Flättis - vakavasti otettavaa musiikintoistoa

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
alspe sanoi:
Onko käynyt mielessä, että jos on aivokapasiteetiltaan vajaa tai muuten rajoittunut "kuulo" niin pitää ostaa laitteet jotka toistavat ääntä yksipuolisemmin? Jos äänessä toistuu rytmiä, sävyjä sekä tilavaikutelmaa, niin voi olla ettei aivot pysy mukana. Sen sijaan ne pysyvät mukana jos musiikista toistetaan yksi osa-alue, esim. rytmi. ;)

Ajattelen asiaa tietyllä tavalla samoin, mutta päinvastoin. Jos on lahjakas kuulemaan rytmiä, soittimia ja melodiaa, eikä ole kauhean kiinnostunut muista asioista, ajautuu hankkimaan muiden asioiden suhteen peittelevät vehkeet. Näin tarpeeton tauhka saadaan kätevästi lakaistua olennaisen tieltä, pois ajatuksista.

Vastaavasti heikompilahjaisuus rytmin ja melodian havaitsemisessa johtaa korkearesoluutioisten, äänitteen kaikki yksityiskohdat paljastavien laitteiden polulle. Jos tähän vielä yhdistyy laaja-alaisempaa kiinnostusta sävyistä, suunnista, yksityiskohdista ja tuntemuksista, niin reitti on selvä.

Eikä tämä ole tarkoituksellista ihmisten luokittelua lahjakkaisiin ja lahjattomiin, vaan kokemusta. Aina on jaksanut ihmetyttää, kuinka lahjakkaammat pystyvät noukkimaan esim. bassomelodiat vaikka mankasta, eikä itsellä ole hajuakaan onko basisti edes mukana.
Kummallekin lahkolle on mielestäni perusteltu tilaus, eikä jakeluuni mene miksi tästä pitäisi rakentaa kiistaa tai kilpailua. Syynä taitaa olla vain se että joutuisi tunnustamaan oman lahkon laitteiden olevan jossain asiassa toista huonompia. Kaikki ovat kompromisseja.

Mutta jeesustelut sikseen, hauskaa pikkujoulua ja päät täyteen!
 
kimmosto sanoi:
Aina on jaksanut ihmetyttää, kuinka lahjakkaammat pystyvät noukkimaan esim. bassomelodiat vaikka mankasta, eikä itsellä ole hajuakaan onko basisti edes mukana.

Tää onkin hauska juttu. Jos mä kuulen mankasta bassolinjan, mutta en kuulekaan sitä enää kalliista highend-systeemistä, niin vika onkin yllättäen huonossa äänityksessä. Eikö ole erikoista?

EDIT: Eli tarkoitan tällä sitä, että rajoittunut pikkusetti voi olla musikaalisessa mielessä oikein hyvä referenssi. Jos sellainen toistaa bassomelodian helposti seurattavasti, niin onhan se nyt kumma jos se ei toistu vielä paremmin jostain paremmasta setistä.
 
Vaihtoehtoinen hypoteesi:

Jos on lahjakas kuulemaan rytmiä ja melodiaa, niin eikös silloin ole nimenomaan helpompi hommata se viimeinen resoluutio ja avarauus, koska joka tapauksessa ei ole vaikeuksia kuulla myös musiikkia?

Toisaalta, jos onkin vaikeuksia pysyä rytmin ja melodian perässä, on helpompi hommata se pakettimankka tai flättislaitteisto, joka luonnostaan riisuu ylimääräisen tauhkan pois.

Ei kannata lukea liian vakavalla naamalla :D
 
Kolmas vaihtoehto: jos on kerran bongannut eroja laitteiden rytmisyydessä (esim.), voi olla hieman vaikea ohittaa tuota aspektia myöhemminkään.

Eli kannattaa olla sotkeentumatta musikaalisiinTM laitteisiin. Niillä vain tekee loppuelämän sietämättömäksi - itselleen, ja joskus myös muille :D
 
moi
tawe yleensä tossatapauksessa auttaa korvalääkäri.
ter. reiska
 
Tawe sanoi:
Tää onkin hauska juttu. Jos mä kuulen mankasta bassolinjan, mutta en kuulekaan sitä enää kalliista highend-systeemistä, niin vika onkin yllättäen huonossa äänityksessä. Eikö ole erikoista?

Ei minusta yhtään erikoista - itseasiassa aika tavallista. Bassolinja kuuluu halutusti sellaisista laitteista, jotka vastaavat tuotantokalustoa. Monessa tapauksessa mankka on lähempänä. Peittoilmiö on kuitenkin armoton ominaisuutemme, joten sopivalla äänitteen, toistolaitteiston ja huoneen yhdistelmällä bassolinja häipyy kuulumattomiin, vaikka toistolaitteistossa ei olisi vakavaa vikaa.
 
kimmosto sanoi:
Ei minusta yhtään erikoista - itseasiassa aika tavallista. Bassolinja kuuluu halutusti sellaisista laitteista, jotka vastaavat tuotantokalustoa. Monessa tapauksessa mankka on lähempänä. Peittoilmiö on kuitenkin armoton ominaisuutemme, joten sopivalla äänitteen, toistolaitteiston ja huoneen yhdistelmällä bassolinja häipyy kuulumattomiin, vaikka toistolaitteistossa ei olisi vakavaa vikaa.

Siis musiikki voi häipyä kuulumattomiin ilman vakavaa vikaa toistolaitteistossa?
 
Tawe sanoi:
Mitäs mittaukset sanoo?

Minä en ainakaan pysty tavanomaisista mittauksista päättelemään milloin toistolaitteiston ja huoneen yhdistelmä on sellainen ettei peittoilmiö iskisi bassokuvioon joillain äänitteillä.
Todennäköisyys bassolinjan hukkumiseen kuitenkin kasvaa heti kun keskibasson...alakeskialueen tehotasoa lasketaan. Tässä mielessä hyvän laitteiston tehotaso voi alapuoliskolla olla esim. 10 dB yläkeskialuetta ja diskanttia korkeammalla, jolloin peitto iskee ohuilla äänitteillä erittäin harvoin tai ei koskaan. Tehospektriltään neutraaliksi tasapainotettu systeemi antaisi edelliseen nähden 10 dB vähemmän alapäässä, joten bassokuviot todennäköisesti peittyvät jossain vaiheessa keskialueen alle. Huoneresonanssit, heijastukset ja keskarisäteilijöiden bassoja suurempi koko tekevät vielä omat temppunsa, jotka iskevät tässä mielessä pahiten juuri neutraaleiksi tasapainotettuihin systeemeihin.

Itselle tämän ongelman ratkaisu on tosiaan lähes elämäntehtävä, mutta ratkaisua haetaan neutraaliksi tasapainotetulla systeemillä ja tehotasapainoon liittyvät kikkailut/kompromissit ovat kiellettyjä.
 
Toisinkuulija sanoi:
Ai että KaksosSeppoa mukaellen:

"Ka, iha p---a saundi, mut kalliin kuulone - taitaaki olla oikeen haient peli"
Tulkkaus: Hinta ei lainkaan kerro sitä, miten hyvin musiikki toistuu.

:)

Kuka lausuu nimeäni... Kivat jutut taas teillä. Kerrompa teille, että rytmi ja bassokuviot on siellä äänitteellä. Pitää muistaa, että siellä on tilakin yms.
 
Tawe sanoi:
Siis musiikki voi häipyä kuulumattomiin ilman vakavaa vikaa toistolaitteistossa?
Tämähän on kuin vanha kunnon stereotesti...... nyt ääneni kuuluu epämääräisestä suunnasta ja katoaa lähes kokonaan..... :D


T.JH
 
seppo kaksonen sanoi:
Kerrompa teille, että rytmi ja bassokuviot on siellä äänitteellä. Pitää muistaa, että siellä on tilakin yms.

Flättärit kyllä tieyävät tämän asian varsin, mutta jos ja kun asioita pitää priorisoida niin...
 
Tawe sanoi:
Mikä on komein äänikuva jonka olet bongannut?

Vaikkei kysymys mulle ollutkaan, niin vastaan silti. :)

Kemen demo Infected Mushroom:in jollain biisillä jonka nimeä en muista. Nakutti nakutukset silleen kivasti takaraivoon..
 
Tawe sanoi:
Siis musiikki voi häipyä kuulumattomiin ilman vakavaa vikaa toistolaitteistossa?

Joo-o. Älä ajattele kaikkea pyhänä musiikkina, niin asian ymmärtäminen saattaa helpottua ;)

Jokaisella meistä on raja-arvo, jonka alta ääni ei kuulu mikäli spektriltään riittävän läheinen äänimassa tulee päälle riittävän lujalla. Jos basso on vedetty studiossa alas sen vuoksi että se kuulostaa siellä paremmalta tai tasapainoisemmalta, on älyttömän luonnollista että jotain voi hukkua jos toistolaitteisto ei ole riittävän samanlainen. Myös flättis voi olla sopivissa olosuhteissa sen verran erilainen tai minunlaiselleni lahjattomalle täysin riittämätön lelu ettei kuulu, ja sillä sipuli.

Ja kenen vika se on? Ei varmasti kenenkään yksittäisen henkilön, vaan sen että maailma on muuttunut eikä kaikki systeemit ole veistetty yhdestä puusta.
 
Tawe sanoi:
Mikä on komein äänikuva jonka olet bongannut?

No se kun se piirsi koko huoneen ääriviivat :D Sitten kun istut vieressä niin voin joskus osoittaa...
 
Todella mielenkiintoiseen seikkaan törmäsin kompastellessani kuulokelaitteistoni kanssa. Vincent cd-s2 - CanAmp - HD-650 setillä oli sellainen ookoo meininki. Ihan hyvältähän tämä kuulostaa, mutta ei oikein innosta kuunteluun. Innostus alkoi hiipua ja realisioin lähteen ja luurit, vahvistin jäi käyttämättömäksi pieneksi aikaa. Päätin kokeillla isäni, melkein retroa, harman kardonin 15 vuotiasta cd-coitinta ja perään Kossin Porta Prot. Saundien bongailu jäi, luurit unohtuivat päähän. Hetkinen, mikä tässä hommassa on vialla? En osaa tarkemmin eritellä elementtejä , mutta joku äänessä kiehtoi, innosti kuuntelemaan. Hieman samanlaiseen ilmiöön olen törmännyt budget-luokan autostereoilla, rokki kuin rokki toimii ja ajonopeudet nousee! Ja lähteenä yleensä Radio Rock. Nyt alkaa samoja elementtejä alkaa löytymään myös kaksikanava-laitteistostani, sohvalla viihtyy, viihtyy ja viihtyy.


Janne sanoi:
Musiikin.com on yhteistyökumppanien listassa ensimmäisenä luultavasti siksi, että on ensimmäisenä tai ainakin ensimmäisten joukossa sellaiseksi alkanut. Uudet kumppanit tulevat pääsääntöisesti aikajärjestyksessä perään, jos tämä jotakin häiritsee niin voihan tuota vaihtaa vaikka aakkosjärjestykseen.

Aakkosjärjestys olisi varmasti kaikkien yleisesti hyväksyttävissä oleva järjestys neutraaliudellaan. Selkeyttäisi jopa kauppias-alueen ulkoasua.
 
Matti Lehtinen sanoi:
Mustakin tulee flättäri, sitten isona!

Matti, Matti! Siihen tarvitaan monta olutta ja lenkkimakkaraa, jotta kasvat isoksi. Ei riitä Eloveena. Ja muista mitä sanotaan: Ei ole kaunista katseltavaa, vaan on kallista kasvatettavaa. Sopii mahaan ja laitetelineeseen.
 
Vs: Flättis - kaiuttimien persiilleen sijoittelua

Flättis - tarkkaa musiikin toistoa? Kaiuttimien taustamusamainen sijoittelu kapealle kulmalle ja lähelle seinää, kuuntelupaikka poskelleen ei paranna hifibongailua mutta melodiat ja rytminen meno senkun paranee? Tuossa tapauksessa on ihan sama mikä on sourcena ja ovatko välijohdot musikaalisuutta ruttaavat vai ei.

Eiköhän anneta jokaisen kuunnella levyiltä mitä ja miten huvittaa. Basistit bassomelodioita ja rumpalit symbaalinkilinöitä, kalvonpauketta ja niiden kaikuja äänitystilassa. Pitää muistaa että aloittaja koittaa repiä hypetyksellä leipänsä suppeilta markkinoilta ja voihan näitä toistuvia julistuksia livahtaa häneltä vaikka torstaihömpsyjen siivittämänä.
 
Matti Lehtinen sanoi:
Mustakin tulee flättäri, sitten isona!

Heh heh. Minä olin flättäri silloin pienenä. Naputtelin rytmikkäästi hiekkalaatikossa. Sitten kasvoin isoksi ja huomasin miten paljon enemmän tarvitaan musiikkiin. Analogiana hiekkalinnoihin voisi sanoa että nyt olen kuuntelussani katedraalien äärellä. On tilaa ja on sävyjä... ah musiikin syvyyttä.
 
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back
Ylös