Hintakeskustelua

Juuso69

Käyttäjä
Liittynyt
14.2.2009
Viestejä
4 519
Kaupunki
Helsinki
Tänne voisi kirjoitella uusien hifilaitteiden hinnoista ja tarjouksista yleensä , mihin hintaan uuden hifituotteen on kauppiaalta saanut.
 
moi
en koskaan julkisesti kerro millä hinnalla olen laitteen ostanut.vaikka ei pitäs olla näissä laitteissa on annettu joku hinta mitä ei sais alittaa.
kusisin kauppiaan nilkoille kertomalloa hinnan.
ter,reiska
 
^^ Juu, no siitä se sitten johtuu ettei porukat niitä hintoja ole julki tuoneet.
 
Tässä on kaksi puolta. Voi olla, että saat hyvän tarjouksen, tai sitten vain luulet, kun et tiedä mitä muut maksoivat. ;)
Tai sitten kustaan kauppiaan nilkoille eikä kukaan saa enää hyviä tarjouksia, kaikki tilaa laitteet ulkomailta ja hifikaupat menee Suomessa konkurssiin. :D

Jos ei mennä tiettyihin laitteisiin ja kauppiaisiin, vaan puhutaan yleisellä tasolla alennusprosenteista. Mikä on normaali alennus, jos maksaa käteisellä eikä ole vaihtolaitetta? Entäpä, jos pyytää maksuaikaa ja on vaihtolaite?

Oman käsitykseni mukaan ainakin 10% ohjehinnasta lähtee helposti.
 
Itse sain 20% alennuksen kun tilasin netin kautta, maksu matkahuollon pisteessä kun hain tavaran.
 
moi
sanotaan,että 3 kauppiasta,myy vaikka kaiutinta.ex sitä tuo maahan ,joku näistä.kaiutin maksaa vaikka 2000e,millä sitä pitäs myydä,sitten joku myy parin 1500e,näistä kauppiaista,jos se tulee julkiseen tietoon, niin maahantuojan puhelin soi kuumana asiasta,sen jälkeen maahantuoja,haukkuu kauppiaan mikä on potkinut selvästi riman yli.esimerkki ihan elävästä elämästä.
tossa syy mun hintakertomiselle en halua,vaikeuksia kauppiaalle.
joskus 1970-1980 luvulla kauppiaat vahti vielä enemmän.millä hinnoilla joku myi tuotteen mitä hän myös edusti.
ter,reiska
 
Lain mukaan maahantuoja ei saa puuttua jälleenmyyjän hinnoitteluun. Tämähän kuulostaa ihan hintakartellilta. Tiedän kyllä, että tämä on sitä arjen todellisuutta hifikaupassa. Aikoinaanhan kilpailuvirasto puuttui Topfield-digiboxien maahantuojan toimintaan, kun he pitivät jälleenmyyjiä kiristämällä testivoittajaboxin hintaa ylhällä.

Maahantuoja myy laitteensa jälleenmyyjälle jollain hinnalla ja saa katteensa siitä. Se, myykö jälleenmyyjä laitteen vaikka persnetolla ei pitäisi kuulua maahantuojalle millään tavalla.
 
Asevelihinnat ja tinkaaminen eivät kuulu nykyaikaan. Mielestäni kaikkien ostajien pitää saada tuote samalla hinnalla. Eihän kukaan maitokaupassakaan vingu käteisalennusprosentteja.
 
Soininen sanoi:
Asevelihinnat ja tinkaaminen eivät kuulu nykyaikaan.

Et ole vissiin autoa ostellut viime aikoina :) Maitokauppa yms. vähittäistavara ei mielestäni kovin hyvin vertaudu hifiin tai muihin kertaluonteisiin(?) tai harvemmin ostettaviin tuotteisiin hinnoittelussa.

Ihmiset ovat ilmeisesti tottuneet verkossa ostamiseen ja siihen, että halvin hinta löytyy nappia painamalla hintaseurannasta. Apteekin hinta. Varmasti toimiikin silloin kun pitää saada maitoa tai muita artikkeleita joiden valinta on (ainakin ostajalleen) itsestäänsevlyys, mutta mitäpä jos tarvitsee sitä kuuluisaa palvelua? Apua laitteiden valinnassa tai yhteensovittamisessa? Harvempi tosiaan maitokaupassa kysyy "sopiiko tämä maito tuon porsaan ulkofilepihvin kanssa vai pitäisikö maito ottaa toiselta valmistajalta tähän kattaukseen".
 
Soininen sanoi:
Asevelihinnat ja tinkaaminen eivät kuulu nykyaikaan. Mielestäni kaikkien ostajien pitää saada tuote samalla hinnalla. Eihän kukaan maitokaupassakaan vingu käteisalennusprosentteja.
Tästä en ole samaa mieltä. Tuohan tappaa kilpailun täysin. Maitokaupassa ei tinkailla jo ihan käytännön syistä. Asiakkaalla on kuitenkin mahdollisuus tehdä ostoksensa liikkeestä, jossa on halvimmat hinnat.
 
Asevelihinnat ja tinkaaminen eivät kuulu nykyaikaan. Mielestäni kaikkien ostajien pitää saada tuote samalla hinnalla. Eihän kukaan maitokaupassakaan vingu käteisalennusprosentteja

mä olen täydellisesti erimieltä! jos sä menet vaikkapa autokauppaa ja mietit hintaa siinä kaupanteossasi, niin tottakait sä tinkaat. tänäpäivänä juuri pitääkin tingata. se on sitten täysin eriasia mitenpaljon annetaan alennusta saati annetaanko sulle yhtyään. maitokauppaa ei voi verrata koska se on peruselintarvike lukkoon lyöty hinta ihan kaikille. eli vertailupohja on huono/ontuva. mutta kaikkia kulutus tavara/krääsä niin niistä pitää tingata aina. eli paljon onnea tinkaamiselle itsekullekkin.

se on taas vääryytä jos täällä hifinostaja kerskuu ostetun hinnan saamastansa roimasta alennuksesta hifiliikeestä. koska todennäköisesti tuo tieto leviää myös maahantuojan sekä myyjän tietoon ja myyjä joutuu tuosta hyvin hankalaan tilanteeseen. pahimmassa tapauksessa tämän tuoteen edustus loppuu kokonaan hänen myyntilistoiltaansa.


terv. behrelec31
 
Onhan siinä sekin, että jos joskus myy laitettaan käytettynä eteenpäin, niin sitä pyyntihintaa on kivempi verrata ovh:aan kuin siihen edulliseen omaan ostohintaan, joka on kaikkien tiedossa ;)
 
moi
jos katot missä tiloissa missä kaupungissa jollain kauppiaalla on kauppa,joka myy vaikka vähän arvokkaampaa hifiä.nillä on myös kulurakenteet erilaisia,joku voi myydä tuotteen halvemmalla ilman ,että menee tappiolla,eihän suomessa ole kartelleja tai vastaavia suosituksia alemmille hinnoille. :D
ter,reiska
 
jlaakso ehti näköjän vastata saan aikaan kuin kirjoitin suunnileen samaa.

Ihmiset ovat ilmeisesti tottuneet verkossa ostamiseen ja siihen, että halvin hinta löytyy nappia painamalla hintaseurannasta.

tuohan pitää varmasti paikkaansa. eli tällä foorumilla taitaa olla aikanuoria elämän kuluttajia.

terv. behrelec31 :)
 
Jyrki_H sanoi:
Tästä en ole samaa mieltä. Tuohan tappaa kilpailun täysin. Maitokaupassa ei tinkailla jo ihan käytännön syistä. Asiakkaalla on kuitenkin mahdollisuus tehdä ostoksensa liikkeestä, jossa on halvimmat hinnat.

En oikein ymmärrä tuota kilpailun tappamisargumenttia. Miksei kilpailu voi tapahtua listahinnoin eikä henkilökohtaisia keskusteluja käymällä? Nämä hifiliikkeiden tingatut hinnat ovat ihan fuulaa joilla asiakas saadaan tuntemaan itsensä kovaksi kaupankävijäksi. Todellisuudessa kauppias on etukäteen määrittänyt tuotteelleen bruttotuottohinnan joka tulee saavuttaa erän myytyä. Siihen reaalihintaan on sitten laskettu, lähinnä keski-ikäisten miesasiakkaiden miellyttämiseksi, tinkausvaraa.
 
Varmasti hifikauppiaat palkitsevat uskollisia asiakkaitaan suuremmilla alennuksilla ja tämä on OK. Toisaalta on yksi kliseinen kaupantekotapa tarjota jotain laitetta: "Tähän hintaan vain sinulle, ethän kerro maahantuojalle". Asiakas sitten luulee saavansa erityisalennuksia, vaikka kyseessä on vain yleinen käytäntö.

Eikös se ole ihan harrastajien yleisen edun mukaista, että keskustellaan yleisellä tasolla minkälaisia alennuksia käteisasiakas voi odottaa ja minkälaisia alennuksia saa vakioasiakas?

Koska High-end -laitteita myydään määrällisesti vähän ja ne seisovat pitkään myynnissä sitoen paljon kauppiaan pääomaa, on aivan selvää, että katteet ovat aivan toista luokkaa kuin nopeasti liikkuvalla markettielektroniikalla. Tästä syystä kauppiailla on myös huomattavasti enemmän joustovaraa hinnoissa tapauksesta riippuen. Ei ole kuitenkaan järkevää olettaa kauppiaan supistavan katteensa markettien tasolle.

Soininen: Tinkausvara antaa kauppiaalle mahdollisuuden joustoon tietyissä tapauksissa ja silti pitää erän keskihinnan tietyllä tasolla.
 
Jyrki_H sanoi:
Soininen: Tinkausvara antaa kauppiaalle mahdollisuuden joustoon tietyissä tapauksissa ja silti pitää erän keskihinnan tietyllä tasolla.

Juuri näin. Itse olen käynyt kauppaa ns. volyymituotteilla käytännössä koko työurani. Mitä enemmän ostat, sitä edullisemmin saat. Kuitenkin tarvitaan kaikentyyppisiä ostajia. Niitä jotka ostaa vähän / sillä ovh hinnalla (tai hyvin lähellä sitä) ja niitä jotka ostaa paljon ja edullisesti. Paljon ostava tuo volyymia, jota tarvitaan tehokkaaseen toimintaan. Pieni asiakas maksaa hyvää hintaa, jolla pidetään keskihintataso kohdallaan. Näin syntyy hyvä, tehokas ja laadukas toiminta joka vielä kaiken lisäksi siis kannattaakin.
 
Ja kaikki haluu laitteen halvalla, kun kerran joku muukin sai niin paljon alea.. Taas pitää sanoa, että täysin turha topic.
Eikös se ole ihan harrastajien yleisen edun mukaista, että keskustellaan yleisellä tasolla minkälaisia alennuksia käteisasiakas voi odottaa ja minkälaisia alennuksia saa vakioasiakas?
Nii, kohta kukaan ei saa aleja, kun kauppiaat kuolee pois kun ei eletä enää sillä vaikapa 5% katteella..
 
Jigsaw sanoi:
Ja kaikki haluu laitteen halvalla, kun kerran joku muukin sai niin paljon alea.. Taas pitää sanoa, että täysin turha topic. Nii, kohta kukaan ei saa aleja, kun kauppiaat kuolee pois kun ei eletä enää sillä vaikapa 5% katteella..

Kuka pakottaa kauppiaan myymään niin halvalla, että tulee konkurssi? Sehän olisi epätervettä liiketoimintaa. Sinähän voit tarjoutua maksamaan kauppiaalle vaikka ekstraa ikäänkuin tukimielessä. ;)

Vai tunnetko kuuluvasi siihen: "This price only for you my friend" -ryhmään ja pelkäät menettäväsi jotain, jos kanssaharrastajat pääsevät samoille apajille?

Eikös täälläkin ole usein ihmetelty Suomen korkeaa hintatasoa. Yleisin selitys on aina korkeissa vuokra-, henkilöstö-, varastointi- ja kuljetuskuluissa ja pienissä myyntivoluumeissa. Tämä pitää osaltaan paikkansa, mutta voisiko selityksenä olla myös se, että täällä on helppo vetää välistä ja porukka vain maksaa?
 
Back
Ylös