HQPlayer

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja j.uhis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miten muuten menettelette natiivien DSD-äänitteiden kanssa? Eli sellaisten jotka on tehty kokonaan DSD:nä ilman PCM-miksausta? Nämä ovat usein DSD64 muodossa. Ylisämpläättekö HQplayerillä johonkin korkeampaan DSD-muotoon? Vai soitatteko sellaisenaan jotta signaaliketju pysyy katkeamattomana? Jos ylisämpläys tapahtuu DSD-domainissa niin onko siitä mitään haittaa?

Tässä puhutaan tietysti käytännössä klassisen musiikin levyistä tai suoraan master-nauhalta digitoiduista DSD:stä.
 
Miten muuten menettelette natiivien DSD-äänitteiden kanssa? Eli sellaisten jotka on tehty kokonaan DSD:nä ilman PCM-miksausta? Nämä ovat usein DSD64 muodossa. Ylisämpläättekö HQplayerillä johonkin korkeampaan DSD-muotoon? Vai soitatteko sellaisenaan jotta signaaliketju pysyy katkeamattomana? Jos ylisämpläys tapahtuu DSD-domainissa niin onko siitä mitään haittaa?

Tässä puhutaan tietysti käytännössä klassisen musiikin levyistä tai suoraan master-nauhalta digitoiduista DSD:stä.
Niitä voi käsitellä ihan miten haluaa, yli- tai alinäytteistää, siinä missä PCM-materiaaliakin. Taitaa Laako suositella DSD64-materiaalillekin ylinäytteistystä.

Ja pitihän tuo HQP 6 lisenssikin ostella pois niin pysytään digitaalisen äänentoiston aallonharjalla.
 
Ostin eilen itsekin kutosen pienen noin satasen alennuksen siivittämänä. Mennään nyt sillä taas pari vuotta ja harkitaan uudelleen seiskan kohdalla.
 
Minulle tarjoaa 340€ hintaan päivitystä. Vähän suolainen puolenvuoden välillä maksettavaksi.
Kai se jossain vaiheessa tulee päivitettyä, vaikka ihan hyvin vitonenkin toimii nykyisellään täällä.
Mukavaa olisi kyllä lukea muutoksista/ parannuksista päivityksen myötä.
 
Tietääkö kukaan kuinka kauan se kuponki on voimassa? Itse mietin sitäkin että tuo versio 5 on nyt vakaa, joten sen suhteen versio 6 voi lisätä jotakin uusia bugeja. Tosin tällaisesta ei ole tullut kai mitään ilmoituksia? Toki ilmeisesti myös version 5 avain toimii edelleen päivityksen jälkeen joten on mahdollista downgradettaa. En yleensä päivitä esim. macOS:ää heti kun se julkaistaan vaan annan hätäisempien korjata bugit :) Toki HQP on kompleksisuudeltaan matalampi sovellus.

Ulkomaillahan on raportoitu äänenlaadun parantuneen mutta Laako itse on ollut vaitoinainen tuoko versio 6 itsessään mitään äänenlaatumuutoksia. Uskoisin että ne filtterit ovat nyt aika vakiintuneita ja kehitetty tekninen oikeaoppisuus edellä eikä niitä lähdetä muuttelemaan kevein perustein. Kuitenkin versio 6:n kehitystyön aikana voi niitä muutoksia edelleen tulla ja tuen sikäli mielelläni hienon ohjelman kehitystyötä maksamalla lisenssistä.

Itse kaipaisin ehkä kehitystyötä sen klienttiohjelman kanssa joka on käytettävyydeltään aivan mahdottoman kankea. Roon on aika kallis ohjelma niin olisi tietysti hienoa jos HQP:tä voisi käyttää arkitasolla sen omalla käyttöliittymällä. Mutta se klientti on aivan todella omituinen ohjelma. Alkuun se ei edes suostunut käynnistymään macOS:llä vaan kaatui aina avattaessa. Nyt päivityksien jälkeen se käynnistyy mutta toiminta on epäloogista. Alkuun ei ole edes selvää että mistä voin lisätä levyn soittolistalle? Mistä pääsen Qobuziin? Kaikki on jossain oudoissa pudotusvalikoissa ja mitään ei selitetä. Roonin käytettävyyteen ei tietysti voi päästä ilman isoa softatiimiä mutta jos nyt pääsisi vaikka sinne perustasolle missä joku Audirvana oli jo 10 vuotta sitten.
 
En ole tällä hetkellä henkilökohtaisesti kiinnostunut, mutta yleiseltä kannalta (näin MM-finaalipäivän tunnelmaankin sopien) ei tarvita edes sinivalkoisia silmälaseja huomaamaan, miten valtavan hienosta toiminnasta ja merkittävästä yhden kehittäjän ja ylläpitäjän elämäntyöstä on kyse. Paisti osaamisen, myös ihan jatkuvan työmäärän osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Minulle tarjoaa 340€ hintaan päivitystä. Vähän suolainen puolenvuoden välillä maksettavaksi.
Kai se jossain vaiheessa tulee päivitettyä, vaikka ihan hyvin vitonenkin toimii nykyisellään täällä.
Mukavaa olisi kyllä lukea muutoksista/ parannuksista päivityksen myötä.
Tällä hinnalla päivitin itsekin. Onhan tuon hinta noussut reippaasti sitten 5.0 julkaisun. 6.0 ei ollut tavallaan edes yhtä iso julkaisu kuin 5.0, tuossa kun tuli kuitenkin merkittävä parannus uusien DSD-modulaattoreiden muodossa. Toki nyt 6.0 on selvästi tehokkaampi ja vie vähempi serverin resursseja. Mielestäni näiden versioiden välillä on myös pieni ero äänenlaadussa kun vertailin. 6.0 soi jotenkin ripauksen heleämmin ja ilmavammin, 5.17.2 taas hieman tuhdimmin. Ero äänenlaadussa on kuitenkin pieni ja en pelkästään sen takia lähtisi päivittelemään. Mielelläni kuitenkin tuen HQPlayerin kehitystä ja haluan jatkossakin pyöritellä viimeisintä versiota siitä. Katsotaan mitä 6.x kehityskaaren aikana tapahtuu. UPnP-tukea testailin eilen ja tosiaan se laajentaa käytettävissä olevaa softavalikoimaa merkittävästi. Roonista tuskin olen itse kuitenkaan luopumassa.
 
Miten muuten menettelette natiivien DSD-äänitteiden kanssa? Eli sellaisten jotka on tehty kokonaan DSD:nä ilman PCM-miksausta? Nämä ovat usein DSD64 muodossa. Ylisämpläättekö HQplayerillä johonkin korkeampaan DSD-muotoon? Vai soitatteko sellaisenaan jotta signaaliketju pysyy katkeamattomana? Jos ylisämpläys tapahtuu DSD-domainissa niin onko siitä mitään haittaa?

Tässä puhutaan tietysti käytännössä klassisen musiikin levyistä tai suoraan master-nauhalta digitoiduista DSD:stä.

Mä käytän Direct SDM eli en tee mitään. Kokeilin ylisämpläystä mutta en huomannut että olisi muuttunut paremmaksi. Audiophile sivulla taisi useampi muukin mainita ettei parannusta tule, ja Laako kuittasi että jossain vaiheessa paneutuu DSD asiaan. DSD64:n parentaminen ei ole HQPlayerin vahvuuksia, toisin kuin PCM ja PCM->DSD jossa HQP loistaa. Itse hän käyttää upsämplaystä, tietenkin.
 
HQPlayerin kehittäjä Jussi Laako lähetti yksityisviestiä minulle toisella foorumilla, liittyen edellä käytyyn DSD-keskusteluun. Hänen luvallaan lainaan viestin sellaisenaan tänne. Toivottavasti saadaan Jussi joskus liittymään foorumille itsekin. En tiedä saako hänen kaltainen kaupallinen toimija liittyä foorumille yksityishenkilönä lainkaan vai onko liityttävä kaupallisena toimijana? No joka tapauksessa, tässä Jussin viesti:

Tuosta Hifiharrastajat ketjusta vain kommentti (koska voin vain lukea), että DSD upsampling ja prosessointi ylipäätään on todellakin yksi tärkeimpiä ominaisuuksia ja syitä miksi projekti on olemassa. Koska halusin mm. digitaalisen huone/kuulokekorjauksen tasa-arvoisesti myös DSD-lähteille. Ilman mitään sietämättömiä 176.4k tai vastaavia PCM välikonversioita.

Eli kaikki sama DSP mikä on tarjolla PCM lähteille on tarjolla aivan samalla tavalla myös DSD lähteille. Oli lähtö sitten PCM tai DSD. Eli homma toimii optimaalisesti PCM -> PCM, PCM -> SDM, DSD -> PCM ja DSD -> SDM. Eli esimerkiksi digitaalinen huonekorjaus tai kuulokekorjaus toimii aivan vastaavasti. Tämä onkin sitten sitä raskaampaa prosessointia kyllä. Itse ajan kuuloke/huone korjaukset sekä DAC korjaukset kaikille lähteille samalla tavalla.

DSD64 on sellaisenaan liian matala näytteenottotaajuus toistettavaksi, eli se pitää muuntaa vähintään DSD128, jotta DAC pystyy sen muuntamaan analogiseksi riittävällä tarkkuudella. Tämä menee vähän samaan sarjaan kuin RedBook CD:n data, eli sisältö sinänsä on validia, mutta ei sellaisenaan käyttökelposta D/A muunnokselle.

Jos hommaa nativedsd.com:sta materiaalia niin PureDSD sisältö on usein HQPlayer Pro:lla miksattu ja masteroitu, esim. DSD256 äänitys miksattu ja masteroitu DSD256 tiedostoon. Myös näiden DSD512 ja DSD1024 miksaus/masterointi-konversiot on HQPlayer Pro:lla tehtyjä. Näissä huomioitavaa on se, että prosessi tapahtuu suoraan tarkemmalle resoluutiolle, eikä ole vain upsample jostain aiemmasta miksaustuloksesta. Minulla on ollut tästä demonstraatioitakin Münchenissä viime vuonna, sekä Axponassa vuonna 2024.

Ja nyt kun messut siirtyi Münchenistä Wieniin, niin nyt olen myös siellä taas ensi viikolla. Mutta hieman eri agendalla tänä vuonna. Mutta kuten aiemmin, Linkwitzin (kaiutinvalmistaja) osastolla yhdessä heidän kanssaan.
 
Jos on vain sinänsä laadukas cd,niin sen rippaus esim.Melcon,Delan kiintolevylle tai toisto laadukkaalla cd-pyörittimellä ei takaisi laadukasta tulosta koska se on vain16 bittistä.Ei kai tuo nyt noin mene.
CD-levyltä saa varmasti huippulaatua,että turha yrittää hires formaatilla siitä paremmaksi laittaa.
 
HQPlayerin kehittäjä Jussi Laako lähetti yksityisviestiä minulle toisella foorumilla, liittyen edellä käytyyn DSD-keskusteluun. Hänen luvallaan lainaan viestin sellaisenaan tänne. Toivottavasti saadaan Jussi joskus liittymään foorumille itsekin. En tiedä saako hänen kaltainen kaupallinen toimija liittyä foorumille yksityishenkilönä lainkaan vai onko liityttävä kaupallisena toimijana? No joka tapauksessa, tässä Jussin viesti:
Varmaan Laakon/Signalystin olisi maksettava se muodollinen kaupallisen toimijan vuosimaksu ja perustettava tänne oma alafoorumi. Ymmärrettävästi viestin vaihtoon ulkomaisillakin foorumeilla menee rutkasti aikaa niin uusille foorumeille liittymistä on harkittava kahdesti.

Olen muuten huomannut nativedsd:n tarkoista tiedostokuvauksista että siellä käytetään yleisesti HQPlayer Pro:ta tiedostojen tuotannossa. Hienoa oli saada varmistus sille että HQP asetukseni pitäisi olla hyvät DSD64-tiedostojen upsämpläyksen. Korvatkin kyllä kertoivat sen että noiden käsittely HQP:llä DSD64 -> 512 tuo etua.
 
Jos on vain sinänsä laadukas cd,niin sen rippaus esim.Melcon,Delan kiintolevylle tai toisto laadukkaalla cd-pyörittimellä ei takaisi laadukasta tulosta koska se on vain16 bittistä.Ei kai tuo nyt noin mene.
CD-levyltä saa varmasti huippulaatua,että turha yrittää hires formaatilla siitä paremmaksi laittaa.
Ei bittisyvyyden kasvatus nyt ole tässä se ratkaiseva tekijä vaan bittivirran syöttäminen kullekin DAC:lle sille optimilla tasolla. Mikä ei ole nykyaikana välttämättä aina 44,1 kHz / 16 bit PCM.
 
Jos on vain sinänsä laadukas cd,niin sen rippaus esim.Melcon,Delan kiintolevylle tai toisto laadukkaalla cd-pyörittimellä ei takaisi laadukasta tulosta koska se on vain16 bittistä.Ei kai tuo nyt noin mene.
CD-levyltä saa varmasti huippulaatua,että turha yrittää hires formaatilla siitä paremmaksi laittaa.
Kyllähän RedBook-tasoinen materiaali toistuu sellaisenaankin NOS-dacilla ja on monen mieleen. Aikatasollahan impulssi käyttäytyy tällöin optimaalisesti. Mutta taajuusvasteen osalta tarkasteltuna 16/44,1 materiaali ei ole huipputasoa. Siksi suurin osa DA-muuntimista ylinäytteistää signaalin sisäisesti. NOS-daceja toki löytyy tänä päivänä myös runsaasti markkinoilta. Juuri NOS-dacien kanssa HQPlayer on parhaimmillaan. Erittäin tärkeää myös on, että DSD-signaalia ei sössitä laitteen sisällä. Laako osaisi avata asiaa pidemmälle.

Mitä olen muutaman vuoden touhunnut HQPlayerin kanssa niin kyllä huipputasoinen DSD on tarjoillut parhaita elämyksiä. Asia ei ole kuitenkaan ihan yksiselitteinen ja välillä on ollut lainassa DACeja, millä myös PCM kuulostaa upealta. Tietynlainen syvyys, painokkuus ja äänen orgaanisuus kuitenkin välittyy aina parhaiten kun lähdemateriaalin ylinäytteistää HQPlayerillä DSD:ksi.
 
Patun viestistä. Tietynlainen syvyys, painokkuus ja äänen orgaanisuus kuitenkin välittyy aina parhaiten kun lähdemateriaalin ylinäytteistää HQPlayerillä DSD:ksi


Olen huomannut tuon saman ilmiön. Stereoäänen 12/44 flac musiikilla sai aina pcm muutettuna dsd:sksi asetuksella kaikkein parhaimman tuloksen. Ääni jälki todellakin muuttuu paljon innostavammaksi, hedelmällisemmäksi ja suorastaan ilo on aina kuunnella kuinka paljon sisältö kylläisyyttä musiikin emotionaalinen konstruktio ikäänkuin tuottaa perinteiseen normaali streemattuun äänen jälkimakuun verrattuna.Tai cd levyjä kuuneltaessa ilman mitään muutoksia.


Näissä filtterissä ja modulaatioissa on paljon erilaisia muuttuvia painotuksia, ja liian raskaaksi jos laittaa kaikki tappiin tai lähes tappiin, niin äänikin voi ikäänkuin tukehtua kasaan tai tunne että siitä lähtee nopeutta pois ja se laiskistuu eli käytännössä stereoääni muuttuu ikäänkuin vanhaksi monotoistoksi. Tämä kaikki siis macillä ja vanhalla hq player 3 versiolla vielä muistissa vuosia sittenmin. Minulla ei ole kokemusta uudemmista versioista ja luen mielelläni omistajin näkemyksiä aiheesta. Mutta samankaltaisia näkemyksiä on näemmä vieläkin aiheesta.

Dsd on se paras.
 
Mulla ei ole CD tasoa juuri ollenkaan. On kai niissäkin laadukkaita masterointeja.

Pitää vissiin taas vaihtaa DSD128 noille DSD64:lle. FIR2/XFi ASDM7EC-Super. M1 jaksaa, speed 1,3x. Kone olis päivitettävä.
 
Ihan uteliaisuudesta kurkkaan kysyä. Onko sinulla Mattsson1paljonkin Dsd musiikkia kovalevyllä ? Ja paljonko olet vuosien saatossa oletettaen että klassillista musiikkia nyt kyseessä ?, niin paljonko on rahaa palanut albumeihin noin keskimäärin ?. Sillä itselläni ei ole ainoatakaan dsd äänitystä, ja todella vaikuttavia laaduiltaan ne ovat näytteetkin (Pcm) noilla sivuilla joita voi kuunnella ja tai sitten ostaa. Aika kalliita vaan ovat dsd albumit.
 
No mahdottomia määriä kuitenkaan. Muutamia kymmeniä. Jazzia lähinnä olen ostellut Qobuzista ja NativeDSD:stä. Ostin Sublime jäsenyyden Qobuzista niin voin uskotella itselleni että 10-20€ on halpa albumista hinta unohtaen että Sublime on kalliimpi. Olen alkanut ajatella että mun pitää hankkia parhaana pidettu versio sinänsä tutuista levyistä. Paras ei aina ole joku formaatti vaan lähinnä miten levy on tehty. Laadukkaita hiresseja on myös vaikka on niitäkin huonoja, niinkuin dsd :täkin. Raha ei riitä enää laitteistossa seuraavalle tasolle mutta laadukas äänitys voi soida hyvin.
 
Oho.On sinuilla aika paljon sitten. Onko tuo Native dsd osto paikka ollut luotettava ? Kaikki on tullut mitä ostettu ?

Olen samaa mieltä miten levy on toteutettu on ratkaisevassa asemassa, on meinaa aika paljon erilaisten studioitten tuotoksia joissa tuota laatuvaihtelua kyllä riittää laidasta laitaan.
 
Native DSD on luotettava. Näitä DSD julkaisuja tehdään myös PCM:stä, mutta kun tämä kotona toimiva HQPlayer voi tehdä asian paremmin kuin joku kaupallinen tuote niin päivitys ei välttämättä kannata ollenkaan.
 
Makuasioita.. Mulle tuo DSD64->DSD128 puskee jotenkin päälle turhan paljon. Mutta voihan se hyväkin olla, tiedä näistä.

MacOS käytössä tuo HQPClient on oikeastaan ok. Kun tarve on SOITTAA musikkia ja Library on päivitetty muutenkin JPlayta varten.
 
Takaisin
Ylös