Hifiharrastajien autohifit?

teme_l

Käyttäjä
Liittynyt
1.8.2006
Viestejä
220
No kun tänne nyt saatiin tämmöinen palsta, niin pistäkäähän harrastajat kertomusta omista autojen hifistämisistä.. (olikohan tälläinen joskus aiemmin jo jollain muulla palstalla?.. nooh)

ja jotta ei jää ihan tyhjänpäiväiseksi avaukseksi niin kerronpa omasta laitteistani.

Kaikki lähti pitkälti siitä kun teinivuosina kaverin kanssa roudattiin koti"hifeihini" tekemä 15" cerwin vegan "subbari" peltoautoladan takapenkille ja sitä soiteltiin kaverin boosterilla (olivat kova sana silloin joskus 80-luvulla kai).. Hyvin se pörisi ja "painevamma" jäi silloin vähän päälle (autossa saa kyllä ihan eri meiningin kuin kotona ikinä voi saada tuohon subipuoleen)... kunnes hetken päästä tuo boosteri otti ja suhahti tuleen kesken peltokruisailun :D

Noh se oli sillon jotain 10v sitten ja onneksi tuommoinen painevammailu kyllä kerkesi hävitä ennen ajokortti-ikää.

Autolla tulee monasti ajettua pitkää matkaa yksin, joten pakko sen äänentoistoonkin oli vähän panostaa. Etenkin kun suomalaiset radiokanavat eivät iske ja itse ei jaksa koko matkaa laulaa. Soittimeksi valitsin Pioneerin IPod-liitännäisen soittimen, lähinnä varmistaakseni, että tarpeeksi sekalainen musiikki riittää n. 3h tunnin matkalle. Kaiuttimiksi tuli valittua suhtsuurten suositusten saattelemana DLS MS6A erillissarja ja subbariksi heitin jonkun halppis Hertz ES300:n ja niille entuudestaan varastosta löytynyt JBL:n vahvistin. Keskiäänet/midbassot laitoin oviin vakiopaikoille ja diskantit kojelaudalle suunnattuna sopivasti. Subbari takakontiin vahvistimen kanssa. Asennukset ottivat "kokeneelta" (aiemminkin näitä asennellut mm. kavereiden autoihin) kokonaisuutena viikonlopun verran.

Ja siten se tärkein, eli sointi.. kerrotakoon näin alkuun, kun oletettavasti täällä ei kauhean monella ole kokemusta "hyvästä äänentoistosta" autossa, niin rahallinen panostus oli todellakin panostuksen väärtti. Perinteiseen autohifityyliin erillissarjan diskantti oli alkuun aivan liian korostettu ja sitä saikin kääntää rankemalla kädellä alaspäin jakosuotimesta, sävynsäätimillä ja soittimen eq:lla. Kun diskantin tason sai kohdalleen niin soinnista sai jo oikeasti hyvän! Hyvällä tässä tarkoitan laatua, mitä harva osaisi odottaa perusperheautolta, ilman sen kummempia panostuksia auton vaimennukseen, DSP:een käyttöön tai aktiivijärjestelmän tekemisiin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kyseessä on auto ja ei niissä ihmeitä sentään näin vähällä tehdä. Pääasia kuitenkin toteutui ja musiikista pystyy oikeasti autossakin nauttimaan ja se myös toistuu hyvin läpi koko taajuusalueen ilman erityisempiä taipumuksia honotukseen tms. äänensävyn vääristymiin.. harvoilla vakiokaiuttimilla tälläiseen pääsee ja niiden sointi onkin tämän luokan panostuksiin nähden ihan naurettava, eikä paluuta takaisin ole.

Jos äänestä pitää omiin odotuksiin nähden jotain valittamista keksiä, niin midbassoalue häipyy kovemmissa nopeuksissa ajomelun takia. Tätä pystyy kompensoimaan subbarilla tiettyyn rajaan asti, mutta meikäläisen autossa subbari paikallistuu helposti taakse, jos jakotaajuutta nostaa liikaa. Ratkaisuna olisi parantaa ovien vaimennusta, jolloin midbassojen energiasta ei valuisi liikaa hukkaan ovipeltien liikutteluun (nykyiseen autoon en enää jaksa vaimennusta tehdä, koska ajattelin autoa joskus lähiaikoina vaihtaa). Toinen vaihtoehto olisi DSP -soitin ja täysaktiivijärjestelmä, jolla äänentoiston saisikin (yhdessä vaimennusten kanssa) vietyä uudelle tasolle. Olen esim. kuunnellut Pasi Kalliojärven nykyisiä demoautoja ja täytyy sanoa, että ne varmasti kelpaisivat kaikille autoileville hifisteille.. vinkkinä mainittakoon, että jos Pasi on jossain demoamassa niin kannatta mennä kysäsemään kuuntelua.. samalla kun mainitsee olevansa enemmän säädyllisen kuuntelun ystävä, niin Kalliojärvi jättänee sen tykitysdemon väliin. Joskin sekin on ihan kokemisen arvoinen, jos ei ole ennen päässyt kunnon subbarilla varustetussa autossa istumaan ;).. siihen verrattuna on meinaan olohuoneessa pötköttävät velodynen ja genelecin kalleimmatkin mallit pientä.

Jossain määrin autohifi kärsii aina tuosta diskantin vääränlaisesta annostelusta ja monet koaksiaalit ja halvemmat erillissarjat ovat kyllä ihan surkeita noin yleisestikkin. Tämä saattaa olla osasyynsä miksi monilla on käsitys siitä, että autohifi on pelkkä diskanttia ja bassoa.. näin kuvitteleville suosittelisinkin joskus demohetkeä esim. juuri Kalliojärven autoissa tai jonkun muun asiansa osaavan autohifistin autossa... ja autohifissä ei todellakaan ole väärin käyttää niitä sävynsäätimiä ja eq:ta. Auto on akustisesti muuten niin hankala paikka, että järjestelmät jotka ilman pientä korjausta soisivat hyvin, ovat todella harvassa.
 
Teemu.L pistikin hienon avauksen, joten tarinoidaan nyt hieman itsekin..

Ennen omaa autoa ja ajo-oikeutta, tuli jo ruuvailtua tuttujen autoihin subbareita sun muita. Ensimmäinen autoni oli sitten Ford Escort vuosimallia 1989 ja sinne pistin halvan SPL - Pro merkkisen erillissarjan, Autostudio - vahvistimen ja pari SplDynamics merkkistä 12" subbaria. Vaihtelin subeja ja laitteistoja aika tiuhaan tahtiin, niin Escortissa, kuin sitä seuranneessa Renault 19 - autossa.

Soittimina mulla on ollut Pioneerin tuotteita ja kerran omistin puolisenvuotta Alpinen DSP:llä varustetun soittimen, mutten pitänyt sen äänestä, joten palauduin Pioneerin tuotteisiin.

Muita tuotemerkkejä mitä mulla on autossa pyörinyt: Infinity, Rockford Fosgate, Soundstream, Dls, Blaupunkt ja Jl-Audio. Näiltä siis erillissarjoja, subbareita ja vahvistimia senkummemmin erittelemättä.

Viimeisin laitteisto mulla oli nykyistä edellisessä autossa, elikkäs Nissan Almerassa. Mulla oli Dls Ms6 erillissarja, mihin vaihdoin Blaupunkt Velocity - sarjan kangaskalottidiskantit. Subina oli apparin jalkatilaan väännetyssä kotelossa Jl - Audion 6W0. Soittimena Pioneerin Bluetooth - malli ja vahvarina Soundstream Reference 405.

Nyt olisikin sitten autona Volkkarin Transporteri. Kojelaudalla olevat vakiokaiuttimet olen vaihtanut Peerless - merkkisiin koaksiaalikaiuttimiin, mutta muuten nuo Nissanista löytyneet laitteet lepäävät kaapin nurkilla kotosalla, odottamassa pääsyään pakuun.

Senverta olen oppinut tähän mennessä, ettei asennusten tukevuutta ja auton vaimennusta voi kylliksi korostaa näissä puuhissa, kuten Teemukin jo tuossa mainitsi.

Paku olisi tarkoitus rakennella tuossa kesäkuun lomien aikana valmiiksi. Saas nähdä mitä mä sinne keksin?

Mutta jebu. Siinähän nuo tärkeimmät pähkinänkuoressa meikäläisen osalta. Jahka tuo pakuprojekti ottaa tuulta alleen, niin tarinoin siitä sitten lisää. :)

Matti.
 
Njoo, mersussani on muistaakseni Pioneerin kasettiradiosoitin, tosin etulevyn olen kroonisesti unohtanut jonnekin kaapinperälle, joten tällä hetkellä iiihana dieselin raksutus saa toimia matkamusiikkina, eikä valittamista sen suhteen.

Soittimeen kuuluu kuuden levyn jukeboksi, joka oli aikaisemmin sijoitettuna pelkääjän penkin alle. Ikä ei tule yksin ja autolla alkaa olla vähän pidätysongelmia. Toisin sanoen takajalkatila lainehtii aina silloin tällöin, joten tempaisin koko jukeboksin veke sieltä oikosulkujen välttämiseksi. Muistaakseni sijaitsee tällä hetkellä olohuoneessa jossain kirjahyllyn takana.

Kaiuttimina ovat vanhemmat JBL:n ulkokäyttöön tarkoitetut kaksitiepömpelit, jotka on pultattu vaneri-mallisen takapenkin taakse pitkän tune dem-session jälkeen. Edessäkin on kyllä laajakaistapohjaiset ratkaisut, mutta kun ovat auton alkuperäisvarustusta, niin ovat hapertuneet olemattomiin sittemmin. Tai itseasiassa kerran tuossa matkaa tehdessä vaimo ihmetteli palaneen käryä ja ohoh, sieltä toisen elementin ritilän takaa puski oikein kunnolla savua. Ei muuta kuin kohdalle sattuneen huoltoaseman pihaan ja ruuvari käteen. Uudelleensijoitin hieman kärsineen ja savustetun elementin lähimpään jätteenkeräykseen, vedin eristysteippiä piuhojen päälle ja polkaisin saksanraudan takaisin vauhtiin.

Näillä mennään siis.
 
Citroën Picasson (-01) tehdasasenteinen haifai, ei mitään tuunauksia toistaiseksi. Radio kuuluu ja CD soi, oikeanpuoleinen ovikaiutin vähän rämisee kiinnityksissään. Vaihtajan vois laittaa (kun joku kertois mikä aftermarket-vaihtaja tuohon [ratti]ohjaukseen käy - vastaukset tavanomaiseen osoitteeseen kiitos).

Hifeimmillään mun auto on ollut joskus viime vuosituhannella, silloisessa pirssissä oli Nakamichin TD400 / PA400 / SP400 -kierros, sitten kokeilin elää Minidisc-systeemin kanssa (Pioneer MEH-P500 tai jotain sinnepäin).

Auto on kulku- ja kuljetusväline, ja jos siellä soi, se on bonus. Sais soida kyllä vähän paremmin kuin nyt. Tuolla mitäkummaa-ketjussahan sainkin jo hienoja vinkkejä, ja tarkoitus on perehtyä aiheeseen sen verran että tilanne kohenee muttei saa tulla hiki homman kanssa.
 
Asiaa! Auto on mun ensisijainen cd-levyjen kuuntelupiste (todellinen sweet spot, kun on oikein vöillä itsensä siihen pultannut). Tosin en muista mikä soitin siellä on... olisiko joku JVC? Vanha p@ska kuitenkin. Kaiuttimet ovat jotkut oviin upotetut rämisijät ja näyttää koteloissa olevan erillinen disukin päälle asennettuna. Radio ei toimi enää oikein hyvin - harjapesun jälkeen nyhtäsin vahingossa antennin irti.

Joskus aikoinaan mulla oli Alpine soitin ja taisi siinä olla myös erillinen vahvistin/eg, ja Alpine kajarit myös hattuhyllyllä. Eräänä joulupäivän aamuna soitin oli sitten lähtenyt muille maille vierahille - varmaankin pukki vei Korvatunturille. Seuraava pääsiäisenä hävisi sitten koko hattuhylly kaiuttimineen - nyt sen vein varmaan joku noita luutineen... Siihen loppui mun autohifistelyt sitten juu....
 
Tawe sanoi:
Eräänä joulupäivän aamuna soitin oli sitten lähtenyt muille maille vierahille - varmaankin pukki vei Korvatunturille. Seuraava pääsiäisenä hävisi sitten koko hattuhylly kaiuttimineen - nyt sen vein varmaan joku noita luutineen... Siihen loppui mun autohifistelyt sitten juu....
Täällä on toinen kohtalontoveri! Fiatista lähti myös koko hattuhylly, johon olin ruuvannut Infinityn 3-tiesarjan nauhadiskantilla. Komiasti soi ja sitä oikein odotteli punaisia valoja että pääsis taas fiilistelemään Bachia soolocembaloesityksenä (maailman parasta ajomusaa mun mielestä). Myöhemmin on lähtenyt vielä 2 CD-soitinta kävelemään. Kyllähän vakuutuksesta aina rahat saa pois, mutta aikaa kuluu öpaut 1 työpäivä/varkaus.
 
Asensin yksi kesä pikkucitikkaan Alpinen soittimen, erilliskaiuttimet eteen, vahvistimet etupenkkien alle, uudet kaapeloinnit sekä ja koteloidun subbarin taakse. Soittimen omaa jakosuodinta ja aikaviiveitä viilaamalla sain systeemin soimaan kohtuullisesti. Mutta kun auton oma melutaso on ajon aikana aika kova niin eipä noista laitteista saa koko hyötyä irti. Hommaan ryhtyminen on järkevämpää kun ensin on alla hiljainen auto.

Autossa tulee kuunneltua kuitenkin aika paljon. Maantieajossa lemppari on Deep Purplen kokoelma: Highway Star, Speed King, Fireball jne.
 
Vs: Hifiharrastajien autohifit? vs. Picassö

Mallas sanoi:
1 - Citroën Picasson (-01) tehdasasenteinen haifai
2 - Nakamichin TD400 / PA400 / SP400

1 - > http://www.autosound.fi/w-agora/view.php?site=autosound&bn=autosound_autohifibbs&key=1210612715
- ei se että sä ihan noille linjoille menisit , mutta 'tiedoksi'

2 - > yhdessä käyttämässäni TD400:ssa oli ihan tajuttoman hyväsaundinen radio ( ja pysyi stereona tilanteessa kuin tilanteessa .. )
- siltä tuli mm. tehtyä nauhoituksia kannettavalle dat'ille , siinä oli autohifiä kerrakseen
 
Mulla ei ole vielä oikein mitään kerrottavaa kun on tää autohifistely niin tuore juttu. Paitsi et heti ekassa asennuksessa tuli opittua se et kun tarttee jotain työkalua niin sitä ei olekaan heti käytettävissä. Volvon ovet kun ovat niin ahtaat et heti alkuun joutu peltitöihin. Eikä sopivaa sahanterää ollut saatavilla ja kaupatkin olivat jo menneet kiinni. :(

Mut kiva huomata et aktiivisia harrastajia tälläkin saralla on. Saanhan mä sitten kysellä ihan tyhmiä ja älyttömiäkin kysymyksiä ilman et mut leimataan tolloksi? :D :D :D
 
Ensimmäisenä kiitokset Johannalle erittäin aktiivisista toimista hallituksessa.
Aktiiveja autohifihomppeleita tarpeineen näyttää jo nyt tulleen kaapista lukuisia! :)

Oma autohifi-kliimaksi tapahtui 2001 vuoden kesällä jolloin latasin merilevän vihreän kolmesataa
koppaisen BMW:ni hifillä. Viikon verran otti auton vaimennus 4mm bitumilevyllä ja alustamassalla.
Ja päälle hifistys.

Lähteenä, jenkkilän tuliainen, Kenwoodin cd-soitin. Loppulaitteisto SPL Dynamics Pro sarjaa.
Vahvistimena Pro-4080, minkä luvattiin kestävän 1ohmin kuormaa. Erillissarjana Pro 6.2K ja
subina 15" suljetussa kotelossa. Noihin aikoihin alkoi musiikkimaku laajentua, ja voi pojat miten
bluussi soi! Suuri osa laitteistosta siirtyi seuraavaankin autoon, mutta saundi ei ollut enää sama. :(

Laitteiden asennus oli optimoitu alkuperäisen akun läheisyyteen, hansikaslokeron tilalle niin,
että vahvistimen jäähdytysritilät osoittivat kohti apumiehen jalkatilaa. Yhden Faradin kondensaattori
oli sijoitettu aivan vahvistimen läheisyyteen myöskin.

Minulla on edelleen tuo erillisarja tallessa, ikää sillä jo 7,5 vuotta. Varastossa on myös Peerlessin R.10 subi.
Lisäksi löytyy nelikanavainen jenkkiläisen Ample Audion tuotos. Nyt kun autokin vaihtui sellaiseen joka tulee
olemaan taloudessa ainkin useamman vuoden, niin ajatuksena on ollut koota jonkinlainen setti siihen.
Kesäloma alkaa ensi maanantaina, niin voi olla että toteutan vielä uhkaukseni.

Ottaisinkin milelläni vastaan linkkejä Variant Golf IV:n hifistelyistä. Jonkin aikaa on pyörinyt Focalin
nelituumaisen erkkasarjan asentaminen a-pilareihin. Saas nähdä ny.

dpc-1000-1-4.gif

pro-4080.gif

pro-62km.gif

pro12&15mk2m.gif
 
Kuten Lehtisen Matti aiemmin paljasti on omissa autoissa joku systeemi tullut väsättyä,
sittemmin perustin oman yrityksen joka nykyisellään jatkuu Telekarelia shopin leivissä
niin myynin kuin asennustenkin tiimolta.Ennemmin toimin myös tuomarin roolissa edesmenneen
Fascan ja EMMA:n puitteissa.Autohifi harrastaminen hiipui kokonaisvaltaisesti parivuotta sitten
kun harrastuksesta tuli ammatti jolloin oman auton rassaaminen alkoi sylettää..
Toki nykynokilekassakin poppi rytkää...

Jotain menneitä tekeileitä löytyy http://www.makenaudio.fi/Markku Sivosen kotisivut/Markku Sivosen kotisivu.html

Niitä keitä mietityttää tai ovat valmiita tuomitsemaan ettei autossa voi kelpo toistoa saavuttaa
kannattaa hakeuta semmoista kuulemaan.Viime messuillakin siihen tarjoitui hyvä mahdollisuus
mm. Koposen Mikan Civicissä.Tasapainoisesti soivat järjestelmät autossa ovat suht harvinaisia
mutta on niitä olemassa.. ;)

Auto- ja kotihifi omakohtaisesti eroavat aikaslailla, eli sisällä tavara on enemmän analyyttistä ja myöskin tarkastelen
sitä huolellisemmin enkä voi elää subin kanssa, autossa subin potikka on pari numeroa liian kovalla.. :)
 
Hieno homma Make.S, että viitsit kirjoitella täälläkin. :)

Hän on vain turhan vaatimaton. 8)

Kova äijä on hän autohifin saralla ja heidän tiiminsä foorumeilta olen itsekin saanut kullan arvoisia neuvoja, tässä ajan saatossa koskien omia räpellyksiäni.

Olen ollut huomaavinani tällä foorumilla toki muitakin pitkänlinjan autohifiharrastajia, Markun lisäksi, joilla on vuosien kilpailukokemusta ja asiantuntemusta hommasta.

Olisi meikäläisen mielestä tosi kiva juttu, jos te oikeasti hommista jotain tietävät jaksaisitte kirjoitella täälläkin. Joko aiheesta, tai aiheen vierestä ja mikäpäettei osallistumalla tämän foorumin/yhdistyksen tapahtumiinkin? :)

Matti.
 
No kai tähänkin voi kirjoittaa, koska tämä hifikärpäsen kirous lähti nimenomaan autohifistä. Autona oli W124 mersu 3-satasella diiselnakulla.

Erillissarjana "legendaarinen" chrous setti = seasin disset, audaxin 3" keskiäänet ja focalin 6k3 midit.
Subina CDT-Audion 10" muutamassakin erinäisessä laatikossa.
Vahvareina joku phoenix gold 4x50w ja cadencen digipääte.
1F spl dynamics konkka.
Mankkana pioneer 9400 joka sisältää dsp:n, joka on autossa välttämätön IMO.

Muuten soi setti ihan mainiosti, mutta midien "koteloita" olisi pitänyt jäykistää lisää, tahtoivat vähän elää kovaa soitettaessa.
Subin kanssa oli kanssa hiukan ongelmia, kun mersussa on bensatankki heti takapenkin takana, niin arsenaalia olisi saanut olla reilusti lisää, jotta bassot olisivat kunnolla päässeet oikeuksiinsa. Myöskin tankki täynnä (eli valitettavan harvoin) bassopää kuulosti paremmalta.
Kokonaisuutena olin ihan tyytyväinen, olihan kyseessä ensimmäinen projekti mitä autohifin kanssa puljasin. Seuraava kerralla teen kyllä monta asiaa toisin.

Tämän hetken tilanne on seuraava: Puuttu auto johon viitsisi rakennella. Tuohon golffinp@skaan en kyllä kunnon vehkeitä laita.
Kaikki muut rojut löytyy vielä, mutta erillissarjan keskiäänet ottivat hiukan damagea, ja seuraavaan autoon hankin tod. näk. 2-tie satsin, koska mankasta löytyy aktiivijakosuotimet 2-tiesarjalle+subille. 3-tiesatsin etuna on paljon korkeammalle saatava stereokuva.

Heh, pienet on piirit. Pääsin kuuntelemaan tuota Picassoa tuossa kuunvaihteessa. Ihan kivalta kuulosti, vaikkei kuunon demoa saanutkaan aikaan koska kuskinpuolen ämyripaketti oli hypännyt irti kiinityksiltään. Kaverin serkun tms. auto.

Kappas! Löytyi vielä koneelta kuvakin autosta. Siitä "melkein" näkee asennukset :D






:edit toinen kuva
 
Taitaa olla paree että laitan vaan linkin perheemme kotisivujen autohifi -osioon niin selviää kuvien kera mitä on tullut vuosien varrella autoon askarreltua.

http://www.kalliojarvi.net/autohifi-s.htm

Muutama tunti sitten palattiin kotiin 100+ MotorShow:sta jossa oltiin autojemme kanssa esillä. Jonkun verran kävi porukkaa hifisäädöilläkin autoja taas kuuntelemassa. Useampi sitten halus kuunnella myös niillä vähemmän hifeillä säädöillä kun takaluukun 15-tuumainen kaveri sai kyytiä. ;)
 
Dodi!

Heti kun houkuttelee rannalla leikkivien tyttösten kuvan kera, niin saadaan lisää kirjoittajia. :D

Ei muuta kuin tervetuloa myöskin Pasille ja upeita sivuja sekä asennuksia olette kyllä saaneet aikaan. :)

Matti.
 
Tota Pasin BX GTI:tä olen menneinä vuosina kuolannut ja ihaillut. Kai se on vielä liikenteessä?

Itselläni oli muinon BX:n farkku. 8)
 
silmaauki sanoi:
Kai se on vielä liikenteessä?

autosound:in foorumilla vast'ikään paljastui , että perheeseen jäi.

Lainaus Pasin omasta tekstistä :

"Pääsee Faija kuuntelemaan Jaakko Teppoa sun muita kasettejaan kala-autollaan jonka nykyisen Alpine kasettisoittimen äänipäät alkaa olla tiensä päässä. Kyseinen Alpine on ensimmäinen ostamani autosoitin ja siis vuodelta 1992. Se kala-auto on semmoinen valkoinen BX 19 GTi 16 Valve..."

Suomalaisen autohifin merkkipaalu , niin kuin se TM:n rakentama G-mersukin , u remember .... ? :)
 
Back
Ylös