat on kaluttava läpi, pienintä tekstiä mukaanlukien. Ja vaikka olet lukenut kaikki manuskat, niin tulle silti tod.näk. yllätyksiä.

Jos ajattelee mitä matskua SACD:ltä löytyy monikanavana, niin 99.99% varmuudella etu-, keski- ja subbarikanavat ovat ne jossa on koko informaatio. Trakoittaen että noilla takakaiuttimilla ei ole sijoituksen suhteen mitään väliä SACD-kuuntelussa, koska ne tuottaa vaan takatilan heijastuksia. Leffaa katsoessa tilanne tietenkin on eri.

Olen siinä samaa mieltä siinä, että HDMI:n käyttö voi aiheuttaa harmaita hiuksia. Mutta muutama pointti:

- DA-muunnos tapahtuu todennäköisesti laadukkaimmin soittimessa, joten äänen pitäminen digimuotoisena mahdollisimman pitkään toistoketjun läpi ei tarkoita että se olisi parempi.

- SACD:n "koko informaatio" jakautuu vähän levystä riippuen tasaisesti 5 pääkanavaan, mutta ei käytännössä ollenkaan subikanavaan (poislukien MDG:n ja Cheskyn 6.0 SACD:t). Kaiuttimien sijoituksella, viiveillä ym. on paljonkin väliä. Omassa setissä kuulen helposti että nyt on jotain pahasti pielessä jos säädän esim. takakanavan viiveen puoli metriä pieleen.
 
Back
Ylös