HDCD levyjen rippaaminen

pirkka

Käyttäjä
Liittynyt
23.7.2006
Viestejä
13 844
Kaupunki
Järvenpää
Googlettamalla varmaan löytyisi vastaus tähänkin mutta kun en jaksa niin pistän tänne: Osaako EAC ripata HDCD levyt parhain päin? Käsittääkseni uusimmat WMA codecit sisältävät tuen HDCD:lle. Kuinka lienee flac muodossa... Vai onko vastuu HDCD:n tulkitsemisesta DACin harteilla...

t. Pirkka
 
Minä käytän iTunesia ja siinä ainakin flac-formaatissa säilyy originaalicd:n HDCD.
 
Olen itse ripannut levyni Ripstation Microlla, se rippaa levyt kiltisti 16bittiseksi. HDCD decoodaus on sitten ulkoisen DACin tms heiniä.

Squeezeboxia ajatellen olisi parempi, jos HDCD levyt pysyisi tallettamaan jossain 24bittisessä muodossa, siten että HDCD olisi jo dekoodattu.

Löytyi softa joka tekee tämän
http://www.srcf.ucam.org/~cjk32/hdcd/hdcd-r185.zip
Yllä oleva softa ei tukenut HDCDn transient filter ominaisuutta.

HDCD koostuu wikin mukaan ditheroinnista, tilanteen mukaan vaihtelevista transient filttereistä ja
peak extend algoritmeistä.

Mielestäni peak extend on näistä se oleellisin, eli se dekompressoi Loudness War:lla pilatut levyt.

Näin äkkiselttään löysin 3 HDCD levyä kataloogistani.

Ihmetys oli suuri:
Opeth - Ghost Reveries ei tukenut peak extediä, eikä transien filtteröintiä. Jäljellä on siis vaan dither? Ainakaan Audacityllä signaaleja visuaalisesti verraten en huomannut mitään eroä koodatun ja dekoodatun signaalin välillä, jos skaalasin signaalin max peakin takaisin 0 dBfsään.

Samoiten Tool- Laterarus

Dire Straits - Sultan of Swings (Best of) sentään sisälsi peak extend ominaisuuden, ja dekoodauksen jälkikin oli erilainen.

Mutta jokatapauksessa onko tämä HDCD jotain fuulaa?
Jokaisen ominaisuuden lisenssi maksaa extraa?
Microsoft kuulemma omistaa lisenssit..
Vai tuottajat eivät osaa käyttää HDCDtä?
 
veskelin sanoi:
Mielestäni peak extend on näistä se oleellisin, eli se dekompressoi Loudness War:lla pilatut levyt.
Tuo on mielestäni turhan optimistinen toive. Tuskimpa masteroija jättää kompressoinnin ja limitoinnin HDCD-kooderin varaan, vaan haluaa itse kontrolloida homman loppuun asti. Loudness Warin seurauksena pahimmillaan koko signaali on pelkkää puuroa, joten ei siinä muutaman rummuniskun nostaminen paljoa enää auta.

Tuosta sain kyllä hyvän idean. Jos masteroinnissa tehdyn limitoinnin ja kompressoinnin parametrit toimitettaisiin äänitteen mukana, olisi alkuperäisen dynamiikan palauttaminen mahdollista käänteisellä operaatiolla kuuntelupäässä. Tälle pitäisi vain saada standardoitu prosessi ja jakelukanava, eli se ei tule tapahtumaan koskaan...
 
Jyrki_H sanoi:
Tuosta sain kyllä hyvän idean. Jos masteroinnissa tehdyn limitoinnin ja kompressoinnin parametrit toimitettaisiin äänitteen mukana, olisi alkuperäisen dynamiikan palauttaminen mahdollista käänteisellä operaatiolla kuuntelupäässä. Tälle pitäisi vain saada standardoitu prosessi ja jakelukanava, eli se ei tule tapahtumaan koskaan...

Saattaa käydä sekin hankalaksi, jos eri rumpuraidat&instrumentit on kompressoitu ei parametrein.
Jokatapauksessa HDCDn idea on tyhjää parempi.
http://www.srcf.ucam.org/~cjk32/hdcd/peak_extend/peak_extend.png

Transient filter ei taida olla mahdollista toteuttaa softalla ilman selvää ylinäytteistystä.
 
veskelin sanoi:
Saattaa käydä sekin hankalaksi, jos eri rumpuraidat&instrumentit on kompressoitu ei parametrein.
Jokatapauksessa HDCDn idea on tyhjää parempi.
http://www.srcf.ucam.org/~cjk32/hdcd/peak_extend/peak_extend.png

Transient filter ei taida olla mahdollista toteuttaa softalla ilman selvää ylinäytteistystä.
Minun tietääkseni äänitteet tehdään "kuumiksi" vasta masterointivaiheessa. Miksausvaiheessa käytetty kompurointi on ihan OK, kunhan sitä dynamiikkaaa kuitenkin jätetään. Rock ja pop-musiikki on aina ollut enempi vähempi kompressoitua ja klassisestakin nipistetään muutama desibeli. Ajatukseni koski siis ainoastaan loudness war -masterointia eikä miksausvaiheen normaalia kompurointia. Miksausvaiheeseen koskeminen olisi tavallaan jo itse teokseen koskemista.
 
Back
Ylös