Full range

Analog

Käyttäjä
Liittynyt
1.9.2006
Viestejä
3 105
Kaupunki
Pirkanmaa
Alkoi torvikokeilut pänniä, liekö liian isoja, väärän muotoisia vai mikä mutta vaihtoehdot olis taas pistelähdeajatuksen ympärillä.

Onkos kokemusta( kuunneltuna ja/tai mittauksia) isommista full range tai coaxial elementeistä?
Valmistajien datat on sen verran rankalla suodatuksella ettei niistä osaa sanoa minkälaista siksakkia todellinen vaste on.
Kiinnostuksen kohteet olisi Fostex F200A, FF225K, FE206E ja Markaudio Alpair 12.
Fostexit lienee siinä mielessä laadukkaita, että yksilöerot pieniä. Hintaa F200A:lla olisi Amerikan puolella 440$ kipale joten hankinnasta pitää olla aikas varma.

Coxeista on parempaa mittadataa ja esmes 18-soundin 12" coxin käppyrä on tosiaan käppyrä diskantin osalta mutta jos sen loiventaisi kuten nuo full range valmsitajat tekee, se olisi yhtä tasainenkin. Hyvä kysymys onkin kuinka paljon tiheää ryppyä yläpäässä saa olla. Messuuilla kuunneelut Tannoy Kensington ja oletettavasti myös Glenair 15 sisältää ryppyä yläpäässä mutta soivat kyllä niin hunajaisesti ettei uskoisi mitään ryppyä olevan.
 
Alkoi torvikokeilut pänniä, liekö liian isoja, väärän muotoisia vai mikä mutta vaihtoehdot olis taas pistelähdeajatuksen ympärillä.

älä luovuta. parhain hedelmä löytyy sieltä.

kokeile loivilla ja pienilä suuntaimilla ensiksi. kasvata suuntaimen kokoa vasta sitten kun äänikuva vastaa tiiviydeltään sitä jota kaipaat. jos korostuma jollain taajuudella häiritsee. niin se taajuus tulisi vaimentaa... älä osta kalliita suuntaimia maailmalta. lähinnä torveja. sillä sä pääset muilla halvemmilla materiaaleilla samaan lopputulokseen, tai jopa parempaan lopputulokseen mikäli halut ovat kovat saada äänestä mehuisan tirskuva hedelmän rikas. käytä siis luovuuttasi. itse olen kokeillut lampun varjostimilla ja erilaisilla muovikipoilla. myös muovipullot oli alussa kokeiltavana. kaikki muuttavat äänenkulkua aina johonkin suuntaan. muoto on tässä oleellisen tärkeä seikka. myös diskantin laatu. ja pyri muistaman samalta levyltä joita pidät referensseinäsi. mikä on lähtö tilanne. ja mihin se muuttuu kun torvea sovitetaan toiseen. muistisi on olleellisen tärkeätä. muuten tuosta ei tule mitään. tai se menee lähinnä lyhytvartisella haulikolla ampumiseksi kohti kiekkoja joita tähdätään. eli tulos jää ympäripyöreäksi.


terv. behrelec31
 
behrelec31 sanoi:
älä luovuta. parhain hedelmä löytyy sieltä. ...

No jaa noita torvia on tullut räpellettyä jo päälle 6 vuotta joten saapi riittää. Tai no Coxit kai vielä luonnehditaan torviksi. Jutun juoni on kuitenkin pistelähde ja ajallinen täsmällisyys. Sen verran paljon kaiken karvaisia full rangeja Eräpuut ja muut ovat hehkuttaneet, että kyllä niissä varmasti sitä jotain on. Voihan niitä ryydittää superdiskantilla ja bassolla.

Tang Bandilta löytyy pari oikein mielenkiintoista elementiä joiden hinta kaksin kappalein ostettuna ison veden takana 185$ kipale eli ei ylettömän hintainen.
http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w8-1772.htm
http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w8-1808.htm
Mitään käsitystä sivusuuntasäteilyn tasaisuudesta ei tunnu kenelläkään maailmalla olevan. Sellaiset pikkuseikat ei kai kiinnosta kuin meitä pohjoisia juntteja jotka ei teidä kaiuttimista mitään :D
 
Suosittelen Fostex FE206E elementtiä.
Muista ei ole kokemusta, mutta toi on hyvä.
 
Tang Bandilta löytyy pari oikein mielenkiintoista elementiä

eiks noi oo vähän pientehoisii kestoltaan nuo elementit ???

tai enhän minä tiedä kuinka kovaa sinä soitat yleensä musiikkia tai kuinka syventynyt olet äänikuvalintu bongailuun.....
tai kuinka isoja torveja olet aikasi kulussa kuunnellut. tai minkä ikäinen yleensä olet. sekin kertoo jo valinnoista aika paljon.

millaista musaa pääpiirteissään kuuntelet jos saanen kysellä???



terv. behrelec31
 
Laajakaistaelementtien tehonkestoja ei pahemmin kannata tuijottaa ainakaan torvikuormitteisissa koteloissa, jättäisin omaan arvoonsa. Omissa laajakaistoissa on +/- 1,5mm liikevaraa ja tehonkestoa 25w enkä ole niitä rikki saanut vaikka kuinka olen huudattanut isossa tilassa, kartiot hädin tuskin yhtään liikkuu.

Noihin mainittuihin elementteihin en ota kantaa kun en ole kokeillut, kovasti on maailmalla kuitenkin hehkutettu et pakko niitten olla hyviä, kuten omegan valmispömpelitkin..

Saksan hifi-foorumilla löytyy jotain koteloehdotuksia ja käppyröitä Alpair 12 elementistä, toi vois olla ihan mielenkiintoinen. http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-18313.html
 
Hannes H sanoi:
Suosittelen Fostex FE206E elementtiä.
Muista ei ole kokemusta, mutta toi on hyvä.
Voitko kertoa vähän tarkemmin. Oliko sinulla käytössä jonkinlaista vasteen oikaisua tms. ?

Miten paljon tuo sieti sivuseinän läheisyyttä eli kuinka suuntaava tuo mahtoi olla?
Itse joudun sijoittamaan toisen kaiuttimen aikas lähelle sivuseinää (ikkunoita) kun toisella puolen on tilaa huomattavasti enemmän.
 
Ei ollut vasteen oikaisua.
Suoralla piuhalla 21 litran refleksissä virityksenä noin 40Hz muistaakseni.

Seinäjuttuihin en osaa sanoa mitään.
 
Analog sanoi:
Coxeista on parempaa mittadataa ja esmes 18-soundin 12" coxin käppyrä on tosiaan käppyrä diskantin osalta mutta jos sen loiventaisi kuten nuo full range valmsitajat tekee, se olisi yhtä tasainenkin. Hyvä kysymys onkin kuinka paljon tiheää ryppyä yläpäässä saa olla. Messuuilla kuunneelut Tannoy Kensington ja oletettavasti myös Glenair 15 sisältää ryppyä yläpäässä mutta soivat kyllä niin hunajaisesti ettei uskoisi mitään ryppyä olevan.

Eikun päinvastoin. Eighteen Soundin 12-tuumaisen koksin yläpää on erittäin siisti. Vertaa muihin PA-kokseihin niin olet samaa mieltä... Tuo 12-tuumainen vaikuttaa oikeasti aika lupaavalta. Kaksitienä siitä ei saa kovin herkkää purkkia aikaiseksi passiivisuotimen kanssa. Mutta jos n.90dB/W riittää niin sitten tuo on käypäinen kapistus. Dynamiikkaahan siinä on joka tapauksessa aika railakkaasti verrattuna tavanomaisempiin kaiuttimiin.
 
saurama sanoi:
Eikun päinvastoin. Eighteen Soundin 12-tuumaisen koksin yläpää on erittäin siisti. Vertaa muihin PA-kokseihin niin olet samaa mieltä... Tuo 12-tuumainen vaikuttaa oikeasti aika lupaavalta. Kaksitienä siitä ei saa kovin herkkää purkkia aikaiseksi passiivisuotimen kanssa. Mutta jos n.90dB/W riittää niin sitten tuo on käypäinen kapistus. Dynamiikkaahan siinä on joka tapauksessa aika railakkaasti verrattuna tavanomaisempiin kaiuttimiin.
Tarkoitin, että tuonkin Coxin yläpää on siksakkia verrattuna fullrangeista esitettyihin käppyröihin. Suurin osa noista FRien käppyröistä on kyllä niin suodatettuja ettei todellisesta siksakista ota selvää. 18soundin käppyrää ei näytä kovin paljoa suodatellun, on sen verran tiuhaa siksak. Miten lienee sittenkäytännössä verrattuna vaikka TBn 8" FRiin tai Fostexin FS200An. Hinnoiltaan aikas samoilla lukemilla.

Herkkyys ei ole ongelma kunhan jäisi yli 82dB/W. Noissa FRssä houkuttaisi varmuus lopputuloksesta ja kehitystyön pieni määrä. Toisaalta 12" elementti ei ehkä niin kovasti kaipaisi resistanssi koteloa keskialuetta varten kuin 8". Eikä erillinen bassokaan taida olla tarpeen. 15" olisi tietty parempi mutta vaatisi 10k jaolla superdiskantin.
Jännä yksityiskohta, se 18soundin 12" coxin (495e) diskantti maksaa yksinään 410e. Diskantissa on ihan itsessäänkin terävä piikki ylimmässä diskantissa.
 
Analog sanoi:
Herkkyys ei ole ongelma kunhan jäisi yli 82dB/W. Noissa FRssä houkuttaisi varmuus lopputuloksesta ja kehitystyön pieni määrä. Toisaalta 12" elementti ei ehkä niin kovasti kaipaisi resistanssi koteloa keskialuetta varten kuin 8". Eikä erillinen bassokaan taida olla tarpeen. 15" olisi tietty parempi mutta vaatisi 10k jaolla superdiskantin.
Jännä yksityiskohta, se 18soundin 12" coxin (495e) diskantti maksaa yksinään 410e. Diskantissa on ihan itsessäänkin terävä piikki ylimmässä diskantissa.

ND1480 "omana itsenään" on mitattu XT1464 -torvessa, tuon 12-tuumaisen koksin muodostama torvi on vähän erilainen - siksi erilainen kippura. Mutta kieltämättä vähän jää sille bassokeskiääniselle hintaa... Saahan tuon tehdä 2,5-tienä tai kolmitienä, jos tuntuu, että tarvitsee lisää potkua alakertaan. Sellaisesta 15-tuumaisesta koksista on ollut vähän puhetta, ehkä joskus päästään sinne asti. Tässä on muutama muu rojekti kuitenkin ensin hoidettavana.

Se on kieltämättä hankalaa, että eri valmistajat ilmoittavat hyvin erilaisia kippuroita - eivät vertailukelpoisia. Metrin päästä kaiuttomassa huoneessa mitattu on sekin siitä huono, että ei ota varsinkaan isoilla (12", 15" ja varsinkaan isommat) huomioon elementin suuntaavuutta. 1m päässä ollaan vielä isolla pumpulla lähikentässä, jolloin vaste on erilainen kuin esim. 3m päästä.
 
saurama sanoi:
ND1480 "omana itsenään" on mitattu XT1464 -torvessa, tuon 12-tuumaisen koksin muodostama torvi on vähän erilainen - siksi erilainen kippura. Mutta kieltämättä vähän jää sille bassokeskiääniselle hintaa... Saahan tuon tehdä 2,5-tienä tai kolmitienä, jos tuntuu, että tarvitsee lisää potkua alakertaan. Sellaisesta 15-tuumaisesta koksista on ollut vähän puhetta, ehkä joskus päästään sinne asti. Tässä on muutama muu rojekti kuitenkin ensin hoidettavana.

Se on kieltämättä hankalaa, että eri valmistajat ilmoittavat hyvin erilaisia kippuroita - eivät vertailukelpoisia. Metrin päästä kaiuttomassa huoneessa mitattu on sekin siitä huono, että ei ota varsinkaan isoilla (12", 15" ja varsinkaan isommat) huomioon elementin suuntaavuutta. 1m päässä ollaan vielä isolla pumpulla lähikentässä, jolloin vaste on erilainen kuin esim. 3m päästä.

Minkä valmistajan 15" vai 18soundin coxi on ollut suunnitelmissa. Jos meinaan minua kyllästyttää oma virittely niin voisi adoptoida suoraan toimivan jakarin sitten myöhemmin :D
Pikkuisen simuloin tuota 12CX800 coxia. n. 70L ja refleksi viritys 20Hziin ynnä 3db/okt sähköinen korjaus alkaen jostain 200Hz tuntumasta tuottaisi suoran vasteen alas asti ja ääntäkin lähtisi yllinkyllin eli yli 100dB linearisen liikkein rajoissa per elementti ja huone huomioiden mennään paria kohti yli 110dB tasolla eli taatusti riittävä +40%.

Itse en pitäisi kovin suurena ongelmana lähikenttää ilmoitetuissa vasteissa koska elementeissä on kuitenkin herkkyyttä enemmän kuin tarpeeksi korjailua varten. Enempikin olen huolissani terävistä muutoksista vasteessa. Ne kertoo jostain resonansseista eikä niitä voi korjata järkevästi.
 
Jep, terävät rosot ovat hankalampia. Se koksiprojekti on vasta puhevaiheessa, puhutaan, että ehkä voisi katsoa. Ei siis mitään realistista vielä. Aiheesta puhunut taho on vain sen verran osaava, että minulla alkoivat jo valmiiksi lahkeet lepattamaan...

Lähikenttään mitattujen vasteiden ongelma on se, että niiden perusteella on vaikea tietää mittaamatta uudelleen, miten pumppu pelaa. 18-Soundin mittaukset ovat sentään laatikoissa olevista elementeistä eikä infinite bafflesta.
 
saurama sanoi:
Jep, terävät rosot ovat hankalampia. Se koksiprojekti on vasta puhevaiheessa, puhutaan, että ehkä voisi katsoa. Ei siis mitään realistista vielä. Aiheesta puhunut taho on vain sen verran osaava, että minulla alkoivat jo valmiiksi lahkeet lepattamaan...

Lähikenttään mitattujen vasteiden ongelma on se, että niiden perusteella on vaikea tietää mittaamatta uudelleen, miten pumppu pelaa. 18-Soundin mittaukset ovat sentään laatikoissa olevista elementeistä eikä infinite bafflesta.

Älä nyt hyvä mies panttaa tietoa siitä elementistä >:D

Vertaapa tarkemmin 12CX800 ja 15CX1000 vasteita. Pienempi näyttää tasaisemmalta mutta siinä piikit on kuin samalla muotilla suodatettuja kun taas isomman käppyrässä on mikrorosoa ja piikit on eri näköisiä. Veikkaan, että pienemmässä on paljon enemmän ryppyä kuin kuvasta äkkiseltään näkee. Isomman ainoa isompi ongelma näyttäisi olevan ylimmän diskantin vaje. Sen korjaaminen saattaa olla aikas haastavaa.
Isompi iski sen verran kovaa tajuntaan, että tänään on tullut töiden ohella (köh köh) selailtua Tannoyn sivuja sopivien kotelovaikutteiden saamiseksi :D
 
Eihän laajakaistoista saa mitään "Objektiivista" ääntä ulos , Kannattaa mennä kavereille tai maahantuojille kuuntelee ja valkata sellanen joka sattuu miellyttää ,tai sitten vaan kokeile
ostaa myy erillaisia ,niin mä olen tehny (Harvemmin katunu)
Tietty kannattaa perusasiat elementistä tsekata soveltuuko suunnitteluideaan
Laajakaistat on kaksjakosia toiset jutut on toistaa hyvin toiset taas ei . Mittamalla ei paljoo heru ,ne on tarkotettu enimäkseen ainoastaan musiikinkuunteluun,kun suurinpiirteun tietää mitä haluaa .


pappa
 
pappa sanoi:
Eihän laajakaistoista saa mitään "Objektiivista" ääntä ulos , Kannattaa mennä kavereille tai maahantuojille kuuntelee ja valkata sellanen joka sattuu miellyttää ,tai sitten vaan kokeile
ostaa myy erillaisia ,niin mä olen tehny (Harvemmin katunu)
Tietty kannattaa perusasiat elementistä tsekata soveltuuko suunnitteluideaan
Laajakaistat on kaksjakosia toiset jutut on toistaa hyvin toiset taas ei . Mittamalla ei paljoo heru ,ne on tarkotettu enimäkseen ainoastaan musiikinkuunteluun,kun suurinpiirteun tietää mitä haluaa .

Täytyy kyllä olle eri mieltä kanssasi. FR elementit on elementtejä siinä missä muutkin. Yleensä niistä ei juuri kerrota datoja koska perusasiat voi olla hyvinkin huonossa jamassa. Tämä juuri johtaa siihen että ne toimivat vain jollakin musiikilla/äänitteillä hyvin ja joillakin surkeasti.
Laajakaista minulle on aihio siinä missä muutkin elementit. Kaikki vaatii kuitenkin jonkin verran sähköistä korjausta jotta vaste oikenee (perusvirheet pois) Ja/tai sointibalanssi saadaan yleispätevän luonnolliseksi.
En ole ikinä ymmärtänyt puheita laitteista joita ei saisi/kannattaisi mitata ollenkaan kun ne on tehty musiikin kuuntelua varten. Kaikki elementit mistä tällä palstalla keskustellaan on musiikin kuuntelua varten. Laajakaistojen tapauksessa vain homma on pääpiirteissään yksinkertaisempaa kuin jakosuotimien kanssa puuhatessa ja eri elementtejä toisiinsa sovittaessa. FRllä on omat vahvuutensa mutta ilman mittaamista ja enempi systemaattista suunnittelua ja usein vasteen korjailua niiden haitat estää hyvän lopputuloksen.
 
Täytyy kyllä olle eri mieltä kanssasi. FR elementit on elementtejä siinä missä muutkin. Yleensä niistä ei juuri kerrota datoja koska perusasiat voi olla hyvinkin huonossa jamassa. Tämä juuri johtaa siihen että ne toimivat vain jollakin musiikilla/äänitteillä hyvin ja joillakin surkeasti.
Laajakaista minulle on aihio siinä missä muutkin elementit. Kaikki vaatii kuitenkin jonkin verran sähköistä korjausta jotta vaste oikenee (perusvirheet pois) Ja/tai sointibalanssi saadaan yleispätevän luonnolliseksi.
En ole ikinä ymmärtänyt puheita laitteista joita ei saisi/kannattaisi mitata ollenkaan kun ne on tehty musiikin kuuntelua varten. Kaikki elementit mistä tällä palstalla keskustellaan on musiikin kuuntelua varten. Laajakaistojen tapauksessa vain homma on pääpiirteissään yksinkertaisempaa kuin jakosuotimien kanssa puuhatessa ja eri elementtejä toisiinsa sovittaessa. FRllä on omat vahvuutensa mutta ilman mittaamista ja enempi systemaattista suunnittelua ja usein vasteen korjailua niiden haitat estää hyvän lopputuloksen.


Fullrange ja Monitie kyl toimii vähän eri filosofialla . Fullrange valitaan jo elementin itsensä vuoksi ,jolloin specseillä on oma osuutensa tietty mutta joka on havaittu kuuntelussa itsessään miellyttäväksi komponentiksi. Mahdollisia epäkohtia ja detaileja sitten hiotaan erillaisilla jakosuodinkomponenteilla ja erilaisilla torvilla ja baffeleilla jotta saadaan maksimoitia elementin suorituskyky.

Monitiekonstruksiossa osien summa ja insinööritaito + korvat tuo vasta lopullisen tuloksen Pelkästään erillisellä komponentilla ei ole konstruktiossa arvoa sinänsä vaan kokonaisuudella

Tietty kaikki toimii oman käsitýksensä mukaan , voihan sitä mittailla mitä vaan ja hankkia komponentteja perusteella ,jos uskoo mitatulla tiedolla saavutettavasta lisäedusta ,tässä tapauksessa !!


pappa
 
saurama sanoi:
No se voi olla ehkä PHL. Ellei sitten koiteta 18-Soundia. Tai jotain muuta. Auttoiko? >:D

No ei oikein mutta eipä päätoimittajan kanssa kannata alkaa ryppyilemään ;)

PHL onkin uusi tuttavuus. Lieneekö Suomessa maahantuontia ollenkaan?

Muutes tuli mieleen lehdelle loistava palvelu harrastajille. Miten olisi jos kaikki kaiutin elementtien mitatut käppyrät olisi saatavilla kestotilaajille. Esmes 18soundin Coxien oikea diskantin käppyrä olisi kova sana.
 
pappa sanoi:
Fullrange ja Monitie kyl toimii vähän eri filosofialla . Fullrange valitaan jo elementin itsensä vuoksi ,jolloin specseillä on oma osuutensa tietty mutta joka on havaittu kuuntelussa itsessään miellyttäväksi komponentiksi. Mahdollisia epäkohtia ja detaileja sitten hiotaan erillaisilla jakosuodinkomponenteilla ja erilaisilla torvilla ja baffeleilla jotta saadaan maksimoitia elementin suorituskyky.

Öö... Miten fullrange-elementin "...epäkohtia ja detaljeja sitten hiotaan erilaisilla jakosuodinkomponenteilla..."?

Laajakaistaelementillahan ei ole jakotaajuutta eli jakosuodintakaan ei ole. Vai tarkoititko mahdollista imupiiriä tai zobelia?
 
Back
Ylös