Goldmund... high-end?

Musical Fidelity teki aikanaan 'precis' saman tempun Teacin soittimella - uusi laatikko ja hintalappuun pari nollaa perään. Staxin Quattro puolestaan sisälsi niin ikään ihan täydellisen halpis Teac -soittimen, joskin virtalähteet uusittuna (saattoi siinä olla jotain muutakin omaa).

Nykyisin on yleisempää se, että High Tech-valmistajat joutuvat käyttämään halpis-mekanismejä - siitä yksinkertaisesta syystä, että parempia ei ole enää tarjolla - ei edes isolla rahalla.

Tämä ulkoistaminen on leviämässä valitettavasti myös vahvistimiin tämän uuden D-luokan myötä.
Mm. B&O:n ja mm. Hypexin, sekä joidenkin muiden valmistajien vahvistinkortteja on löydettävissä useista - enemmän tai vähemmän - 'High End' -koneista. Suurimpina eroina kotelo, virtalähde ja 'kymmenellä' kerrottu hintalappu.

Tää on taas taas tätä. Hävettää Goldmundin puolesta - olen kuitenkin pitänyt tuota yhtenä 'niistä' pajoista.
Maine on katoavaista.

-128-
 
On kuitenkin mahdollista että tässä on käytetty enemmän vaivaa ja aikaa kuin päälle päin näkyy. Tänä päivänä halpojenkin osien suorituskyky voinee olla aika lailla hyvä. Goldmundin CD-soitinta ei ole tullut kuultua, mutta uskoisin että päätyminen Pioneer syntyiseen elektroniikkaan ei ole syntynyt pelkästään huijaus mielessä. Totta kai jos ostaa jotain brändiä "made in switzerland" odottaisi sen sisältävän jotain muuta kuin japsibulkkia.

Musical Fidelityn suunnittelufilosofiaan kuuluu että vain osien suorituskyvyllä on merkitystä ja sillä miten laite suunnitellaan, eikä "high-end" osille ole käytännössä tarve.

Goldmundin osalta soundihan tuo ratkaisee, jos tuota nyt vain voisi kuunnella vertaillen. Hifi on totta kai myös ulospäin näkyvää kotelon raskauden psykologiaa siinä missä sisälle plasmapuhallettujen platinatimanttiplutoniumoksidimembraanikalvoisten hypersatiaisten psykologiaa. Lisäksi uskon että juuri virtapuolelle panostamalla on sitä parannusta saavutettavissa massamarkkinavehkeisiin verrattuna, eihän muuten nämä kalliit hifiverkkokaapelitkaan kävisi kaupaksi.

Tärkeintä on tietysti yrittää määritellä itselleen mitä on rakenteen laatu ja mitä on äänen laatu ja paljonko pitää molempia löytyä, ettei koe tulleensa huijatuksi.
 
Tämä selittääkin miksi esim. hifiharrastajien puukorvaosasto ei kuule cd-soittimien välillä eroja, heille on sattunut kuunteluun samat romut sisältäviä laitteita. >:D >:D

On siinä kuitenkin jotain periaatteellisesti pielessä kun Goldmundin laitteessa on toroidia ja dvd-aseman lisävaimennusta lukuunottamatta samat tavarat sisällä, eli lähinnä on vetäisty uudet kuoret päälle ja hinta on noin satakertaistunut. Kyllä se on rehellistä huijausta.

Lisää mielenkiintoisia löytyy mm: http://www.eden-audio.com/forum/viewtopic.php?t=222&postdays=0&postorder=asc&start=60
 
Janne sanoi:
Musical Fidelityn suunnittelufilosofiaan kuuluu että vain osien suorituskyvyllä on merkitystä ja sillä miten laite suunnitellaan, eikä "high-end" osille ole käytännössä tarve.


Tuo 'musikaali' oli rakennettu siten, että Teac oli sen sisällä ihan sellaisenaan.
Ero oli kotelossa, brandissä ja hintalapussa.
Toivottavasti teki jonkun onnelliseksi.


Janne sanoi:
Tärkeintä on tietysti yrittää määritellä itselleen mitä on rakenteen laatu ja mitä on äänen laatu ja paljonko pitää molempia löytyä, ettei koe tulleensa huijatuksi.

Vaan entäpä, jos kuulee tuon edellämainitun laitteen onnellisena omistajana?
Ei kuulosta reilulta - etenkään hintalappuun verraten.

-128-
 
Kerta Sweitzin vesseleille kelpaa Japsiroju, niin järkevintä kai on sijottaa rahansa viimosenpäälle rakennettuihin ja suunnitelluihin japsikoneisiin kuten Accuphase Teac Marantz Denon jne..... Tarkoitan nimenomaan noiden parempaa kalustoa.


T.JTH
 
Tälläinen on myös kaiuttimissa aika yleistä.Monella tyystin tavanomaisen rakenteen omaavalla kovapuhujalla on sellainen hintalappu etten näe oikein mitään perusteita hinnalle.Minusta tuntuu että se hintalappu on joskus suurimmassa määrin määräävässä asemassa kun kaiutinta valitaan.
Kyllä sille hintalapulle pitäisi mieluusti löytyä jonkunnäköistä perustetta.B&W 800 sarjan hinnat on jo huomattavissa määrin perusteltavissa jos esimerkin tästä heittää.
 
Huh. :-\

Jotain Vincent- ja Dussun kopioita minäkin olin aiemmin nähnyt, mutta tuo Sihviksen linkki oli kyllä aika "mielenkiintoista" katseltavaa.

Jotain sentään Goldmundin R&D-osasto kuitenkin osaa: se kaukosäädin oli aika perusteellinen... :D Vai olisiko sekin jonkun muun suunnittelema?
 
eemeli sanoi:
Jotain sentään Goldmundin R&D-osasto kuitenkin osaa: se kaukosäädin oli aika perusteellinen... :D Vai olisiko sekin jonkun muun suunnittelema?


Jäljet johtavat ... Japaniin:
sony.JPG
 
Japaninrojua? Kyllä mullekin kelpais:

http://www.musicalaudio.fi/product_info.php?cPath=21_57&products_id=88

Ei se mitään, tuollainen on kyllä silti aika sikamainen veto. Onneksi sentään on vielä Rega ja Densen. Ja sitten Japsifirmat. Saa ainakin jostain orkkis-kamaa.

Tuo mainittu Philipsin CDM2Pro-mekanismi on muistaakseni aika kallis? Sitä ei ehkä käytetä vielä ihan halvoissa soittimissa. Ellei sitten itse tee. Sil'viissiinhän sitä saa kaikkein tinkimättömimmät laitteet...
 
Tuossa mitään uutta oo.
Eikä mitään huijausta. Hienotuunataan piirit musikaaliseksi kovalla vaivalla niin sehän maksaa.
 
Nuo todelliset orkkiskamat ovat varsin harvinaisia tänäpäivänä. Kyllä, Rega ja Densen yrittävät pingoitella tuossa suossa, mutta myös Skottilainen Linn rämpii samassa suossa muutamien mallijensa kanssa. Linnin maahantuoja voi valaista asiaa tarkemmin.

Hörhelö
 
Näyttäs olevan Goldmundi just sitä high-endiä kuvien perusteella, eikä paljon muuta.
 
Noita Kiinalaisia halpoja "kopioita" tulee varmaan jatkossa vastaan yhä enemmän. Noiden edullisten Kiinalaiskoneiden taustalla on yleensä alihankintana ulkomaiselle merkille (esim. RedRose) tehty laite, joka on sitten luvatta pistetty jatkotuotantoon Kiinalaistehtaan omalla logolla. Sen siitä saa kun halvalla teettää. No, kiinalaiskoneiden kuorien sisällä on todennäköisesti halvempia tai toleransseiltaan huonompia komponentteja. Ei välttämättä mutta todennäköisesti. ;)

Tuosta Goldmund - Pioneer -jutusta taas... Ymmärtäisin vielä jos Pioneerin koneisto ja sen ohjauselektroniikka olisi lainattu suoraan, mutta että koko analogia-aste??? Jos tuota kuvaparia ei ole rankasti photoshopattu, niin kyllä tämä käryää voimakkaasti huijaukselta. :D
 
Littunatelkkari sanoi:
Nykyisin on yleisempää se, että High Tech-valmistajat joutuvat käyttämään halpis-mekanismejä - siitä yksinkertaisesta syystä, että parempia ei ole enää tarjolla - ei edes isolla rahalla.

Tai siitä syystä, että valtavissa määrissä massatuotetut koneistot ovat vaan niin kertakaikkisen laadukkaita.

Huvittuneena luin esim. Stereophilen testiä Primaren yli $2000 maksavasta cd-soitimesta, joka käyttää Korelaisen DVS:n koneistoa, joka on sama joka löytyy esim. lukuisista muutaman sadan euron ministereo/dvd/mp3-paketeista, juuri sellaista just nyt itsekin kuuntelen. Jos oikein ymmärsin, Primare ei edes toista kuin Red Bookkia, vaikka tuo koneisto tukisi suoraan mp3/wma/dvd/jne. Olisiko jopa yksi käytetyimpiä koneistoja nykyään?

Sama juttuhan tuo on vaikkapa kellopuolella. Sveitsiläisen ETAn bulkkikoneistoja, esim. kronometrikaliiberi G10.711 käyttää lukuisat kellobrändit hintaluokassa 80-1000 EUR. Koneisto ei varaosanakaan maksa kuin muistaakseni jotain luokkaa 15 euroa, mutta luotan ainakin omani käyvän vielä kymmeniä vuosia ongelmitta ja yhtä tarkasti. (Se, että kaikki kvartsikoneistot olisivat yhtä tarkkoja on myytti, useimmat kelloni heittävät monta sekuntia kuukaudessa... mutta G10 on edelleen sekunnilleen oikeassa siitä kun siirryttiin talviaikaan, eikä se ole edes termokompensoitu.)
 
THD sanoi:
Tai siitä syystä, että valtavissa määrissä massatuotetut koneistot ovat vaan niin kertakaikkisen laadukkaita.

Huvittuneena luin esim. Stereophilen testiä Primaren yli $2000 maksavasta cd-soitimesta, joka käyttää Korelaisen DVS:n koneistoa, joka on sama joka löytyy esim. lukuisista muutaman sadan euron ministereo/dvd/mp3-paketeista, juuri sellaista just nyt itsekin kuuntelen. Jos oikein ymmärsin, Primare ei edes toista kuin Red Bookkia, vaikka tuo koneisto tukisi suoraan mp3/wma/dvd/jne. Olisiko jopa yksi käytetyimpiä koneistoja nykyään?
Nuo massatuotetut koneistot itse asiassa ovat varsin hyviä puhdasta toimintaa ajatellen. Mekaanisesti kestävyys ei ole samaa tankkiluokkaa kuin 80-luvun lopun cd-soitinkoneistoilla. Mutta tuskinpa edes moiselle on tarvetta ns "tosikäytössä". Ainoastaa hihififi-pellet (kuten minä) haluavat kassakaappia muistuttavaa mekaniikkaa. Ei sellaiselle yleensä ole tarvetta.

Teknisessä mielessä järkevinta lienee käyttää vakioitua modulia koneistona, helppo vaihtaa ja uusia. Halpojakin ovat. Muuhun elektroniikkaan sitten kannattaa panostaa jos siltä tuntuu. Noista kuvista vaikuttaa siltä, että Goldmundin insinööreistä ei ole tuntunut tarpeelliselta... :p

Mutta lohdullsita näin puukorvalle, joka ei ole kuullut juuri tuollaisen Pioneerin ja muutaman kalliimman vehkeen välillä mitään eroja... :D

t. jjahifi
 
Sam Other sanoi:
Näyttäs olevan Goldmundi just sitä high-endiä kuvien perusteella, eikä paljon muuta.
Yhdet edullisen pään Goldmundit omistaneena voin sanoa, että on siinä kuiteskin jotain muutakin ja yhtä top-of-the-line settiä kuunnelleena kohtuuedullisella loppupäällä olen aina jälkeenpäin muistellut suurella lämmöllä.. :D
 
Itse olen väistellyt noita sinkoilevia High End merkkejä. Olen etsinyt tukevutta ja yrittänyt ottaa selvää kinnostusta herättäneen laitteen sielunelämästä. Monessa High End seedee- soittimessa on vauvan kämmenen kokoinen piirikortti, Phillips koneisto, mutta onneksi edes iso rengassydänmuuntaja heppoisessa alumiinikotelossa ilman värinän vaimennusta...
Mitä kiinapeleihin tulee, niin ostamani ja kuulemani laitteet käynnissä ollessaan haisee ja kulostaa keskenään mahdolliseti erilaisilta, eli jos hyvän kappaleen saat niin...
 
Back
Ylös