Harrasteauton äänentoistoa

Yanah01

Käyttäjä
Liittynyt
8.11.2014
Viestejä
124
Kaupunki
Hämeenlinna
Harrasteauton hankinnan myötä tuli ajankohtaiseksi tutustua äänentoistoon autojenkin parissa. Pohjalta löytyy kokemusta kotihifistä, mutta autohifi tuntuu poikkeavan perinteisemmästä hifistä jonkin verran, joten kysymyksiä on herännyt.

Auto on siis '86 Pontiac Parisienne, perinteistäkin perinteisempi pitkäkatto. Alkuperäinen radio ja kaiuttimet ovat tallella ja toimintakuntoiset, ja saavat niille sijoilleen jäädäkin. Yksinkertainen oheissetti voisi kuitenkin tehdä poikaa, varsinkin kun kasettisoitin ei tahdo ainakaan vielä toimia.

Suunnitelmissa on ollut hankkia Caliberin retrotyylinen soitin, ja kehittää sille jonkinlaista ajettavaa. Soittimen saa integroitua hienosti kojelaudan alaosaan, eli ei siitä sen enempää.

Kaiutinpuolelle olen miettinyt kahta 6x9 tuumaista koaksiaalia, jotka saisi hattuhyllytyylilillä takakontin etuosaan, takapenkkiä vasten tehtävään koko auton levyiseen koteloon. Kotihifipuolella olen tottunut siihen, että tietyt elementit tykkäävät tietynkokoisista koteloista, mutta autoelementtien datalehtisistä tuntuu löytyvän lähinnä asennusreiän koko ja ruuvireikien määrä. Täytyykö kotelon koko vain heittää päästä ja toivoa parasta, vai mikä on toimintatapa?

Samaan koteloon saisi tietenkin kätevästi subwooferinkin, jolloin koaksiaalien bassotoistoa (eikä kotelokokoa) ei tarvitsisi miettiä. Erillistä vahvistinta en kuitenkaan haluaisi subwooferille pyhittää, hinnasta ja jo löytyvien suomisähköjen määrästä johtuen. Voisiko subbarin siis kytkeä suoraan soittimen "takakanaviin" jollain tavalla siltaamalla ja passivisia jakosuotimia hyödyntäen? Entä jos kyseessä olisikin kaksoisäänikelalla varustettu subwoofer, jolloin kytkennäksi tulisi kanava per kela?

Tavoitteista sen verran, että mitään absoluuttista hifiä tämä asennus ei saa olla, V8 ja tuplaputket pilaisivat sen kuitenkin. Naapurin seiniäkään ei tarvitse täristellä, eli ihan perusauton tasolle yltävä äänetoisto riittää.

Muunlaisiakin ratkaisuja saa toki esittää, mutta auto on alkuperäiskuntoinen, ja sellaisena haluan sen myös pitää. Hifit on voitava purkaa yhdessä yössä pois, eli ovipahveja tms en ala muokkaamaan.

Unohdin kertoa varmasti yhtä sun toista, eli kyselkää ja kyseenalaistakaa.
 
Pääsääntöisesti autokäyttöön tehtyjä elementtejä ei ole tarkoitettu asennettavaksi koteloon subbareita lukuunottamatta.
Eikö kojelaudalla tai etuovissa ole kaiutinpaikkoja? Sinne asialliset koaksiaalit joita soitetaan mieluiten pienen vahvarin kautta. Mikäli basso ei riitä, niin konttiin voi askarrella subbarin.
6x9 kontissa on ns. lo-fi ratkaisu ja loppupeleistä hirveän paljon työläämpi toteuttaa.
 
^ Selvä, pitänee etsiä jotkut sopivat kotihifielementit niin tietää minkälaista ilmatilaa lähtee rakentamaan, muuten menee ihan ***** edellä puuhun-touhuksi.

Alkuperäiset kaiutinpaikat toki löytyvät, mutta niissä asuvat alkuperäiset elementit. Alkuperäisyys on tämän harrastepelin kohdalla tärkeä kriteeri, siksi en halua muokata olemassaolevaa vaan lisätä uutta mahdollisimman helposti. 6x9 kontissa on aika kaukana hifistä, mutta alkuperäisiin kaiuttimiin verrattuna melkoinen hyppäys.

Onko kenelläkään ajatuksia esittämästäni subbarikytkennästä?
 
Lähtisin tuossa tapauksessa liikkeelle niin että suunnittelisin vanerista laatikon, joka sopii selkänojan taakse nätisti. Siitä eristetään alaosasta tila valitulle subbarielementille tai -elementeille. Refleksiputket sun muut tietysti sopivat ja oikein mitoitetut. Yläosaan jos jää jokunen kymmentä litraa niin sinne ne 6x9” ämyrit tai vaikka erillissarja hattuhyllytyyliin kuten meinasitkin. Autoelementeille ei yleensä kotelo-ohjeistusta ole koskapa ovat tarkoitettu free-air-asennukseen eli takana on oven sisus, tavaratila tms. ei-tiivis tila. Ripustukset on mitoitettu niin että ei ole tiiviin tai refleksikotelon aiheuttamaa ”jousta” apuna kontrolloimaan kartion liikettä. Mutta peräkontin kanssa saman asian ajaa riittävän iso kotelo tai pelkkä levykin. Pääasia ettei ”kotelo” ole liian ahdas, että jaksaa kartio liikkua. Toisaalta jos sulla on subbari kuitenkin niin ei niillä kuusyseillä tarvitse kovin alas päästäkään.

Sitten vaan tämän lootan kylkeen tai vaikka jotenkin koteloidustikin semmoinen aktiivipurkki joka pudottaa kaiutintasoisen signaalin linjatasoiseksi, sitten jakari jolla jaetaan sekä säädetään subille ja pääkaiuttimille omat signaalinsa ja lopuksi nelikanavainen vahvistin soittamaan koko komeutta. Liitännät sähkölle ja signaalille jollain moninapatöpseleillä niin että saat pari liitintä irroittamalla lootan pois jos tarvitsee. Lootassa on hyvä olla myös kahvat ja kiinnityslenkit, helppo siirtää eikä kolise pitkin autoa jos tulee äkkitilanne. Ja jos sattuu spontaanit tailgate-partyt tapahtumaan niin saa lootan soimaan ulkona autosta ;)

Lisäyksenä vielä, autohifitavarat on siitä kivoja että ne on suunniteltu autokäyttöön, ts oletuksena kestävät jonkun määrän kylmyyttä, kuumuutta, kosteutta, tärinää, auringonpaistetta jne. Kotihifikama on suunniteltu yleensä vähän stabiilimpaan ympäristöön. Ja jos helppoa haet niin kyllähän joku oikealla jakosuotimella varustettu parin satkun erillissarja on äänenlaadultaan aika kova jo.
 
Viimeksi muokattu:
Turhaa painoa tereot, sierroja menee molemmin puolin ohi sen vuoksi
 
Joo, joku laatikko sinne selkänojan taaksee päätyy varmasti. Varmaankin 2.1-tyylinen systeemi olisi järkevin, mukavan kompakti ja meteliä saa lähtemään riittävästi. Ainahan voi sitten kehittää vielä ylimääräisen parin jonnekin, jos hirveä halu iskee.

Tuosta kaavailemastani Caliberin soittimesta löytyy linjatasoiset ulostulot, eli sen puoleen ei ole hätää. Subbari tarvitsisi siis vain vahvistimen ja sähköt, elementtiehdokaskin löytyy jo. Jako hoitunee soittimellakin riittävän hyvin.

Semmoinenkin on käynyt mielessä että tekisi astetta järeämmän, mutta kuitenkin kannettavan (akullisen) kaiuttimen, joka autossa ollessaan voisi aina ladata akkujansa ja toimia samalla kajarina, ja tarpeen tullen siirtyä sitten ulkopuolelle mökäämään tyhjentämättä auton akkua. Hintaa tulisi hiukan enemmän, mutta niin luultavasti käyttöäkin.

Kovin ajankohtaistahan tämä ei vielä ole, mutta jos vaikka ensi kesäksi...

Sierrat tulevat kyllä aina jättelemään tämän malmikasan, tehoa on saman verran mutta painoa melkein tonnin enemmän :p.
 
Back
Ylös