Flättis - vakavasti otettavaa musiikintoistoa

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Tawe sanoi:
Flättärit kyllä tieyävät tämän asian varsin, mutta jos ja kun asioita pitää priorisoida niin...

Ehkäpä asian ydin onkin sointujen nousut ja laskut. Mikäli setti pystyy tarkasti kaivamaan ja tarjoilemaan levylle tallennetun information, se toimii.
En lähtisi tinkimään, enkä karsimaan mistään.
 
Jyri sanoi:
Kerro vaan äänite, missä se on mikitetty paremmin, kun tuossa Zeppeliinin kakkosessa, niin kerron sen jälkeen tästäkin asiasta absoluuttisen totuuden kun olen niitä kerinnyt vertaamaan. ;)

Jyri
Enpä ole etsinyt levyjä "sillä korvalla". Zeppeliinin kohdalla itse musiikkikin on kyllä kohdillaan. Kuten yritin jo sanoa, niin mieluummin kuuntelen sitä Led Zeppeliniä kuin miten ne rummut on mikitetty.
 
Whole Lotta Love -biisissä on kyllä käytetty ällistyttävästi surround efektiä. Välistä tuntuu hyvin vahvasti että saundi tulee seljän takaa. Soundit on kyllä levyllä kohdallaan
 
Minusta alkaa tuntua, että Ossi on onnistunut kusettamaan meitä keskustelemaan tämän nimisessä threadissa.
Aihehan alkaa olla jo karkuteillä.

-128-
 
Whole Lotta Love-kohtauksissa saundi tulee rouvan seljän takaa usein. :D
 
seppo kaksonen sanoi:
Ehkäpä asian ydin onkin sointujen nousut ja laskut. Mikäli setti pystyy tarkasti kaivamaan ja tarjoilemaan levylle tallennetun information, se toimii.
En lähtisi tinkimään, enkä karsimaan mistään.

Tuo "ääniteuskollisuus" terminä kolisee samaa merkityksettömyyttä kuin "musikaalisuuskin". Pelkkä mielikuvatermi.
Ja hyvin subjektiivinen sellainen.

Mutta taitaa Ossi todellakin hykerrellä partaansa...Nerokasta valjastaa harrastajat markkinoimaan.
 
No onhan tässä hiukan saanut hykerrelläkin..

Musikaalisuus on merkityksetön termi niin pitkään, kuin setti ahdistaa sen.
Joku setissä ei päästä musiikkia kunnolla läpi, vaan latistaa ja heittelee ajoituksia.
 
kaartovaara sanoi:
Tuo "ääniteuskollisuus" terminä kolisee samaa merkityksettömyyttä kuin "musikaalisuuskin". Pelkkä mielikuvatermi.
Ja hyvin subjektiivinen sellainen.

Mutta taitaa Ossi todellakin hykerrellä partaansa...Nerokasta valjastaa harrastajat markkinoimaan.

Niin, tai näin, mutta minusta ei Ossille markkinoijaa tule. Flättishöyhäyskin on sieltä ja syvältä. Ainoastaan kaverit jotka ei saa laitteita soimaan ostaa kalliilla noita "flättisvehkeitä" ja todentaa itselleen jo kerran todennettua ääntä. Soiko se sitten hyvin, en ole itse kuullut vielä kertaakaan.

Tänne ei noita steereoita tule.
 
Toisinkuulija sanoi:
No onhan tässä hiukan saanut hykerrelläkin..

Musikaalisuus on merkityksetön termi niin pitkään, kuin setti ahdistaa sen.
Joku setissä ei päästä musiikkia kunnolla läpi, vaan latistaa ja heittelee ajoituksia.

Taas täysin sisällötön postaus itse asian kannalta. Samaa "pidetään tyhmää jännityksessä"-agendaa. Ilmausta käytetään keskimäärin jokaisessa jenkkisarjassa, sanoin ...to be continued. Postauksesi rikkoo kaikkia osioita koskevista säännöistä ainakin numeroa seitsemän ja kaupallisia tahoja koskevista noin jokaista. Se että firmasi nimi on korvattu brändäämälläsi kaupallisella termillä ei vapauta sinua foorumilla kirjoittelevan velvollisuuksista.
 
Eikä tähän voi edes sanoa ettei se ole jolta kulta pois, jos kuuntelen miten kuuntelen, kun se on Ossilta pois ostaessani väärän merkkisiä laitteita.
 
Onhan siitä jopa kaksi kuukautta, kun Tapsan baffelit koin. 8) https://foorumi.hifiharrastajat.org/showthread.php?42041 "Eipä kaipaa sotkevaa subia, ei! Systeemi oli myös erikoisen herkkä, ei vain db/w mielessä, vaan monin muin tavoinkin - esimerkiksi säätönä toimi selkeästi kaapelinvaihto. Minä olen niin vähäbassoiseen tottunut, että nämä tuntuivat aivan erityisesti basson erikoismiehen vehkeiltä. Ne olivat kuin elävät, sykkivät olennot itsessään."


Tietenkin etupää pitää olla kunnossa. Mutta missä ovat hyvät sähköisen pulssin ilman värähtelyksi muuntavat laitteet? Teillä? Meillä? Naapurilla?
 
kaartovaara sanoi:
Tuo "ääniteuskollisuus" terminä kolisee samaa merkityksettömyyttä kuin "musikaalisuuskin". Pelkkä mielikuvatermi.
Ja hyvin subjektiivinen sellainen.

Täh! Sehän on ainoa lahko, jonka laitteet suunnitellaan insinööritieteillä ja suorituskyky todennetaan mittaamalla. Subjektiivista siitä on mahdotonta tehdä, tai ainakaan minä en tiedä ketään joka pystyisi aistein havaitsemaan äänitteen sisällöstä muuta kuin uria, värikkäitä kuvioita tms.
Elävä referenssi on tietysti mahdollista järjestää, mutta se vaatii omat järjestelynsä, aikaa ja luottamusta äänityskalustoon, eikä tallennettu signaali silti vastaisi läheskään kaikilta osin äänityspaikalla kuultua.

Tavoitteen järkevyydestä voidaan kyllä olla montaa mieltä. Itse olen sitä mieltä että koko käsite on paikallisesta käännöksestä syntynyt harhakuva, jonka hifi-lehdistö päätti 80-luvulla totuutena julkaista. Täälläkään ei taida olla ketään, joka ihan oikeasti tuota tavoittelisi - ainakaan kuten minä asian ymmärrän. Edes sepi_1.
 
Aivan, kaima, äänentoistossa on aina kyse tulkinnasta todellisuudesta, sen kuvasta. Aina syntyy myös muutos. Näissä ympyröissä vieläpä jo todellisuus on tulkittu useampaan otteeseen ennen kuin panemme sen soittimeen. Syntyy oma uusi todellisuus.

Wittgenstein on kirjoittanut, että pystyäksemme näkemään onko kuva (vai oliko se lause) tosi vai epätosi, meidän on verrattava sitä todellisuuteen. Tätä tekee meistä jokainen varmasti omalla tavallaan. Kuitenkin ainoa mihin voimme luottaa, on nimenomaan oma kokemuksemme siitä, mikä tuntuu todelliselta ja hyvältä (oikealta) omassa tilassamme. (tila: psyykkinen ja fyysinen)
 
Jos flättis tai mikä tahansa hifi toistaa vain rytmiä (kyllä jytää ja naputtaa, mutta täysin ilman tunnetta) tai vain tilaa ja äänikuvia (rytmi takkuaa), ollaan kyllä ihan yhtä metsässä. Toinen kuusea kasvavassa korvessa (ei valon häivää) ja toinen pajua kasvavassa koivulehdossa (valoa riittää, mutta kun koko ajan kompastelee). Pitää olla sekä että, tarpeeksi rytmiä, tarpeeksi äänikuvaa. Sielua ja tunnetta, muuten musiikki on pelkkää kuollutta kolinaa tai tuulen huminaa.

Siihen ei pysty ihan lähtötason musikaalinenTM laitteisto, sano sinä Ossi ihan mitä lystäät. Varmaankin siihen pystyy vähän kalliimman tason flättislaitteisto, mutta niin moni muukin. Olen kuullut hyviä flättislaitteistoja ja hyviä ei-flättiksiä. Kuin myös ei ihan niin hyviä.

Itselläni siltä ja väliltä, kuulen puutteita joka vehkeessä, mutta myös hyviä puolia niin paljon, että musiikkia tulee kuunneltua joka ikinen päivä. Toisin kuin vielä muutama vuosi sitten.
 
jussikoo sanoi:
Jos flättis tai mikä tahansa hifi toistaa vain rytmiä (kyllä jytää ja naputtaa, mutta täysin ilman tunnetta) tai vain tilaa ja äänikuvia (rytmi takkuaa), ollaan kyllä ihan yhtä metsässä.

Kyllä, mutta ei tuollaisia laitteita ole olemassa.
 
jussikoo sanoi:
Jos flättis tai mikä tahansa hifi toistaa vain rytmiä (kyllä jytää ja naputtaa, mutta täysin ilman tunnetta) tai vain tilaa ja äänikuvia (rytmi takkuaa), ollaan kyllä ihan yhtä metsässä. Toinen kuusea kasvavassa korvessa (ei valon häivää) ja toinen pajua kasvavassa koivulehdossa (valoa riittää, mutta kun koko ajan kompastelee). Pitää olla sekä että, tarpeeksi rytmiä, tarpeeksi äänikuvaa. Sielua ja tunnetta, muuten musiikki on pelkkää kuollutta kolinaa tai tuulen huminaa.

Siihen ei pysty ihan lähtötason musikaalinenTM laitteisto, sano sinä Ossi ihan mitä lystäät. Varmaankin siihen pystyy vähän kalliimman tason flättislaitteisto, mutta niin moni muukin. Olen kuullut hyviä flättislaitteistoja ja hyviä ei-flättiksiä. Kuin myös ei ihan niin hyviä.

Itselläni siltä ja väliltä, kuulen puutteita joka vehkeessä, mutta myös hyviä puolia niin paljon, että musiikkia tulee kuunneltua joka ikinen päivä. Toisin kuin vielä muutama vuosi sitten.

Just noin, paitsi etten ole vielä flättislaitteistoa kuullut joka olisi ollut haka sekä tilatoistossa, että tunteen välittämisessä.
 
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back
Ylös