Hifimessut Helsingissä syksyllä 2009

rajani

Käyttäjä
Liittynyt
18.2.2007
Viestejä
12 789
Kaupunki
Lahti
hifimessut2009_468x60.jpg



Hifimessut syksyllä 2009

Uusimmassa Hifimaailma-lehdessä on mainos messuista, jotka ovat 26-27. syyskuuta 2009 Radinsson SAS Royal Hotellissa Helsingissä.

Tarkemmat tiedot messuista tulevat osoitteeseen:
http://www.hifimaailma.fi/messut2009/

Keskustelu aiheesta Hifimaailman foorumilla:
http://www.hifimaailma.fi/foorumi/viewtopic.php?f=5&t=17564


Jäsentapahtumissa on oma keskustelu aiheesta:
https://foorumi.hifiharrastajat.org/showthread.php?55103
 
Harrastajien osasto tulee todennäköisesti olemaan "Sweden" alimmassa kerroksessa. Olemme siellä yhdessä Hifimaailma-lehden kanssa.
 
^Tuleeko soivaa settiä vaiko näkyvää mainosta vain?
 
Nostetaanpas tätä ylemmäksi kun kerran Hifimessut alkaa läheneen ja Hesaan lähtöön on enää reilu viikko.

Näyttelyn taustamelultaan hiljaisimpia osastoja tulee tänäkin vuonna olemaan autohalli josta löytyy tällä kertaa kuusi hyvin soivaa ja totaalisesti vaimennettua autoa. Tällä kertaa on SM-tason kilpailuautot erittäin hyvin edustettuina sillä peräti neljä paikalla olevasta autosta on oman kilpailuluokkansa tämän vuoden Suomen Mestaruuden voittanut kulkine. Alla olevan linkin PDF-sivussa enemmän lisätietoa autohallin tarjonnasta.

http://www.powerset.fi/audio/hifimessut-09.pdf

Joannan Avensis jää tänä vuonna kotiin ja meidän perheen kärryistä on paikalla ainoastaan Ibiza. Joanna hoitaa messuilla Ibizan demoamisen ja minä keskityn messuvieraiden kanssa rupatteluun ennen ja jälkeen kuunteludemon. Palasin kilpailukaudella 2009 Ibizan kanssa 7 vuoden "eläkkeellä" olon jälkeen takaisin autohifin äänenlaatukilpailuihin. Tuloksena oli Master-5 kilpailuluokan voitto EMMA Finland Ry:n finaalissa ja siten kyseisen luokan Suomen Mestaruus. Auto on rakennettu totaalisesti uusiksi viime vuoden Hifimessujen jälkeen. Muutamia Hi-Fi -mielessä mielenkiintoisimpia muutoksia alla.

- Kaiutinkaapeleiksi vaihtui High-End tason Focal Utopia FC 4 -kaapelit
- RCA-kaapeleiksi vaihtui High-End tason DLS HQL-kaapelit
- Soittimeksi vaihtui sisäänrakennetulla DSP:llä varustettu Alpine CDA-9887R
- Vahvistimiksi vaihtui huippulaatuiset DLS Ultimate A4 ja DLS Ultimate A6 -mallit
- Etupääksi vaihtui huippulaatuiset DLS Nordica 6 -keskiäänet ja DLS Nordica 1 -diskantit
- Subbareiksi vaihtui 6kpl 6.5" DLS RW6 -pikkusubbareita
- Asennusten tukevuuden maksimoimiseksi asennuksessa käytettiin paljon alumiiniosia

Tervetuloa kuuntelemaan omin korvin minkälainen saundi noilla muutoksilla saatiin aikaiseksi!

Nähdään ja rupatellaan Hifimessuilla!

Tv. Pasi & Joanna Kalliojärvi
 
holpoti sanoi:
^Tuleeko soivaa settiä vaiko näkyvää mainosta vain?
Tulee, siitä varmaan sitten lähemmin lisää paikalla olijoiden toimesta. Itseä jo hiema kismittää, kun ei tänä vuonna pääsekoko messuille..
 
Pasi Kalliojärvi sanoi:
- Kaiutinkaapeleiksi vaihtui High-End tason Focal Utopia FC 4 -kaapelit
- RCA-kaapeleiksi vaihtui High-End tason DLS HQL-kaapelit
- Soittimeksi vaihtui sisäänrakennetulla DSP:llä varustettu Alpine CDA-9887R
- Vahvistimiksi vaihtui huippulaatuiset DLS Ultimate A4 ja DLS Ultimate A6 -mallit
- Etupääksi vaihtui huippulaatuiset DLS Nordica 6 -keskiäänet ja DLS Nordica 1 -diskantit
- Subbareiksi vaihtui 6kpl 6.5" DLS RW6 -pikkusubbareita
- Asennusten tukevuuden maksimoimiseksi asennuksessa käytettiin paljon alumiiniosia

aika jännä, jos kilpaillaan pelkästä äänenlaadusta niin kaikki komponentit mitä nyt listassa mainitset on ilmeisesti kuitenkin autohifi valmistajilta...
 
kahvis sanoi:
aika jännä, jos kilpaillaan pelkästä äänenlaadusta niin kaikki komponentit mitä nyt listassa mainitset on ilmeisesti kuitenkin autohifi valmistajilta...

Meinaatko että Ibiza ei ole auto :D?
 
^^Do dii. Siinä tuli kyllä viikon huvittavin kommentti. Päivä on pelastettu. Kiitos kahvis!! :D :D :D

t: Pasi
 
:D No invertteri on tietysti keksitty ja pakuun mahtuis pienemmät mannepaanitkin - farkkuun vaikka pötkölleen. Mutta kukapa noita ajaessa kuuntelis, joten roikalla vaan isot sähköt sisään, putkarit takaronttiin ja avantgardet takapenkille.
 
Pasi Kalliojärvi sanoi:
Nostetaanpas tätä ylemmäksi kun kerran Hifimessut alkaa läheneen ja Hesaan lähtöön on enää reilu viikko.

Näyttelyn taustamelultaan hiljaisimpia osastoja tulee tänäkin vuonna olemaan autohalli josta löytyy tällä kertaa kuusi hyvin soivaa ja totaalisesti vaimennettua autoa. Tällä kertaa on SM-tason kilpailuautot erittäin hyvin edustettuina sillä peräti neljä paikalla olevasta autosta on oman kilpailuluokkansa tämän vuoden Suomen Mestaruuden voittanut kulkine. Alla olevan linkin PDF-sivussa enemmän lisätietoa autohallin tarjonnasta.

http://www.powerset.fi/audio/hifimessut-09.pdf

Juu, tervetuloa vain minunkin puolesta kuulostelemaan mitä (monille kotihifisteille kirosanaksikin muodostunut) autohifi pystyy tänä päivänä tarjoamaan. Oman auton säätämisessä on pyritty käyttämään hyväksi kohta parinkymmenen vuoden kotihifitaustan mukanaan tuomaa näkemystä "oikeaoppisesta" soundista (miten sen nyt itse kukin mieltää, kaikenlaista oppia tulee ja menee ;) :D). Tästä palkintona SM-finaaleista irtosi luokkavoiton lisäksi myös koko kisan kovimmat kuuntelupisteet, kaikkien luokkien autot mukaan lukien. Heitä siis enimmät ennakkoasenteet sivuun ja istahda kuuntelemaan mukana olevia autoja, saatat vaikka yllättyä.

Niin, eli olen tuon ainoan hopeanvärisen auton omistaja. :)
 
kahvis sanoi:
aika jännä, jos kilpaillaan pelkästä äänenlaadusta niin kaikki komponentit mitä nyt listassa mainitset on ilmeisesti kuitenkin autohifi valmistajilta...
Auto (pieni suljettu tila) ja koti (suuri avoin tila) ovat akustisesti kaksi aivan eriasiaa. Jos mahdollisimman hyvä äänenlaatu on tavoitteena niin kannattaa käyttää komponentteja jotka on suunniteltu käytettäväksi kyseisessä akustisessa ympäristössä. Tänä päivänä huippuluokan autokäyttöön suunnitellut kaiuttimet eivät häpeä laadussa lainkaan huippuluokan kotielementeille. Kumpiakin työkseni myyvänä joudun käsissäni pyörittelemään. Eipä ne esim. Seas:in Excel:it sen kummemmat ole kuin oman autoni DLS Nordica:t. Toinen vain on suunniteltu kotikäyttöön ja toinen autokäyttöön. Mekaanisesti erittäin asiallisia kamppeita kummatkin. Autohifiä on tullut harrastettua 17 vuotta ja kotihifiä jossain määrin lähes yhtä pitkään.

Olen ollut autoni kanssa myös kahtena edellisenä vuotena Hifimessuilla ja autoa on käynyt kuskinpaikalta kuuntelemassa lähes 200 messuvierasta per vuosi. Harvalta autossa istuneelta negatiivista kommenttia on tullut vaan ovat olleet yllättyneitä siitä miten auton pieneen suljettuun tilaan moisen saundin saa aikaiseksi. Ja kehujien joukossa on ollut paljon äänentoiston ammattilaisia kuten ammattimuusikkoja, miksaajia, jne. Kuten Mikko jo tuossa totesikin niin kannattaa heittää enimmät ennakkoasenteet sivuun, istahtaa kuuntelemaan paikalta löytyviä autoja ja nauttia hyvästä musiikista. Hyvin soivan laitteiston kuuntelu on aina nautintoa korville tapahtui se sitten kotisohvalla tai auton penkillä.
 
No niin autohifirakentajat, nyt teillä on 10 000 pisteen paikka korjata touhun yleistä imagoa ja uhrata tovi miettimistä myös demottavan aineiston valintaan. Olin alkukesällä paikallisessa autohifinäyttelyssä. Se järjestettiin betonisen parkkihallin alatasolla (mikä akustinen kokonaisuus!) ja demomateriaalina oli 90-luvun btss-btss-btss-btss-btss-btss-saksalais-italialais-eurodancehumppaa. Sitä alkoi funtsia, että onko autohifisteillä jokin yhteinen sopimus soitettavasta materiaalista ja sen tasosta... Jokainen auto yritti luukuttaa enemmän kuin naapuri ja tuloksena oli kaikuvassa suljetussa hallitilassa täydellinen kakofonia, jollaisella olisi oivallista kiduttaa vaikkapa irakilaisia terroristiepäiltyjä. Ei kuitenkaan tavallista musiikinystävää. Autojen volat olivat niin kovalla, että kolmea metriä lähemmäs ei voinut kävellä. Äänen määrässä ei siis ollut mitään huomauttamista, sitä piisasi naapurikorttelien ja lähitaajamankin iloksi.

Silloin muistin kaiholla Pasi Kalliojärven viimesyksyistä demoa, vieressä istumista plus jutustelua ja ajattelin, että autohifistejä on todellakin moneen lähtöön.
Pari ajatusta siis myös laadun puolesta. Ripaus tyylitajua ja malttiakin on ihan kiva juttu. Jos vehkeet ovat hyviä, ne toimivat myös "matalilla korkeuksilla", ei koko kotteron tarvitse lähteä lentoon äänenpaineesta, jotta kuuntelija tulisi vakuuttuneeksi.

Nähdään messuilla.
 
Meno-Eino sanoi:
Silloin muistin kaiholla Pasi Kalliojärven viimesyksyistä demoa, vieressä istumista plus jutustelua ja ajattelin, että autohifistejä on todellakin moneen lähtöön.

Kaikki Hifimessuilla olevat autot ovat tarjoamassa vastaavia demoja kuin olen omalla autollani edellisinäkin vuosina soittanut. Eli autot on säädetty soimaan mahdollisimman hyvin äänenlaadun kannalta ja soitettava musiikki on myös valittu sen mukaan. Nuorison jumputijumputi-säädöt ja disco-musa kuuluvat autonäyttelyihin - eivät hifimessuille.

Kuten edellisinäkin vuosina niin myös tänä vuonna koostin Hifimessuille oman demolevyn, koska suuren kuuntelimäärän takia ei ole aikaa räpeltää levyjen kanssa. Eli alla oleva levyn kansi antaa osviittaa siitä minkälaista musiikkia siellä soitetaan äänenlaatusäädöillä.
hifimessut-2009.jpg
 
Itse asiassa taitaa nykyään olla mahdollista tilata tehtaalta uuteen autoon järjestelmä, joka soi lujempaa kuin omani. Ei ole tullut maksimi metelin määrää mitattua, ei edes sen vertaa kiinnosta.

Minun autoa pääsee kaikki halukkaat kuuntelemaan myös omilla levyilläänkin, sieltähän voi bongata jotain itsellekin mielenkiintoista tavaraa. ;)

Omat levyni sisältävät kaikkea Marc Ribotista Thomasz Stankon kautta Faith No Moreen. Noin muutamia nimiä mainitakseni. Klasariakin löytyy tarpeen vaatiessa.
 
Omastakin puolestani haluan toivottaa kaikki messuvieraat avoimin mielin kuuntelemaan erittäin hyvin soivia autoja. :D

Omakin autoni on rakennettu ja säädetty mahdollisimman hyvää ääntä tavoittelemaan. Lämpimästi suosittelen istumaan useammassakin autossa sillä hienoja kokemuksia on luvassa. Autot ovat erilaisella tavalla tehtyjä mutta kaikille yhteistä on varmasti laadukas äänentoisto. Monella tavalla voi siis autossa päästä hyvään lopputulokseen.

Oma kulkineeni on tuo sininen Opel jolla voitettiin tänä vuonna kovatasoinen Master 7 luokka sekä äänenlaadullisesti parhaat autot yhteen kasannut ja kaikki autot kolmella eri tuomarilla arvosteltu Best Of Sound palkinto.

:)

Totuuden nimessä sanon, että niin Jarkko Saukonojan Mersu kuin Isopahkalan Mikon Audikin olisivat nekin mielestäni voiton voineet Best Of Sound kilpailussa saavuttaa ja tasapisteisiin Saukonojan kanssa päädyttiin. Tuomariäänin 2-1 voitto osui allekirjoittaneelle. Molemmat ovat aivan huippuluokan autoja ja itse nautin erittäin paljon näiden autojen hienosta äänimaailmasta.

Omasta levylaukusta löytyy musiikkia mm. Anna Ternheimiltä, Paul Stephensonilta, Michael Ruffilta, Lynyrd Skynyrdiltä, Faith No Morelta, Children of Bodomilta jne..

Kuitenkin suosittelen tuomaan omat levyt matkaan koska tutulla materiaalilla sitä pääsee tekemään jo vähän analyysiäkin, vertailun vuoksi autostani löytyy toki Kalliojärven messu-cd jossa on muutama erittäin maukas raita.. ;)
 
Kiukas sanoi:
Meinaatko että Ibiza ei ole auto :D?
Pasi K sanoi:
^^Do dii. Siinä tuli kyllä viikon huvittavin kommentti. Päivä on pelastettu. Kiitos kahvis!! :D :D :D

t: Pasi

http://www.bang-olufsen.com/advanced-sound-system-audi-a8-s8

No vahvistimia on huono vaihdella, mutta mites kaikki muut.. vai onko tässä nyt ollut DLS sponsorina, kun melkein kaikki on vielä samalta merkiltä? subi elementtien ja diskanttien osalta, mikään ei estä katosmasta malleja autohifin ulkopuolelta...

edit: ... mutta eipähän kukaan ole rikkonut silti kaavaa... sanoin vaan että _jännä_ juttu
 
kahvis sanoi:
vai onko tässä nyt ollut DLS sponsorina, kun melkein kaikki on vielä samalta merkiltä? subi elementtien ja diskanttien osalta, mikään ei estä katosmasta malleja autohifin ulkopuolelta...

Pasilla on kytkös Tamperelaiseen autohifiliikkeeseen, jonka valikoimista tuotteet löytyvät, joten diy ja vastaavat eivät taida tulla kyseeseen, mutta ideana tuo on mielenkiintoinen että autossa käytettäisiin muita elementtejä kuin autokäyttöön tarkoitettuja.
 
Tänä vuonna mä ainaskin tuun istumaan autot myös. Viime vuonna kävin alhaalla ja sillä hetkellä siellä oli joka autossa jo meiningit päällä:

http://www.youtube.com/watch?v=d0vM0VnpR_w

Joten ajattelin tulla tuonnempana kuuntelemaan, mutta sitten sattuneista syistä lähdinkin koko messuilta kotia päin, mutta tänä vuonna pitää tosiaan korjata tilanne. :)
 
Matti Lehtinen sanoi:
Tänä vuonna mä ainaskin tuun istumaan autot myös. Viime vuonna kävin alhaalla ja sillä hetkellä siellä oli joka autossa jo meiningit päällä:

http://www.youtube.com/watch?v=d0vM0VnpR_w

Joten ajattelin tulla tuonnempana kuuntelemaan, mutta sitten sattuneista syistä lähdinkin koko messuilta kotia päin, mutta tänä vuonna pitää tosiaan korjata tilanne. :)

:D :D :D

Tere tulemast!
 
Back
Ylös