Gradient Revolution

Pecos Bill

Käyttäjä
Liittynyt
30.5.2009
Viestejä
1
Keskustelua tästä kaiuttimesta, kiitos. Kerro kokemuksesi: kritisoi, kiitä.
 
Yksi "realistinen unelma" kaiuttimistani. Vaikea kuvitella, että lähellekään samalla panostuksella saisi millään muulla kaiuttimella onnistumaan tavalliseen olohuoneeseen vastaavalla tasolla sekä tilan- että bassotoisoton. Puhdas ja neutraali, mikä voi ensin tuntua värittömyydeltä.

Yksi tapa rakentaa ihannelaitteisto normaaliolkkariin: Hanki Revolutionit ja rationaalinen puoli on kunnossa. Kokeile eri elektroniikkoja kunnes löydät sellaisen, että rationaalinen puoli säilyy, mutta samalla tunnepuoli herauttaa tipan silmästäsi, tai mistä nyt kelläkin on tapana vuotaa kun joku osuu ja uppoaa.

:) v-a

PS. Toistaiseksi olen ilman, koska joutuisin vaihtamaan myös tehokkaampaan vahvistimeen ja putki-ihmeiden ystävä kun olen, se tulisi turhan kalliiksi.
 
Artolla kuulin noita olohuoneessa. Neutraali hyvä-ääninen lattiakaiutin, jossa on avara ääni. Kotimaisten kaiuttimien parhaimmistoa etenkin hinta huomioiden. Yllättävän sävykäs alapää kokoonsa nähden. Sellainen uskottava "rokkaavuus" ehkä puuttuu noista, mutta sitä voi hakea sillä oheiskalustolla, jos kaipaa.
 
Olen kuullut aktiivirevoja messuilla kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla esittelijänä oli Gradient itse ja sointi oli loistavaa. Erityisesti mieleen jäivät alhaalta kouraisevat voimakkaat ja samalla poikkeuksellisen laadukkaat bassot sekä yleensäkkin puhdas ja läsnäoleva toisto. Toisella kerralla (vuosi myöhemmin) esittelijänä oli joku kauppias ja demo ei ollut ollenkaan yhtä vakuuttava - lähinnä keskinkertainen, joskin ilman häiritseviä virheitä (edit: ehkä kireähkö - ei soinut "vapautuneesti"). En tiedä oliko aiheuttajana oheiskalusto, tila, sijoitus vai mikä - kummassakin tapauksessa kaiutin ei ollut seinässä kiinni. Olen muutenkin pitänyt Gradienttien äänestä, joten pidän sitä toista demoa poikkeuksena.
 
Revoja olen kuullut Salmen demoamana jo joskus -95-96 Marina Palacen messuilla. Kun vaihdettiin Evidenceen niin hän kysyi huomasiks mitään eroa. Sanoin että diskanttia tuli 2db:tä lisää. Siihen Jorma että "sulla on hyvä kuulo"...nyk. puukorva :D

Kun kuulin pitkästä aikaa Revoja SATAn luona niin ekalla kerralla tuntui että on hiukan innostamaton, harmaan tylsä mutta erittäin neutraali ääni, pikkasen tumma Mannepaaneihin nähden. Toisella kertaa kun oli jo kaksoisvahvistus käytössä niin ihan kuin diskanttikin olis kirkastunut, bassotkin erittäin ok. ja huomiota itseensä mitenkään herättämättä, silti varsin ulottuvat. Laulaja ja fonisti eivät jooganneet jalkalistassa vaan seisoivat ihan ryhdikkäästi.
Nyt kun ne ovat käyneet ohitusleikkauksessa (aktivoitavana) niin voin vain kuvitella että veri virtaa suonissa taas ihan uudella tavalla.

Hakekaas jo äkkiä nämä pois Soundworksista:

Gradient Revolution Ovh.3900e Hp.1690e

EDIT (ylläpito): turha kommentti poistettu.
 
Itse olen kuullut revoja messuilla, sekä verrannut niitä nykyisiin kaiuttimiini kotona. Kaiuttimien immuniteetti huoneen vaikutuksille tuli selväksi. Diskantin taso on tummaan päin kallellaan ja bassoista puuttuu potkua, vaikka muuten laadukas onkin. Klassisen musiikin ja jazzin kuuntelijalle oiva valinta, mutta omaan makuun tuo dipolibasso ei oikein istu.
 
Itselläni on Revot kotona. En ole mihinkään kaiuttimeen ollut tyytyväisempi. Mitä edellinen kommentti sanoi ettei bassoa tuli tarpeeks vai mitenkä hän nyt muotoili niin itse en ainakaan kaipaa bassoa yhtään lisää. Eikä diskanttikaan ole mielestäni tumma. Revoissa kannattaa olla voimaa takana noille bassoille.

Revojen yksi hienoista piirteistä on se, että niillä pystyy unohtamaan kaiken muun ja keskittyyn musiikkiin. Ei yksinkertaisesti tee mieli päivittää edes laitteistoa kun kuuntelee aina sitä musiikkia eikä laitteistoa. Itse suosittelen Revoja mutta makuja on monia.
 
tjarvine sanoi:
Itselläni on Revot kotona. En ole mihinkään kaiuttimeen ollut tyytyväisempi. Mitä edellinen kommentti sanoi ettei bassoa tuli tarpeeks vai mitenkä hän nyt muotoili niin itse en ainakaan kaipaa bassoa yhtään lisää. Eikä diskanttikaan ole mielestäni tumma. Revoissa kannattaa olla voimaa takana noille bassoille.

Revojen yksi hienoista piirteistä on se, että niillä pystyy unohtamaan kaiken muun ja keskittyyn musiikkiin. Ei yksinkertaisesti tee mieli päivittää edes laitteistoa kun kuuntelee aina sitä musiikkia eikä laitteistoa. Itse suosittelen Revoja mutta makuja on monia.

Makuasioitahan nää ovat, mutta olen täysin samaa mieltä.

Se miten hienosti ne toimivat normi huoneessa, jaksaa aina vaan ihmetyttää.
Basso on mielestämi oikein hyvää tasoa. Nopea ja tarkka.
Mielestäni toisto menee tarpeeksi matalalle.

Olohuoneesta löytyy myös stereosubit, mutta en aina edes jaksa laittaa niitä soimaan.
Toisto toki menee matalammalle subien kanssa.
Subien jakotaajuus taitaa olla 30 Hz:n kohdalla tällä hetkellä.
Siihen asti Revot pärjäävät varsin hyvin.

Mutta yleisesti ottaen pystyn nyt keskittymään täysin musiikin kuunteluun.
Ne vaan soi niin hyvin, mikään ei ärsytä.

I´m in love ;)
 
tjarvine sanoi:
Itselläni on Revot kotona. En ole mihinkään kaiuttimeen ollut tyytyväisempi. Mitä edellinen kommentti sanoi ettei bassoa tuli tarpeeks vai mitenkä hän nyt muotoili niin itse en ainakaan kaipaa bassoa yhtään lisää. Eikä diskanttikaan ole mielestäni tumma. Revoissa kannattaa olla voimaa takana noille bassoille.

Revojen yksi hienoista piirteistä on se, että niillä pystyy unohtamaan kaiken muun ja keskittyyn musiikkiin. Ei yksinkertaisesti tee mieli päivittää edes laitteistoa kun kuuntelee aina sitä musiikkia eikä laitteistoa. Itse suosittelen Revoja mutta makuja on monia.
Kysymys ei varsinaisesti ollut basson määrästä, eikä tavallaan edes laadusta. Revojen bassovaste on tasainen ja ääni värittymätön. Dipoliperiaate aiheuttaa sen, että yläbassoilla ei ole niin paljon "potkua". Kaikki basso, mitä levylle on tallennettu siis kuuluu, mutta kick drum -osasto ei ole "in your face". Tämä on myös melko pitkälle kiinni omista arvotuksista ja musiikkimausta. Jossain toisessa threadissa asiasta oli myös puhetta ja tällä palstalla oli joku rockia Revoilla kuunteleva harrastaja.

Itselleni en Revoja ottaisi, mutta en missään tapauksessa hauku niitä huonoiksi kaiuttimiksi. Varsinkin klasarin kuuntelijoille jopa suosittelen Revoja.
 
Jyrki_H sanoi:
Itselleni en Revoja ottaisi, mutta en missään tapauksessa hauku niitä huonoiksi kaiuttimiksi. Varsinkin klasarin kuuntelijoille jopa suosittelen Revoja.
No joo. Minä olen klasarin kuuntelija, mutta en ostanut Revoja edes aktiiviversiona. Jostain syystä sopraanolaulu ja puhaltimet eivät olleet mieleeni Revoilla. Miksi? En oikeastaan tiedä, mutta ei vain ollut.

Lisäksi dipolibasso on usein ajoituksellisesti laiska, kuten esimerkiksi Orioneiden tapauksessa...

Palaan todennäköisesti myöhemmin dipoliasiaan, sillä minulla on jossain vaiheessa mahdollisuus tutustua dipolisysteemiin, jossa on mukana kapistus, jota on kutsuttu "maailman parhaaksi keskiääniseksi".

t. jjahifi
 
Brilleaux sanoi:
Tuo väite kyllä vaatii perusteluja :)
Ei mulla muuta ole kuin omat kuulohavainnot. Ja ne on huonoja kun on korvat puuta ja kieli tuohesta. :D

t. jjahifi
 
Tuossa oli ehkä ripaus liikaa yleistystä. Pyöräytettynä ei ole varsinaista estettä nopeudelle. Kohti suunnattuna dipoli on usein pehmyt ja hidas, ja ominaisuutta korostaa se että keskibasson taso nousee selvästi yläbasson yläpuolelle jos/kun kajarista on etuseinään noin 1,5 m.
 
Kyllähän nuo hyvät kaiuttimet ovat. Omiin mieltymyksiini kyllä hivenen kevytrakenteiset. Ostopäätöstä en kuitenkaan tekisi ennen perusteellista kokeilua. Itsellesihän noita olet ostamassa, eli jos kuulostavat omasta mielestäsi riittävän hyvältä niin osta pois.
 
Tunnustan kuuluvani Gradient-faneihin. Revolution on loistava kaiutin. Minulla on joitain teorioita (omiani) siitä, miksei se silti ole kaikkien mieleen.

Yksi on tietenkin se, ettei sillä saa dipolirakenteen takia tehtyä painetta huoneeseen. Paneeleja lukuunottamatta lähes kaikki kaiuttimet kuitenkin tekevät selvän painevaikutuksen, ja meidät on opetettu kuulemaan asiat siten. Toisista siis tuntuu siltä, ettei kaiuttimista oikein "lähde" ääntä - etenkään pienillä volumeilla.
Toinen, vielä merkittävämpi syy (itse asiassa edelliseen liittyen) on se, että huonevaste on Revojen kanssa yleensä poikkeuksellisen tasainen, etenkin bassojen osalta. Tällöin Revoista puuttuu vähänkin isohkojen kaiuttimien contour-efekti. Siihen olemme kuitenkin yleensä tottuneet, ja sitä (usein tiedostamattamme) käytämme hyväksi pienissä huoneissa, joissa emme voi käyttää suuria äänenpaineita. Toisin sanoen hyödynnämme kaiuttimen ja huoneen yhteisvaikutuksesta toimivaa fysiologista äänensävyn säätöä.

Jos kuitenkin käytettävissä olevan huoneen akustiikka ja naapurisopu mahdollistaa reippaat äänenpaineet, niin contour-efektin puuttuminen tekee lopputuloksesta erinomaisen ja kuminattoman. Toisin sanoen lopputulos paranee äänenpaineiden kasvaessa. Toki vahvistimen tulee tuolloin olla kunnollinen, mutta ei sen mihinkään mahdottomuuksiin tarvitse kyetä. Aktiivirevoja käytettäessä maksimi-äänenpaineen (tai paremminkin dynamiikan) sanelee käytännössä lisäbassojen lukumäärä.

-tää-
 
^Littuna...

No joo. Minulla ongelman tuottavat ensisijaisesti sopraanolaulaja ja puhaltimet. Sekä vasket että monet puupuhaltimet. Omaan korvaani Revojen soundi ei ole sitä mitä haen. Torvityyppiset konstruktiot sekä ladonovet ovat lähempänä omaa tavoitettani. Siksipä pidän suurista paneeleista sekä torvityyppisistä suuntaimista yli 1,5KHz alueella...

t. jjahifi

Edit: Meni nimimerkit sekaisin... Nyt korjattu... :p
 
Omat demokokemukseni vahvistavat Littunan näkemystä. Reilu äänenvoimakkuus sopii Revolutioneille hienosti. Muutama vuosi sitten Hifimessuilla Radisson SASsin kellarin isoimmassa huoneessa Jorma Salmi soitteli jotain vanhaa flamencobiisiä, jonka äänityksissä hän arvaili käytetyn mikkiä myös tanssijoiden lavan alla. Ja pyhä jysäys sitä puhtaan ja pakottoman basson määrää, minkä aktiivirevot suolsivat maailmalle. Gradientin keikkavahvistimina taisivat tuohon aikaan olla Gamutit, jotka mielestäni sopivat Revojen kavereiksi kuin unelma.

:) v-a
 
Itselläni on kokemusta Revojen kanssa Arcamin FMJ-a32 integroidusta vahvistimesta ja Musical Fidelityn a5 vahvarista. Bassoissa on todella suuri ero noiden välillä. A5 basso on selvästi nopeampi, napakampi ja menee alemmaksi. Revoja ei siis minun mielestäni kannata soitella millä vahvarilla vain joskaan ei mitään mutta pointti varmasti selvisi.
 
jjahifi sanoi:
Lisäksi dipolibasso on usein ajoituksellisesti laiska, kuten esimerkiksi Orioneiden tapauksessa...

Hä?!!? Jos dipolissa jotain mahtavaa on, on se nimenomaan basso. Orkuista en sitten sano mitään. Voivat olla vaikka poikkeustapaus.

Ainoa huono puoli Revoissa on niiden herkkyys: Gradientit ylipäänsä vaativat putkikalustoa eteensä (melko ehdottomasti), ja noiden herkkyydelle putkipäätteen järjestäminen on melko arvokasta. Jopa itse rakennettuna.

Parhaimmillaan revo on kaiutin, joka katoaa täysin musiikin edestä. Pahimmillaan se on innostamaton toistin, joka kertoo tarkkaan etupään ongelmat. Hyvä, mutta vaativa kaiutin.
 
Back
Ylös