Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
pappa sanoi:Fullrange ja Monitie kyl toimii vähän eri filosofialla . Fullrange valitaan jo elementin itsensä vuoksi ,jolloin specseillä on oma osuutensa tietty mutta joka on havaittu kuuntelussa itsessään miellyttäväksi komponentiksi. Mahdollisia epäkohtia ja detaileja sitten hiotaan erillaisilla jakosuodinkomponenteilla ja erilaisilla torvilla ja baffeleilla jotta saadaan maksimoitia elementin suorituskyky.
Monitiekonstruksiossa osien summa ja insinööritaito + korvat tuo vasta lopullisen tuloksen Pelkästään erillisellä komponentilla ei ole konstruktiossa arvoa sinänsä vaan kokonaisuudella
Tietty kaikki toimii oman käsitýksensä mukaan , voihan sitä mittailla mitä vaan ja hankkia komponentteja perusteella ,jos uskoo mitatulla tiedolla saavutettavasta lisäedusta ,tässä tapauksessa !!
Analog sanoi:Elementtin 18soundin 15CX1000 coaxial. Jako passiivisesti samoin vasteen korjailu mutta ennen päätevahvistinta sähköinen korjaus jolla basso pää vedetään suoraksi 20Hz asti. Tämä vaatii10-15dB korostuksen.
ChiKung sanoi:Eiköhän tämäkin tähän topiciin käy. Onko kenelläkään kokemusta Seasin Excel -sarjan koksusta?
ChiKung sanoi:Onko esim. seuraava täysin tuhoontuomittu idea:
- Väsään sopivan koteloinnin (käyrä osa) fullrange -elementille (esim. fostex).
- Sorvaan eksponentiaalitorven tuolle
- Mittaan taajuusvasteen
- Etsin pahimmat kuopat ja yritän vahvistaa niitä simuloimalla korjaukset torveen. -> Uusi torvi.
- Jos jäljelle jää vain pahoja huippuja niin imupiiri, jos kuoppia niin taas uutta torvea...
Eli millainen suo tuo torvi on? Voiko yrityksellä ja erehdyksellä päästä tyydyttävään lopputulokseen vai kannattaako pysyä edelleen kuulokkeissa? Onko kukaan päässyt edes keskinkertaiseen tai jossain määrin tyydyttävään lopputulokseen?
saurama sanoi:Voi olla, että bassopää kuulostaa noin toimivalta, tai sitten ei. Maurin kanssa kun teimme HM 6/2009:n juttua isoista tee-itse-subeista, ei sähköisesti alas asti korjattu PA-elementti tarjonnut kunnollista bassoa. Lisäksi kun koksielementistä vetää paljon liikepoikkeamaa, heiluu diskantin suuntain helposti turhan paljon. Minä kallistuisin kolmitieratkaisuun, jossa koksi hoitaa keskialueen ja yläpään, tukena on sitten subbari. Jako esim. siihen, mihin se tuolla koksilla suljetussa kotelossa sujuvasti sattuu osumaan, 100-200Hz kieppeille.
Jostain syystä tuo ei kuitenkaan vakuuta. Jakotaajuus kuitenkin koteloresonanssien yläpuolella eikä suotimessakaan taida olla erityisiä korjauksia tähän. Mitähän tuo tekee excel -sarjassa?Mukavaa, kun laitettu valmis jakosuodin data sheettiin
PA-elementit yleensä suunnitellaan maksimiäänenpainetta silmälläpitäen. Korkea herkkyys saavutetaan tinkimällä muista ominaisuuksista, josta johtuen toistoa ei ole tarkoitettu riittävän matalalle subikäyttöön (kevyt liikkuva massa ja jäykkä ripustus). Ominaisresonanssitaajuus korkea, vas suurehko, q-arvo korkeahko, joten alle f_s:n laskee toisto jyrkästi. Periaatteessa tuota voi yrittää parantaa lisäämällä massaa kartioon, mutta käytännössä toteutus vastaa korkeampien taajuuksien vaimentamista eikä niinkään viritystaajuuden laskua. Ei siitä oikein saa hyvää matalimmalle bassolle, mutta napakan midbasson ehkä.Mikähän PA-bassossa on ongelmana kun se ei subbarina toimi. Rakenne on varmasti yhtä pätevä kuin tavallisissa subbari elementeissä. Oliko kyse kenties tietystä mallista vai voiko tuota jotenkin yleistää?
ChiKung sanoi:....Korkea herkkyys saavutetaan tinkimällä muista ominaisuuksista, josta johtuen toistoa ei ole tarkoitettu riittävän matalalle subikäyttöön (kevyt liikkuva massa ja jäykkä ripustus). Ominaisresonanssitaajuus korkea, vas suurehko, q-arvo korkeahko, joten alle f_s:n laskee toisto jyrkästi. Periaatteessa tuota voi yrittää parantaa lisäämällä massaa kartioon, mutta käytännössä toteutus vastaa korkeampien taajuuksien vaimentamista eikä niinkään viritystaajuuden laskua. Ei siitä oikein saa hyvää matalimmalle bassolle, mutta napakan midbasson ehkä.
Analog sanoi:En ole ihan varma 18soundin coxista kun en ole päässyt käpistelemään mutta Tannoyn isoissa diskantin kurkku on jo itsessään suuntain ja mitä ilmeisemmin ylimpään diskanttin ei varsinainen kartio kovin paljoa vaikuta. Tämä on kyllä mutua ei tutkittua faktaa.
Mikähän PA-bassossa on ongelmana kun se ei subbarina toimi. Rakenne on varmasti yhtä pätevä kuin tavallisissa subbari elementeissä. Oliko kyse kenties tietystä mallista vai voiko tuota jotenkin yleistää?
saurama sanoi:Olen miettinyt samaa. Esim. Seasin koksussa keskiäänikartion liike vaikuttaa diskantin sovitukseen kurkkuun. Se voi olla kriittisempää kuin keskellä torvea oleva pieni epäjatkumo. Joka tapauksessa tuollaisesta epäjatkuvuudesta voi tulla kuultavia ongelmia. Isolla elementillä ilma toki liikkuu paljon pikkupumppua lyhyemmällä iskulla. 6,5-tuumaista ei vain ekvalisoida suoraksi alas asti, joten ero ei ole niin suuri kuin pelkästä tehollisesta pinta-alasta voisi kuvitella.
Minulla ei ole kokemusta kuin tuosta 18 Soundin subbarista ja joskus aikoinaan omassa käytössä olleesta 18-tuumaisesta järeästä RCF:stä. Hitto, vai onko ongelma se, että molemmat ovat italialaisia ... Njoo, kummankin soundissa on samaa. Periaatteessa (kuuntelulla ja mittauksilla) matalaa vaikuttaa tulevan, mutta uskottavuus, auktoriteetti ja potku vain puuttuvat. Testissä ollut 18Sound oli selvästi ylisuuressa kotelossa, kotona reilu 10v sitten ollut RCF ehkä sekin vähän.
saurama sanoi:...
ei sähköisesti alas asti korjattu PA-elementti tarjonnut kunnollista bassoa.
...
Analog sanoi:Joopa niin, ei heti tulisi mieleen väittää että JBLn PA kamoissa ei ole potkua bassossa
No jaa ehkä niin mutta missä luuraa villakoiran ydin? Miksi iso kotelo (mikä on iso kotelo?) veltostaa bassoa mutta avoin sijoitus ei?saurama sanoi:Vaan eipä niissä myöskään ole elementtejä koteloissa, joiden koko heittää paljon siitä, mitä perusparametrien perusteella voisi olettaa sopiviksi.
Liian pieni qts? ilmajousen katoaminen ja magneetin voimattomuus pitämään elementti kurissa?Analog sanoi:Niin mikä sitten on iso kotelo?
kahvis sanoi:Liian pieni qts? ilmajousen katoaminen ja magneetin voimattomuus pitämään elementti kurissa?
Analog sanoi:Samu, mitenkäs sen testatun PA-basson kanssa, oliko siinä oikosulkurengas?
saurama sanoi:
Analog sanoi:Olios tuon basson ääni heikompi myös pienemmillä voimakkuuksilla?