Häiriötön hifiasennus - Onko sellaista?

Zuhnu99

Käyttäjä
Liittynyt
10.3.2009
Viestejä
217
Onko mahdollista saada täysin häiriöäänistä vapaa autohifiasennus, joka pitää sisällään erillisvahvistimet joka kanavalle? Autossani on huolella asennettu järjestelmä, joka päästää hieman laturin vinkunaa läpi. Ääni ei ole häiritsevä, mutta kuitenkin kuultavissa. Seuraavaksi varmaankin kokeilen laadukkaampia RCA-johtoja eri reittiä vedettynä. Onko joku vertaillut RCA-johtojen häiriöherkkyyksiä?

Miksi autovehkeissä ei ole balansoituja tai digitaalisia signaalijohdotuksia soittimen ja vahvistimien välissä? Autokäytössä noista olisi todella paljon apua. On tietysti muutama harvinainen malli, joista noita löytyy, mutta yllättävän vähän.

Akun kunto vaikuttaa myös erittäin paljon ääneen ja häiriötasoon. Aloin ihmetellä, kun soittimen vaihdon aikoihin sointi muuttui todella rajusti kompressoituneeksi. Ääni oli vailla dynamiikkaa ja jopa paikallisradiotasoista heikompaa ja reilummin kompressoitunutta. Myös laturin vinkuna kasvoi sietämättömäksi. Webasto sai lopulta akun kyykkäämään, vaikka akku oli ladattu hiljattain. Kun vaihtoi uuden akun, katosivat häiriöt ja dynamiikka palasi normaaliksi. Olen huomannut myös, että pakkaskeleillä ääni ei ole kovemmilla voimakkuuksilla enää puhdasta. Akku ei kykene kylmässä antamaan virtapurskeita ja latautuukin huonosti.
 
Oikea tapa olisi vaimentaa ne häiriöt, jotka häiritsee, eikä koittaa suojautua niiltä. Eli auton akku kuntoon, akun ja korin sekä moottorin ja laturin suunnan maadoitus kuntoon. Usein laturipuolen häiriöt kuuluu äänessä johtuen huonoista maadoituksista moottoritilan suunnalla. Jännite-ero akun miinusnavan ja rungon välillä on ongelmallinen, jännite on myös signaalipiuhan maajohtimessa ja näkyy vahvistimelle tulosignaalina.

Niin, itse olen tehnyt autovahvistimia ja suotimia, jotka ovat ihan häiriöttömiä. Ongelman aiheuttajahan on vahvistimien kuuluvissa häiriöissä maasilmukat, vahvistin saa maadoituksen signaalimaan kautta soittimelta ja virtamaan kautta koria pitkin. Vahvistimen toteutus kelluvilla vahvistimen käyttiksillä tai sitten mainitsemallasi diffenrentiaalitulolla, eli jossa ei matalimpedanssista maayhteyttä signaalimaan ja powerimaan välillä. Eipä se tulon muuttaminen perusdifferentiaalituloksi (opari+4 vastusta) paljoa vahvistinvalmistajalle maksaisi, usein kun opareita suotimissa on jo käytössä, joten osamäärä ja kustannukset ei paljoa kasvaisi. Koskahan joku keksii hyväksi myyntikeinoksi?
 
Zuhnu99 sanoi:
Miksi autovehkeissä ei ole balansoituja tai digitaalisia signaalijohdotuksia soittimen ja vahvistimien välissä? Autokäytössä noista olisi todella paljon apua. On tietysti muutama harvinainen malli, joista noita löytyy, mutta yllättävän vähän.

Alpinella on täysin optinen johto soittimen ja prosessorin välillä. Sama paketti mitä monissa näyttely/kilpailu autoissa on jo.

http://www.powerset.fi/autohifi/index.htm

vaikkakin olen jounikan kanssa samaa mieltä ei ne rca johdot ole se suurin häiriönaiheuttaja. Virta järjestelmät kuntoon ekana, hyvät akut ja paksua johtoa vähän jokapaikkaan. Sekä liitokset pitää olla kunnolla tehtyjä, tarkoitan lähinnä maadoituksia.
 
Onhan niitä häiriöttömiä asennuksia. Olen ollut muutamaa autoa rakentamassa eikä yhteenkään ole mitään häiriöitä jäänyt. Vaikka laitteisto ei aina sieltä kalleimmasta päästä olekaan ollut. Autot myös oleet 90 lukulaisia. Ja yksi 70 lukulainen...
 
Zuhnu99 sanoi:
Onko mahdollista saada täysin häiriöäänistä vapaa autohifiasennus, joka pitää sisällään erillisvahvistimet joka kanavalle? Autossani on huolella asennettu järjestelmä, joka päästää hieman laturin vinkunaa läpi. Ääni ei ole häiritsevä, mutta kuitenkin kuultavissa. Seuraavaksi varmaankin kokeilen laadukkaampia RCA-johtoja eri reittiä vedettynä. Onko joku vertaillut RCA-johtojen häiriöherkkyyksiä?

Miksi autovehkeissä ei ole balansoituja tai digitaalisia signaalijohdotuksia soittimen ja vahvistimien välissä? Autokäytössä noista olisi todella paljon apua. On tietysti muutama harvinainen malli, joista noita löytyy, mutta yllättävän vähän.

Akun kunto vaikuttaa myös erittäin paljon ääneen ja häiriötasoon. Aloin ihmetellä, kun soittimen vaihdon aikoihin sointi muuttui todella rajusti kompressoituneeksi. Ääni oli vailla dynamiikkaa ja jopa paikallisradiotasoista heikompaa ja reilummin kompressoitunutta. Myös laturin vinkuna kasvoi sietämättömäksi. Webasto sai lopulta akun kyykkäämään, vaikka akku oli ladattu hiljattain. Kun vaihtoi uuden akun, katosivat häiriöt ja dynamiikka palasi normaaliksi. Olen huomannut myös, että pakkaskeleillä ääni ei ole kovemmilla voimakkuuksilla enää puhdasta. Akku ei kykene kylmässä antamaan virtapurskeita ja latautuukin huonosti.

Kyllä. Huonot liitokset ja heikko maadoitus yleisimpänä syynä. Sitten seuraavaksi häiriösuojakseltaan huonot rca-johdot. Kaikkien laitteiden maadoittaminen samaan maadoituspisteeseen on hyvä asennuskikka. Huonosta akusta johtuvat häiriöt ovat tavallisia.

Balansoituja liittimiä ei liene kustannussyistä.
 
Hemi sanoi:
Kyllä. Huonot liitokset ja heikko maadoitus yleisimpänä syynä. Sitten seuraavaksi häiriösuojakseltaan huonot rca-johdot. Kaikkien laitteiden maadoittaminen samaan maadoituspisteeseen on hyvä asennuskikka. Huonosta akusta johtuvat häiriöt ovat tavallisia.

Balansoituja liittimiä ei liene kustannussyistä.

Kaikkien laitteiden maat tulee samaan maadoituspisteeseen. Maadoituspisteestä on hiottu maalit pois. Paikka on vielä suojattu kytkennän jälkeen ruosteenestoaineella. Kaikki kaapelikenkäliitokset on tehty mekaanisilla tai hydraulisilla kaapelikenkäpuristimilla. Näin liitoksista tulee kaasuttomat. Eli ilman ja kosteuden hapettava vaikutus ei iske myöhemminkään.

Äänilähteeltä taakse menee 6mm2 maadoituskaapeli. Vahvistimessa on 25mm2 kaapelointi.

Auto on neljä vuotta vanha. Eli hapettumat ei pitäisi vielä hirveästi haitata. Täytynee vaihdella järeempiä maadoituskaapeleita akulle ja laturille.
 
Zuhnu99 sanoi:
Aloin ihmetellä, kun soittimen vaihdon aikoihin sointi muuttui todella rajusti kompressoituneeksi. Ääni oli vailla dynamiikkaa ja jopa paikallisradiotasoista heikompaa ja reilummin kompressoitunutta. Myös laturin vinkuna kasvoi sietämättömäksi. Webasto sai lopulta akun kyykkäämään, vaikka akku oli ladattu hiljattain. Kun vaihtoi uuden akun, katosivat häiriöt ja dynamiikka palasi normaaliksi. Olen huomannut myös, että pakkaskeleillä ääni ei ole kovemmilla voimakkuuksilla enää puhdasta. Akku ei kykene kylmässä antamaan virtapurskeita ja latautuukin huonosti.

Tuli vielä mieleeni, että mahdoitko vaihtaa kenties pioneerin soittimeen? Muistan jostain lukeneeni, että niissä on ollut ongelmia tuon häiriösuojauksen kanssa, kun sieltä on palanut jokin sulake tai jotain?

Hyvältä muuten kuullostaa asennukset, toisen akun vielä hankit takakonttiin jos kerran webastoakin käyttelet. (itse ostin pienen optiman takaluukkuun ja häiriöt kyllä pienenivät reilusti. Vaikuttanee myös se että vedin asennuksessa myös maadoitukset uusiksi.)
 
Hemi sanoi:
Balansoituja liittimiä ei liene kustannussyistä.

No ei se balansoitu liityntä montaa senttiä maksa.... 4 vastusta (0.001 euroa kappale) ja sellainen autovahvareissa käytetty opari (0.05 euroa). Ladontoineen 11 senttiä, kunnon XLR liitin kylkeen maksaa ehkä 50 senttiä.
 
Vs: Häiriötön hifiasennus - Onko sellaista? -> on , mutta älä tee näin :)

Tein taas täysin epäortodoksin asennuksen.

Ja mitään häiriöitä ollut. Vaikka niin luulinkin ensialkuun.
Vaan pas.kana olevan vahvistimen tulin asentaneeksi.

Onneksi varastosta löytyi toinen lankku millä testata.
Ensiluokkainen asennus :) luokaton laite :-\

index.php


- näin se tehdään :) takapenkin ja kontin välinen seinä ( läpivientikumi sittemmin paremmin )
- AEG 1. sukupolven autopuhelimen johtosarja uusiokäyttöön , mitä sitä nyt hyvää piuhaa poisheittämään ,

- eli mankan takaa tällainen "vahva" piuhatuotokseni :D


index.php


- koska rikkinäinen lankku on vielä asianmukaisesti tavaratilan kyljessä kiinni, laitoin ehjäksi toteamani styrkkarin ( & johdotuksen ! ) päälle suojan
( - herätteen rele lienee turha , oli vianetsinnän eka testaus .. )
- eli maitolaatikkofetissilleni löytyi taas kohde :D
- sentin venytyksellä asettuu tiiviisti dls:n d1000:n päälle ...

index.php



t. ' RIF '
 

Liitteet

  • 2009-07-19auto1.jpg
    2009-07-19auto1.jpg
    28,4 KB · Katsottu: 97
  • 2009-07-19auto3.jpg
    2009-07-19auto3.jpg
    22,8 KB · Katsottu: 97
  • 2009-07-19auto2.jpg
    2009-07-19auto2.jpg
    25,7 KB · Katsottu: 98
Back
Ylös