Heleä, erotteleva cd-soitin hakusessa?

Oliko muita kriteerejä kuin heleä ja erotteleva? Arcamia ehkä voisit edelleen testata /oma lehmä ojassa/
 
Janne sanoi:
Oliko muita kriteerejä kuin heleä ja erotteleva? Arcamia ehkä voisit edelleen testata /oma lehmä ojassa/

No, on varmasti muitakin, mutta en nyt lähde sanallisesti sen enempää hämmentämään :D Arcamin FMJ sarjaa pitäisi varmaan testata seuraavaksi.
 
Salival sanoi:
Mitä seuraavaksi testaisi? Ajattelin tuon Ayren kantaa kotiin, mutta valitettavasti se maksaisi minulle vielä enemmän kuin Plinius. En tiedä, kai sitä voisi lähteä Arcamiakin kuuntelemaan.

Kokeilepas piruuttasi Linnin Majik. Saattaisi istua settiisi. Go figure.

jouni
 
Markku sanoi:
Jouni... miksei se Sugden sitte... ???? ???

Markku, aivan, olin päivällä hiihtolenkillä ja tuli tämä threadi jostain kumman syystä mieleeni ja totesin itsekin, että kas kun unohtui mainita Sugden. Ilman muuta suosittelen Sugdenia ja suoraan sanottuna ennemmin kuin Majikia. Majikia kuulin tänään omassa systeemissäni ja ei toimi ollenkaan, ei sytytä. Sugdenista vielä sen verran, että jos noita vanhempia,jo sisään ajettuja Masterclasseja pääsee demoamaan, niin niitä mieluummin. En ole nimittäin ollenkaan vielä varma, onko uusi PDT-4 parempi.. ???

Plini ja Sugden ovat molemmat ns. referenssitason cd-soittmia, IMO.

jouni
 
Jouni,

Mitä hyvänsä laitetta pitäisi pitää kiinni vehkeissä 2-14 vrk ennenkuin
se antaa näyttöjä kunnolla. Eli vie aikaa leipoutua muun systeemin
elektroniikan kanssa. Koeta nyt muutama päivä kuunnella sitäkin
soitinta, jos mahdollista.

Ossi
 
Toisinkuulija sanoi:
Jouni,

Mitä hyvänsä laitetta pitäisi pitää kiinni vehkeissä 2-14 vrk ennenkuin
se antaa näyttöjä kunnolla. Eli vie aikaa leipoutua muun systeemin
elektroniikan kanssa. Koeta nyt muutama päivä kuunnella sitäkin
soitinta, jos mahdollista.

Ossi
Ohessa lainaus Densenin kotisivuilta, joka minun mielestäni sopii tähän paikkaan paremmin kuin mikään oma kirjoitukseni.
" Rule 4) You are often told that products should warm up for weeks, and that you should not evaluate them before this period is over. However, the downside of this is that during a warm up period of several weeks you get used to a product, and as such partly loose your ability to evaluate it objectively. Therefore a good system should play music from the initial turn on. Obviously it will - and should - become better in time, but its musicality should be present almost from the beginning. a good system will simply provide you with even more musicality as time passes."
 
^oma kokemukseni on hyvin vastaava - kyllä Oikeasti Hyvä Laite erottuu keskinkertaisuuksista ilman viikon lämmittelyä - tai sama toisinpäin, jollei se erotu, se ei ole Oikeasti Paljon Parempi.
 
Jep, Ossi ja Jyrki, molemmilla kannanotoilla mielestäni puolensa. En väitä, että Majik on huono tai jotain, se ei vain yksinkertaisesti jotenkin hengitä omassa systeemissäni, on kauhean elottoman ja kalsean tuntuinen, varsinkin yläpäässä käy sellainen viileähkö väri, jota en yksinkertraisesti voi sietää. Tuohon asiaan en kuitenkaan tottuisi viikossa enkä kahdessa.Että siinä mielessä tuo Densenin sivuilta otettu lainaus pitää kohdallani paikkansa. Tarkkuus myöskään ei ole esim. Plinin tai Masterclassin luokkaa. Toisaalta, pitäisihän noiden edellä mainittujen jo hintansakin puolesta olla kaikin puolin parempia..

Toisessa systeemissä, toisilla johdoilla, ehkäpä Linnin omilla vahvistimilla ja kaiuttimilla voi olla jotakin ihan muuta. En tiedä, tarttis varmaan kuunnella jossakin.

No, Salivalille, kyllä Majikia silti kannattaa testata. Ainakin Stereophilen Art Dudley piti soittimesta kovasti ja Atkinson mittasi sen state-of-the-art -luokkaan.

jouni
 
Toisinkuulija sanoi:
Jouni,

Mitä hyvänsä laitetta pitäisi pitää kiinni vehkeissä 2-14 vrk ennenkuin
se antaa näyttöjä kunnolla. Eli vie aikaa leipoutua muun systeemin
elektroniikan kanssa. Koeta nyt muutama päivä kuunnella sitäkin
soitinta, jos mahdollista.

Ossi

Uskon toki lämpiämisen vaikutukseen esim sähkönjohtokyvyssä mutta että elektroniikka leipoutuisi muun systeemin elektroniikan kanssa? Jos näin todella käy kannattaa olla yhteydessä Nobel komiteaan. Olemme askelen lähempänä oppivia robotteja! Keinoälyä! Elektroniikkaa joka osaa sopeutua ja oppii toisilta elektronisilta laitteilta parempia yhteistyömalleja. Aika kova juttu!
 
Eihän nämä mitään uskon asioita olekaan, Pirkka. Mutten ole väittänytkään, että oppiminen näissä jutuissa käy käden käänteessä. Itse kukin tietenkin saa oppia ihan niin mukavalla rytmiikalla, kuin itse tahtoo. Alle kahden vuorokauden virrat päällä ei kannata tehdä johtopäätöksiä liian jyrkästi. Parhaat ammattilaiset sanovat, kaksi viikkoa ja ymmärrän heitä hyvin, sen verran on tullut koettua.

Mutta tässä ollaan taas tässä, että mitä kuunnellaan. Äänen värit saattavat toistua, kuten äänikuvatkin.. kuka tietää.. Densenkin toteaa, että musikaalisuus paranoo ajan kuluessa. Mutta sen osalta muu systeemi saattaa lopulta olla se pahin blokki eikä se välttämättä koskaan tule äänilähteestä täysillä ulos korviin saakka. Se on tietenkin se ongelma usein myös.

Ossi
 
Eikös Linnin idea ollut se 15 sekuntia. Ja jos melodian seurattavuus ja eksploraatio ei muutu, osta halvempi!

Kyllä kokenut kuulija ja pitkän linjan harrastaja kuulee jos rytmiikka toimii/ei toimi tai resoluutiota on lisää. Yleensä ollaan sen verran musiikkiin päin kallellaan, että nämä on mielestäni helppo havaita omassa setissä varsin pian.

Eri asia on sitten tuo laitteiden yhteensopivuus. Mutta jos Majikista puuttuu jotain sellaista (rytmiä/resoluutiota), jota muissa ko merkeissä on, ei liene epäselvyyttä siitä, mikä soitin on parempi.

Yksi asia unohtuu usein. Virransyöttö ja laitealustata vaikuttavat lopputulokseen paljon. Täytyy vain valita sellainen soitin, joka kuulostaa siltä, että sitä olisi kiva lähteä vähän tviikkailemaan.
 
kaartovaara sanoi:
Eikös Linnin idea ollut se 15 sekuntia. Ja jos melodian seurattavuus ja eksploraatio ei muutu, osta halvempi!

Kyllä kokenut kuulija ja pitkän linjan harrastaja kuulee jos rytmiikka toimii/ei toimi tai resoluutiota on lisää. Yleensä ollaan sen verran musiikkiin päin kallellaan, että nämä on mielestäni helppo havaita omassa setissä varsin pian.

Eri asia on sitten tuo laitteiden yhteensopivuus. Mutta jos Majikista puuttuu jotain sellaista (rytmiä/resoluutiota), jota muissa ko merkeissä on, ei liene epäselvyyttä siitä, mikä soitin on parempi.

Yksi asia unohtuu usein. Virransyöttö ja laitealustata vaikuttavat lopputulokseen paljon. Täytyy vain valita sellainen soitin, joka kuulostaa siltä, että sitä olisi kiva lähteä vähän tviikkailemaan.

Mielestäni Majikin vaivat eivät omassa kattauksessani liity rytmiikkaan, on enemmänkin äänenväri, varsinkin yläkeskialueeta diskanttiin. Tuo virransyöttö ja laitealusta-asiat ovat tärkeitä. Oma systeemini on 20A suoraan taululta rasiaan, laitehyllyni on finite pagode signature cerabase-tassuilla, ja muuten muuttui pagode järkyttävästi, kun nuo cerabaset alle laitoin. Järkky. Varsinkin Plini hyötyi siitä ihan tajuttomasti (ceraballit vielä sen alla).Samoilla tviikkauksilla Majik ei ainakaan toimi ollenkaan.

jouni
 
Tuo tassujuttu on todella mielenkiintoinen. Minulla on kanssa tuo Finite Elementen signature räkki (kiitos vain Jouni).
Alla oli aluksi Finite Elementin Cerapuc:t ja laitealustalevyissä oli ruuvit pitämässä levyjä paikallaan. ääni oli jotenkin tumppu Expon cd:llä. Poistin ruuvit levyistä, niin että alustalevyt ovat pelkkien piikkien varassa ja otin ne cerapukit räkin alta pois ja ääni aukesi aivan eri tavalla. Voi varmaan olla sama juttu Majikin kanssa ettei tykkää liian massiivisesta vaimennuksesta.
Eikös se Linnillä ole pitkään periaatteena ollut se light coffee table alusta?
 
Ole hyvä vaan, Juuso. Kiva, että olet ollut tyytyväinen räkkiin. ;) Uusihan mulla piti hankkia, vieläpä samanlainen, tosin erivärinen (jonka takia sen entisenkin tietysti möin).Majikia kuuntelen edelleen,ollut nyt noin pari vuorokautta virroissa. Ehdottomasti ei ceraballeja ainakaan enää alle, soi paremmin. Olen nyt kuunnellut vielä enemmän ja minun on ihan pakko myöntää, että klassinen soi ihan ok. Ainoastaan tietyillä kompressoiduilla sähköistä musiikkia sisältävillä levyillä edelleen tulee tuota outoa väriä tuonne ylemmille äänialueille (varsinkin haitsuäänissä), joita en esim. Sugdenilla ja Plinillä ole sieltä löytänyt. Eikä hengitä oikein edelleenkään. ??? Kyllä tuolla hylly/vaimennustviikkauksella on merkitystä ihan mahdottomasti. Alkaa tuntua siltä, että ongelmat ovat niistä peräisin..osittain..

jouni
 
Niin, tuo on se toinen syy, miksi aikaa pitää olla enemmän, kuin muutama tunti. Tulee etsittyä optimaalinen tuenta. Onhan sinulla siinä alkuperäinen Majikin virtakaapeli käytössä?!!

Ossi
 
Sanoisin, että laitteen kuin laitteen sisäänajo muuhun laitekokonaisuuteen kestää pari viikkoa-useamman kuukauden. Lyhyellä kuuntelulla selviää laitteen yleisluonne, kuten basson ulottuvuus ja peruslaatu, traivi, sekä diskantti.
Pitemmässä kuuntelussa ja käyttöönotettaessa kaapelit ajautuvat laitteelle. Yleensä pidemmän ajan jälkeen mukaan tulee basson jäsentyvyyttä ja sävykkyyttä, nyanssit eri taajuuskaistalla tulevat esiin ja diskantti sävyttyy ja saa kuparisen klangin jos on saadaksen.

Missään tapauksessa jatkuva vaihtaminen ei tuo haluttua johtopäätöstä. Tuossa tapauksessa ei itse laitteet, eikä kaapelitkaan kerkeä mukaan laiterunbaan. Painotan, että nopealla kuuntelulla selvitetään laitteen perusluonne ja niiden sopivuus omiin mieltymyksiin. Kun johonkin laitteeseen on sitten päädytty, niin puolen vuoden jälkeen voi sanoa jotain varmaa.
 
seppo kaksonen sanoi:
...diskantti sävyttyy ja saa kuparisen klangin jos on saadaksen.

PATINACOPPER.jpg


Patinoitunut diskantti
 
Ite painin tässä Arrojen ja Stingrayn kanssa, kun pienet äänet ei irtoa koteloista ja kaiut loppuu turhan nopeasti. Kokeilin sitte tänään eri soitinta ja johan rupes irtoamaan muttei ei kuitenkaan vielä tarpeeksi. Kyse on budjettisoittimista ja kaapelit on väli Nordost ja kaiutin Zu. Voiko noilla laitealusta tviikeillä vaikuttaa kyseisiin asioihin?
 
Kutvonen sanoi:
Ite painin tässä Arrojen ja Stingrayn kanssa, kun pienet äänet ei irtoa koteloista ja kaiut loppuu turhan nopeasti. Kokeilin sitte tänään eri soitinta ja johan rupes irtoamaan muttei ei kuitenkaan vielä tarpeeksi. Kyse on budjettisoittimista ja kaapelit on väli Nordost ja kaiutin Zu. Voiko noilla laitealusta tviikeillä vaikuttaa kyseisiin asioihin?

Voi. Ja kaapeleitakin kannattaisi miettiä lisää. Voisit kokeilla erästä välikaapelia, panen mailia tulemaan Kutvonen. Alustaksi kevyttä ja jäykkää kolmen metallikartion päälle. Soittimen alle siis. Miten pitkiä kaapeleita muuten käytät välissä ja kajareissa?

---

Hieno posti Seppo!! Aivan juuri noin: oikeasti monet vehkeet paranee vuodenkin kuluessa ja systeemin yhteen ajaminen paranee myös hyvin pitkään. En vain viitsinyt järkyttää tällaisella viimeksi, kuin kaksi päivääkin aiheutti sydämen tahtihäiriöitä..

Ossi
 
Back
Ylös