Harbeth

Onkos kenelläkään Porissa tai lähikunnissa Harbeth kaiuttimia joita pääsisi muutaman biisin verran kuuntelemaan? Itse näitä katsellut jo jokusen vuoden ja nyt pörssi on siinä kunnossa että voisi laittaa ostohousut jalkaan mutta en ole koskaan ainoatakaan Harbethtiä kuullut, lukenut vain kehuja. Olisiko ketään missään lähistöllä?
 
Pahoittelut jos tämä mielletään rienaksi, mutta olettaisin että jos tältä palstalta löytyy apuja / kokemuksia niin sitten ehkäpä tästä ketjusta..
Asia ei niinkään liity Harbethiin vaan ehkä pikemmin sukulaiseen: Graham Chartwell LS6
Tuo on kiinnittänyt huomioni siinä että omat mieltymykset ehkä hieman muuttuu ja lukemani perusteella tuo voisi ehkä toimia omaan makuun ja settiin.
Tätä on esim. brittifoorumeilla aika paljon kuvailtu isommaksi LS3/5:ksi siinä että ilmeisesti keskialueessa monia tuon Harpun hyveitä mutta reilumman alapään tukemana. Jos nyt johonkin suuntaan haluaisi settiä ohjata niin 80-luvun lapsuudenkodin Kenwood settiä kohti jolla toistui hienosti kaikki Joe Cockerista Metallicaan. Arvostan täyteläistä ja luonnollista äänensävyä. Muiden puutteiden suhteen voin tehdä kompromisseja mutta toki olisi kiva jos ei ihan avuttomaksi menisi dynamiikan suhteen kun kamaria täällä ei kuunnella kuitenkaan..
 
Ei ehkä tule yllätyksenä jos kukaan ei ole ^ kuullut 🙂 Olisiko Suomessa pariakaan..?
Mielenkiintoiset kaiuttimet mutta eipä noita ihan sokkonakaan lähdetä ostelemaan joten on to the next..

Miten täällä koettu M30 ja C7 erot? Oma tulkintani on että M30 pidetään parempana keskialueeltaan mutta C7 olisi yleispätevämpi vaihtoehto laajemmalle musiikkikirjolle? Omaan tilaan sopii parhaiten myös bassoiltaan kevyehköt kaiuttimet.
Etukäteiskiitokset näkemyksistä ja/tai viitteistä!
 
M30 (itsellä M30.2) ja C7 (olen omistanut) eroista:

C7 tietenkin fyysisesti kookkaampi. Suurempi kotelo tuo myös hieman enemmän voimaa bassoille. Näillä pärjäisi myös ilman subia, ellei tila ole suuri. Se sanottuna basso on mielestäni hieman pyöreämpi ja se ulottuu aavistuksen enemmän keskialueelle tuoden hieman enemmän lämpöä erityisesti mies vokaaleihin. M30 soi aavistuksen kliinisemmin ja basso on iskevämpää sekä tarkempaa. Tosin sitä on sen verran ainakin omassa tilassa kuivasti, että subit tuovat pienemmille Harpuille niiden kaipaamaa tukea. Joten tämä basson kapasiteettiasia kannattanee huomioida hankintaa tehdessä. Jos tilaasi sopii bassoiltaan kevyehköt kaiuttimet, on M30 kuitenkin mielestäni oikeampi valinta.

Keskialueesta en sanoisi, että C7 olisi mitenkään selvästi huonompi. Sen sijaan luonnehtisin molempien keskialuetta samankaltaiseksi, mutta M30 kaivaa enemmän yksityiskohtia esiin äänitteestä. C7 on tässä mielessä se rennompi ja rockimpi vaihtoehto. Ehkä hieman jopa anteeksiantavampi. Vaikkakin molemmissa kaiuttimissa on yhteistä se, että hyvät äänitteet kuulostavat hyviltä ja huonotkin äänitteet kohtalaisilta. M30 tekee sen vain paremmalla ja hifimmällä tyylillä. Molemmat ovat yleispäteviä kaiuttimia ja sopii yhtä laajalle musiikkikirjolle.

C7 on loistava kaiutin ja sopii laajalle musiikkikirjolle. M30 on jo sitten vinaaliainesta.



 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kuvauksesta ja kuvista!
Tuon perusteella M30 olisi oikeampi valinta ja veikkaan että "kliininen" Harppu voisi olla hyvä askel lämpimämpään ja sävykkäämpään nykyisestä. Ehkä jossain vaiheessa pitää ottaa kummatkin kuunteluun. Bonuksena M30 mittasuhteet miellyttää myös silmää enemmän.
Miten nuo päivitykset 30.1 > ? Olen ymmärtänyt että äänelliset erot iteraatioiden välillä on aika pienet eli aiemmissa versioissa voisi argumentoida että HLS hieman vahvempi..?
 
Kiitos kuvauksesta ja kuvista!
Tuon perusteella M30 olisi oikeampi valinta ja veikkaan että "kliininen" Harppu voisi olla hyvä askel lämpimämpään ja sävykkäämpään nykyisestä. Ehkä jossain vaiheessa pitää ottaa kummatkin kuunteluun. Bonuksena M30 mittasuhteet miellyttää myös silmää enemmän.
Miten nuo päivitykset 30.1 > ? Olen ymmärtänyt että äänelliset erot iteraatioiden välillä on aika pienet eli aiemmissa versioissa voisi argumentoida että HLS hieman vahvempi..?
En ole päässyt kuuntelemaan vierekkäin M30.1 ja M30.2.

Mutta sanoisin mutulla, että osuit naulan kantaan: M30.1 versiossa varmasti edullisemman hinnan vuoksi HLS kovempi. M30.2 (ja XD) malleissa maksat hieman preemiota paremmista jakosuodinkomponenteista, viimeistelystä ja napaterminaaleista. Äänikin saattaa olla parempi, mutta kuinka paljon - en osaa ottaa kantaa.
 
Jos haluaa enemmän resoluutiota ja oikeasti kuulla mitä siellä levyillä oikeasti on niin M30.1/30.2. Jos haluaa semmoisen hauskan ja joka levyllä ihan kivan ja mukaansatempaavan saundin niin C7. Itse kuuntelen kyllä ihan kaikkea näillä omilla 30.1:llä ilman ongelmia mutta varmasti ne jonkun korvaan saattaa räkäisimmillä äänitteillä jotenkin särähtää. En kyllä itse palaisi enää siihen tunkkaiseen C7:aan vaikka ne kehittyneet onkin. Toki siinäkin setitys on avainasemassa, kuten aina. Ihan sama mitä the Alan väittää. Hauskahan se on mutta haluan päästä kuulemaan enemmän mitä siellä äänitteellä oikeasti on.
 
Tiivistäisin asian niin että 30.2XD:llä soi naisäänetkin hyvin, C7:lla vain miesäänet.

Anteeksi vanhanaikainen sukupuolitus.
 
Kyllä olen. Kalliitakin. Nykyiset murto-osan maksavat minitelkät soi tässä tilassa selkeästi paremmin. Kenet jätän muille.

Sulla olikin liian isot ATC:t tilasi huomioon ottaen mutta mitäpä näistä lätisee, varsinkin kun olet selvästi tyytyväinen Harbethiin.

PS. Minä tykkäsin aikoinaan niistä vanhemmista C7:sta siellä, nykyisiä en valitettavasti ole päässyt kuulemaan (kuin ehkä liikedemossa pikaisesti.
 
Joskus kaipaan mun ATCita. Niissä oli upean selkeä sointi mutta rasittavuudesta oli kuitenkin kaukana.
Harpuista ja vastaavista on niin vähän kokemusta että takaraivossa on tietty epäily siitä että ne soi liian lämpimästi, ihan vaan luetun perusteella.
Ihan vielä ei ole riittävästi itsevarmuutta / kokemusta että osaisi arvioida omaa preferenssiä tuossa lämmin - viileä akselilla kokonaisuudessaan. Mutta-mutta, nämähän selviää koe-kuunteluilla ja nehän on, kohtuullisissa määrin, harrastamisen suolaa..
 
Harpuista ja vastaavista on niin vähän kokemusta että takaraivossa on tietty epäily siitä että ne soi liian lämpimästi, ihan vaan luetun perusteella.

Tämä ei päde useimpien 40th Anni ja XD kanssa oman kokemukseni mukaan. Niissä vanhoissa, joita olen kuullut on ollut lämpimämpi balanssi jos näin voi sanoa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Sulla olikin liian isot ATC:t tilasi huomioon ottaen mutta mitäpä näistä lätisee, varsinkin kun olet selvästi tyytyväinen Harbethiin.

PS. Minä tykkäsin aikoinaan niistä vanhemmista C7:sta siellä, nykyisiä en valitettavasti ole päässyt kuulemaan (kuin ehkä liikedemossa pikaisesti.
Ei ne nyt tilaan ehkä liian isot välttämättä mutta akustoida tarvitsisi selkeästi enemmän ja laittaa alle kiveä tms. koska tämä puulattia on mitä on. Kävihän täällä ne pienemmätkin ATC:n sillä hetkellä uudet lattiamallit, mutta oli ne paljon huonommat vaikka tilaan olisi paremmin sopineetkin. Ei voinut samana päivänä puhua. Nämä nykyiset on vaan selkeästi helpompi saada tässä tilassa soimaan ja toimii kaikenlaisella musiikilla. Toki toimi ATC:kin muttei niistä täällä parasta irti saanut vaikka varsin hyvin ajoittain soivatkin.

Kuten sanottua onhan se vanha C7 hauska. Resoluutiosta sen kanssa on vaan ihan turha puhua. Tawella kuultuna se C7 XD edelleen resoluutiovajaa verraten SHL5 tai M30.1 ja keskialue tukkoinen mielestäni koska ei paras mätsi Naimin kanssa. Joku tuostakin toki tykkää kuin hullu puurosta, tietengin, mutta minusta noille sopii paremmin joku keskialueelta avoimempi vahvistus. Onhan ne toki kehittyneet mutta edelleen ne on semmoiset saundia mussuttavat verraten noihin kahteen muuhun malliin. Jollekkin tuokin sopii varmasti täydellisesti ja tämä on toki vain minun mielipide asiasta.
 
On tahoja, joiden mielestä Harppujen tulisi pitäytyä mahdollisimman tiukasti juurissaan, eikä versoa päivitys kerrallaan kohti tätä päivää. Modernin äänen ystäville on sitten teknologian kukkasia poimittavana muilta kedoilta.

En ole itsekään täysin eri mieltä...
 
On tahoja, joiden mielestä Harppujen tulisi pitäytyä mahdollisimman tiukasti juurissaan, eikä versoa päivitys kerrallaan kohti tätä päivää. Modernin äänen ystäville on sitten teknologian kukkasia poimittavana muilta kedoilta.

En ole itsekään täysin eri mieltä...
Osin samaa mieltä. Itselläni on Harbeth SHL5+ ja uudempia iteraatioita kuunneltuani en ole nähnyt aiheelliseksi alkaa päivittämään niihin. Kaiuttimissani on tietynlainen herkkä sointi mitä en oikein osaa täysin verbalisoida, mutta myös mikä katoaa helposti väärällä sijoittelulla, jalustoilla tai setityksellä. En ole varma onko se myöskään uudemmissa versioissa yhtä selvästi kuultavissa? En ole tosin niitä kotona kokeillut. Äänitteiden monitorointiin minulla on sitten eri kaiuttimet käytössä.
 
Back
Ylös