"Hifi" vs. "Pro"

Tomsku

Käyttäjä
Liittynyt
8.9.2008
Viestejä
3 117
Kaupunki
Turku
Tästä on varmaan aiemminkin täällä jo keskusteltu, mutta mitä eroa on studiomonitoreilla ja hifikaiuttimilla? Kumpi parempi? Miksei monitoreita musiikin kuunteluun tai hifiä miksaukseen?
 
Ei niissä mitään eroa käytännössä ole. Usein monitoreja tosin ennakkoluullaan jotenkin ylianalyyttisiksi ja tylsiksi. Ja jossain määrin siinä voi olla ehkä perääkin, koska vaste ei saa heittää ylimääräisiä häränpyllyjä. Mulla kuitenkin toimii monitorit ihan kiitettävästi.
 
Ihan anekdoottina tähän - vanha viisaus.
Varmin merkki siitä, että tuote ei taatusti ole "Pro", on se, että sen tuotenimessä on käytetty sanaa Pro.

- :D-
 
Tone audiossa oli taannoin juttu kuinka alan ammattilainen osti HE kaiuttimet työkaiuttimiksi. Vonnegutia lainaten niin se käy.
 
No mutta onhan niitä ollut musiikkilehdissä silloin tällöin juttuja kuinka miksaajat ovat kokeilleet erilaisilla kajareilla äänityksen lopputulosta - mikä on sinänsä fiksua koska luultavasti kuuntelijoiden selkeä vähemmistö kuuntelee monitorikaiuttimilla musaa. Sitä en tiedä kuunnellaanko studioissa nykyisin yltiökompressoitua kuraa myös autostereoista tai ipodista - siinäkin olisi mieltä koska moisiin tarkoituksiinhan nykyään musaa paljon tehdään...
 
Mielestäni kyse on kokonaisuudesta ja kuuntelijan mieltymyksistä. Itselleni monitorit tuottivat korkeamman hifiäänen kuin tähänastiset hifikaiuttimet. Kaiuttimien vahdon jälkeen on todellakin ollut vähemmän tarvetta pyöriä keskustelemassa äänentoistosta, nykyään aikaa menee huomattavasti äänitteiden kuunteluun.
Mikään ei ole täydellistä, mutta hyvinkin korkean hifin kannattajat kuuntelevat musiikkinsa B&W:n studiomonitoreista.

bw801.jpg
 
Kyllähän tuo taitaa olla ihan tavallinen käytäntö studiossa, että testataan ja miksataan useammalla parilla kaiuttimia, kuulokkeilla, vahvareilla ja muilla erilaisilla kattauksilla. Käsittääkseni useammasta, jopa "kovemman luokan" studiosta, löytyy joku kurasetti jonka tarkoitus on simuloida perusjampan kotistereoita. Tietty tinkimättömät äänitykset sitten hoitunevat tinkimättömällä periaatteella.
 
Klassisin "loppumiksaus" pönttöhän on tämä:

auratone-03-60.jpg


Lainatakseni erästä miksaajaa: "Jos noiden kautta erottui ylipäätään jotain eri soittimista, oltiin voiton puolella". Noistahan on muuten nyt olemassa huomattavasti päivitetyt versiot hienolla viimeistelyllä, siitä kivat laajakaistat musiikin ystävälle. Samaa taidetaan tehdä nykyään pienemmillä Yamahan monitoreilla.

Asiaa sivuavana yksityiskohtana: Moni miksaaja tuntuu pitävän vapaa-ajalla täysin epähifimäisistä seteistä, varsinkin kaiutinpuolella. Välillä mennään jo roskalava-äänentoiston puolelle. Ja täällä duunissakin studioheebon työpöydälle on sijoitettuna Schneiderin tjms. vanha halpispakettistereo, jolla normaalikuuntelut hoidetaan. Toisaalta ihan ymmärrettävää, koko päivän kun korvat huuhtoutuvat työjommissa Genelecien äänessä, voi olla pientä puutumusta turhan tarkkaan ääneen.
 
Kannattaa myös muistaa, että miksaaja ei työskennellessään varsinaisesti kuuntele musiikkia. Tehtyjen säätöjen vaikutukset on kyettävä kuulemaan. Periaatteessa ammattilaisella ei tarvitse edes olla täysin neutraalit kaiuttimet, kunhan hän tuntee niiden ominaissoundin ja osaa sovittaa omat säädöt sen suhteen.

Studiokaiuttimilla voi kuunnella myös musiikkia siinä missä hifikaiuttimillakin. Ominaisuuksissa on tiettyjä painotuseroja, mutta lopputulos on monen asian summa. Yhtä tietä onneen ei kuitenkaan ole.
 
Littunatelkkari sanoi:
Ihan anekdoottina tähän - vanha viisaus.
Varmin merkki siitä, että tuote ei taatusti ole "Pro", on se, että sen tuotenimessä on käytetty sanaa Pro.

- :D-
Niin. Eikä teksti "Hifi Stereo" laitteen etupaneelissa kerro yhtään enempää :).

Studiomonitorit ovat "monitoreja" - niillä monitoroidaan taltioitavaa/taltioitua ääntä. Käyttäjä istuu pöytänsä ääressä, usein lähikentässä; kaiutin on usein suuntaava, jotta huone ei vaikuttaisi. Ja vastaavasti on "Hifi"-monitorikaiuttimia - pieniä kaksitiepönttöjä, joiden toisto on suht värittymätön ja ok, kun niitä kuunnellaan suht lähellä spotissa. Eikä tässä mun mielestäni olennaista eroa ole sen suhteen, onko kyseessä silloin pro- vai hifimarkkinoiden monitorikaiutin. Molempia on hyviä ja huonoja.

Ylläoleva ei koske niitä puhelinkopin kokoisia jättigeneleccejä, vaan pikemminkin pömpeleitä tyyliin Gene 1030, ProAc Response 1, Focus Audio FS68 SE, JPW Mini Monitor, Behringer Truth :).

Toi FocusAudion pikkukakstie on muuten varsin hyvä.
 
Seppo Kaksonen sanoi:
Mielestäni kyse on kokonaisuudesta ja kuuntelijan mieltymyksistä. Itselleni monitorit tuottivat korkeamman hifiäänen kuin tähänastiset hifikaiuttimet. Kaiuttimien vahdon jälkeen on todellakin ollut vähemmän tarvetta pyöriä keskustelemassa äänentoistosta, nykyään aikaa menee huomattavasti äänitteiden kuunteluun.
Mikään ei ole täydellistä, mutta hyvinkin korkean hifin kannattajat kuuntelevat musiikkinsa B&W:n studiomonitoreista.

bw801.jpg
Kuten minä. ;)

Nimim. B&W 801 omistaja
 
Itselläni aika pelkistetty aktiivi systeemi ,eli aktiivi kajarit ja subit(2kpl).Täytyy sanoa että itsekin noin kolmekymmentä vuotta harrastaneena ja myöskin itse (mukamas soittaneena).Joskus pelasin johtojen ja muiden turhanpäiväisten sivuasioiden kanssa kunnes huomasin että oikeasti musiikki on tärkeintä ja sen kuunteleminen oikealla tatsilla tarkoittaa toistolaitteilta neutraaliutta eli mahdollisimmimman vähän ääntä värittävää toistoa.Sen takia ääni Pro studiolle,mikä tarkoittaa mahd.alkuperäistä eli myös oikeaa.
Joka tapauksessa tämä oli vain oma mielipiteeni,joten se suotakoon.
Terv.Olli leivo
 
Back
Ylös