Hyvä All-Rounder jalustakaiutin

temuri

Käyttäjä
Liittynyt
6.3.2008
Viestejä
721
Paljon on kaiuttimista ketjuja jo pystyssä, mutta kaipaan vielä hieman tarinoita ja ehdotuksia hyvistä all-rounder jalustakaiuttimista (pienehköjä lattiamallejakin voisin harkita), jotka siis toimivat HYVIN monenlaisella musiikilla. Riittävästi erottelua, heleyttä, mutta ilman pintakovaa rasittavuutta, lihaa pitää olla musiikissa, mutta ei sitten taas myöskään liikaa jumputusta. Budjetti siinä joustavasti 1000-2000 euroa/pari.
Tilana on olohuone noin 25 neliötä, kipsilevyä ja betonia seinämateriaaleina. Musiikkimakuni on varsin laaja, mutta paljon kuuntelen sähkökitaratavaraa, kevyempää ja rankempa rokkia, bluesia, southern rokkia, paljon myös naisvokalistien tavaraa tulee kuunneltua, myös akustisempaa tavaraa, kevyempää jatsia, välillä rankempaakin mättöä, ei kuitenkaan ihan rankinta mättöä.
Juttuja ja arvosteluja olen lukenut kohtuullisen paljon, kaiuttimia olen kuunnellut jonkin verran liikkeissä ja myös kotonakin, tarkoitus kuunnella vielä toki lisää, mutta mitä malleja ? Olenko jättänyt jotain malleja huomioimatta ?
Kokonaisuutta aion toki huomioida myös elektroniikan osalta mahdollisten uusien pönttöjen yhteydessä, koska on toki selvää, että sillä on suuri merkitys. Joten jos on ehdotuksia vahvistin-cd-soitin-kaiuttimet yhdistelmästäkin all-rounder tyyliin, niin otan ilomielin vastaan! Joku voi nyt sitten sanoa, että source first, mutta siihen vastaan, että tällä erää kyseessä olisi all first ;-)
 
Juttujesi perusteella voisin suositella minullakin tällä hetkellä olevaa Usher X-719 kaiutinta. Bassopäätä tulee kyllä, mutta ei ole mielestäni mitenkään raskas. Itselläni nämä on n. 18 neliön huoneessa (pääosin betonia, mutta myös kevytrakennetta). Muutenkin osuu varsin hyvin siihen, mitä kauittimelta toivot. Erittäin yleispätevä esitys ja ei ainakaan laiha (eli on lihaa luiden luiden ympärillä). Ovh. 1600e HES:llä. Lisää tarinointia löytyy HES Tampere -alueelta Usher-ketjusta.

Voitko heittää lyhyttä yhteenvetoa testailemistasi kaiuttimista ja niiden hyvistä/huonoista puolista? Auttaisi raatia antamaan osuvempia arvioita.
 
jjhifillä kävin kuuntelemassa Usher X-708 ja täytyy sanoa että meno oli mainiota. Pehmyt ja lämmin, oikeenkin miellyttävä saundi. Viikonlopuksi tulee vielä kotio testiin, sen verta oli mukavata...


-petteri
 
vaakko sanoi:
Voitko heittää lyhyttä yhteenvetoa testailemistasi kaiuttimista ja niiden hyvistä/huonoista puolista? Auttaisi raatia antamaan osuvempia arvioita.
Muutamia kuuntelumuistoja siis, mennään nyt vaikka öökkösjärjestyksessä:

Amphion Argon2: Ei iske sitten millään, jotenkin liian kirkas ja sähinää liikaa. Mun korvissa jää jotenkin myös liian ohueksi, ei innosta yhtään.

B&W 705: Aika mukava soundi, vokaalit sopivasti esillä, ei tosin ihan sweetest kind, yläpääkin kilahtelee ihan ok, basso ehkä hieman löysempi, kuin parhaimmilla kuulemillani. Pitänee kuunnella uudestaan.

Dali Mentor 1 & 2: Mentor 1:n soundi on hämmästyttävän iso kokoon nähden, yläpää on melko kirkas ja ehkä hieman hälisee pellinhakkauskappaleilla, lauluäänissä turhaa kovuutta ja kuivuutta ? Mentor 2 selkeästi rauhallisempi kaikilla osa-alueilla, vieläkin hivenen ehkä liian kirkas yleissoundi, vaikkakin melko hyvä kokonaisuus.

Dynaudio Focus 110 & 140: Iskevä ja menevä soundi, 140 tuottaa jytinää ehkä aavistuksen liikaakin, 110 korostaa toisinaan hitusen liikaa yläbassoja omassa tilassa ja vokalistien kohdalla nykyinen kaiutin välittää tunnelmaa paremmin. Ei silti paha ollenkaan.

Elac 310.2 JET: Hassu pikkupurkki, miellyttävä ääni kaiken kaikkiaan. Mukava, yllättävän paljon myös potkua ja menoa. Pitää kuunnella uudelleen.

Linn Katan: Hyvä vauhti ja todella napakkasointinen, ei kuitenkaan oikein nappaa kokonaisuutena.
Linn Majik 109: Paras keski- ja yläosaston yhdistelmä kuulemistani, vokalistien äänen tunne välittyy loistavasti, tarkasti, puhtaasti, mutta ei kuivasti, yläpää kilahtelee ja helähtelee hienosti ilman rasittavuutta ja liikaa kirkkautta. Bodya jään vielä kaipaamaan lisää kokonaisuuteen, joillakin kappaleilla se viimeisin potku jää hieman vajaaksi ?

Monitor Audio GS10: erottelua ja analyyttistä otetta on, liian kuiva ja jotenkin sähäkkä yleissoundi, potkua on mutta keski- ja yläalue on liian kova minulle.

ProAc Tablette Reference 8: Todella hieno ääni keski- ja yläpäässä, sopivan erotteleva, olematta liian tarkka. Alapää ihan liian kevyt kunnon rokkivääntöön.
ProAc Studio 110: Menoa ja meininkiä, iskevä ja innostava soundi, neutraalin tuntuinen, mukavan tarkka ja samalla sopivan "rösöinen" meininki ja alapään potku toimii hyvin sitä sisältävillä kappaleilla. Ei ehkä niin hyvä fiilis rauhallisemmalla tavaralla soidessa.
ProAc Responce 1 sc: Siisti, nätti ja neutraali soundi, alapääkin potkii kokoon nähden varsin hyvin ja napakasti, toimii jo aika hyvin kaikenlaisellakin materiaalilla, onko kuitenkin liiankin siisti ja nätti soundi. Jäi kyllä hyvä kuva kaiken kaikkiaan.

Sonus Faber Concertino Domus: Klassisen musiikin instrumentit toistuvat hienosti, vokalistit hyvin esillä ja sopivan lämpöisesti, mutta tarkasti, tunnelma välittyy hyvin. Alaosasto kohtuullisen hyvä, ei ehkä ihan parasta potkua löydy, mutta jokseenkin riittävää, yläpää ihan ok, ei kirkkaimpia eikä myöskään himmeimpiä missään nimessä. Ongelmia reippaamman materiaalin kanssa; sotkeentuu jotenkin liikaa kaikki keskenään. Rauhallisemmalla materiaalilla oikein miellyttävä

Totem Model 1 Signature: Tosi napakka ja mukavan iskevä alapää, keskialueella hitusen kovuutta, yläpää ihan hyvä, ei paras. Yleisesti ottaen aavistuksen jotain kirkkautta liikaa, vaikea paikantaa mihin juuri kohdistuu, mutta lyhyessä kuuntelussa hivenen häiritsee.

Usher BE-718: Vahva ja erittäin tasapainoinen soundi alhaalta ylös, ei oikein pysty sanomaan, että jokin osa-alue ei toimisi hyvin, vaan kaikki on hienosti tasapainossa, aika hemmetin isokokoinen tosin.
Usher X-718: Lämpöisempi ja pehmoisempi soundi, erottelevuutta ja tarkkuutta ei niin paljoa kuin BE-mallissa. Ei herätä mitään ihmeellisiä fiiliksiä minkään osa-alueen kohdalla kuitenkaan, jäin miettimään, että ehkä sellainen fiilis pitäisi ollakin, jos all-rounderia haetaan ???

Että tossa nyt ainakin jotain mietteitä
 
Ihan uteliaisuudesta kysyisin, että millaisella laitteistolla pääsit kuuntelemaan Sonus Fabereita?
 
temurihan veti tiukan yhteenvedon, hieno homma, että olet päässyt noin montaa kuuntelemaan :) Jos Usherin meno tuntui ylipäätään mielenkiintoiselta, niin käy jossain kuuntelemassa X-719 joka aukeaa mielestäni BE-718 mallia paremmin myös pienemmillä volyymeilla ja keskialue on sitä kautta avoimempi ja paremmin esillä. Ainakin X-719:n pitäisi herättää jonkinlaisia tuntemuksia eli hajuton/väritön se ei ole (en ole X-718:ia kuullut joten paha verrata). Itselläni ainakin eniten kiinnittyy huomio mehukkaaseen keskialueeseen ja siinä nämä (ja monet muut Usher mallit) ovat hyviä.
 
Hevimees sanoi:
Ihan uteliaisuudesta kysyisin, että millaisella laitteistolla pääsit kuuntelemaan Sonus Fabereita?
Joskus oli jotain (en muista mitä) kallista settiä muu laitteisto, toisella kerralla Arcamin edullisemman pään vahvistin ja cd. Kyllä niistä kaiken kaikkiaan ihan hyvä fiilis jäi, kiinnostaisi kyllä joskus kuulla se kalliimpikin jalustamalli, uutena menee lujaa yli budjetin.
 
temuri sanoi:
Kokonaisuutta aion toki huomioida myös elektroniikan osalta mahdollisten uusien pönttöjen yhteydessä, koska on toki selvää, että sillä on suuri merkitys. Joten jos on ehdotuksia vahvistin-cd-soitin-kaiuttimet yhdistelmästäkin all-rounder tyyliin, niin otan ilomielin vastaan! Joku voi nyt sitten sanoa, että source first, mutta siihen vastaan, että tällä erää kyseessä olisi all first ;-)

Hyväksi todettuja kokonaisuuksia mm.

Nad C315bee - Nad C515bee - Q-Acoustics 1020i

Exposure 2010s(tai classic xxxv) - Exposure 3010s cd - Linn Katan (vaihtoehtoisesti Linn majik 109)


Molemmilla seteillä onnistuu kaikenlaisen musiikin kuuntelu pienessä/keskikokoisessa tilassa, Nad/Q setissä ei niin paljon resoluutiota mutta käsittämättömän yhtenäinen ja innostava kombo jota pidän tuon hintaluokan referenssinä. Jälkimmäinen setti on myös todella yleispätevä ja innostava, vahvistimen valinta riippuu haluaako 2010s:n napakkuutta ja meininkiä ennen classicin täyteläisyyttä ja hienostuneempaa otetta musiikkiin. 2010s on jotain sellaista mitä tuossa hintaluokassa ei ole totuttu kuulemaan, siis tuossa ehdottamassani systeemissä. Setti tarjoaa isoa ja avointa soundia jolla on helppo kuunnella kaikenlaista musiikkia raskaasta rokista kevyempään fiilistelyyn.
 
temuri sanoi:
Joskus oli jotain (en muista mitä) kallista settiä muu laitteisto, toisella kerralla Arcamin edullisemman pään vahvistin ja cd. Kyllä niistä kaiken kaikkiaan ihan hyvä fiilis jäi, kiinnostaisi kyllä joskus kuulla se kalliimpikin jalustamalli, uutena menee lujaa yli budjetin.

En minä oikeasti ollut pelkästään utelias, vaan ihmettelin hieman tuota kommenttiasi Sonusten ongelmista reippaamman matskun kanssa. Nämä kun tuntuvat olevan aika vaativat kajarit etupään suhteen. Luonnehtisin näitä kuitenkin melkoisen yleispäteviksi purkeiksi, mikäli etupää vaan antaa myöten.

Mutta ei siitä sen enempää. Nämä ovat kuitenkin subjektiivisia asioita, ja olemassaolevat vertailukohdat vaikuttavat myös koettuun elämykseen. Minä olen kuunnellut näitä jo sen verran pitkään, että niiden ääni on minun korvaani se oikea, oli se todellisuudessa mitä hyvänsä :)
 
Hei, olin vastaavassa tilanteessa vähän aikaa sitten ja päädyin Gradientin Lauroihin. Kuuntelin myös Elacit, ihan ok ja olisin voinut ostaakin. Nuo Laurat kuitenkin toimivat hienosti laajalla materiaalilla. Eli, suosittelen! -Jussi
 
Itse heti avausviestin nähtyäni, ajattelin itsekin postata Gradientin Laurat, mutta jussilan ehti ensin. Olen kuullut niitä kylläkin vain messuilla , mutta sen kuuntelun - sekä muiden kuulemieni Gradienttien (revot kotona) perusteella sanoisin kyseessä olevan nimenomaan hyvät all-rounderit. Kannattaa tietty kuunnella taas itse, sillä siinä missä minun mielestäni Laurat eivät millään osa-alueella ole niin huonot, että mikään häiritsisi millään musiikilla ja että toisto on tasapainoinen (aiheuttaa huomion keskittymisen musiikkiin laitteden sijaan IMO), saattaa jonkun toisen mielestä olla liian häiritsevää etteivät ne ole absoluuttista huippua millään näistä osa-alueista.
 
Klingsor sanoi:
Itse heti avausviestin nähtyäni, ajattelin itsekin postata Gradientin Laurat, mutta jussilan ehti ensin. Olen kuullut niitä kylläkin vain messuilla , mutta sen kuuntelun - sekä muiden kuulemieni Gradienttien (revot kotona) perusteella sanoisin kyseessä olevan nimenomaan hyvät all-rounderit. Kannattaa tietty kuunnella taas itse, sillä siinä missä minun mielestäni Laurat eivät millään osa-alueella ole niin huonot, että mikään häiritsisi millään musiikilla ja että toisto on tasapainoinen (aiheuttaa huomion keskittymisen musiikkiin laitteden sijaan IMO), saattaa jonkun toisen mielestä olla liian häiritsevää etteivät ne ole absoluuttista huippua millään näistä osa-alueista.
Lauratkin olen kuullut sekä messuilla että liikkeessä, tosin melko lyhyesti molemmilla kerroilla. Ihan mielenkiintoinen se kyllä oli sinänsä, pitänee ottaa kotikuunteluun vielä.
 
Ehdottomasti Almarron m1a:t, jos vain jostain sellaiset käsiisi saat. Elektroniikaksi luonnollisesti Almarroa.
 
Ushereista vertailin aikanaan X-719:a ja X-708:a. X-708 on isoveljeensä nähden mielestäni tarkempi, kontrolloidumpi ja puhdasäänisempi, mutta voimassa ja suoraviivaisemmassa menevyydessä X-719 olisi ehkä voittaja. Paremmin kovaa pystyy kuuntelemaan silti 708:lla juuri paremman kontrollinsa vuoksi. Tuolloin kun näitä vertailin, niin omistin muuten saman CD-soittimen kun sinä ja ihan mukavasti toimi.
 
Gilgamesh sanoi:
Ushereista vertailin aikanaan X-719:a ja X-708:a. X-708 on isoveljeensä nähden mielestäni tarkempi, kontrolloidumpi ja puhdasäänisempi, mutta voimassa ja suoraviivaisemmassa menevyydessä X-719 olisi ehkä voittaja. Paremmin kovaa pystyy kuuntelemaan silti 708:lla juuri paremman kontrollinsa vuoksi. Tuolloin kun näitä vertailin, niin omistin muuten saman CD-soittimen kun sinä ja ihan mukavasti toimi.

Mielenkiintoisia kommentteja :) Itse testasin molemmat samassa tilassa, samoilla oheisvermeillä ja samoilla jalustoilla ja kyllä 719 vei voiton 708:sta jokaisella osa-alueella. Tärkein ero oli omissa testailuissa se, että 719 aukeaa myös hiljempaa kuunnellessa ja on 708:ia avoimempi keskialueeltaan ja täten kokonaisuutena huomattavasti parempi. Myös kovaa soitettaessa. 708 ei toista aivan niin alas, mutta ainakin tässä mun nykyhuoneessa 719 toimi bassojensa puolesta paremmin. Jotenkin tuntuu että 708:ssa vaste tippuu nopeasti ja se ei tässä tilassa ollut niin luonnollisen kuuloinen kuin 719 joka vaimenee tasaisemmin.

Testasitko millä vahvarilla? 719 voi olla hieman krantumpi vahvarin väännöstä ainakin bassopäässä. Kontrollin puutetta en havainnut kummassakaan Usherissa, enemmänkin tulee nautiskeltua kun bassopää on kivasti paketissa materiaalilla kuin materiaalilla. Vahvarina järeähkö transistori-kiinaihme.
 
vaakko sanoi:
Testasitko millä vahvarilla?

Joo samalla setillä (Atoll-vahvistin ja silloin Advancen CD) kotona molemmat. Nimenomaan keskialuetta pidin 708:lla puhtaampana, bassot olivat toki paremmat ainakin ulottuvuuden ja voiman kannalta 719:sta. Toki huoneeni varmasti paremmin myös 708:lle sopii. Hyviä kaiuttimia molemmat, mutta kannattaa verrata päikseen jos Usheriin päätyy. Ameriikoissahan noilla ei ole juuri lainkaan hintaeroa (olikohan 80 dollaria), mutta Suomessa jostain kumman syystä huikeat 400e!
 
Usheria siis kovasti ehdotellaan, pitänee jossain vaiheessa kantaa kaikki kerralla kotiin vertailuun. Kun ei ole mitään hätää tai pakkoa tässä ratkaisujen teossa, niin voi hyvin rauhassa katsella ja kuunnella kokonaisuutta myös siis elektroniikankin suhteen. Taisi muuten olla tinkimättömän puolella viitattu myös Reference 3A mainittu varsin yleispäteväksi. Vaihtoehtoja tuntuu kuitenkin löytyvän, hyvä niin.
 
Eipä tuo Temuri varmaan haittaisi, jos Eposiakin kuulostelisit jossain välissä?
 
Matti Lehtinen sanoi:
Eipä tuo Temuri varmaan haittaisi, jos Eposiakin kuulostelisit jossain välissä?
Joo, on ollu Epos mielessäkin monet kerrat, itse asiassa epos-creek-yhdistelmä. Olen joskus pari-kolme vuotta sitten kuullut M5 ja M12.2 ja jokin aika sitten sisäänajamattomat M5i kaverin luona melkoisessa noin 12 neliön betonibunkkerissa, joten siitä ei pysty paljoa avautumaan ;) Sullahan oli toi 12.2 siellä soimassa edelleen ? Pistä Matti vaikka privaa, milloin voisin ajella omien levyjen kanssa kuulemaan sun settiä, meillähän onkin hurja välimatka :)
 
Back
Ylös