Hienoja efektejä äänityksissä ( hyräilyt, tausta kaiut jne.)

Roger Watersin ”Amused to Death” -albumin ensimmäisen kappaleen ”Ballad of Bill Hubbard” alussa vaihekikkailulla on saatu koiran haukunta kuulumaan suoraan oikealta.

Laurie Andersonin ”Life On A String” -albumin ”My Compensation” - kappaleen alussa samalla metodilla saadaan suhinat kiertämään kuuntelija selän takaa ympäri.
Ja heinäsirkat...
 
Viiden sekunnin kohdalla kuuluu naputus ainakin itsellä ovelasti takavasemmalta
04e4e88adbbaf03d6fff1ff7b515eac9.jpg


Lähetetty minun ONEPLUS A6003 laitteesta Tapatalkilla
 
Kuuntelin taas eilen Neil Youngin American Stars'n Barsia ja kun b-puolen Will To Loveen saakka pääsin nin rupesin ihmettelemään että jopas rätisee vinyyli. Oliko tämä levy tosiaan näin huonossa kunnossa? Mutta sitten muistin että ai niin, tässähän oli takkatulen rätinää. Ilmeisesti Niilon olohuoneessa äänitetty pohjaraita yhdellä otolla ja siinä ohessa nauhalle tarttunut takkatulen rätinää. Kaksiraitakasettidekillä äänitetty ja pohjaraidan päälle Niilo sitten overdubbasi kevyesti perkussioita, bassoa ja vibrafonia. Vähän eri meininki verrattuna siihen miten nykyisissä huippustudioissa tuubaa tuotetaan...

Niin ja Like A Hurricanen soolot ovat rockmusiikin historian parhaita pitkiä kitarasooloja, paras lyhyt on Henkan All Along the Watchtowerissa soittama. Pelkästään tuon biisin takia tämä levy on oltava hyllyssä.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa vastaan erikoinen mutta oikein toimiva, jopa upea miksausratkaisu. Levyllä Agnes Obel - Citizens of Glass (FLAC [LP]) https://www.discogs.com/master/1077717-Agnes-Obel-Citizen-Of-Glass

naislaulajan päävokaalit, ja oli myös miehellä osuus jossain kappaleessa, oli miksattu vasemmalle aivan lähikuuntelijan korvan viereen melkein kuiskaamaan kuulijan korvaan. Ääninäyttämö muistutti suunnilleen vanhan ajan koukun muotoista kävelykeppiä syvyyssuunnassa, varsi ulottui todella syvälle (metrejä) vasemmalla, muualle kiertyi "vain" kädensija.

Näin jatkettiin muutama ensimmäinen kappale, kunnes kappale kappaleelta palattiin asteittain klassisempaan asetelmaan.

Hieno efekti ja sopi upeasti unenomaiseen yleistunnelmaan. Tämäkin Obel oli minulle uusi tuttavuus, kiitoksia sen maininneelle.
 
Tulipa vastaan erikoinen mutta oikein toimiva, jopa upea miksausratkaisu. Levyllä Agnes Obel - Citizens of Glass (FLAC [LP]) https://www.discogs.com/master/1077717-Agnes-Obel-Citizen-Of-Glass

naislaulajan päävokaalit, ja oli myös miehellä osuus jossain kappaleessa, oli miksattu vasemmalle aivan lähikuuntelijan korvan viereen melkein kuiskaamaan kuulijan korvaan. Ääninäyttämö muistutti suunnilleen vanhan ajan koukun muotoista kävelykeppiä syvyyssuunnassa, varsi ulottui todella syvälle (metrejä) vasemmalla, muualle kiertyi "vain" kädensija.

Näin jatkettiin muutama ensimmäinen kappale, kunnes kappale kappaleelta palattiin asteittain klassisempaan asetelmaan.

Hieno efekti ja sopi upeasti unenomaiseen yleistunnelmaan. Tämäkin Obel oli minulle uusi tuttavuus, kiitoksia sen maininneelle.
Agnes käyttää jotain efektiä mikä saa äänen kuulostamaan matalammalta. Vokaalit on kaikki hänen.
Hieno artisti.
 
  • Tykkää
Reaktiot: PJK
Tuleeko Queenin Bohemian Rhapsody kappaleen alussa laulettu "little high" ei ainoastaan vasemmalta,
mutta myös hieman korkeammalta kuin oikealta tuleva "little low", jossa taas laulajat tuntuvat olevan hieman alempana.

Vai kuvittelenko vain?
 
Jep , näin täälläkin , vaihtaa vasemmalta oikealle. Vinyyli levyllä.
 

Liitteet

  • queen.jpg
    queen.jpg
    95,8 KB · Katsottu: 5
Kuuntelin tuon Citizen of Glass -albumin ja Tidal jatkoi siitä tällä. Kajareilla en mene vannomaan, mitä oikeassa kanavassa tapahtuu, ja en ole vielä ehtinyt testata kuulokkeilla. Mutta se oli melko jännää rapinaa.


Ai niin, ja laitetaanpas samalla tämä hieman aiempi löytö myös tänne.

 
Jep , näin täälläkin , vaihtaa vasemmalta oikealle. Vinyyli levyllä.
Täällä cd - versio.
Kuulostaako myös siltä että seisoisivat jonkun tuolin päällä kun laulavat "little high"? Eli ääni ikäänkuin tulisi fyysisesti korkeammalta, kuin "little low"
 
Back
Ylös