Fostexia rakentamaan

Chin

Käyttäjä
Liittynyt
31.10.2006
Viestejä
15
Tervis!
1984 (85/3 - yhä käytössä) vuoden jälkeen tarkoitus laajakaistaa rakentaa. Kokemuksia
FE207 tai FE208 refleksikotelossa. Vaikuttaako magnettisuojaus toistoon (FE 207 kevyempi
"moottori") ym. ym.
 
Kiitosta tuosta. Kokeilenpa ensin tuota refleksiä ja valmentaudun
tekemään Fostexin suosittaman lamellitorvikotelon

Chin
 
Tulipa mieleen älytön ajatus. Mitä vaikuttaisi (autojenkin äänenvaimennus-
aineena käytetty) bitumimatto kotelon sisäpinnalla. Vähentääkö resonansseja tms. vai onko tuosta vain haittaa.

Chin
 
Eikö tuo bitumimatto olekin jonkun verran massiivista. Mitä luulet sen vaikuttavan autossa ja sitten ämyriboxissa. Vaikutus on sitä merkittävämpi, mitä ohuempi on boxin seinämä. Haittaa siitä olisi vain akustisen soittimen kotelossa. Pilaisi täysin esim. kitaran.
 
Täysin kuollutta koteloa ei olekkaan, jokainen resonoi jollakin tavalla. Oleellista toki on millä taajuudella/taajuksilla resonoi ja tietysti kuinka kauan. Esim. hyvin ohuen vanerin käyttöä on perusteltu sen kohtalaisella jäykkyydellä ja lyhyellä soimisajalla. Modernimpi versio edellisestä on hiilikuitu, jäykkä nopeasti itsensä vaimentava materiaali, jonka ominais resonanssitaajuus kohtuullisen korkea ja sekin on vaimennattavissa melkoisen helposti. Hiilikuidun käytön suurin ongelma lienee sen korkea hinta ja muottien tekeminen.

Raskaiden metallirakenteiden käyttö kaiutinkotelossa on sikäli ikävää että se resonanssi tahtoo tulla viiveellä takaisin vaikka sitä yritettäisiin vaimentaakin huolellisesti. Jäykkäähän se metalli on, varsinkin kun paksuutta on riittävästi.

Resonanssien hyväksikäyttö onkin sitten jo todellinen taitolaji. Edellisten konstruktioiden käyttäjät taitavat kuulua ns. ikuisuusprojektien kannattajakuntaan.

Taitavat nuo kotelot olla ikuisia keskustelun aiheita rakentajien parissa. Fostexihan on joka tapauksessa niin halpa draiveri ettei sen ympärille kannattane mitään hirveän kummallista rakentaa. Vaneri varmaan puolustaa paikkaansa materiaalina ja jos haluaa säädellä, niin joitakin simppeleitä sekä edullisia vaimennusjippoja kannattanee kokeilla.

Torvihörhö
 
pmutanen sanoi:
Resonanssien hyväksikäyttö onkin sitten jo todellinen taitolaji. Edellisten konstruktioiden käyttäjät taitavat kuulua ns. ikuisuusprojektien kannattajakuntaan.

Torvihörhö

:D :D :D

Juuri näin Petri. Ties kuinka mones projekti tai evoluutioversio itsellänikin on menossa. Positiivista on se että hidasta eteenpäinmenoa on kuitenkin havaittavissa. Aivan viime päivinä olen saanut setin (=kaiuttimet, vahvistimet on vielä kesken) pelittämään aika mukavasti.

Idea on tuo ikuinen mikadosaninkin mainitsema. Eli siis poistaa häiritsevät resonanssit mutta jättää ne, jotka elävöittävät soundia tai korjaavat huoneen ja elementin puutteita. Olen itse lähestynyt aihetta omassa projektissani melko voimakkaan (ei kuitenkaan kuoliaaksi saakka tehdyn) rakenteiden ja elementin vaimentamisen kautta. Tulos on ollut yllättävänkin hyvä. Olen käyttänyt baffelirakenteisen kaiuttimen keskiosassa constraint layer damping periaatetta ja nuo kylkiosat ovat kiinnitetty ilmastointiteipistä tehdyillä saranoilla, jotka eivät värähtelyjä kuljeta. Tuloksena on ilmava, tarkka ja nopea toisto.

Petrille: Tuolla constraint layer damping systeemillä saadaan kyllä käytännössä aivan kuolleita koteloita, jos halutaan. Varsinkin jos lisänä käytetään Linkwitz-sedän magneettikiinnitystä. Eikä ole diy-projektissa edes mahdoton toteuttaakaan, jos vain viitsii. Se, onko se homman arvoista on sitten toinen juttu. Riippuu niin monesta seikasta ja siitä mitä halutaan.

Pistänpä tähän vielä kuvan kun sellainenkin löytyy. Nuo kyljet ovat lastulevyä ja vaihtuvat puisiin, kun niiden lopullinen koko ja muoto on saatu selville. Keskiosaan tulee vielä yksi petsikerros ja vahaus päälle. Muuttuvat vähän tummemmiksi ja neutraalimman ruskeiksi. Nyt tuntuu kuitenkin siltä, että nämä kajauttimet, v.4.2, voisivat jo jäädä pidemmäksikin aikaa. Ainakin jos saisi tuon ulkonäön tyydyttäväksi.

t. Tapsa

[ylläpito on poistanut liitteen]
 
Tapsa,

Linkwitz-setä ei liene tuon elementin erottamisen pioneeri. Ensimmäinen kyseistä ajatusta käyttävä jonka olen nähnyt on Fujitsu Ten (edelleenkin tuotannossa). Tosin tuossa Fujitsussa on kotelo ja draiveri on kiinnitetty erilliseen jalustaan. Jokatapauksessa ihan kiva idea draiverin eristämiseksi kotelosta/etulevystä.

Lisätäkseni hieman lisää ajatuksia ikuisuusprojektiisi, niin oletko ajatellut tekeväsi noihin siipiin jonkinlaista diffuusoria. Diffuusorin ei luulisi demppaavan liikaa soundia, mutta toisaalta se voisi tehdä joistakin resonansseista vähemmän voimakkaita. Edellisen ajatuksen ongelma on tietenkin se, ettei noihin siipiin voi kauhean laaja-alaista diffuusoria väsätä. Mutta muutosta voisi ajatella syntyvän jonnekin ylemmälle keskialueelle.

Toinen ehkä lystikäs ajatus voisi olla Sonuksen Stradivarin kaltainen 2pi etulevy vastavine kaarine. Mitat ja kaarevuudet voisi käydä apinoimassa Hifi Gurun esittelyparista. Eihän tuon täsmälleen samanlainen tarvitsisi olla, mutta hieman mittasuhteita matemaattisesti pyörittämällä idea olisi samankaltainen. Käsittääkseni tuossa Serblinin ideassa on eliminoida seisovia aaltoja ja eiköhän niitä seisovia aaltoja synny myös noiden siipien väliin.

Nuo pari ideaani voivat toki viedä soundia ihan metsäänkin, mutta ihan noin perusajatuksina aattelin heittää nuo ilmaan. Yleensähän monet noista "open baffle" systeemeistä on melkoisen symmetrisiä ja ymmärtääkseni nuo symmetriset rakenteet aiheuttavat seisovia aaltojen aiheuttamia piikkejä. Toki jos noita seisovia aaltoja on tarkoitus hyödyntää, niin silloinhan nuo ideani tekevät juuri päinvastaista kuin on tarkoitus. Mutta eikös taas toisaalta seisovan aallon aiheuttamalla piikillä ole myös toinen, kolmas ja jne. harmooninen. Nuo jälkiharmooniset saattavat sitten aiheuttaa niitä muita ongelmia epätoivotuille alueille.

Kuitenkin joillakin sopivilla materiaaleilla saatanee sopiva korostus sopivalle alueelle ja seuraavat harmooniset voivat olla paljon vaimeampia kuin akustisten seisovien aaltojen aiheuttamat harmooniset. Oikeilla materiaali valinnoilla voisin kuvitella kokonaisuuden olevan helpommin hallittavissa kuin akustisten seisovien aaltojen hyödyntäminen.

Mutta taiteenlajihan tuo resonanssien hyödyntäminen joka tapauksessa on, koska muuttuvia tekijöitä on niin monta.

Torvihörhö
 
On kyllä tarkoitus tehdä kaarevat sivuosat. Noita lastulevyisiä protoja ei voinut taivuttaa, joten ne ovat suorat. Myöskin niiden sisäpinnoille on tarkoitus kokeilla erilaisia diffuuseja vaimennuksia. Joten... Kiitoksia vaan vinkeistä, ovat olleet jo omassakin harkinnassa. Olen kuitenkin tuohon soundiin jo melko lailla tyytyväinen joten en kauhean suuria muutoksia ole halukas enää toteuttamaankaan. Voipi mennä taas väärään suuntaan. Alkaa olla vahvistinprojektin vuoro. Tullissa odottaa pari PX-25:lle käämittyä OPT:tä. Niiden kanssa varmaan pyörähtää rattoisasti tuo seuraava vuosi.

Mitenkäs itselläsi? Oletko saanut Triot integroitumaan huoneeseen?

t. Tapsa
 
Tapsa,

Niinpä niin, mihinkäs sitä hyvää muuttamaan ja onhan sitä järjestelmässä muitakin osia kuin kaiuttimet. Odotan mielenkiinnolla kommenttejasi PX25 rööreistä, ovat kuulemma melkolailla erilaiset kuin esim. 300B.

Itselläni on TRIOt ollut vasta viikon ja tässä pikkuhiljaa opetellaan niiden tapoja. Lisäksi bassot ovat vielä tilapäiset Avantgarden SUB225, joskus lähiviikkojen aikana pitäisi tulla SUB231 mikä on se varsinainen TRIOihin kuuluva subi. Kämppä on vielä sekaisin, koska TRIOt vaativat DUOjen jälkeen hieman uudelleenjärjestelyä. Mutta kyllä tämä tästä ajan kanssa...

Torvihörhö
 
TapsaS sanoi:
Tuolla constraint layer damping systeemillä saadaan kyllä käytännössä aivan kuolleita koteloita, jos halutaan. Varsinkin jos lisänä käytetään Linkwitz-sedän magneettikiinnitystä. Eikä ole diy-projektissa edes mahdoton toteuttaakaan, jos vain viitsii. Se, onko se homman arvoista on sitten toinen juttu. Riippuu niin monesta seikasta ja siitä mitä halutaan.

Tämän tyyppistä kai tuossa itse havittelee. Vaikkei se läheskään kaikkia rakenteen ongelmia ratkaisekaan. Kerroksia voisi kyllä varmaan olla enemmän kuin kolme mutta eipä tuohon ihan kaikkea saa oikein muutenkaan. Runkona 16mm teräslevy ja ympärille 16mm MDF kerrokset. Väliin jotain sopivan elastista ja hyvin kerrokset toisiinsa liimaavaa kamaa. Tuo magneettien tuentapuoli tuli tuossa vielä lisättyä tuohon. Tekee ne tuet sitten jos viritys muuten vaikuttaa lupaavalta. Ihan arvailuahan tämä on. Pitäisi tehdä tusina protoa, käyttää jokainen mittapenkissä ja käyttää epäkelpoja verkonpainoina. Eikä silti tietäisi todennäköisesti juuri mitään... :p
 
Mutta on se palkitsevaa (tavallaan)tuollainen tutkiskelu ja ennenkaikkea kiinnostavaa.Tietysti rahanmeno on niitä miinuspuolia ja ehkä myös nurkkiin kertyvä roina ellei saa jaeltua niitä ystäville,tutuille ja kylänmiehille.

Tuosta CLD:stä.Olen lukenut jostain että yksinkertainen CLD (pinta-vaimennus-pinta)toimii kaikista parhaiten jos siinä käytetyt materiaalit ovat kuin naitetut toisilleen verrattuna moniversioon tai ei ainakaan saavutettu hyöty ole kummoinen.Vaimennus ei siis kasva samassa suhteessa..Mikälie sitten totuus tässäkin.Ainakin sellaisessa konstruktiossa jossa olisi pinta-vaimennus-pinta-vaimennus-pinta on vaikea kuvitella toimivan optimaalisesti yksikerrosvaimennukseen nähden,johtuneeko sitten yksinkertaisesta ajatuksenjuoksusta vai olenko lukenut liikaa asiasta? :-\
 
Linkwitzin sedän magneettikiinnitystarinoihin kannattaa suhtautua kriittisesti. Tarinasta on unohtunut sellainen pikkuseikka, ettei läheskään kaikkien kaiutinelementtien rungon vaimennus ole alkuunkaan riittävä tuollaiselle toteutukselle. Joidenkin elementtien (kuten Peerless SLS) teräksestä prässätyt rungot jäävät soimaan sekunneiksi, ellei niitä kiinnitä perinteisesti ja kunnolla vaimentavasta materiaalista tehtyyn koteloon.

Toinen heikommalle huomiolle jäänyt asia on elementin ja magneettikiinnitysmekanismin (joustavan varren) muodostama resonaattori. Vähintään itse elementti heiluu, ja kiinnitysmekanismi voi välittää heiluntaa myös kotelon pintoihin.

Parikerroksisen etulevyn lisänä tuo on ihan ok, kuten Tapsa jo kertoikin.
 
Joo kyllähän tuo pelkästä magneetista ripustelu tuntuu myös hieman puutteelliselta tavalta vaikka varmaan parempi kuin pelkästä laipasta ripustus noin periaatteessa onkin. Alunperinhän SL käytti Beethovenissa ja siitä syntyneessä Phoenix systeemissä elementtien puristamista etulevyn ja spine rakenteen väliin. Tietysti tuossakaan ei voi mitään hurjia voimia käyttää, ainakaan SLS ym elementtien kohdalla. Mutta samalla sekä magneetti että laippa tulee kunnolla tuettua ja ainakin maalaisjärjen mukaan rakenne olisi näin ollen elementille aika tukeva maaperä operoida.

Toinen tapa, jota tässä itse soveltaa, olisi pistää elementti normaalisti etulevyn etupuolelta kiinni ja olla sopivan matkan päässä spine johon magneetin saa tuettua. Väliin jotain sopivan tanakkaa mutta hieman elastista massaa ettei hakkaa metallit vastakkain ja saa napakan kontaktin sille magneetille.

No tämäkin olisi taas yksi juttu jota pitäisi testata. Tuskin on esimerkiksi kaikkien elementtien osalta universaali parannus. Luulisi ns kehnompien elementtien hyötyvän tämmöisestä rungon tukemisesta enemmän kuin järeät elementit. Toki runkoa voi myös vaimentaa esimerkiksi raskasmatolla.

Se pitäisi ostaa repullinen elementtejä, tehdä niille vertailukelpoiset ympäristöt spinen kanssa ja ilman jonka jälkeen mitata ja kuunnella. Kukas tekisi? :)

Kai tässä sitten se riemu on ettei tuosta sekä laipasta että magneetista kiinnityksessä pitäisi ainakaan mitään haittaa olla. Varsinkaan jos rakenteen saa semmoiseksi ettei se ole esim open baffle rakenteessa rajusti takasäteilyn tiellä. Tämän tyyppiseksi laskisin esimerkiksi Phoenix järjestelmän spinen joka on tehty 4" leveästä laudasta ja blokkaa rakenteen takapuolta aika reilusti.
 
Muistaakseni Amphion käyttä ainakin jossain mallissaan (Argon2?) jotain hieman elastista tukipalikkaa joka vastaa magneettiin?
 
Joo, ainakin Xenonin bassoelementin magneettia vasten on paksu kumijööti, joka on liimattu kotelon vastakkaiselle seinälle. Elementin paikalleen kiristys upottaa magneettia hiukan kumitolloon. Ehkä tuo vähän jäykistää kotelon leveitä seiniä.
 
Genelecin jossain vanhemmissa pikkumalleissa oli magneettituenta.
 
Open baffle? Mitkä mitat? Toimiiko? Taajuusvaste asiallinen?
Chin
 
Back
Ylös