Yanah01
Käyttäjä
Harrasteauton hankinnan myötä tuli ajankohtaiseksi tutustua äänentoistoon autojenkin parissa. Pohjalta löytyy kokemusta kotihifistä, mutta autohifi tuntuu poikkeavan perinteisemmästä hifistä jonkin verran, joten kysymyksiä on herännyt.
Auto on siis '86 Pontiac Parisienne, perinteistäkin perinteisempi pitkäkatto. Alkuperäinen radio ja kaiuttimet ovat tallella ja toimintakuntoiset, ja saavat niille sijoilleen jäädäkin. Yksinkertainen oheissetti voisi kuitenkin tehdä poikaa, varsinkin kun kasettisoitin ei tahdo ainakaan vielä toimia.
Suunnitelmissa on ollut hankkia Caliberin retrotyylinen soitin, ja kehittää sille jonkinlaista ajettavaa. Soittimen saa integroitua hienosti kojelaudan alaosaan, eli ei siitä sen enempää.
Kaiutinpuolelle olen miettinyt kahta 6x9 tuumaista koaksiaalia, jotka saisi hattuhyllytyylilillä takakontin etuosaan, takapenkkiä vasten tehtävään koko auton levyiseen koteloon. Kotihifipuolella olen tottunut siihen, että tietyt elementit tykkäävät tietynkokoisista koteloista, mutta autoelementtien datalehtisistä tuntuu löytyvän lähinnä asennusreiän koko ja ruuvireikien määrä. Täytyykö kotelon koko vain heittää päästä ja toivoa parasta, vai mikä on toimintatapa?
Samaan koteloon saisi tietenkin kätevästi subwooferinkin, jolloin koaksiaalien bassotoistoa (eikä kotelokokoa) ei tarvitsisi miettiä. Erillistä vahvistinta en kuitenkaan haluaisi subwooferille pyhittää, hinnasta ja jo löytyvien suomisähköjen määrästä johtuen. Voisiko subbarin siis kytkeä suoraan soittimen "takakanaviin" jollain tavalla siltaamalla ja passivisia jakosuotimia hyödyntäen? Entä jos kyseessä olisikin kaksoisäänikelalla varustettu subwoofer, jolloin kytkennäksi tulisi kanava per kela?
Tavoitteista sen verran, että mitään absoluuttista hifiä tämä asennus ei saa olla, V8 ja tuplaputket pilaisivat sen kuitenkin. Naapurin seiniäkään ei tarvitse täristellä, eli ihan perusauton tasolle yltävä äänetoisto riittää.
Muunlaisiakin ratkaisuja saa toki esittää, mutta auto on alkuperäiskuntoinen, ja sellaisena haluan sen myös pitää. Hifit on voitava purkaa yhdessä yössä pois, eli ovipahveja tms en ala muokkaamaan.
Unohdin kertoa varmasti yhtä sun toista, eli kyselkää ja kyseenalaistakaa.
Auto on siis '86 Pontiac Parisienne, perinteistäkin perinteisempi pitkäkatto. Alkuperäinen radio ja kaiuttimet ovat tallella ja toimintakuntoiset, ja saavat niille sijoilleen jäädäkin. Yksinkertainen oheissetti voisi kuitenkin tehdä poikaa, varsinkin kun kasettisoitin ei tahdo ainakaan vielä toimia.
Suunnitelmissa on ollut hankkia Caliberin retrotyylinen soitin, ja kehittää sille jonkinlaista ajettavaa. Soittimen saa integroitua hienosti kojelaudan alaosaan, eli ei siitä sen enempää.
Kaiutinpuolelle olen miettinyt kahta 6x9 tuumaista koaksiaalia, jotka saisi hattuhyllytyylilillä takakontin etuosaan, takapenkkiä vasten tehtävään koko auton levyiseen koteloon. Kotihifipuolella olen tottunut siihen, että tietyt elementit tykkäävät tietynkokoisista koteloista, mutta autoelementtien datalehtisistä tuntuu löytyvän lähinnä asennusreiän koko ja ruuvireikien määrä. Täytyykö kotelon koko vain heittää päästä ja toivoa parasta, vai mikä on toimintatapa?
Samaan koteloon saisi tietenkin kätevästi subwooferinkin, jolloin koaksiaalien bassotoistoa (eikä kotelokokoa) ei tarvitsisi miettiä. Erillistä vahvistinta en kuitenkaan haluaisi subwooferille pyhittää, hinnasta ja jo löytyvien suomisähköjen määrästä johtuen. Voisiko subbarin siis kytkeä suoraan soittimen "takakanaviin" jollain tavalla siltaamalla ja passivisia jakosuotimia hyödyntäen? Entä jos kyseessä olisikin kaksoisäänikelalla varustettu subwoofer, jolloin kytkennäksi tulisi kanava per kela?
Tavoitteista sen verran, että mitään absoluuttista hifiä tämä asennus ei saa olla, V8 ja tuplaputket pilaisivat sen kuitenkin. Naapurin seiniäkään ei tarvitse täristellä, eli ihan perusauton tasolle yltävä äänetoisto riittää.
Muunlaisiakin ratkaisuja saa toki esittää, mutta auto on alkuperäiskuntoinen, ja sellaisena haluan sen myös pitää. Hifit on voitava purkaa yhdessä yössä pois, eli ovipahveja tms en ala muokkaamaan.
Unohdin kertoa varmasti yhtä sun toista, eli kyselkää ja kyseenalaistakaa.