"Hifi-laitteiden tarkoitus on toistaa tallennettu materiaali muokkaamattomana, alkuperäisen kaltaisena, oli sitten kyse kuvasta tai – kuten yleisemmin hifistä puhuttaessa – äänestä." -Wikipedia http://fi.wikipedia.org/wiki/Hifi
Keskustelin kaverin kanssa hifistä ja aihe sivusi jossain kohtaa tuota Wikipedian määritelmää. Tuosta alkuperäisen kaltaisesta tuli sitten mietittyä, että onko kaikessa musiikissa edes sitä alkuperäistä ääntä. Aluksi tuumin, että tuo määritelmä pätee vaan akustiseen musiikkiin ja pitempään tuumittuani päädyin laajentamaan sen pätevyyden myös rokkiin ja muuhun jossa on esim. sähkökitara kitaravahvistimen läpi soitettuna ja sen jälkeen mikitettynä.
Mutta miten on asian laita elektronisen musiikin kanssa? Tai ylipäätään musiikin, joka on tallennettu niin ettei sitä ole ensin soitettu ilmoille ja sen jälkeen mikrofonin kautta tallennettu, vaan tallennettu suoraan sähköisenä signaalina nauhalle tai kovalevylle. Onko tässä tapauksessa mitään alkuperäistä, johon toistoa voisi verrata? Käykö alkuperäiseksi ääneksi kuulokkeilla tai tarkkailumonitoreilla tapahtuva tallennuksen seuraaminen?
Lisäksi mietin pystyykö mittaamalla todentamaan tuon alkuperäisen kaltaisuuden. Jos tallennus on tehty digitaalisesti voidaan alkuperäistä "ääntä" tarkkailla tietokoneella ja siitä voidaan tarkastella vaikka taajuusspektriä, mutta voidaanko tuota tarkastelua verrata kuuntelupisteestä tehtyihin mittauksiin. Entä jos tallennus onkin tehty analogisesti? Voidaanko analogisen tallenteen (masternauhan) sähköisiä mittaustuloksia pitää alkuperäisestä saatuina?
Minulla ei ole juurikaan (lue ei yhtään) tietoa elektronisen musiikin tuotantoprosessista, joten mikäli tuo yllä oleva kuvailu ei pidä paikkaansa, asiasta sopii ärähtää. Tuo otsikko on hieman huonohko, mutta en keksinyt sopivampaakaan, joten parempia voi ehdottaa.
Keskustelin kaverin kanssa hifistä ja aihe sivusi jossain kohtaa tuota Wikipedian määritelmää. Tuosta alkuperäisen kaltaisesta tuli sitten mietittyä, että onko kaikessa musiikissa edes sitä alkuperäistä ääntä. Aluksi tuumin, että tuo määritelmä pätee vaan akustiseen musiikkiin ja pitempään tuumittuani päädyin laajentamaan sen pätevyyden myös rokkiin ja muuhun jossa on esim. sähkökitara kitaravahvistimen läpi soitettuna ja sen jälkeen mikitettynä.
Mutta miten on asian laita elektronisen musiikin kanssa? Tai ylipäätään musiikin, joka on tallennettu niin ettei sitä ole ensin soitettu ilmoille ja sen jälkeen mikrofonin kautta tallennettu, vaan tallennettu suoraan sähköisenä signaalina nauhalle tai kovalevylle. Onko tässä tapauksessa mitään alkuperäistä, johon toistoa voisi verrata? Käykö alkuperäiseksi ääneksi kuulokkeilla tai tarkkailumonitoreilla tapahtuva tallennuksen seuraaminen?
Lisäksi mietin pystyykö mittaamalla todentamaan tuon alkuperäisen kaltaisuuden. Jos tallennus on tehty digitaalisesti voidaan alkuperäistä "ääntä" tarkkailla tietokoneella ja siitä voidaan tarkastella vaikka taajuusspektriä, mutta voidaanko tuota tarkastelua verrata kuuntelupisteestä tehtyihin mittauksiin. Entä jos tallennus onkin tehty analogisesti? Voidaanko analogisen tallenteen (masternauhan) sähköisiä mittaustuloksia pitää alkuperäisestä saatuina?
Minulla ei ole juurikaan (lue ei yhtään) tietoa elektronisen musiikin tuotantoprosessista, joten mikäli tuo yllä oleva kuvailu ei pidä paikkaansa, asiasta sopii ärähtää. Tuo otsikko on hieman huonohko, mutta en keksinyt sopivampaakaan, joten parempia voi ehdottaa.