Genelec

^Olen aika vakuuttunut, että FE-harrastuksessa on sama juttu. Harrastaja on ollut erojen bongailija koko harrastushistoriansa ja kokee kauppiaan tai toisen harrastajan kautta herätyksen alkaa kuunnella musiikkia laitteiden sijaan. Tämä ei välttämättä tarvitse FE-laitteita tai Genelecejä, vaan se lähtee ensisijaisesti korvien välistä. Tietyt laitteet ehkä palvelevat musiikinkuuntelua paremmin kuin toiset.

Genelec- ja Linn -harrastajien retoriikka on välillä hämmästyttävän samankaltaista...
 
Flath earth, eli flättäri. Tämä viittaa lähinnä tiettyihin brittimerkkeihin, mutta on laajemmin harrastussuuntaus.
 
Vaikuttaapa hyvältä! Jossain vaiheessa vaikutti palstakirjoittelujen perusteella, että Genelecejä ei oikein mielletty sopiviksi HiFi-harrastajan kajareiksi musiikinkuunteluun. Ehkä miellettiin enemmänkin studiotyökaluiksi. Ilmeisesti tuotekehitys on onnistunut viemään tuotteita suuntaan joka kelpaa niin ammattilaisille kuin nautiskelijoillekin. Hieno homma!
 
Viiteitä soundi-ihanteiden nuorennusleikkaukseen oli ilmassa ainakin jo silloin, kun kävimme Oulun harrastajaporukalla tehdasvierailulla 2010(?), EDIT v.2012. Tosin silloinkin vielä hiukan väheksyttiin kuluttajamarkkinoita. Nyt on hyvä olla mukana kuluttajamarkkinoilla, kun äänilevytuotanto on myllerryksessä ja pirstoutumassa pienempiin yksikköihin ja kotistudio-hommiin.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikuttaapa hyvältä! Jossain vaiheessa vaikutti palstakirjoittelujen perusteella, että Genelecejä ei oikein mielletty sopiviksi HiFi-harrastajan kajareiksi musiikinkuunteluun. Ehkä miellettiin enemmänkin studiotyökaluiksi. Ilmeisesti tuotekehitys on onnistunut viemään tuotteita suuntaan joka kelpaa niin ammattilaisille kuin nautiskelijoillekin. Hieno homma!

Genelecien tehovaste on ollut sellainen, että normaali kotiakustiikka on tehnyt niistä turhan kovasävyisiä. Maine on syntynyt osittain tästä johtuen. Hyvässä akustiikassa toimivat paremmin ja ilmeisesti uusi Ones-sarja toimii hyvin normiakustiikassakin.

2012 vierailu avasi omatkin silmät (korvat), kun sai ensimmäistä kertaa kuulla Genelecejä kunnon akustiikassa.
 
Meidän kuunteluhuoneessa multipoint mittauksella 1234A:n korjaukset on kaikki alle 135hz alueilla, myös 1032C menee lähes semmosenaan, 70hz tuntumassa viimeiset korjaukset eikä sen yläpuolella enää.

Nämä on kerrassaan loistavia tuotteita kun voi huoneeseen sovittaa glm:n avulla, mutta ihan finaalia kun huoneeseen hieman panostaa. Tietenkään aina ei ole mahdollista sitä elinympäristöä akustoida kuin varsin hillitysti, mutta kyllä semmoseenkin tilaan Genelecin saa soimaan, ihan ne isommatkin eikä pelkästään The Ones sarjaa
 
Tuolla yleiselläkin puolella on puheltu soundeista, lähinnä Geneleciä tarkoitan, ja ns riipivyyttä. Olen minäkin sitä kuullut omassa luolassani, mutta mikä siinä on tuotannosta ja mikä olosuhteista ja laitteista johtuvaa? Joku sanoikin että viulu riipii livenä, niin tekee moni muukin liveääni välillä. Yleensä ilmiö laitteistolla kuunneltaessa tulee tietyssä kohdassa jos on tullakseen, ja välillä pitääkin tulla. Jos taas ns riipivyys on jatkuvaa äänitteestä riippumatta, on jossain jotain pielessä.

Jos Genelecillä tulee vasteeseen korostuma sinne 3khz tietämille, en lähtisi ensimmäisenä koneelta naputtelemaan miinuksia, vaan tekisin uuden mittauksen varmistaen ettei mikin takana heti ole jotain pehmeää, ja mieluiten tarkka multipoint mittaus. Sitten tsekkaisin akustiikkaa, voiko jotain tehdä enemmän taikka muuttaa. Esimerkiksi huomasin joskus aikoinaan 1234A mallilla että multipoint ei tehnyt mitään korjauksia yläkeskarille vaikka sinne tuli muutaman depan korostuma, singlepoint taas korjasi sitä, ja silti se riipivä kohta levyllä korostui korvissa enemmän tällä singlepointilla.

Jos sitä yläkeskaria lähtee naputtelemaan miinuksille, täytyy tasapainon nimissä vähän muutakin ropeltaa, muuten musiikki lakkaa hengittämästä, sanoisin että on tässä tullut glm:n suhteen kokeiltua yhtä jos toistakin asiaa. Huonekorjaus on ihan ehdoton asia näissä jutuissa, mutta missään nimessä ei saa sen varaan laskea ja unohtaa akustiikkaa.

Akustiikka on täällä nyt kohtuu kuosissa, glm ei tee juurikaan korjauksia kuin bassopäässä, kaikki toistuu kuten pitääkin, ja jos siellä äänitteessä on se riipivä kohta, kyllä se riipii kuten pitääkin. Olen myös kuullut toisenlaista esitystäkin, esim eräässä paikassa pehmeän pumpulista Iron Maidenia... itsellänikin joskus oli passiivikaiuttimet joissa oli suorastaan loistava keskialue muuten, mutta sieltä puuttui se räväkkyys, vaaralliset tilanteet ja ruoskan sivallus, eli ts hieman liian anteeksiantava, välillä olis pitäny riipiä.. no onneksi sitten eräs keraamisia elementtejä käyttävä valmistaja, ja sen lintumalli tulivat pelastamaan tilanteen.

Mun mielestä se riipivyys tietyssä kohtaa kuuluu olla siellä, taas jos sitä ei ole missään kohtaa lainkaan, on myös jotain pielessä.
 
Mielenkiintoista olisi jos joitakin tunnettuja levyjä eri musatyyleistä voisi ottaa nyt yleiseen jakoon, ja selittää missäkohtaa tai millä biisillä näitä piirteitä tulisi kuulua, mikäli niitä on havaittu.

Onko ehdottaa musaa ?
 
Ei hirveesti voi yleistää miten ihmiset asiat kuulee, mutta omaan korvaan monet artisti Sia:n tuotannosta on tätä. Samoin hyvä esimerkki on bändin Overhead - Haydenspark albumin viimeinen raita, kun alkaa kitaravallit... muuten levyllä ei mikään rassaa. Jotkut Kari Bremnes biisit ja vaikkapa uusimmalta loistavalta Mostly Autumn albumilta White Rainbow ja biisi Burn. Onhan noita....
 
^^Pidätkö multipoint mittausta parempana kuin singlepointtia?
Itsellä silloin kuin oli 8330A genet ,niin tuo multipoint mittaus antoi sellaisen surround soundin---tuntui että äänikuva levisi.
Näissä 1032C kyseinen ilmiö ei tuu niin selkeästi esillä . Osaatko sanoa mistä johtuu,että tuo alaraja taajuus nousi minulla 24hz-27hz :siin tuon GLM päivityksen jälkeen?
Kaikki paikat on entisellään kun suoritin säädön.
 
Jite hyvä. Itse teen kaikki aina multipointtina. Perustan tämän näkemykseni siihen että singlepoint äänirakennefunktio on mielestäni liian supussa keskelle sohvaa ja kuullostaa kyllä tarkalta ja laadukkaalta (sopii parhaiten miksaajalle studioon mielestäni), mutta kun siirtyy pää puolimetriä sivuun alkaa ikäänkuin äänikuplan äänirepymä paljastamaan toistetusta äänestä heikkouksia joita en voi ikäänkuin sietää eli yhtenäisyys äänen luontevaan kulkuun tekee tietynlaisen notkahduksen ikäänkuin putoisi kielekkeeltä hieman alemmalle tasolle reunalle, no joo ehkä huonovertaus, mutta mutta sinnepäin kumminkin.

Multipoittina eli nelipiste mittauksella mennään. Se tasoittaa niinpaljon äänen kenttää jolloin musa kuuluu lähes yhtähyvältä sivulla sohvalta kuunneltuna kuin keskeltä kuunneltuna.

Nyt itselläni on tämän uusimman glm mittauksen tuloksena varsin kivan kuulloinen tulos. Molemmat hq player 3.25.3 versioni sekä audirvana 3.5.6 soivat keskimääräisesti samoinkaltoin tietyillä asetuksilla. Ja erittäin kaunista on kuiva ja selkeän valottunut äänijälki missä kohtaa huonetta milloinkin majaileekin. Myös keittiössä kokkailtaessa on kuin juhlasalissa konsanaan. En valitettavasti pysty alarajataajuudesta ja sen syistä kertomaan mitään. En tunne kaiuttimiesi sielunelämästä paljoakaan valitettavasti.

Viisaammat auttakoot sinua tässä asiassa.
 
Viimeksi muokattu:
Molemmat mittaustavat on hyviä ja toimivia, tilakin varmaan sanelee osittain että kummalla saa paremman lopputuloksen, ja se paremmuuskin on osaltaan omia mieltymymksiä. Nämä vaan kannattaa itse kokeilla ja käyttää sitä mikä itsestä parhaalta tuntuu.

Alarajan nousu 24hz -> 27hz... mahtaako korvin eron kuulla? Onko jotain muuta muuttunut bassopäässä? Entä muilla alueilla? Kaikki paikat entisellään, myös se mikki samassa paikassa samalla korkeudella ym? Jokatapauksessa noi nykyiset lukemat siellä on samalla tasolla kuin täälläkin 1032C mallilla.
 
Vaikuttaapa hyvältä! Jossain vaiheessa vaikutti palstakirjoittelujen perusteella, että Genelecejä ei oikein mielletty sopiviksi HiFi-harrastajan kajareiksi musiikinkuunteluun. Ehkä miellettiin enemmänkin studiotyökaluiksi. Ilmeisesti tuotekehitys on onnistunut viemään tuotteita suuntaan joka kelpaa niin ammattilaisille kuin nautiskelijoillekin. Hieno homma!


Luulen että tässä oli vaikuttajana aikanaan se "mantra" että kaikista genelek purkeista sai saman soundin riitppumatta mallista. Niinpä...eipä.

Viime kierroksella päivittelin purkkeja ja otin kuitenkin mm 8040 ja 8050 vertailuun - ja hifiä löytyi vasta noista 50:stä. Se kuuluista "kuin olisi verho nostettu" jne jne ...kaikki tietää ...

Genelekin markkinointi ei kyllä kauheasti muuta myy kuin lähikenttämonitoreja, ja tällaisen kotihifin harrastajaa se kyllä harhauttaa mielestäni. Mutta joo.

Ihan kelpo purkit ja sulautuu sisustukseen.
 
Onhan se 8050 myös vielä lähikenttämonitori. Mutta mitä niistä pienemmistä puuttui bassotoistoa lukuunottamatta? Kuin olisi verho nostettu.....? Tarkoitatko että pykälää pienempi 8040 olisi ääneltään verhoutunut ja jotenkin tukossa verrattuna 8050 malliin?

Genelecin ”viralliset” kotimallithan ovat G sarjaa, jotka vastaavat suunnilleen 8010 - 8050 malleja. Oletkos kokeillut näistä lähikenttämonitoreista SAM versioita?
 
Onhan se 8050 myös vielä lähikenttämonitori. Mutta mitä niistä pienemmistä puuttui bassotoistoa lukuunottamatta? Kuin olisi verho nostettu.....? Tarkoitatko että pykälää pienempi 8040 olisi ääneltään verhoutunut ja jotenkin tukossa verrattuna 8050 malliin?


Niinpä juuri.

Laittaisin sen eron tuon isomman diskanttielementin ja fyysisesti suuremman suuntaajan piikkiin. Bonuksena noita voi myös soittaa lujaa - asia johon 40:set ei pysty.

Asiat paikallistuu äänikentässä, niin kuin hifissä kuuluukin.

Kaverin kanssa kuunneltiin ja oltiin kyllä samaa mieltä :)
 
Molemmat mittaustavat on hyviä ja toimivia, tilakin varmaan sanelee osittain että kummalla saa paremman lopputuloksen, ja se paremmuuskin on osaltaan omia mieltymymksiä. Nämä vaan kannattaa itse kokeilla ja käyttää sitä mikä itsestä parhaalta tuntuu.

Alarajan nousu 24hz -> 27hz... mahtaako korvin eron kuulla? Onko jotain muuta muuttunut bassopäässä? Entä muilla alueilla? Kaikki paikat entisellään, myös se mikki samassa paikassa samalla korkeudella ym? Jokatapauksessa noi nykyiset lukemat siellä on samalla tasolla kuin täälläkin 1032C mallilla.

Kaikki oli ennallaan ,niin mikki ,kajarit ja kuuntelupiste-----tuon 24hz ei muuttunut aiemmin vaikka paikkoja muuttelikin --pysyi siis samana.
NYt toissa päivänä sit säätelin ja siirtelin paikkoja---n 15cm koko systeemiä vasemmalle ja kajareiden väliä pidemmäksi--27hz on tässäkin, mutta ei tuota eroa kuule.
Basso soi ehken kiinteämmin ja tasaisemmin kuin ennen----tuottaa joillakin biiseillä sellaisen kivan kiinteän paineen .
 
Se on hieno toi 1032C :n loihtima iskubasso, muutenkin alarekisterin sävyt ja tarkkuus on tasolla jota ei löydä hakemallakaan saman hintaluokan passiivisista. Tämä on yksi asia jonka vuoksi tästä mallista tuli kertaheitolla oma suosikkini, sanonutkin jollekin että voisin itse tulla vallan hyvin tällä toimeen, sen verran se soundi on koukuttava, ja sen verran siinä on sitä musiikkia!

Suosittelen näitä asioita miettivien tulemaan kuulolle ja toteamaan että mistä on kyse, mukaan saa lähtiessä joko kiven kenkään taikka hyvän tarjouksen, jälkimmäisen jokatapauksessa.
 
Back
Ylös