Hifimyyjien käyttämät myyntitavat

pieskapov sanoi:
Tämä ei liity koko aiheeseen mutta erään ison kodinkoneliikeketjun myyjä sanoi levysoittimia kysellessäni että "Kuulkaa, nykyään on jo kokonaan siirrytty näihin cd-levyihin".

No hän sentään kohteliaasti teititteli ;) .
 
pieskapov sanoi:
Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun hifi-putiikin myyjän ensimmäinen kysymys: Minkä hintaista olet ajatellut? eikä Mitä ominaisuuksia itse arvostat?

Uskoisin että suurimmalla osalla milloin mitäkin hankintaa tekevällä on mielessään jonkinlainen budjetti, joustolla tai ei. Varsinkin kun puhutaan tuotteista joissa hintahaitari on todella laaja on mielestäni aika luonnollista kartoittaa tältäkin osalta vaihtoehtoja. Eihän tämä kuitenkaan tarkoita etteikö voitaisi ottaa esille tuotteita hintaluokan ympäriltäkin. Tuskin hintaluokasta kysyminen ainoaksi kysymykseksi jää.
 
Scaha sanoi:
Uskoisin että suurimmalla osalla milloin mitäkin hankintaa tekevällä on mielessään jonkinlainen budjetti, joustolla tai ei. Varsinkin kun puhutaan tuotteista joissa hintahaitari on todella laaja on mielestäni aika luonnollista kartoittaa tältäkin osalta vaihtoehtoja. Eihän tämä kuitenkaan tarkoita etteikö voitaisi ottaa esille tuotteita hintaluokan ympäriltäkin. Tuskin hintaluokasta kysyminen ainoaksi kysymykseksi jää.
Olen samaa mieltä asiasta. Jos asiakas ei ole tuttu,niin on varsin luonnollista kysyä,että missä mennään,mitä olet ajatellut sijoittaa kyseiseen tarpeeseen jne. Jos on hieman kokematon,niin se sama asia kysytään töksähtävästi:"mistä hintaluokasta haluaisit kaiuttimet." Jos taas ajattelisimme pieskakovin tavalla asiaa,niin tuntuisi aika oudolta,jos heittäisin tuntemattomalle asiakkaalle:"mitä sinä arvostat eniten äänessä" Aika rankka kysymys,varsinkin kun et tiedä asiakkaan taustasta mitään. Jo vähän kokeneneellekkin ihmiselle hankala aloitus. Eli minun mielestäni kaupanteko on taitolaji,ja on totta,että moni kokematon kaupantekijä on hieman hukassa kaupankäynnin perusasioissa,eli kuinka siittä saa mukavan ja luontevan tavan edetä asioissa. Jos joku luulee,että sehän on helppoa,annetaan asiakkaan istua alas,kuunnella,kertoa hinta,ja antaa tuotteen kotisovitukseen,ja sen jälkeen otat rahat pois,niin eipä menekkään niin.

Olen samaa mieltä Sauraman kanssa asiasta,että paljon on kuultu kalliita ja huonoja ääniä matkan varrella (messuilla yms),mutta olen aina ajatellut asian niin,että tämä ei ole se otollisin paikka ja aika tälle demolle,vaan asiaan perehtyminen vaatii enemmän. Myöskään lehdessä testatut tuotteet eivät aina saa sitä arvostusta,koska sekään tila ja asia ei ole para mahdollinen,mutta tietenkin vertailukelpoinen mm. kaiutintesteissä. En esimerkiksi usko kirveelläkään,että Avantgarden kalleimmat kajarit varustettuna isolla subilla soivat niin,kuin olen ne viimeksi kuullut. Sitten taas uskon,että jos pääsisin Acapellan omaan demoon heidän tiloissaan,niin saisin helkkaristi enemmän,mitä olen kuullut varjomessuilla,jossa ääni oli loistava.

Sitten vielä on nämä kaksi koulukuntaa. Musiikinkuuntelijat ja laitteiden rakentelijat. Tottakai siittä välistä löytyy valtavasti variaatioita. Älkää nyt kukaan ottako herneitä nenää,vaan yleistän asioita.
Minun mielestäni Pirkka,Joke yms ovat loistavia esimerkkejä,jotka kuuntelevat musiikkia. Se on aivan sama,mistä sitä kuunnellaan,mutta musikki on nro 1.
Pirkka koittaa aina välillä mennä tonne rakentelun puolelle,mutta sehän on hieman räpeltelyä :D

Sitten tämä veivaus osasto. Jokainen saa tehdä mitä tykkää,mutta tietenkin kun tämä on harrastus,niin asiat voi tehdä monella tavalla,mutta mun kaaliin ei yksinkertaisesti mene se,etteikö se musiikki kuuluisi tähän kuvioon oleellisesti.Jos ikänä ei puhuta musasta mitään,vaan ainoastaan putkista piuhoista sähköstä jne,niin tätä mä en tajuu. Ja nyt se tärkein asia,älkää nyt rakentelijat lähtekö vääntämään mitään ylimaallista juttua,että minä koitan kertoa,että tuotteet kannattaa ostaa valmiina,vaan tarkoitukseni oli ihmetellä asia. Arvostan suuresti oikeita osaajia,ja tavallaan käy kateeksi,etten itse osaa,mutta tavallaan se on helpotus kaupanteossa,koska silloin puhuisin aina jostain "osmankäämeistä,ja kikkareista",kun asiakkaalla on lompakko auki :D
 
:D

Pieskapoville pisteet päivän nauruista. Ihan mahtavaa settiä, vaikken kyllä kaupanteosta itse mitään ymmärräkään. :)
 
pieskapov sanoi:
Tämä ketju on erotettu Hifi 45/3 vs B&W 802d -viestiketjusta t. rajani

Tuosta Sauraman hintajutusta; eurothan ne tuntuvat olevan varsin yleinen puheenaihe ja argumentti täällä, vaikka aloituksessa ei hinnasta mitään mainittaisikaan. Eikö tärkeämpi kriteeri olisi ko. kilkkeen sopivuus johonkin settiin/huoneeseen tai käyttäjän henkilökohtaisiin mieltymyksiin?
Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun hifi-putiikin myyjän ensimmäinen kysymys: Minkä hintaista olet ajatellut? eikä Mitä ominaisuuksia itse arvostat?
Tämä ei liity koko aiheeseen mutta erään ison kodinkoneliikeketjun myyjä sanoi levysoittimia kysellessäni että "Kuulkaa, nykyään on jo kokonaan siirrytty näihin cd-levyihin".

Herran jumala, että panee suututtaan! Että "Kuulkaa, nykyään on jo kokonaan siirrytty näihin cd-levyihin" Mä olisin tämän kuitannu, että sä et ilmeisesti ymmärrä äänenlaadun päälle mitään. Ja olisin vieny kaverin sokkokuunteluun vinyyli vs CD ja käskeny arvaan kumpi tulee CD levyltä. Olen tehnyt tämän testin tutuille ja aina ne on arvannu, että nyt soi ilman muuta CD levy. Ja väärässä ovat olleet.
 
ahvenistofan sanoi:
Herran jumala, että panee suututtaan! Että "Kuulkaa, nykyään on jo kokonaan siirrytty näihin cd-levyihin" Mä olisin tämän kuitannu, että sä et ilmeisesti ymmärrä äänenlaadun päälle mitään. Ja olisin vieny kaverin sokkokuunteluun vinyyli vs CD ja käskeny arvaan kumpi tulee CD levyltä. Olen tehnyt tämän testin tutuille ja aina ne on arvannu, että nyt soi ilman muuta CD levy. Ja väärässä ovat olleet.
Hyvällä vinyylillä päästään siis varsin lähelle CD:n soundia. ;)
 
ahvenistofan sanoi:
Herran jumala, että panee suututtaan! Että "Kuulkaa, nykyään on jo kokonaan siirrytty näihin cd-levyihin" Mä olisin tämän kuitannu, että sä et ilmeisesti ymmärrä äänenlaadun päälle mitään. Ja olisin vieny kaverin sokkokuunteluun vinyyli vs CD ja käskeny arvaan kumpi tulee CD levyltä. Olen tehnyt tämän testin tutuille ja aina ne on arvannu, että nyt soi ilman muuta CD levy. Ja väärässä ovat olleet.


Tosiasia on nyt , että CD-levytkin on vähän menneen talven lumia. Kokeiles siirtää LP:n musiikki MP3-soittimeen, voi testi mennä vaikeaksi MP3 vs LP.
 
Kauppiaiden aloitukseen palatakseni, olen tehnyt joskus vuosia sitten testin asiasta.

Riippuu tietysti itsestäkin mitä kauppias ehdottaa tai kysyy, mutta suurin osa oli joko, "paljonko aiot sijoittaa?" tai "mitä merkkiä olet ajatellut?". Näitä tuli tasaisesti melkein kaikilta , kun kysyin uusia kaiuttimia, enkä paljon kertonut perusteita , enkä nykyisistä maininnut mitään. Ostajan vastauksesta on hyvä jatkaa, aivan selvä nollatutkimus.
 
Yksi hyvä kikka kauppiailla on ollut pistää kuuntelemaan vertailun vuoksi jotain ostajan mainitseman budjetin ulkopuolelta ja parhaimmillaan se jää vuosiksi kummittelemaan pääkoppaan ja sitten kun on edennyt harrastuksessaan sille asteelle, niin saattaa jopa ostaa täräyttää sen kauppiaan ehdottaman paremman tuotteen.
 
Kyllä mielestäni on oikeinkin korrektia kysellä hintahaarukkaa/budjettia asiakkaalta ennen kuin aloittaa tarjoamaan jotain. Enemmän ärsyttää se, jos kauppias pyrkii ulkoisen habituksen perusteella päättelemään potentiaalisen ostajan maksukykyä. Silloin mennään aika usein pieleen oikein urakalla. Välttämättä se ensimmäinen kysymys ei kannata/tarvitse olla hintakysymys, vaan voi aloittaa sen asiakkaan tenttaamisen vaikkapa musiikkityylillä, kuuntelutilan kuvailulla jne. Kun noita kysymyksiä on esittänyt riittävästi tietääkseen jo suunnilleen minkä tyyppistä laitetta ollaan kaipaamassa kannattaa varmistaa hintaluokka, jonka asiakas oli miettinyt sijoitettavaksi tähän hankintaan.

Sit pikkasen OT: hupaisin kokemukseni on laskettelusuksia ostaessani eräässä urheiluvälineliikkeessä. Myyjä kysyi ensin kohteliaasti "Voinko auttaa?" Tähän vastasin, että olen etsimässä itselleni uusia laskettelusuksia ja mielelläni myyjän osaamista tässä käyttäisin hyväkseni. Seuraava kysymys myyjältä "Minkä värisiä olet ajatellut?" HMMMM.... Sanoin kohteliaasti "Kiitos tästä!" ja käännyin kannoillani ulos liikkeestä. En ole siellä sen jälkeen käynyt :)
 
Pieskapovin esimerkkilauseissaan kuvailema konsultoiva myyntitapa puree ainakin minuun aika hyvin ja toivoisin sitä käytettävän yleisemminkin. Sopivilla kysymyksillä sitä kirkastuu asiakkaallekin, mitä hän on oikein hakemassa.

:) v-a
 
Erilaisissa liikkeissä asioidessani kerron myyjälle budjettini, jonka jälkeen hän voi ehdottaa tuotteita. Paremminhan hän tietää myymälän tuotteet ja niiden hinnat. Usein kerron, vaikka myyjä olisikin tuttu.
 
Tuli mieleen eräs turkulainen kodinkonemarketti jossa on kohta kymmenen vuotta käytetty haddaway what is love levyä testilevynä. Jos kuvittelet vaihtavasi levyn omatoimisesti toiseen niin myyjä huutaa tiskin takaa "Älä älä mene koskemaan niihin laitteisiin", ja niin kutsuttuun itse testikuunteluun riittää puolet kyseiseltä raidalta jonka jälkeen kiireinen myyjä "Jaahas pistetäänkö pakettiin?" , valitettavasti olen ostanut aikoinaan juuri sieltä itselleni kaiuttimet. Myyjä kyllä kehui myyntipuheessaan vastaavien muutaman satasten mummonmarkkojen kaiuttimien olevan hänenkin olkkarissa. 8) jota en pysty perustelemaan. ja onko niin väliäkään..
 
Pieskakov,nuo olivat hienoja esimerkkejä,vaikkakin se aloituslause oli tahallaan hieman karrikoitu.Mutta esimerkkeinä mainioita. Eihän tuohon asiaan ole yksinkertaista ohjetta,eikä neuvoja.

Miunua ottaa patiin sen kaltaiset asiat,joissa myyjä koittaa tehdä asiasta liian hienoa,ja fiksua. Juuri myyntikoulutuksessa olleet myyjät ovat kaikista pahimpia,koska oma persoona on unohtunu täysin,ja mennään kaavan mukaan. Rasittavaa.Olen asioinut liikkeessä,jossa sanoin vaimolleni minuutin jälkeen,että livetään,koska heti huomasi,että yksinkertaisistakin asioista tehdään liian monimutkaisia,eikä se ole tarkoitus. Mentiin loppuun asti,ja 10 min asioihin kului liki tunti. Mutta jos asiansa osaa oikein,ja näitä asioita yhdistelee,niin v-a:n toivomakin palvelu onnistuu siten,että se tuntuu mukavalta.
 
Itse olen 30 vuoden aikana kaupannut AV-sälää sekä kuluttajille, että yrityksille muutamissa alan yrityksissä.

Budjettia on hyvä kysyä, jottei mene heti kättelyssä metsään - tämän jälkeen aletaan kysymällä haarukoimaan tarkemmin hintaluokassa tarjolla olevia vaihtoehtoja. Jos asiakas ei ymmärrä jotain kysymystä, osaa ammattitaitonen myyjä väätää asian rautalangasta ja esitellä sitten ilmiön vaikutuksen kuuntelu-/katselutilassa tyyliin "kuuntele laulajan äänen sitä ja sitä yksityiskohtaa" tai "katso kuvan tuota kohtaa". Hyvä myyjä etsii asiakkaan tarkoitukseen ja budjettiin sopivaa ratkaisua. Jos budjetti on tiukilla, mietitään rahoitusta, osaria ym. koska asiakas voi olla yllätäävän kiitollinen vaikka budjetti ylittyy, jos kokee saavansa vastinetta lisäinvestoinnille ja havaitsee myyjän rehellisesti pyrkivän tarjoamaan asiakkaalle ratkaisun, joka tyydyttää pidempään kuin alkuperäinen edullisempi ratkaisu. Pitkässä juoksussa hyvä ja hieman kalliimpi tulee edullisemmaksi kuin halpa, joka soi huonosti ja jota vaihdellaan hetken päästä välirahalla.

Miksi sitten kysytään "Onko jokin merkki tai malli mielessä" - mennään siitä mistä aita on matalin. Asiakkaalle on helpompi myydä se ratkaisu, jota hän on jo miettinyt ja vahvistaa asiakkaan mielikuvaa, että hän on jo tehnyt oikean valinnan, kuin jokin uusi, mutta parempi, jota myyjä joutuu perustelemaan. Lisäksi jos asiakas ei kerro mitä on harkinnut, joutuu myyjä tekemään töitä selvittäessään mikä tuote asiakasta kiinnostaa.

Hyvä myyjä ajattelee ensisijaisesti asiakkaan etua ja tyytyväinen asiakas on sulka myyjän hattuun ja palaa kun on päivitys- tai uushankintatarpeita.
 
Kertoilempa omia kokemuksiani ihan opiskelijan näkökulmasta tähän aiheeseen. Monessa liikkeessä olen kerennyt tähänkin ikään asioimaan, ja laitteita katselemaan / kuulostelemaan. Kuitenkin mieleeni on jäänyt pari oivallista esimerkkiä juurikin myyjien lähestymistavasta / suhtautumisesta asiakkaaseen. Muutamassa tapauksessa hommasta on jäänyt suunnaton ****** maku suuhun kun myyjä on tullut suoraan kysäisemään budjettia, ja itse tokaiset olevasi tutkiskelemassa mahdollisia vaihtoehtoja. Sitten vartin tivaamisen jälkeen sanot myyjälle muutaman satasen budjetin, niin parhaassa tapauksessa kaveri on rynnännyt palvelemaan seuraavaa sisään saapuvaa asiakasta jättäen kaupanteon kanssani sikseen. Tai vaihtoehtoisesti selkeästi naamasta voinut lukea "ei taas näitä köyhiä katselijoita" ja into palvella on laskenut samoin tein.

Vastaavasti muutamassa muussa liikkeessä myyjä on aloittanut kaupanteon tiedustelemalla hieman minkätyyliselle musiikille kaiutinta olen hakemassa, ja tämän jälkeen täräyttänyt suoraan missä hintaluokassa liikutaan. Mielestäni tämä ei ole huono asia, koska mikäli myyjä on asiantunteva osaa hän suoraan valita parhaat vaihtoehdot kyseiseen budjettiin. Palvelu on myös ollut ensiluokkaista viimeistä piirua myöten, sama onko päälläsi adibaksen ferkkapuku vai kalliimman näköinen asustus. Tai ajatko pihaan ruosteisella toikkelilla vai uudella S-mersulla.

Valitettavan usein olen myös törmännyt ärsyttävään pakkomyyntiin, tyylillä astut liikkeeseen sisään ja myyjä tokasee " joo tää ois sitten 66000€ ja kamat on jo kannettu autoon valmiiks, pistetäänkö visalla vai pankille?"

Onnekseni voin todeta, että palvelua parhaasta päästä löytyy ihan kotipitäjiltä. Ilman ärsyttäviä ennakkoluuloja tai asennevammoja. Kyseisessä liikkeessä asiat hallussa, ja ymmärretään ettei hi-fi ole aina kiinni kukkarosta. Ovatpa jopa valmiita järjestelmään demoja vaikkei asiakas olisi selkeästi edes samalla reissulla mitään ostamassa. Saattaapa asiakasta vaikka kärpänen puraista ja käy ensiviikolla hakemassa kyseiset laitteet.. Monessa muussa liikkeessä ei ole asiaa edes kuuntelemaan ellei nenän edessä heiluteta shekkivihkoa, tai kukkaro pursu seteleitä.


- Tämmöstä täällä susirajalla.
 
Back
Ylös