Jani P sanoi:
Voisiko Kimmo selostaa vähän seikkaperäisemmin tuon keksikeskiäänisen toiminnan periaatteet?
Omista arkistoistani
Domino3-sivulta löytyy kuvia, mittauksia, taulukoita ja muuta höpinää, mutta itse toiminta ei taida käydä ilmi muuten kuin rivien välejä lukemalla
No, paljon en ehdi kirjoittaa, joten yritän tiivistää.
Etu- ja takalätyn välissä on vaimennusainetta, esim. tavanomaista patjalaatuista vaahtomuovia hiukan puristettuna. Kartion takasäteily tulee pihalle vaimennusaineen läpi, eli voidaan sanoa hienosti että takasäteily johdetaan elementin sivuille akustisesti vaimennetun siirtolinjan läpi. Vaimennusaine aiheuttaa melko tarkasti 1. kertaluvun akustisen alipäästön, jonka -6 dB piste on parisataa Hz.
Sivuvuoto purkautuu ilmoille aivan etulevyn takaa, joten kartion etu- ja takasäteilyn "äänilähteet" ovat takaapäin tarkasteluna lähes samankeskeisiä. Samankeskeisyyden ja sivuvuodon vaimennuksen ansiosta taaksepäin suuntautuva ääni vaimenee. Tämä mekanismi aiheuttaa kardioidimaisen takavaimennuksen matalilla taajuuksilla.
Keskialueella etulevyn baffle-step alkaa aiheuttaa suuntaavuutta taaksepäin. Tällöin vaimennusaineen alipäästö alkaa kytkeä sivuvuotoa pois pelistä, jottei baffle-stepin avulla saatua suuntaavuutta menetetä.
Yläkeskialueella peliin tulee rajusti myös kartion pinta-alasta johtuva suuntaavuus. Vaimennusaineen alipäästö kytkee sivuvuotoa pois pelistä edelleen 1. kertaluvun alipäästöllä, joten vuodolla on ainakin mahdollisuus kompensoida kartion pinta-alan aiheuttamaa liiallista suuntaavuutta.
Eli akustisesti keksi on resistanssikotelo, jossa resistanssikotelon erillinen ilmatilavuus ja vuotoportin resistanssi ovat integroituneena samaan materiaaliin. Resistanssikoteloitakin on moneen lähtöön, ja markkinoilla on kaiuttimia, joissa erillisen ilmatilan ja resistanssiportin välinen raja on vain veteen piirretty viiva.
Edit: Tässä ketjussa hiippailee myös Gradientin väkeä, joten korjatkaa mikäli meriselitykseni menivät päin hanuria