Huippukaiutin

  • Keskustelun aloittaja AD
  • Aloituspäivämäärä

AD

Käyttäjä
Liittynyt
3.7.2007
Viestejä
275
Täällä kun ollaan asiantuntijoiden piirissä, niin mikä tekee kaiuttimesta erinomaisen? Mikä vaikutus on ulkonäöllä ostopäätöstä tehtäessä?
 
Minulle kaiuttimesta erinomaisen tekee sen muuntautumiskyky ja tottelevaisuus äänellisesti.
Kaiuttimien ulkonäkö ei ole tärkein asia itselleni.
Jos kaiutin pysyy äänen eri käänteissä mukana tilavuutensa sallimissa rajoissa,silloin se on hyvä ostos.
Jos kaiuttimen jakosuodin on suunniteltu niin,että eroja voi kuulla vaihdettaessa settiin toisia laitteita tai johtoja.
Pitääkö huippukaiuttimen sitten aina olla iso?Ei suinkaan.
Pienet Tannoy-minimonitoritkin käyttäytyvät yllämainitsimillani tavoilla saadessaan sopivat signaalit kotonani.
 
Huippukaiutin toistaa musiikkia erinomaisesti, silloin kun
sellaista siihen syötetään huipputasoisesti.

Nuotit ovat helposti tunnistettavia ja pienetkin sävelkorkeuserot
erottuvat toisistaan. Rytmiikka ja ajoitukset ovat luonnollisen
vaikuttavia tuoden draaman musiikissa esiin.

Joku muu voi tietenkin sanoa, että huippukaiuttimessa on
päällä valkoinen lehmännahka ja mustat laikut ovat juuri oikein
sijoittuneet.. 8) - Ja hyvä niin.

Ossi

P.S. Jkh on oikeassa. Moni iso kaiutin ei ole huippukaiutin ja moni
pieni kaiutin on huippukaiutin. Koko ei sitä sanele.
Ja mikään kaiutin ei soita musiikkia hyvin, jos siihen ei huipputasoisesti
sitä musiikkia syötetä systeemin alkupäästä.
 
Huippukaiutin on takuumusikaalinen :D Se ei siis itsessään pilaa musiikkia, tosin kuten kaikki varmasti jo tietävät , alkupään laitteet usein pilaavat musiikkia enemmän kun huonoinkaan hifi käyttöön tehty kaiutin, tätä on vain vain vaikea tajuta jos on tottunut normihifiin. ;) :D :)
 
Jkh:n kanssa samaa mieltä :D.
Herkkyys laitteiden vaihtamiselle hyväx.
Ja kyl pitää olla nätit. MG 20.1 on nätti.
 
Huppukaiutin on sellainen että toimii vaikeissakin olosuhteissa, kotimaisistakin löytyy semmoinen, Gradient Evidence. Ulkomailta taasen Totem Arro. Mutta huppukaiutin voi olla jotain muutakin, Hämeenlinnassa kuulin jokunen vuosi sitten Wilson Audion Maxx2 (menikö oikein?) kaiutinta, se ei mahdu joka huoneeseen, mutta on eittämättä huippukaiutin.
 
Tuolla eräs kommentti kuinka Arrot lähti vaihtoon. ;) Ei sillä, että edes tietäisin kuinka ne soi. Pitäis varmaan käydä Hihihuoneella kuulemassa.
 
Tähän voi ottaa useitakin eri näkökantoja, eli tutkaillaanko kaiutinta yleisesti musiikille sopivana, vai etsitäänkö täsmäkaiutinta tietylle musiikkityypille. Itse valitsisin kaiuttimen yleislaitteeksi, vaikkei tällöin päästäkään ideaalitulokseen millään musiikilla. Yleensä tällaisissa kaiuttimissa värittymät ovat melko vähäisiä.

Henkilökohtaisesti arvostan myös kaiutinvalmistajia, jotka suunnittelevat ja kasaavat käyttämänsä elementit. Eikä ole pahitteeksi, jos valmistajalla on myös resursseja testata ja koekuunnella laitteitaan huolella. Tämä pudottaa lähtökohtaisesti parin hifistin pikkupuljut omalta kuuntelulistaltani. Näillä markkinointiin kuluu liikaa tärkeää tuotekehtiysaikaa. Toki jos vastaan tulee kilpailukykyinen huippukaiutin pikkuvalmistajalta, mikäs siinä.

Ulkonäkö on minulle tärkeä kriteeri, täytyyhän kaiuttimen sopia sisustukseen.
 
milesdavis sanoi:
Tähän voi ottaa useitakin eri näkökantoja, eli tutkaillaanko kaiutinta yleisesti musiikille sopivana, vai etsitäänkö täsmäkaiutinta tietylle musiikkityypille. Itse valitsisin kaiuttimen yleislaitteeksi, vaikkei tällöin päästäkään ideaalitulokseen millään musiikilla. Yleensä tällaisissa kaiuttimissa värittymät ovat melko vähäisiä.

Henkilökohtaisesti arvostan myös kaiutinvalmistajia, jotka suunnittelevat ja kasaavat käyttämänsä elementit. Eikä ole pahitteeksi, jos valmistajalla on myös resursseja testata ja koekuunnella laitteitaan huolella. Tämä pudottaa lähtökohtaisesti parin hifistin pikkupuljut omalta kuuntelulistaltani. Näillä markkinointiin kuluu liikaa tärkeää tuotekehtiysaikaa. Toki jos vastaan tulee kilpailukykyinen huippukaiutin pikkuvalmistajalta, mikäs siinä.

Ulkonäkö on minulle tärkeä kriteeri, täytyyhän kaiuttimen sopia sisustukseen.

Itse en pidä sitä tärkeänä, että valmistaja tekee itse elementtinsä, koska paras tietotaito löytyy yleensä elementtivalmistajalta ja he voivat räätälöidä parametreja tilaajan speksien mukaan. Arvostan myös yleispätevyyttä enemmän kuin eri musiikkityyleille räätälöityä kaiuttimia.

Myös pienet valmistajat voivat onnistua kaiuttimissaan. Ongelmia tuntuu syntyvän siinä vaiheessa, kun bisnes suurenee ja mallistoa on laajennettava ja on otettava huomioon erinäisiä logistisia yms. asioita.

Arvostan myös sitä, että kaiutin omaa riittävän suuret äänenpainevarat/dynamiikan ja taajuustoisto ulottuu ainakin yleisimpien musiikki-instrumenttien vaatimalle alueelle. Stereokuva ei ole minulle niin tärkeä, eikä varsinkin syvyysakseli. Omat kaiuttimet eivät ole kovin suuntaavat ja se on minusta hyvä ominaisuus, kunhan tehovaste on kunnossa.
 
alspe sanoi:
Tuolla eräs kommentti kuinka Arrot lähti vaihtoon. ;) Ei sillä, että edes tietäisin kuinka ne soi. Pitäis varmaan käydä Hihihuoneella kuulemassa.

Täältä löytyy kyseiset vaihtoon lähteneet Arrot ;)
Kuten entisen omistajan tekstistä voi jo vähän päätellä niin luopuminen ei ollut itsestäänselvyys...
 
Jyrki_H sanoi:
Myös pienet valmistajat voivat onnistua kaiuttimissaan. Ongelmia tuntuu syntyvän siinä vaiheessa, kun bisnes suurenee ja mallistoa on laajennettava ja on otettava huomioon erinäisiä logistisia yms. asioita.

Noinhan se menee fyysisten, sinänsä helposti rikki menevien tuotteiden kuten kajareiden kassa. Kun markkina-alue on suhteellisen pieni ja helposti hallittava, niin logistiikan kannalta hankalammatkin paketit voivat olla loistava business. Kun laajennutaan vaikkapa ulkomaille, niin hommaan tulee lisää kustannustekijöitä, joiden vuoksi monet sellaiset asiat jotka ennen saattoi ohittaa olankolahduksella ovatkin bisneksen kannalta oleellisia.

Esimerkiksi kymmenen kiloa painoa lisää on Suomen sisällä usein suhteellisen vähäinen kustannus, mutta lähetettäessä paketteja ympäri maailmaa onkin sillä raju vaikutus hintaan ja kannattavuuteen. Yllättäen tulee vastaan tilanteita, että esimerkiksi hintaluokan X kajari ei saa painaa kuin enintään Y kg ollakseen taloudellisesti kannattava. Ole siinä sitten tinkimätön jos tuotetta haluaa myydä... Yksi niistä syistä, joiden vuoksi Suomesta on niin hankala päästä kunnolla ulkomaiden markkinoille... :-\ Onnistuminen vaatiikin todella hyvän yhteensopivuuden palapelin eri osien suhteen...

Teenpä lisäyksen: Kannattaa lisäksi muistaa, että logistisessa mielessä Suomi on oikeastaan saari. Koskee sekä tänne tuotavia että täältä vietäviä tavaroita. :D

t. jjahifi
 
jjahifi sanoi:
Noinhan se menee fyysisten, sinänsä helposti rikki menevien tuotteiden kuten kajareiden kassa. Kun markkina-alue on suhteellisen pieni ja helposti hallittava, niin logistiikan kannalta hankalammatkin paketit voivat olla loistava business. Kun laajennutaan vaikkapa ulkomaille, niin hommaan tulee lisää kustannustekijöitä, joiden vuoksi monet sellaiset asiat jotka ennen saattoi ohittaa olankolahduksella ovatkin bisneksen kannalta oleellisia.

Esimerkiksi kymmenen kiloa painoa lisää on Suomen sisällä usein suhteellisen vähäinen kustannus, mutta lähetettäessä paketteja ympäri maailmaa onkin sillä raju vaikutus hintaan ja kannattavuuteen. Yllättäen tulee vastaan tilanteita, että esimerkiksi hintaluokan X kajari ei saa painaa kuin enintään Y kg ollakseen taloudellisesti kannattava. Ole siinä sitten tinkimätön jos tuotetta haluaa myydä... Yksi niistä syistä, joiden vuoksi Suomesta on niin hankala päästä kunnolla ulkomaiden markkinoille... :-\ Onnistuminen vaatiikin todella hyvän yhteensopivuuden palapelin eri osien suhteen...

t. jjahifi

Tuon lisäksi tarkoitin myös sitä, että "autotallifirma" saattaa tarjota esimerkiksi kahta kaiutinmallia. Nämä kaiuttimet seuraavat suunnittelijansa filosofiaa tinkimättömästi ja saattavat olla erinomaiset. Menestyksen myötä mallistoa on laajennettava markkinallisista paineista. Mallistoon tehdään "lippulaivamalli", joka on pakolla väännetty esim. lisäämällä elementtejä ja kokoa sekä parantamalla viimeistelyä/ulkonäköä. Lisäksi tehdään "karvalakkimalli", joka toteutetaan halvemmista komponenteista. Samalla alkuperäisestä mallista tehdään uusi versio, jossa kiinnitetään enemmän huomiota sarjavalmistettavuuteen mm. vaihtamalla komponentteja halvemmalla suurissa määrissä ostettaviin. Samalla keskimallin hintaa nostetaan.

Mitä jää jäljelle? Kallis huippumalli, joka itse asiassa ei olekaan alkuperäisen filosofian mukaan tinkimätön, vaan suunnittelija on joutunut tekemään sen, koska sellaisen on mallistosta löydyttävä. Keskimalli on edelleen filosofian mukainen, luultavasti paremmin viimeistelty, saattaa sisältää joitakin kompromisseja alkuperäiseen nähden komponenttien osalta ja omaa korkeamman hinnan. Karvalakkimalli voi olla onnistunut tai sitten ei riippuen lähinnä suunnittelufilosofian toimivuudesta rajoitetulla budjetilla.

Tämä kaikkihan oli pelkkää spekulointia, mutta on monesti luettavissa rivien välistä, kun seuraa uudehkon audiofirman kasvua.
 
Kalliimman ja paremman mallin tekeminen edellyttää yleensä vähintään yhtä monta iteraatiota vehkeen protoilun kanssa kuin niiden ekojen mallien osalta Yleensä tuo sattuu ajallisesti yhteen laajenemiseen yms liittyvän "kuolemanlaakson" kanssa, mikä usein ilmenee akuuttina kassakriisinä kun tavara on lähtenyt ympäri maailmaa mutta rahat tulevat sitten kun tulevat. Siksi suunnittelijoilla ei ole mahdollisuuksia käyttää sitä kahta vuotta harrastusnysväämiseen omassa autotallissa päätyön ollessa jotain muuta.

Tulee usein kiire ja eri kotelovaihtoehtojen yms kokeilu vie aikaa ja rahaa yleensä varsin pitkälle samassa suhteessa kuin muidenkin mallien teossa. Eli kalliiden kajareiden protoilu on yleensä kalliimpaa (jo pelkän koteloinnin hinnan vuoksi) kuin perusmallien kanssa puuhailu. Yhdistettynä firman kasvuvaiheeseen moinen usein tuottaa ongelmia. Eikä nuo ongelmat sinänsä ole merkkejä siitä, että osaaminen tms olisi loppunut kesken.

Hyvänä esimerkkinä noiden parempien pönttöjen teon hankaluudesta voi pitää esimerkiksi omien pönttöjeni edellisiä inkarnaatioita, joissa käsittääkseni oli kaikenlaisia ongelmia aina valmistustekniikasta alkaen...

t. jjahifi

PS. Ja minähän en mitään kajareiden teosta ymmärrä, mutta luulen ettei lainalaisuudet niin pahasti poikkea muiden mekaniikkaa ja elektroniikkaa sisältävien vehkeiden maailmasta... :D
 
Itellä huippukaiutin on sellainen, joka aiheuttaa GASP, wow, EIKELE äännähdyksiä, niskassa hiipii kylmät väreet.
Yleensä omalla kohdalla noita äännähdyksiä saa aikaan dynamiikka/mikrodynamiikka, äänikuvan tarkkuus ja syvyys, alarekisterin ulottuvuus ja tarkkuus, yleinen äänen siisteys. Siis sopivassa suhteessa näitä. Ja huomaa istuvansa hiljaa kuuntelemassa ja ihmettelemässä hiljaa paikallaan. Levyt vaihtuen .. aikaa kuluu ... ja sitten pitää lähteä kotiin, ja vituttaa..

Itellä parhaiten ko efektin aiheuttaneet tähän mennessä ESL63/sw63 ajettuna kovatasoisella goldmundin elektroniikalla.
 
Olen etsiskellyt "viimeisiä" kaiuttimia jo jonkin aikaa ja liikutaan jo siinä hintaluokassa, että vaatimukset ovat kovat myös ulkonäölle aivan erinomaisen äänen lisäksi. Myös kaiuttimen työnlaatu ja materiaalit on syytä olla vakuuttavat. Onneksi olen esteettisesti varsin suvaitseva joten hyvin erityyppiset kaiuttimet ovat listani kärkipäässä :

Neeper Perfection one

http://www.neeper-acoustics.com/product.html

Jamo R909

http://www.6moons.com/audioreviews/jamo/909.html

Duntech DSM-15

http://www.duntech.com.au/english/products/studio-series/index.html

Ongelma tuon tyyppisten kaiuttimien hankinnassa on kuuntelemaan pääsy, eli Jamoa löytyy Porista mutta Neeperiä varten pitäisi matkustaa Kööpenhaminaan ja Duntech ollee vasta tulossa Eurooppaan. Lisäksi jos ja kun kaiutin on kuunneltu se olisi melko pakko saada kotikuunteluun ennen ostopäätöstä.

Ja kotikuuntelussa on todellakin syytä tulla em. GASP- ja EIKELE-elämyksiä :D
 
itse löysin ne seuraavat "viimeiset" kaiuttimet hiljattain. tai tavallaan koko äänentoistoketjun. olkoon ne sitten viimeset, ennen seuraavia, kumminkin 10-15 v vähintään.
 
silmaauki sanoi:
Jos ei nuotteja erota, niin miten sitten säveliä?

Turhaan meni vastauksesi, kun MODE vei minun kommenttini välistä....vaikka mielestäni nuotin ja sävelen erottaminen kuulukin mielestäni tinkimättömään äänentoistoon.
 
Sanotahan näin notta huippukaiutin on sellaannen notta se ääni pärskyy ulos sellaasena niinkö olisit itte siinä paikalla kun ne laitto sen musiikin siihen tallennushärpäkkeeseen
 
MLSummit sanoi:
Sanotahan näin notta huippukaiutin on sellaannen notta se ääni pärskyy ulos sellaasena niinkö olisit itte siinä paikalla kun ne laitto sen musiikin siihen tallennushärpäkkeeseen

No nuon.
Olen tullut itse siihen tuloksen että huippukaiuttimella ei itsellään ole mitään "perusominaissoundia". Vaan se nöyrästi soittaa juuri niin kaikki musiikin osa-alueet miten setin muu kalusto antaa myöten.
Eli jos jokin komponentti ei ole sopiva/hyvä, niin musiikki toistuu sitten just niin. Kun taas jokin edukkaampi kajari antaa anteeksi paljon heikoissa lenkeissä koska ei ominaisuuksiensa puolesta pystyisi parempien laitteiden kyydissä (esim. nopeutensa, tarkkuudensa tai sävyttyneisyydensä kautta) - saadaan kyllä ihan mukiin menevää ääntä muttei koskaan päästä virittämään settiä "vapinaan".
_________________________________________________
Onko tämä sitten itseasiassa hyvä juttu ollenkaan? No on ja ei.

Ei:

Koko setti pitää rakentaa suht tinkimättömistä komponenteista jotta soundi olisi "presiis". Eli kalliiksi tulee ja aikaa saattaa vierähtää...

On:

Kun kaikki komponentit on saatu kohdalleen niin voi veljet!
_________________________________________________
 
Back
Ylös