Hifi 45/3 vs B&W 802d

Puuhis sanoi:
exapella on 802 ja kuuntelee niitä n. 50m2 huoneessa.
Jos samaan tilaan vietäisiin 45/3.... tuloksen voi jopa arvata/tietää.

Tämä ei ole hyökkäys Puuhista vastaan, mutta tuo kommentti kertoo minusta hyvin paljon siitä, mikä kuultaa monen muun kommenteista läpi. Kuinka moni 45/3:a kritisoineista on oikeasti kuullut sitä? En tarkoita, että HIFI 45/3 olisi maailman paras kaiutin, mutta halpana rakennussarjana se tuntuu saavan niskaansa kritiikkiä, joka ei välttämättä ole perusteltua vaan vain oletusta siitä, mitä kaiutin ehkä on kun se on halpa rakennussarja. Rakennussarjoja on enemmän ja vähemmän onnistuneita, aivan kuten kaupallisia tuotteita.

Vastaan on tullut kalliita kaiuttimia, joissa moni asia on aivan päin seiniä ja kalliita, jotka oikeasti puolustavat kunnialla rajua hintalappuaan. 10000e kaiutinkin voi olla hintalaatusuhteeltaan ihan oikeasti hyvä, jos se tarjoaa jotain poikkeuksellisen hienoa. Jos mietitään pelkkää äänenlaatua, ei mitään purkkia tai lankkua voi arvostella pennin vertaa hintalapun mukaan - vain kuuntelun.
 
moi
jos muisti pelaa tm teki jutun ihmekaiuttimesta,vuosia jälkeenpäin hifilehti vastaavan toisesta merkistä eikö tässä nyt ois aihetta kolmanteen juttuun,pyyhki lattiaa montakymmentäkertaa kalliimpia kaiuttimia,vihjepalkiota ei täydy maksaa 8)
ter,reiska
 
pieskapov sanoi:
Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun hifi-putiikin myyjän ensimmäinen kysymys: Minkä hintaista olet ajatellut? eikä Mitä ominaisuuksia itse arvostat?

Mutuna voisin heittää, että 9/10:stä kävijästä kysyy heti hintaa eikä niinkään ominaisuuksia :)
 
ikis60 sanoi:
moi
jos muisti pelaa tm teki jutun ihmekaiuttimesta,vuosia jälkeenpäin hifilehti vastaavan toisesta merkistä eikö tässä nyt ois aihetta kolmanteen juttuun,pyyhki lattiaa montakymmentäkertaa kalliimpia kaiuttimia,vihjepalkiota ei täydy maksaa 8)
ter,reiska

Ei kai tämä nyt näin herkkää voi olla ;)
Samalla kertaa voisi tehdä jutun vähintään tuhannesta muusta edullisesta ämyristä joka_jonkun mielestä_,_jossain olosuhteissa_kuulosta tyyriimpää kailotinta paremmalta.
 
^ Niin juu tuokin vielä.

Tarkoitin kyllä, että kun varteenotettava ostoaikeissa oleva hlö menee kauppaan ja kysyy tuotteesta X, ja myyjä auliisti kertoo. Sitten tulee kysymys tuotteesta Y, joka on joka suhteessa parempi, enemmän ominaisuuksia jne, puhumattakaan tuotteesta Å. Hinnan kuultuaan ostaja mutisee pärjäävänsä ihan hyvin X:llä. Tuota kun tapahtuu useita kertoja per päivä, niin helpommalla pääsee kun heti alkuun kysyy hintaluokkatoiveita. Ja tästä lähtee selvittään vaihtoehtoja.

Ainahan on poikkeuksia ja muita tekijöitä, mutta pääosin taitaa noin mennä, IMO.

E: Otsikkoon viitaten, niin eikös vertailupohja ollut jo alunperin vähän viturallaan. Hifi kajareita kuullaan kotona, ja 802 on kuultu jossain studiossa?? Parempi olisi kai vertailla sitten, kun molemmat on samassa huoneessa, tai niin ainakin itse tekisin.
 
Lisäksi kun muistetaan että tuotteita on olemassa nykyään niin monenlaisiin makuihin sopivina ja eri kaiuttimet toimii usein ihanteellisesti erilaisilla vahvistimilla.
 
Testo sanoi:
Otsikkoon viitaten, niin eikös vertailupohja ollut jo alunperin vähän ****. Hifi kajareita kuullaan kotona, ja 802 on kuultu jossain studiossa?? Parempi olisi kai vertailla sitten, kun molemmat on samassa huoneessa, tai niin ainakin itse tekisin.

Toki. Kuitenkin, mikä tahansa ja kenen tahansa tekemä vertailu tehtynä miten tahansa edustaa vain ja ainoastaan yhtä mielipidettä. Ei enempää eikä vähempää.

Mutta minusta, enemmän kuin vähän **** on se, että on niiiiin hurrrjan kamalaa jos satunnainen matkaaja erehtyy kertomaan pitävänsä halvasta tee-ite räpellyksestä, ja vielä samassa yhteydessä erehtyy olemaan ylistämättä kaupallista öky tuotetta joka nyt vaan ON oltava absoluuttisen hyvä kun Gurut niin sinulle sanovat.


PS. Älä ota sitä vakavasti..
PS2. Jos minulta kysyttäisiin, kertoisin pitäväni otsikon mukaista öky-tuotetta otsikon mukaiste tee-ite räpellystä parempana. Mutta siitä ei nyt ole kysymys.
 
PPU sanoi:
PS2. Jos minulta kysyttäisiin, kertoisin pitäväni otsikon mukaista öky-tuotetta otsikon mukaiste tee-ite räpellystä parempana. Mutta siitä ei nyt ole kysymys.

Justiin. Mullakin on taustalla parempi kauppademo 802d:stä kuin 45/3:sta, mutta eihän se muuta sitä etteikö minunkin mielestäni asia voisi olla täsmälleen päinvastoin jos kamat roudataan 802d:lle epäsuosiolliseen ja 45/3:lle suosiolliseen tilaan, akustiikkaan ja sijoitukseen.
 
jos vain hifimaailmalla olisi mahdollisuus testata edullisemmat laatuskobet vs. kalliit huippuskobet. Tuollainen testi olisi näinä aikoina mitä herkullisin artikkeli :)

Onhan nuo B&W varmasti hyvät kajarit, se on selvä, mutta ei ne mitään ylivoimaisia sentään ole ja veikkaan kyllä itse että monet edullisemmat laatuskobet vain saundaa ja pelittää paremmin kuin moni hypetetty ns. ökyskobe.
 
PekkaY sanoi:
Sitten tämä veivaus osasto. Jokainen saa tehdä mitä tykkää,mutta tietenkin kun tämä on harrastus,niin asiat voi tehdä monella tavalla,mutta mun kaaliin ei yksinkertaisesti mene se,etteikö se musiikki kuuluisi tähän kuvioon oleellisesti.Jos ikänä ei puhuta musasta mitään,vaan ainoastaan putkista piuhoista sähköstä jne,niin tätä mä en tajuu. Ja nyt se tärkein asia,älkää nyt rakentelijat lähtekö vääntämään mitään ylimaallista juttua,että minä koitan kertoa,että tuotteet kannattaa ostaa valmiina,vaan tarkoitukseni oli ihmetellä asia. Arvostan suuresti oikeita osaajia,ja tavallaan käy kateeksi,etten itse osaa,mutta tavallaan se on helpotus kaupanteossa,koska silloin puhuisin aina jostain "osmankäämeistä,ja kikkareista",kun asiakkaalla on lompakko auki :D

Elähän ny. Kyllä me rakentelijatkin vaahdotaan musiikista ad nauseam, muttei yleensä täällä. Tai ainakin minä tuppaan joskus innostumaan musiikista vaahtoamisesta niin, että hetken päästä on äkkivääremmän aivo korkkiruuvilla ja sitten se vaan hymyilee ja myötäilee, koska hulluja pitää myötäillä. Musiikin ehdoillahan näitä yritetään väsätä: kaiken mitä on hyllyssä, pitää toistua nautittavasti. Aina metallista ja punkista Bachiin, oli sitten miten vain nauhoitettu. Ja se ei ole helppo homma, se.
 
Pitäisi päästä pitkästä aikaa kuulemaan nuo 45/3:t. Kun 90l:n puolessavälissä tuttu tuollaiset rakenti, niin kyllä niistä jäi todella mahtava fiilis. Kajarit lähtivät häneltä n.10v. sitten hyvin kalliiden kaupallisten tieltä. En osaa sanoa että tekikö huonot kaupat. Mutta siellä puutalon suuressa olohuoneessa sain 45/3: a sellaisen demon että edelleen mietityttää pitäisikö tuollaiset käytettynä ostaa, koteloida kunnolla ja testata huolella ihan huvin vuoksi.
 
Pikkasen on harhautunut tää ketju alkuperäisestä. Noita myyntijuttuja vois miettiä ihan omassa ketjussaan jos ne ketään kiinnostaa. Ei hirveästi nappaa paneutua asiaan enää harrastuksen puolesta, työkseni olen saanut viimesen kymmenen vuotta miettiä ihan samoja juttuja.

Sen voin luvata että noista myyntihommista voi jahkata vaikka kuinka pitkään, ja tekniikoita on monia. Lopputulema on kuitenkin ihan sama, toiset tekee kauppaa ja toiset ei. On noista tekniikoista ja avoimien kysymysten tekemisestä kirjoitettu aika paljon kirjojakin jos jotain kiinnostaa. Ja sikahintaisia kurssejakin on saatavilla.

Hifikauppiaiden kaupantekotaidosta kertoo aikasta pitkälti se miten kauan ne on pysyneet pystyssä. Vanhan liiton äijät osaa varmasti jotkut asiat oikeasti hyvin.

Varmaan joltain löytyy kyseiset kajarit, viekää vaikka B&W kauppaan ja kuunnelkaa vierekkäin, sillähän se selviää kumpi on parempi. Kumpaakaan kajaria en ole kuullut.
 
Minulla käväisi -80 luvulla kerrostalon reilun 20 neliön olohuoneessa ensin B&w 801. Ei saanut toimimaan sitten mitenkään, aina basso jyräsi muita alueita liiaksi alleen. Sen jälkeen kokeilin Gradient 2.1, sama juttu. Sitten oli unohdettava suuruudenhulluus ja
hankin Gradient 1.2. Homma alkoi toimimaan, kas kummaa. Niin ja noiden isompien kanssa tuli kokeiltua terssi korjaintakin.
Kyllähän sillä sai bassot kuriin mutta piti säätää niin paljon että tuntui menevän aina jotain muutakin soinnista.
Siinä vain esimerkki mitä väärä tila saa aikaan hyvillekkin kaiuttimille.
Tällä hetkellä olohuone on suunnilleen samanlainen ja käytössä Hifi 45/3, eikä lähimainkaan niin suuria ongelmia äänen kanssa.
Eli olen hyvinkin tyytyväinen Tuomeloihin.
Olen myös kuullut 801 ja 802:sia oikeanlaisessa tilassa ja kyllä niin hyviltä kuullostivat että siellä 45/3 jäisi kyllä niukasti toiseksi.
Kuinkas moni on päässyt kuulemaan molempia sellaisessa tilassa missä niiden vahvuudet tulevat oikein esiin. Ennen ei pitäisi haukkua kumpaistakaan, ainakaan huonoksi.

Jos ketä kiinnostaa kuulla nuo 45/3:set huonossa akustiikassa niin minun luona se voisi olla mahdollista kun aikataulusta sovitaan. Paikkakuntahan on Kuopio.

Terveisin Olli Leivo.
 
ikis60 sanoi:
moi
jos muisti pelaa tm teki jutun ihmekaiuttimesta,vuosia jälkeenpäin hifilehti vastaavan toisesta merkistä eikö tässä nyt ois aihetta kolmanteen juttuun,pyyhki lattiaa montakymmentäkertaa kalliimpia kaiuttimia,vihjepalkiota ei täydy maksaa 8)
ter,reiska

Joo muistiin on jäänyt tm:n hassu testi, jossa joko Genelecin perusmonitori tai Hifi 12/2 voitti Gradient Revolutionin passiivit. Tuli kyllä vähän mietittyä kuinka sellaiseen lopputulemaan on mahdollista päästä. Taajuusvastetta tuijottamalla ehkä? En ole edes Gradientilta kuullut kuin mallia 1.3 noin 30:n neliön betoniolkkarissa, mutta sen muistan, että se teki siellä suuremman vaikutuksen keposesti mitä 12/2 hifimyymälän semiakustoidussa kuunteluhuoneessa(Mikkeli vuonna 90 ja jotain kun siellä vielä oli hifimyymälä). Samassa liikkeessä olivat myös sen aikaiset Bowersin 802 ja Maggien smg-b. Oheislaitteistona jotain Onkyon peruskamaa ja testilevynä Neljä ruusua -sun täytyy mennä, jossa on aika hyvin äänitetty teräskielinen akustinen ja mahottoman matalaa bassoakin tulee syntikasta. Oli se vaan sellaista Maggien riemuvoittoa Bowersiin nähden, ettei mitään rajaa, vaikkei maggiesta tietenkään edes mitään bassoja kuulunut. Pieni aavistus niistä kuitenkin riitti, kun ääni oli muuten niin autenttisen oloinen. Wanhan 802:n ääni oli hyvä, mutta kuulosti enemmän kaiuttimelta kuin musiikilta. 802d:tä tähän on tietenkin aivan turha sotkea, niin paljon parempi kaiutin on kyseessä tämä d-malli.

Mainittakoon, että tm kehui Genelecin suorastaan täydelliseksi äänen tuottamisen välineeksi, mutta samasta mallista Hifilehti oli hieman nyreissään, mm. löysähkön bassotoiston ja puutteellisen säteilykuvion suhteen. Herää siis kysymys millä kriteereillä ja painotuksilla näitä oikein testataan. Insinööri- ja lehtimiestyön laadukkuuteen tällä saralla uskon kovasti, joten mystisen tekijä-x:n osuutta arvioihin ei liene syytä aliarvioida.
 
kimmosto sanoi:
Nauhadisut on ihan muniinpuhalteluvehkeitä, mutta kyllähän nekin välillä tuuletusta kaipaavat...

Mitähän mahdat ajaa tällä takaa? Lausahduksessa piilee ilmiselvä väärintulkinnan vaara. :)

Sen mitä olen nauhadiskantteja kuullut, on käynyt ilmiselväksi, että ns. aladiskantin "klangi" on yleensä aika mietoa sorttia verraten laadukkaaseen kalottiin, eikä se nyt aina voi johtua suunnittelun päämääristä tai onnistumisesta/epäonnistumisesta.

Elementeillä on siis selkeitä luonne-eroja. Nauhat soivat usein kauniisti ja pitkään, vaikkei ylimääräistä jälkisointia ole vesiputouskäyrämittausten mukaan läheskään niin paljon kuin useimmilla kaloteilla, oli ne kalotit sitten metallia, impregnoitua tekstiiliä tai muovia.(tai jotain extra-silkkitimangia)

Miten tämä on mahdollista???

Tyypillisen nauhan onnetonta alapäätähän yleensä vielä jakosuotimessa vaimennetaan, että luulisi resursseja dynaamiseen iskuun riittävän. Samaa varmaankin tehdään kalottienkin kohdalla, eli mistä erot johtuvat. Nauhojen liikeradan rajoittuneisuudesta? Mutta sitten taas on nämä koko äänialueen nauhat... Vaikeaksi heittäydyn. :)
 
^Vertasin torviin, joihin ero on aika iso kun jakotaajuus painuu alle 3 kHz. Klangi ja iskut jäävät pikkunauhoilla vaisuiksi ja pyöristyvät, koska elementti hyytyy. Riittävän korkealla jaolla tai kohtuullisilla äänenpaineilla ongelmat eivät ilmene, joten heittoni ei todennäköisesti koske 45/3, jonka ylempi jako on 4 kHz. Tuossa kohtaa useimmat pienemmätkin nauhat alkavat olla kuivilla. Kaikkein surkeimmat pitää jakaa yli 4.5 kHz, eli käyvät lähinnä supertweettereiksi. Alemmilla jaolla ääni on rikas ja pehmeä, mutta perustuu vain harmoonisten ja kerrannaisten reiluun ylituotantoon.

Torvien täyden kapasiteetin hyödyntäminen on sähköisellä musalla jo vähän vaarallista ja epämiellyttävääkin. Joillain levyillä on ääniä, joilla ei kannata tärykalvojaan naulata yli 100 dB tasoilla.
 
Dambuilder sanoi:
Samassa liikkeessä olivat myös sen aikaiset Bowersin 802 ja Maggien smg-b. Oli se vaan sellaista Maggien riemuvoittoa Bowersiin nähden, ettei mitään rajaa, vaikkei maggiesta tietenkään edes mitään bassoja kuulunut. Pieni aavistus niistä kuitenkin riitti, kun ääni oli muuten niin autenttisen oloinen. Wanhan 802:n ääni oli hyvä, mutta kuulosti enemmän kaiuttimelta kuin musiikilta.

:D Eikös tuo SMG-B tullut -94 voittajaksi HIFI-lehden vertailussa, mukana myös Revot?
 
PekkaY sanoi:
Sitten vielä sellainen pieni asia Dambuider. Älä osta vain vahvistitna huhupuheiden mukaan. Arcam on hieno tuote,mutta tässä tapauksessa ei se oikea. Minä Pekkana en saisi puhua näistä tuotemerkeistä,vaikka Arcamia myynkin,mutta kannatta tarkistaa asiat. Älkää puuttuko tähän,pyydän.

Puutunpa kuitenkin, kun kyllähän tuosta herää kysymys, että mikä sitten olisi sopivampi vahvistin 45/3:n kanssa(vaikka privaa, jos et halua tässä sanoa)ja millä perustein? Muiltakin ottaisin mielelläni ehdotuksia vastaan. :)
 
kimmosto sanoi:
^Vertasin torviin, joihin ero on aika iso kun jakotaajuus painuu alle 3 kHz. Klangi ja iskut jäävät pikkunauhoilla vaisuiksi ja pyöristyvät, koska elementti hyytyy. Riittävän korkealla jaolla tai kohtuullisilla äänenpaineilla ongelmat eivät ilmene, joten heittoni ei todennäköisesti koske 45/3, jonka ylempi jako on 4 kHz. Tuossa kohtaa useimmat pienemmätkin nauhat alkavat olla kuivilla. Kaikkein surkeimmat pitää jakaa yli 4.5 kHz, eli käyvät lähinnä supertweettereiksi. Alemmilla jaolla ääni on rikas ja pehmeä, mutta perustuu vain harmoonisten ja kerrannaisten reiluun ylituotantoon.

Torvien täyden kapasiteetin hyödyntäminen on sähköisellä musalla jo vähän vaarallista ja epämiellyttävääkin. Joillain levyillä on ääniä, joilla ei kannata tärykalvojaan naulata yli 100 dB tasoilla.

Tarkoitatko siis sellaisia painetorvia, vai ihan peruselementtejä, jotka on kuormitettu torvin? Monia nauhoja kuormitetaan varsin jyrkin suuntaimin, eli niitäkin voisi periaatteessa ajatella torvina, eikö?
 
Back
Ylös