Hienoja efektejä äänityksissä ( hyräilyt, tausta kaiut jne.)

Talking Heads ja biisi Papa Legra.Siinä alussa kuuluva suhina lähtee vasemmasta kaiuttimesta ja kiertää spotin takaa oikeeseen kaiuttimeen.Samassa biisissä on matkan varrella muitakin hauskoja juttuja.

Nits ja Ice Princess.Aika paljon kikkailua mm. pari virvelin iskua kuuluu spotin edessä ja aivan katon rajassa.

Grace Jones ja Devil Dub.Ei paljoo,mut sitäkin tehokkaammin.Taas pari virvelin iskua kuuluu aika jännässä kohdassa huonetta.

Onhan näitä.

Ja kyllä ja tietenkin näihin kaikkiin vaikuttaa kaiuttimien paikka.
Mulla noi kuuluu nyt noin.
 
Sarah Connorin esittämässä kappaleessa From Sarah With love, kohdassa 3min40s pitäisi kuulua taustalaulajan (wouw) - Ja kuuluukin tietokonekaiuttimilla juutuupista, mutta aikoinaan kävin kuunteleen Legiksen torvia ja ei oikein kuulunut. Käytiin vielä minun luona ja ei kuulunut silloin minunkaan Tringleilla. Ajattelin jotta meni heinäsirkkojen mukana, mutta kyllä se tuolta juutupista tulee. Wharfedaleilla en ole vielä kokeillut.
 
Kun studiotekniikka ja -efektit ovat tänäpäivänä kaikkien saatavilla melko vaatimatonta hintaa vastaan, on nuorempien vaikea ymmärtää millainen tajunnanräjäyttäjä oli levylautasella vuonna 1969:
Led Zeppelin II
Senaikaisella studiotekniikalla upea saavutus.

Monttu auki kuunneltiin Whole Lotta Loven efektejä ja dynamiikkaa.


Nettiä selatessani törmäsin parin linkin kautta pitkän linjan äänitysvelho Eddie Kramerin Wikipedia sivulle. Siinä on taustoitettu yllämainitun kappaleen erästä jippoa:

Led Zeppelin
Led Zeppelin II was the first of five albums which Kramer engineered for Led Zeppelin. It was mixed in a two-day marathon session. While working on the track "Whole Lotta Love", Kramer hit a spot where part of a previously-recorded vocal track kept bleeding through, in which a screaming Robert Plant intones "Woman. You need it!" Instinctively, Kramer added reverb to the passage, just as Jimmy Page had done. They glanced at each other and laughed. Page then said "Leave it in.”

https://en.wikipedia.org/wiki/Eddie_Kramer


Whole Lotta Love / YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=Mln0RciE2o0

Täältä voi tsekata dynamiikaltaan parempilaatuisia äänityksiä ja varottavia kompressoituja versioita:
http://dr.loudness-war.info/album/list/year?artist=led+zeppelin&album=led+zeppelin+II

Eddie Kramer hoiteli äänityspuolta myös Jimi Hendrixin tärkeimmillä platoilla 1967-1968.
 
Uuden etusen myötä äänikuva tarkentui huomattavasti varsinkin erottelun ja herkkyyden osalta ja tullutkin bongailtua kaikenlaista sekä hyvässä, että varsinkin huonossa.

Huonosta mainittakoon Nick Caven Jubilee street: kun alun introrummun päälle tulee kitara, niin tulee myös ilmeisesti kitaran vahvistimen tai muu pohjasärö joka jatkuu biisin läpi...

luulin ensin, että laitteisiin tullut vikaa :shocked:
 
Madonna :Vogue
Itsellä jo aikoinaan kun oli amphion argon se toka malli ja rotel esi ja pääte yhdistelmä ,niin tällä biisillä sai stereokuvan kohdalleen. Kuuluu alussa ihan kuin ois takakajarit käytössä . Aika kivalta kuulostaa nykyäänkin
 
^ Miltä levyltä? Immaculate Collectiuonissahan on Q-sound, eli silloin ainakin pitäiskin kuulua vähän sieltä täältä :)

-erkki
 
just sieltä.....empä oo kuullutkaan tosta Q-soundista. Mitä mahtaa tarkoittaa?
 
Tommy Emmanuel - Lewis & Clarke. Tätä nyt ei tarvitse hirveästi pinnistellä, mutta intron jälkeen käytännössä koko loppubiisin ajan taustalla kuuluu, kun Tommy taputtaa toisella jalalla rytmiä. Tuo hyvää groovea :)

En ole ihan varma, onko taputus ihan haluamalla haluttu nauhalle vai miten. TE on kyllä sanonut useasti, ettei voi itselleen mitään tuon rytmin taputtamisen suhteen, että ehkä se on tullut nauhalle vähän niinku luonnostaan muun mukana.
 
just sieltä.....empä oo kuullutkaan tosta Q-soundista. Mitä mahtaa tarkoittaa?

90-luvulla lisättiin hallitusti erikoista vaiheinformaatiota (ei ihan koko kaistan leveydeltä), joka sai aikaan sen, että ääni levisi aika lailla kaiuttimien ulkopuolelle ja jopa kuulijan taakse. Roger Waters:Amused to Death, tuo mainittu Madonna, Sting: The Soul Cages, Pink Floyd: Pulse, Rick Wright: Broken China (ellen väärin muista) jne.

Kyllä palstalla varmasti löytyy mainintoja aiheesta.

-erkki
 
Tidalin Eclipsessä tämä kuulemma kuuluu:

At the very end of the last track on Dark Side of the Moon ("Eclipse"), a bit of an orchestral version of "Ticket to Ride" by Beatles accidentally made it onto the recording. It's on the Tidal version, just after the quote at about 1:35. The most audible (and recognizable) part occurs about 1:55. The story behind this audio watermark is on Wikipedia:

A section of orchestral version of the Beatles song "Ticket to Ride" which was covered by Hollyridge Strings can be heard faintly at the very end of the recording. That was unintended: the music was playing in the background at Abbey Road when Gerry O'Driscoll was being recorded.[8] This is not included on the 1983 Japanese Black Triangle CD issue of the album; the sound technicians copied one of the heartbeat samples, removed the orchestral "Ticket to Ride", repeatedly pasted the sample in and faded out the new outro.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eclipse_(Pink_Floyd_song)

Erotan DSOM kommentin aivan selvästi, mutta Tidalin Eclipse (2011 remaster) en erota tuota Beatlesien kappaletta vaan outrona on tuo mainittu sydämmen lyönti.

Kovemmalla voluumilla kuunneltuna tuo "Ticket to ride" erottuu kaiuttimienkin kautta, sen sijaan Oppo Reno puhelimella + Oppo PM3 kuulokkeilla erottuu aivan helposti >:)
 
Viimeksi muokattu:
Imogen Heapin Hide & Seek. Tolla efektillä ois ollut tuhat tapaa mennä pieleen ja olla naffi ja typerä, tarpeeton varsinkin. Mutta oon tykännyt hirmuisesti, ja aiheuttaa kovasti karvojen nousua ja kylmiä väreitä.
 
Kuuntelin tätä levyä äsken. Jännä äänimaailma. Yhden biisin aikana alkoi ikkuna resonoida, vaikka kuunteluvoimakkuus todella maltillinen. Siinä oli kuulokynnyksen alapuolella olevaa bassoa, joka herätti ikkunan.

26db8f3f8f762be87aff177cd3e9d65d.jpg
 
Kuuntelin tätä levyä äsken. Jännä äänimaailma. Yhden biisin aikana alkoi ikkuna resonoida, vaikka kuunteluvoimakkuus todella maltillinen. Siinä oli kuulokynnyksen alapuolella olevaa bassoa, joka herätti ikkunan.

26db8f3f8f762be87aff177cd3e9d65d.jpg
:love:
 
Mitähän ihmeen rutiinaa kuuluu Miles Davis: "Bitches Brew" raidalla 2:50 (levyllä Bitches Brew). Kuullostaa siltä kuin jotakin menisi särölle?
 
Mitähän ihmeen rutiinaa kuuluu Miles Davis: "Bitches Brew" raidalla 2:50 (levyllä Bitches Brew). Kuullostaa siltä kuin jotakin menisi särölle?
Juu, Qubuzin hires versiossa kuuluu lyhyesti oikealla jokin resonoiva saundi 2:50 eteenpäin.
Mulla on tuosta CD rippi (eri masteri) myös, siinä ei kuulu mitään. Pohjakohinaa pelkästää. Kuulosti vähän kuin pahvin pala resonoisi. Kaiuttumista vain kuuntelin.

EDIT: kuulokkeilla se tosiaan kuulostaa jollekin virheelle, särölle; niitä minusta pitkin matkaa aina silloin tällöin. Mitä lie digitoinnin virheitä.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, Qubuzin hires versiossa kuuluu lyhyesti oikealla jokin resonoiva saundi 2:50 eteenpäin.
Mulla on tuosta CD rippi (eri masteri) myös, siinä ei kuulu mitään. Pohjakohinaa pelkästää. Kuulosti vähän kuin pahvin pala resonoisi. Kaiuttumista vain kuuntelin.

EDIT: kuulokkeilla se tosiaan kuulostaa jollekin virheelle, särölle; niitä minusta pitkin matkaa aina silloin tällöin. Mitä lie digitoinnin virheitä.
Nimenomaan Qobuzilla tuon huomasin! On se minusta myös Tidal-versiossa mutta jotenkin vaimeampana. Muutenkin yllättävän iso ero minusta tässä albumissa Qubuzin hyväksi! Levyn tilavaikutelma on paljon voimakkaampi Qobuz/hires-versiossa kuin millään muulla mitä olen kuullut. Tällä levyllä on ketjun aiheeseen sopien muuten paljon hauskoja taustaääniä. Miles esimerkiksi laskee sormia napsuttamalla tempoa soittajille, merkkaa kitarasoolon paikan sanomalla "John" ja jossain kohti komentaa orkesteria "keep it tight", kun jätkillä alkaa komppi mennä löysäksi :D
 
Back
Ylös