Garrard 401 -projekti

samiva

Käyttäjä
Liittynyt
4.12.2006
Viestejä
4
Olen jo pidempään suurella mielenkiinnolla seurannut hifiharrastajien keskusteluja ja varsinkin tätä vinyylipalstaa. Nyt kun tuli omaakin kysyttävääkin, päätin rohkaistua jakamaan ongelmani kaikkien kesken.

Vinyylipalstaa seuraillessani olen pannut merkille, että joillakin tänne kirjoittavilla on Garrard-merkkinen pyöritin käytössään. Jos oikein muistan niin ainakin nimimerkit Hinkkanen ja Sella kuulunevat tähän ryhmään; ehkä muitakin näiden lisäksi löytyy. Hinkkanen on jopa ansiokkaasti dokumentoinut omaa Garrard projektiaan täällä omilla sivuillaan.

Olen nyt itsekin hankkinut - ainakin myyjän mukaan hyväkuntoisen - Garrard 401-pyörittimen. Muutama yksityiskohta projektissa odottaa kuitenkin vielä ratkaisuaan. Tuohon olen koonnut muutamia kysymyksiä kokeneempien ja asiantuntevampien vastattavaksi. Kiitän jo etukäteen kaikista rakentavista mielipiteistä ja näkökohdista!

1. Kuten todettu myyjän mukaan 401:ni on hyvässä kunnossa. Mitä kannattaa tarkistaa ensimmäisenä tuon asian toteamiseksi? Entä mitä huoltokohteita kannattaa huomioida ennen käyttöönottoa? Millaista säännöllistä huoltoa 401 kaipaa?

2. Jonkinlainen plintti tarvitaan, jolle pyöritin ja varsi sijoitetaan. Mitä kaupallisia vaihtoehtoja plintiksi suositellaan? Entäpä DIY mahdollisuudet? Mielelläni tekisin tuollaisen itse, mutta mitä materiaalia kannattaisi suosia ja mitä ottaa suunnittelussa/toteutuksessa huomioon? (Olisiko esim. nimimerkillä Sella suosituksia tähän?) Kaikki toteuttamiskelpoiset ideat huomioidaan.

3. Äänivarren valinta tulee tietysti myös eteen. Vähän on ollut mielessä huutaa Ebaysta joku vanhempi SME varreksi tai sitten hankkia esim. 12-tuumainen unipivot-varsi tyyliin Scheu Classic. Millä äänivarrella on synergiaa Garrardin kanssa?

4. Entäpä äänivarren ja plintin yhteensovitus? Äänivarsi tulisi kai olla hankittuna ennen plintin tilausta/konstruointia.

5. Millä periaatteilla varsi asemoidaan suhteessa pyörittimeen? Onko tästä asiasta jotain yleistä dokumentaatiota netissä vai antaako varren valmistaja omat speksinsä asiasta varren mukana?

Nämä kysymyksen varmasti paljastavat oman kokemattomuuteni, joten apua siis kaivataan! Jotain olennaista en tässä ehkä huomannut kysyäkään. Kaikki kommentit asiaan (ei siis välttämättä pelkästään kysymyksiin) liittyen ovat tervetulleita!
 
Välipyörävetoisissa soittimissa plintillä saa olla massaa, jottei jyrinä nouse ongelmaksi jos vaikka välipyörä sattuisi olemaan epätasainen. Omassa 301:ssä on DIY-plintti, jossa 6 kpl 22 mm koivuvaneria liimattu nippuun, hiottu sivuistaan sileäksi ja lakattu huonekalukalla. Painoa on noin 15 kg. Hintaa taisi kertyä muutama kymppi, mutta työtunteja tietenkin meni jokunen. Plintissa on 9 tuuman SME-varsille pitkulainen reikä, johon olenkin sovittanut 3009, 309 ja IV-vartta. Reiän paikka löytyy helpoiten varren mukana tulevalla mallineella.

Tarkistuksista lienee tärkeimmät: lautasen laakerin klapittomuus ja välipyörän kumin kunto. Omastani olen öljynnyt lautasen ja moottorin laakerit.

T: Antti

[ylläpito on poistanut liitteen]
 
samiva sanoi:
Olen jo pidempään suurella mielenkiinnolla seurannut hifiharrastajien keskusteluja ja varsinkin tätä vinyylipalstaa. Nyt kun tuli omaakin kysyttävääkin, päätin rohkaistua jakamaan ongelmani kaikkien kesken.

Vinyylipalstaa seuraillessani olen pannut merkille, että joillakin tänne kirjoittavilla on Garrard-merkkinen pyöritin käytössään. Jos oikein muistan niin ainakin nimimerkit Hinkkanen ja Sella kuulunevat tähän ryhmään; ehkä muitakin näiden lisäksi löytyy. Hinkkanen on jopa ansiokkaasti dokumentoinut omaa Garrard projektiaan täällä omilla sivuillaan.

Omilla Garrard- ja SME-sivuillani on hyödyllisiä linkkejä, osa myös tässä viestissä alempana.

http://www.aikakone.org/juhani/audio/garrard301.html
http://www.aikakone.org/juhani/audio/sme3012.html

samiva sanoi:
Olen nyt itsekin hankkinut - ainakin myyjän mukaan hyväkuntoisen - Garrard 401-pyörittimen. Muutama yksityiskohta projektissa odottaa kuitenkin vielä ratkaisuaan. Tuohon olen koonnut muutamia kysymyksiä kokeneempien ja asiantuntevampien vastattavaksi. Kiitän jo etukäteen kaikista rakentavista mielipiteistä ja näkökohdista!

1. Kuten todettu myyjän mukaan 401:ni on hyvässä kunnossa. Mitä kannattaa tarkistaa ensimmäisenä tuon asian toteamiseksi? Entä mitä huoltokohteita kannattaa huomioida ennen käyttöönottoa? Millaista säännöllistä huoltoa 401 kaipaa?

Antti jo olennaisimmat tästä aiheesta mainitsikin. Isot Garrardin ovat vähähuoltoisia ja kestäviä laitteita kunhan hänen viestissään mainitut asiat on hoidettu. Lisään vielä että kuluneen välipyörän saa kunnostettua ainakin Svalanderilla lahden takana:

http://svalanderaudio.com/vinyl/wheelseng.php

Minulla ei tuosta palvelusta omaa kokemusta ole joten en kommentoi enempää.

samiva sanoi:
2. Jonkinlainen plintti tarvitaan, jolle pyöritin ja varsi sijoitetaan. Mitä kaupallisia vaihtoehtoja plintiksi suositellaan? Entäpä DIY mahdollisuudet? Mielelläni tekisin tuollaisen itse, mutta mitä materiaalia kannattaisi suosia ja mitä ottaa suunnittelussa/toteutuksessa huomioon? (Olisiko esim. nimimerkillä Sella suosituksia tähän?) Kaikki toteuttamiskelpoiset ideat huomioidaan.

Olen itse ollut hyvin tyytyväinen Slatedeckin liuskekiviplinttiin. Mikään halpa ratkaisu se ei ole mutta vaikka siihen ei päätyisikään niin Slatedeckin sivuihin kannattaa silti tutustua. Sieltä löytyy runsaasti hyödyllistä infoa:

http://www.slatedeck.com/

Slatedeck tarjoaa myös joitakin uustuotantovaraosia sekä 301- että 401-Garrardeihin, mm. uusia laakereita.

Tunnetuin kaupallinen plinttivalmistaja on Loricraft joka omistaa Garrardin tuotenimen ja valmistaa myös modernia välipyöräsoitinta Garrard 501, jota jossain messuraportissa luonnehdittiin laatusanalla majesteettinen. Majesteettinen on kyllä hintakin, tiettävästi viisinumeroinen eikä ala ykkösellä. Plintit kuitenkin lähtenevät paljon halvemmalla (joskaan hinnastoa ei näytä löytyvän) ja Loricraftin sivuilla on paljon Garrard-tietoa:

http://www.garrard501.com/index.html

Tosimies tietenkin rakentaa itse oman plinttinsä. Antti voinee kertoa aiheesta lisää ja paljon tietoa myös edellämainitun kotisivuni linkeissä.

samiva sanoi:
3. Äänivarren valinta tulee tietysti myös eteen. Vähän on ollut mielessä huutaa Ebaysta joku vanhempi SME varreksi tai sitten hankkia esim. 12-tuumainen unipivot-varsi tyyliin Scheu Classic. Millä äänivarrella on synergiaa Garrardin kanssa?

Kyllähän nuo klassiset SME:t 3009 ja 3012 ovat varma valinta mutta jälkimmäisestä joutuu aina maksamaan aika paljon. Paljon käytetään myös moderneja SME-varsia. Kannattaa katsella Garrard harrastajien kuvia ja kommentteja koneistaan, vaikkapa täällä:

http://www.theanalogdept.com/garrard_gallery.htm

...ja jos englanninkieli sujuu niin kannattaa lukea tämä jo melkein klassinen artikkeli:

http://www.theanalogdept.com/diy'ing_a_time_machine.htm


samiva sanoi:
4. Entäpä äänivarren ja plintin yhteensovitus? Äänivarsi tulisi kai olla hankittuna ennen plintin tilausta/konstruointia.

Kyllähän se hyvä näin olisi. Eri valmistajien äänivarret vaativat enimmäkseen kukin omanlaisensa kiinnitysaukon. Tässä kuitenkin yksi mahdollinen ratkaisu:

http://www.slatedeck.com/turntables/Tonearm Mounting.html#SlatedeckUniversalMount

Varsinkin pitempi versio alempana samalla sivulla on kätevä. Sitä käytän itsekin.

samiva sanoi:
5. Millä periaatteilla varsi asemoidaan suhteessa pyörittimeen? Onko tästä asiasta jotain yleistä dokumentaatiota netissä vai antaako varren valmistaja omat speksinsä asiasta varren mukana?

Olennainen tieto on valitun äänivarren ns. pivot to spindle distance eli etäisyys levylautasen keskitapista laakerointipisteeseen, siis näin:

puoverhang.gif


(kuva varastettu hyödyllisestä osoitteesta http://www.soundfountain.com/amb/ttadjust.html)

samiva sanoi:
Nämä kysymyksen varmasti paljastavat oman kokemattomuuteni, joten apua siis kaivataan! Jotain olennaista en tässä ehkä huomannut kysyäkään. Kaikki kommentit asiaan (ei siis välttämättä pelkästään kysymyksiin) liittyen ovat tervetulleita!

Itsekään en niin hirveästi tiedä mutta yritän jakaa vähästäni.

Juhani
 
Kiitokset mielenkiintoisista vastauksista ja näkemyksellisistä kommenteista! Näistä on paljon apua.

Aika houkuttelevalta tuntuu tällä hetkellä lähteä plintin suhteen liikkeelle DIY pohjalta. Mikäänhän ei estä myöhemmin esim. Slatedeckin hankkimista, jahka mieleinen varsi löytyy. DIY plintin kanssa on ehkä helpompi kokeilla eri vaihtoehtoja.

Tällä hetkellä varsista kyllä tuollainen SME 3012 tuntuu houkuttavimmalta. Mikähän tuollaisen järkevä hinta on, jos esim. Ebayssa lähtee jotain tarjoamaan?

Kiitokset vielä kerran keskusteluun osallistuneille. Edelleen kaikki lisäkommentit ovat tervetulleita.
 
samiva sanoi:
Tällä hetkellä varsista kyllä tuollainen SME 3012 tuntuu houkuttavimmalta. Mikähän tuollaisen järkevä hinta on, jos esim. Ebayssa lähtee jotain tarjoamaan?

Halpa se ei ole, esimerkkejä tässä, tässä ja tässä, ja usein nousee hinta korkeammallekin mutta kyllä se vielä kohtuuden rajoissa on hankittavissa. Tekemällä plintin itse jää helposti rahaa hyvään äänivarteen jos taidot vain riittävät. Slatedeckin plintit esimerkiksi ovat varsin kalliita.

Juhani
 
Kannattanee sovinnolla tehdä plintti kahta vipua ajatellen, jos päädyt itse tekemiseen.
Sitten voi vaikka laittaa sekä SME:n että Schröderin. ;)

401:ssä taitaa kiinnitys plinttiin olla joskus enemmänkin työtä aiheuttava kohta.
Muistaakseni, toinen koulukunta käyttää alkuperäisiä kumisia -tai niiden kaltaisia- välilappaleita, mutta silti tiukkaa, "kytkevää" kiinitystä.

Toinen koulukunta taisi taas olla sitä mieltä että pyörittimen rungon olisi oltava suoraan kosketuksissa plinttiin. Ota niistä siten selväää, paras varmaan kokeilla itse!

Ai niin, niistä vivuista. Jotkut tuttavat puhuvat kovasti Maywarejen -Formula 4?-, DL103:n ja 401:n yhteensopivuudesta.
Ei olisi ainakaan kauhean tyyris kokeilu.


[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Kahden varren asennusmahdollisuus kannattaa huomioida, jos vaikka jossain vaiheessa haluaa samaan pyörittimeen esim mono- ja stereorasiat taikka vintage- ja modernin highend-varren. Omassani on nyt SME 309 ja Decca London International (ehkä myynnissä). Varrenvalintafilosofioissahan löytyy: vintageääni, aikakauden tyyli, äänenlaatu, ...

Garrard 301:sen ja 401:sen kiinnityksessä plinttiin ei oikeasti taida olla muita vaihtoehtoja kuin kiinteästi plinttiin ilman joustoa, varsihan tulee plinttiin kiinni eikä pyörittimeen, enkä usko, että varren suhteen tutiseva pyörittäjä olisi äänen kannalta hyväksi. Tämän lisäksi 301:sen manuaalissa esitetään myös jousitettu vaihtoehto, jossa pyörittäjä ja varsi ovat kiinni jousitetussa välirungossa.

Thorens TD-124:sen tapauksessa joustava "sienikumein" tehty kiinnitys lienee normitapa, ja nyt itsellänikin, mutta aikomus olisi kokeilla tiukempaa kiinnitystä lievän jyrinän vähentämiseksi.



[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Kiitokseni kaikille kommentoijille! Pohdinnan arvoisia näkökulmia tulee täällä esiin. Esimerkiksi tuo Formula 4 vinkki on aika mielenkiintoinen.

Tänään pitäisi kuriirin toimitaa paketti kotiin, eli vihdoin pääsen tarkastelemaan Garrardin kuntoa. Toivottavasti ei tule yllätyksiä.

Nimimerkki Anttiruha mainitsi, että ainakin lautasen ja moottorin laakerit olisi syytä öljytä säännöllisesti. Millaista öljyä muuten suositellaan Garrardin kanssa käytettäväksi?
 
Täytyy tunnustaa, että hieman on projektin toteutus viivästynyt muiden kiireiden takia.

Varreksi hankin tässä vaiheessa SME 3009 II kun sellainen kohtuuhinnalla tuli vastaan. Varsi vaikuttaa päällisin puolin hyväkuntoiselta, mutta varmaan se on syytä huollattaa joka tapauksessa. Kuinka paljon tuolle huollolle täytyisi budjetista varata?

Täytyy myöntää, että SME 3012 olisi ollut kiinnostavampi vaihtoehto, mutta hinnat ainakin Ebayssä tuntuvat nousevan järjestäin aika korkeiksi. Täytyy lähteä 9-tuumaisella liikkeelle ja miettiä sitten muita vaihtoehtoja jos lopputulos ei tyydytä.

Rasiaksi olen tässä vaiheessa suunnitellut vanhaa Audiotechnican AT33:a, jolla soittelin 80-luvulla. Rasia vain täytyisi vain restauroida soittokuntoon. Onkohan kennelläkään kokemuksia rasian retippingistä tai jopa suosituksia kenen puoleen kannattaa Audiotechnikan kanssa kääntyä?

Voi kyllä olla, että rasiaremontin hinnalla saisi melkoisen hyvän uudenkin rasian hankittua.

Plintin suhteen olen vielä hieman kahden vaiheilla. Olen kyllä kääntynyt tässä vaiheessa DIY-ratkaisuun, mutta asiassa tuntuu olevan kaksi koulukuntaa: toinen korostaa plintin massaa ja resonoimattomuutta, toinen taas resonanssien laatua ja hallintaa. Edelliset tuntuvat suosivan massiivisia MDF-rakenteita ja jälkimmäiset ohuempia koivuvaneri-tyyppisiä ratkaisuja. Ehkä olisi helpompaa lähteä liikkeelle jälkimmäisestä ja sitten edetä kohti järeämpiä ratkaisuja jos tarvetta on. Hieman olen myös miettinyt kahden varren käyttämistä, toinen stereo- ja toinen monorasialle, mutta ehkä menen kahteen varteen vasta siinä vaiheessa, kun olen vakuuttunut plintin oikeasta rakenteesta ja materiaalista.

Tuossa DIYing A TIME MACHINE-artikkelissa mainittiin ajatus alennetusta käyttöjännitteestä ja jos oikein ymmärisin suositeltiin myös kättämään jopa erillista virtalähdettä, joka tarjoilee erityisen puhdasta siniaaltoa. Onkohan tästä puolesta kenelläkään kokemusta?

Paljon on siis yksityiskohtia vielä auki ja hyviä ideoita otetaan vastaan. Työkiireet kun hellittäisivät niin saisi puhallettua tämänkin projektin uuteen vauhtiin.
 
Mayware on äärimmäisen nasta varsi myös Gradolle. Oma Mayware+Grado Plat on lähes immuuni paljonpuhutulle Gradotanssi-ilmiölle (tähän mennessä nahnyt yhdellä levyllä jossa oli 8Hz jyrinä itse levyssä....)

Tee samantien sen kokoinen plintti että saat toisenkin varren haluamaasi kohtaan kiinni, vaikka aluksi lähtisitkin liikkeelle vaan yhdellä varrella - yksi nasta ratkaisu varren kiinnittämiseksi plinttiin jonka näin on: http://www.lenco-lovers.com/forum/viewtopic.php?t=1870

Tuossa DIYing A TIME MACHINE-artikkelissa mainittiin ajatus alennetusta käyttöjännitteestä ja jos oikein ymmärisin suositeltiin myös kättämään jopa erillista virtalähdettä, joka tarjoilee erityisen puhdasta siniaaltoa. Onkohan tästä puolesta kenelläkään kokemusta?

Tuo alennettu käyttöjännite on periaatteessa ihan ok idea, vähentää mm. moottorin käyntilämpötilaa, mutta tietenkin vaikuttaa myös sitten moottorin vääntöön. Jossain oli juttua siitä, että verkossa olevaan 50 hertsiin voi aika varauksetta luottaa, väärä taajuus verkossa kun aiheuttaisi aika isoa hämminkiä.

Itsellä on lähdössä kanssa GL99 (Lenco, jälleen :D) restauraatio liikkeelle, mutta tuo tulee olemaan aika hidas projekti...
 
samiva sanoi:
Tuossa DIYing A TIME MACHINE-artikkelissa mainittiin ajatus alennetusta käyttöjännitteestä ja jos oikein ymmärisin suositeltiin myös kättämään jopa erillista virtalähdettä, joka tarjoilee erityisen puhdasta siniaaltoa. Onkohan tästä puolesta kenelläkään kokemusta?

No jos siinä synkronimoottori on, niin onpa toki.

Moottorin värähtely on riippuvaista toisaalta siihen syötetyn siniaallon puhtaudesta, l. säröttömyydestä.
Ja toisaalta käyttöjännitteestä. Kovempi käyttöjännite saa moottorin värähtelemään enemmän.
Kun taas jännitteen alentaminen tekee lautasen liikkeellelähdöstä vaikeamman, ja lopulta jännitettä edelleen
alennettaessa, pyörimisnopeus ei enää jaksa pysyä vakiona, vaan alkaa hidastumaan, lopulta pysähtyen.

Moottorin värähtely johtuu aina enemmän tai vähemmän soitinrunkoon ja häiritsee musiikin muodostamista
levyn urasta. Särö verkkovirrassa siis siirtyy säröksi signaaliin mekaanista tietä.

Soitinkohtaisesti voidaan etsiä ihanteellinen värähtelytaso. Ensiksikin siis ratkaiseen, miten reippaasti
soittimen halutaan starttaavan, vai ollaanko valmiita auttamaan startissa kädellä.
Mikäli tähän ollaan valmiita, voidaan jännitettä alentaa enemmän. Tässä vaiheessa mainio apuväline
on stetoskooppi. Samalla, kun säätövastuksen avulla alennetaan moottorin käyttöjännitettä, kuunnellaan
moottorista tai sen lähistöltä soittimen rungosta, millaisia värähtelyääniä, brummia, on kuultavissa.
Jostain kohdin löytyy alhaisin brummi, jossa lautanen vielä pyörii oikealla nopeudella.
Tuo jännite toistaa parhaiten musiikkia.

Usein kuitenkin tehdään kompromissi äänenlaadun kustannuksella ja nostetaan jännitettä riittäväksi
ryhdikkään startin aikaansaamiseksi.

Esim. Linn Sondek LP12 soittimessa tämä tarkoittaa muistaakseni n. 75-80 V jännitettä (moottorin
nimellisjännite on 110V), että soitin vielä starttaa kohtuullisen ripeästi ilman apua.
Kun taas soinnin kannalta paras jännite on 63V. Sillä jännitteellä lautanen starttaa enää hyvin
hitaasti ja vaivalloisesti. Sitä on hiukan autettava.

Karkeasti tehty virtalähde syöttää 110V. Eikä ole musiikintoiston kannalta paras.

Linnin oma, Lingo II, on niin fiksu, että se korottaa jännitteen startissa nopeaan starttiin
riittäväksi, ja laskee jännitteen kuorman vähetessä musiikin toiston kannalta ihanteelliseksi.
(Ja lisäksi luo erittäin puhtaan siniaallon). Halvemmilla virtalähteillä tehdään kompromisseja
jossain näissä seikoissa, sekä ehkä nopeuksissa. Monet yksinkertaiset virtalähteet tarjoavat
vain 50 Hz taajuuden, eli 331/3 kierroksen nopeuden.

Tämä vain esimerkkinä. Samat asiat koskevat kaikkia synkronimoottoreita ja virtalähteitä.
Nopeus näissä määräytyy ensisijaisesti vaihtovirran taajuuden mukaan ja jännitteen vain
siltä osin, kun se putoaa liian alas pitääkseen vakionopeuden yllä.

Ossi
 
Miten näissä toimisi laite-verkkosuodin. ELFA:n luettelossa "mains filter for chassis mounting", sivuilla 1188>. Pitänee ruveta kokeilla omassa ns. tavallisessa ( suoravetoinen, ikivanha Sony PS-T33) levarissa. Löytyy muutama sisäpuolelle asennettava malli. Vaan näissä on tuo suojamaadoitusliitäntä!
 
Back
Ylös