Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Luonnollisuus ja läsnäolo, kokemuksena. Nämä kun purkaa niin tulee vastaan tuttuja teknisiä muuttujia kuten resoluutio, erottelu, taajuusulottuvuus ja -vaste, transienttien toistonopeus, dynamiikka jne.Minä olen äänikuvien hakemisen haudannut.
Minä olen äänikuvien hakemisen haudannut. Niiden kanssa kuulee kaikissa seteissä miten ne on teknisesti toteutettu. Jos äänikuva on hyvä, niin musiikin toimivuus vuorostaan kärsii. Toki poikkeuksena on täysin äänikuvilla täytetty HIFI-musa. Enemmän perehdyn rytmiikkaan, tarkkuuteen koko kaistalla sekä ruuvaukseen, joilla musiikki löytää kuuntelijan.
Vaikka hyvä äänentoisto ei välttämättä tarkoita samaa kuin hifi-harrastus... Tila on ollut viime vuosina minulle hyvän äänentoiston perusedellytys. Se että viekö laitteisto kuuntelijan esiintyjän luokse vai tuoko laitteisto esiintyjän luoksesi ei välttämättä ole pääasia, vaikka ajatus Ginger Bakerista kolmen metrin päässä olohuoneessa saattaa pelottaa... Jos laitteisto ei kykene luomaan illuusiota tilasta, oli se nyt miten aito tai kuvitteellinen, ei muilla toiston virheillä ole kovin suurta merkitystä.
En ole harrastanut viime aikoina juurikaan monoäänitteitä. Siksi olisin mielenkiintoista kuulla ajatuksia tilan merkityksetä monoäänitteiden kuuntelijoilta.
Kimmo
No, tota noinniin, itsellä ei ole nämä äänentoiston termit mitenkään hallussa, niin en osaa kertoa mono-toistosta (siis vinyyli) muuta kuin että parhaimmillaan siinä on se artistin läsnäolon tuntu hyvin koskettava. Tiedän, että samaan päästään myös nykyaikaisessa stereotoistossa.
Jos pääsee kuuntelemaan esim. seuraavan mono-vinyylin ( kunnon mono-rasialla): Belafonte Sings the Blues , RCA Victor LPM-1972, niin voi hämmästellä, mihin aikanaan päästiin v.1958 1 mikrofonin tallenteella. Tottakai myös miksauksella on merkitystä.
En pidä mono-äänitteitä mitenkään ylivertaisina, mutta , jälleen osaamatta eritellä tarkasti, Billie Holiday mono-vinyyliltä kuultuna nostaa kyllä herkästi ihokarvat pystyyn.
Tottakai myös miksauksella on merkitystä.
No, tota noinniin, itsellä ei ole nämä äänentoiston termit mitenkään hallussa, niin en osaa kertoa mono-toistosta (siis vinyyli) muuta kuin että parhaimmillaan siinä on se artistin läsnäolon tuntu hyvin koskettava. Tiedän, että samaan päästään myös nykyaikaisessa stereotoistossa.
Jos pääsee kuuntelemaan esim. seuraavan mono-vinyylin ( kunnon mono-rasialla): Belafonte Sings the Blues , RCA Victor LPM-1972, niin voi hämmästellä, mihin aikanaan päästiin v.1958 1 mikrofonin tallenteella. Tottakai myös miksauksella on merkitystä.
En pidä mono-äänitteitä mitenkään ylivertaisina, mutta , jälleen osaamatta eritellä tarkasti, Billie Holiday mono-vinyyliltä kuultuna nostaa kyllä herkästi ihokarvat pystyyn.
Parhaimmillaan 'miksaaminen' tuohon maailmanaikaan oli sitä että soittajat piiskattiin oikeasti opettelemaan hommansa, ja studiossa äijät ja mimmit asteltiin mikkiin nähden niin että lopputulos oli balanssissa. Asenne jota tietyssä mielessä kaipaan tänäkin päivänä, sen sijaan että kaikki jälkikäsitellään ja paikataan.
Vähän niinkuin jos kitaristilla ja basistilla on 100 wattiset Marsut ja rumpalilla on ruista ranteessa, balanssi on kohdallaan ilman mitään mikityksiä ja PA:ta.
Parhaimmillaan 'miksaaminen' tuohon maailmanaikaan oli sitä että soittajat piiskattiin oikeasti opettelemaan hommansa, ja studiossa äijät ja mimmit asteltiin mikkiin nähden niin että lopputulos oli balanssissa. Asenne jota tietyssä mielessä kaipaan tänäkin päivänä, sen sijaan että kaikki jälkikäsitellään ja paikataan.
Täsmälleen. Muusikoilla oli tuohon aikaan ns. 'riittävä' keikkakokemus, about joka ilta bändisoittoa usean tunnin ajan. New Yorkin jazz-klubit ovat tästä hyvänä esimerkkinä. Tuollaisen soittorutiinin omaavalle muusikolle direct-to-disc eli kerralla-purkkiin ei ollut minkään tason ongelma. Äänittäjälle kylläkin, koska rajoitetussa ajassa piti saada tosiaankin balanssit kohdilleen. Ja lisäksi vielä varmistua siitä ettei tule liian voimakkaita transientteja, jotka saturoivat nauhan.
Monoäänitteet ovat usein erittäin hyviä myöskin siitä syystä, että niissä ei ole tuotannossa syntyneitä vaihevirheitä. Kaikki taajuusalueet ja instrumentit toistuvat keskenään alkuperäisessä aikasuhteessa. Olen monesti miettinyt, että miksi digiääni on niin usein epäluonnollisen kuulloinen. Luulen (huom! en tiedä) että jossain välissä ketjua kadotetaan tuo instrumenttien keskinäinen aikakoherenssi, mikä pilaa kokonaisuuden. Se voi tapahtua äänityksessä, miksauksessa tai vasta siinä vihoviimeisessä DAC-muunnoksessa kotisetissä.
Jännä että itselleni koskaan tuo alkuperäisen akustiikan tuominen ei ole se juttu vaan levyllä olevan informaation omassa tilassa tilavaikutelmallisesti(kin) hyvin soiminen. Asiaan: jotenkin tuli kaikenkaikkiaan mieleen M-Base, nuorempana oli itselle kulttilevy esim. tämä https://www.youtube.com/watch?v=B4J_j6_I5DM^ Nuo taskutallentimet ovat positiivisessa mielessä kerettiläisiä, koska niissä on usein X-Y-mikit (Blumlein-pari) lähes omni-kuviolla. Eli ne tallentavat äänen joka suunnasta ja tällöin äänitykseen tulee väkisinkin mukaan reilu määrä ambienssia ja tilantuntua. Tämä on musiikin ja tunnelman välittymisen kannalta harvoin huono juttu .