Mittasignaalit täysin sopimattomia
Olen seurannut tätä mielenkiintoista keskustelua, mutta yhtä asiaa edelleenkin ihmettelen. Kaverit pohtivat ihan oikeita ja mielenkiintoisia asioita, mutta minkä ihmeen takia yritetään näiden juttujen selvittämiseen käyttää puhdasta siniaaltoa tai kanttiaaltoa? Molemmat mittasignaalithan ovat näihin tutkimuksiin täysin sopimattomia. Kannattaisi jo suosiolla siirtyä käyttämään mittauksissa Luonnollista mittasignaalia, niin silloin saataisiin mittaushommat tehtyä tehokkaalla työkalulla.
Puhtaan siniaallon suurin ongelma on se, että signaali on liian puhdas eli sen spektri sisältää vain yhden pistetaajuuden kerrallaan. Puhtaalla siniaallolla voidaan tietysti mitata harmonista säröä ja vahvistimen teho leikkausrajalla, mutta muissa mittauksissa se on lähes käyttökelvoton mittasignaali. Kun kuunnellaan musiikkia, niin silloinhan toistetaan suuri määrä eritaajuisia siniaaltoja samanaikaisesti, mutta vain äärimmäisen harvoin suunnilleen puhdasta siniaaltoa. Siniaallolla ei siten saada mitään käsitystä siitä, miten vahvistin toimii, kun se toistaa samanaikaisesti satoja eri siniaaltoja.
Kanttiaalto on oikeastaan vielä huonompi mittasignaali kuin puhdas siniaalto. Kanttiaallolla ei voida mitata edes säröä, koska perustaajuisen komponentin läsnäolo signaalissa aiheuttaa täydellisen peittovaikutuksen. Kanttiaalto on siinäkin suhteessa vaarallinen mittasignaali, että sitä käytettäessä voidaan helposti rikkoa koko vahvistin ylikuormittumisen vuoksi. Jokainenhan tietää sen, että leikkausrajalle ohjatussa vahvistimessa ulostuloteho kanttiaallolla on kaksinkertainen siniaaltotehoon verrattuna. Virtalähde joutuu silloin erittäin koville.
Jos näitä mielenkiintoisia tutkimuksia vielä jatketaan, niin suosittelen kaikille kavereille sitä, että siirrytte välittömästi käyttämään testimittauksissanne Luonnollista mittasignaalia. Se on mittasignaali, jossa on vain siniaallon ja kanttiaallon hyvät ominaisuudet, ja näiden lisäksi sen spektri vastaa hyvin läheisesti normaalin musiikin spektriä. Sillä saadut mittaustulokset kertovat hyvin sen, miten vahvistin toistaa normaalia musiikkia.
Laitan tähän loppuun muutamia äänitiedostoja, joita voitte soittaa vaikka Audacity-ohjelmalla. Kun kytkette päälle silmukkasoiton, niin saatte hyviä ja tehokkaita mittasignaaleja pitkiinkin mittaussessioihin. Jos Luonnollinen mittasignaali enemmän kiinnostaa, niin voitte tutustua aiheeseen historiallisessa Luonnollisen mittasignaalin ketjussa (aloitettu jo vuonna 2010).
... löytyy Uuden jäsenet ketjutusta, viesti 694. Herra K.Kuikka siellä kertoo kehittämästään ja patentoimastaan luonnollisesta mittaussignaalista. http://hifiharrastajat.www25.zoner-asiakas.fi/forum/index.php?topic=44.msg1411343#msg1411343 :-) v-a
foorumi.hifiharrastajat.org
Ensimmäinen mittasignaali on perinteinen Luonnollinen mittasignaali, jossa perustaajuus on
275 Hz,
48_24_M275.wav
https://drive.google.com/file/d/1GNGiIxlCVii_lLB7D4SQcfG13evUi-Fo/view?usp=sharing
Toinen mittasignaali on muodostettu kahdesta eri äitisignaalista, jossa toisen äitisignaalin perustaajuus on
25 Hz ja toisen äitisignaalin perustaajuus
275 Hz,
48_24_M25_M275.wav
https://drive.google.com/file/d/17XvdNZ7P5R1k2oSc8s279NZ-6-dteAOa/view?usp=sharing
Kolmannessa mittasignaalissa äitisignaalin perustaajuus on
275 Hz, ja äitisignaaliin on vielä lisätty tytärsignaalit suuremmille taajuuksille
48_24_M275_D5775.wav
drive.google.com
Kun alatte käyttää mittauksissanne näita signaaleita, niin pääsette viimein eroon puhtaan siniaallon ja kanttiaallon kirouksesta. Tehokkailla työkaluilla saatte varmasti esiin erilaisten kartioiden erilaiset sointivärit, jotka siniaaltomittauksissa jäävät pimentoon.
Mittausterveisin
Kalervo Kuikka
*) Varsinainen mittasignaali on äänitteen vasemmassa kanavassa. Oikeassa kanavassa oleva signaali on vain oskilloskoopin tahdistamista varten, sillä Luonnolliseen mittasignaalin on skooppia aika hankala trigata.