Flättis - vakavasti otettavaa musiikintoistoa

Tilanne
Keskustelu on suljettu.

Toisinkuulija

Kaupallinen toimija
Liittynyt
31.7.2006
Viestejä
1 490
Kyllä vanhan syväntä niin lämmittää, kun nykyään katselee
forumin meininkiä.

Muistelen tilannetta parisen vuotta sitten, kun heitin ekan postin
sisään. Mikä oli tilanne ja reaktiot kautta linjan?
Ja mikä on tilanne nyt. Ja mihin olemme menossa?

Erittäin upeata nähdä, miten flättiskama on alkanut löytää
tiensä suomalaisten musiikinystävien koteihin.
Iso laiva on kääntymässä. Kölivesi pyörteilee vielä paljon - se on selvä..

Flättis on flättis ja se on aivan eri asia, kuin tavan hifi.
Vaikka joku pyrkii vähän väliä väittämään, että se on "ihan samaa", kuin
kaikki muukin hifi. Musikaalisesti toimiva hifi on aivan eri asia, kuin hifi yleensä.
Rajakin on kohtalaisen selvä. Musiikki joko toimii tai sitten ei toimi.
Usein ero on selvästi kuultavissa hyvin nopeasti, kun tottuu suuntaamaan
tarkkaavaisuutensa esim. äänistä ja äänikuvista itse musiikin suuntaan.
Ja sitten on tietenkin vielä paremmin toimivaa musiikkia.. kun kavutaan
flättiksessä ylöspäin.

Ihmiset ovat löytämässä suuntautumisen musiikin itsensä sydämeen ja
parempaan toistoon. Mallas on oikeassa siinä, että on parempaa ja huonompaa
hifiä. Siitä tässä kaikessa on kysymys. Yksinkertaisesti siitä.

Yhä useampi on kuitenkin alkanut kuulla ne erot. Ne tärkeät musikaaliset
erot, kun rytmi vie ja sävelet toistuvat. Ne ovat juuri ne TÄRKEÄT
seikat, kun musiikkia yritetään toistaa tarkasti.

On musiikin toistumisen kannalta oleellisesti tärkeämpää kuulla nuotit selkeästi
ja kokea rytmiikka ja tarkkojen ajoitusten tarjoama draama, kuin tunnistaa,
missä tilassa ja millä penkillä nyt kuulostaisi olevan - jos siis musiikki itse kiinnostaa.
Jos taas sen sijaan tilaillusionistiset sirkuskokemukset ovat tavoitteena, niin..
Tilakokemuksia voi kokea musiikkimielessä aivan alatason setillä. Sillä menetelmällä
ei siis laatua kannata arvioida.

[Moderoitu: Poistettu viittaukset kauppiaisiin ja mainokseksi tulkittu]

Ossi
(juuri se sama ryökäle, joka aina sanoo, miten SINUN pitäisi kuunnella. :D)



"Ka, iha p---a saundi, mut kalliin kuulone - taitaaki olla oikeen haient peli"
Tulkkaus: Hinta ei lainkaan kerro sitä, miten hyvin musiikki toistuu.
 
Ai että KaksosSeppoa mukaellen:

"Ka, iha p---a saundi, mut kalliin kuulone - taitaaki olla oikeen haient peli"
Tulkkaus: Hinta ei lainkaan kerro sitä, miten hyvin musiikki toistuu.

:)
 
Toisinkuulija sanoi:
...Flättis on flättis...
Ossi

ja kirjoittamalla musiikin toisto paranee, luonnollisesti :
1135232173385.gif
 
No näyttää parantuvan kovin monilla. Siitä juuri tänään olen iloinen! :)
 
Viimeinen kuukausi tällä foorumilla onkin ollut aivan liian mielenkiinnoton ja musiikiton. Hienoa Ossi, olet palannut. Onko nimimerkkisi ollut jäähyllä vai mistä kuukauden pituinen tauko täällä yleisellä puolella?

Olen saanut oppia mielenkiintoisia asioita kaupallisen musiikin osalta viime vuosien aikana. Ensimmäinen postauksesi hifi-lehden foorumilla, millä aloitit kaupallisen musikaalisuuden brändäämisen, sai minut mietteliääksi. Onko saundien takana jotain muutakin? Avasit ikäänkuin ensimmäisen oven pintaa syvemmälle. Kovasti olen yrittänyt opetella hieno ja arvostusta herättäviä termejä joilla voisin lokeroida harrastamieni laitteiden tuottaa ääniaaltojen värettä, mutta huonolla menestyksellä. Kiitän sinua Ossi tämän oven avaamisesta, olen enenevissä määrin alkanut kiinnostumaan asioista saundien takana. Nyt yritän keskittyä olennaiseen.

Ja sitten asiaan. Olen vaihtelevalla intensiivisyydellä seurannut tämänkin foorumin kirjoittelua ja itsekin yrittänyt tuoda esiin jatkuvan kehityksen alla olevia mielipiteitäni. Mutta asia mihin olen pahasti pettynyt on, että olet hiljakseen liittänyt tämän melodian seuraaamisen kaupalliseen toimintaasi. Olisit pistänyt liikkeen pystyyn ja jatkanut meidän sivistymättömien

Minulla olisi muutama kysymys esittää sinulle, joihin toivoisin vastauksia. Mikä ihme saa sinut toistuvasti rikkomaan foorumin sääntöjä? Voin kertoa, että olet Ossi selvittänyt noine 1,4k viestilläsi jokaiselle foorumia seuraavalle mikä olet miehiäsi. Ja päälle vielä tuhannet? moderaattorien poistamat viestisi. Me kaikki tiedämme että myyt hifiä Helsingin Kampissa. Miksi jatkat saman asian jankuttamista. Sait jo oman mellastuspaikan foorumin etusivulle (arvatenkin ei ole vahinko että liikkeesi on listan ylimpänä?). Luulin oman mekastuspaikan ja viime aikoina kiihtyneen viestiesi muokkaamisen ja poistamisen riittäneen sinulle. Ja nyt tulet tänne repostelemaan että olet saanut aikaan kaupallisen musii*** vallankumouksen. Hetkeen en ole näin julkeaan ylimielisyyteen törmännyt. Jokelan paukuttelijakin tunsi olevansa omnipotentti.

Miksi tämänkin säikeen aloitusviesti sisältää yrityksesi nimen? Miksi pilkot enterillä lauseet lyhyiksi, ja teet n+1 kappalette postauksiisi niin että postisi on noin kilometrin mittainen? Miksi sisällytit postaukseesi juuri tänään asiakaspalvelun, yrititkö kenties jotenkin ottaa oman palasi kakusta? Tähän on mielestäni vain yksi vastaus, luomasi kaupallisen brändin pönkittäminen kaikin mahdollisin keinoin. Annoit aloituspostauksessasi esimerkin hifi-myyjästä, sinun toimiisi verrattuna esimerkkisi kauppiasta voidaan verrata kuoripoikaan.

Annan sinulle Ossi haasteen. Pystytkö pitämään kaupalliset tarkoitusperäsi musii*** mellastusalueella? Kovasti olisin valmis kuulemaan osaa laajoista kokemuksistasi esimerkiksi Naim-merkkisten laitteiden osalta täällä yleisellä alueella, mutta ilman piilomerkityksiä ja toistuvia viittauksia kaupalliseen toimintaasi. Älä myy tietoasi meille, vaan suoraselkäisesti jaa sitä, niinkuin muutkin täällä hengaavat tekevät.

Onnittelut vielä ansiokkaasta liikkeen pystyyn laitosta.

Lisää mielenkiintoisia kannanottoja kaupallisen musiikin osalta, stay tuned!
 
Toisinkuulija sanoi:
..pyrkii vähän väliä väittämään, että se on "ihan samaa", kuin
kaikki muukin hifi..
No niinhän se onkin sitä "ihan samaa" vain hieman eri lähtökohdista ja hieman eri tavoin painotettuna, joku siitä pitä ja joku ei. Mitäs ihmeellistä tässä sitten on. (huom. piste eli retorinen kysymys, johon ei tarvitse alkaa vastaamaan)
 
Eikö muiden kauppiaiden/lähtökohtien haukkuminen olisi fiksumpaa tehdä tuolla Musiikin.com alueella ja nimimerkillä, eikä täällä "hifiharrastaja"-tittelillä?
 
Kauanhan täällä saatiinkin olla rauhassa ilman Ossin kaupallista julistusta. No kaikki hyvä loppuu aikanaan... jospa kuitenkin moderointi pistäisi Ossin aisoihin ja omaan karsinaansa ilosanomaa julistamaan. Jansten viestissä oli kyllä paljon vankkaa asiaa. Minusta Ossi on rikkonut palstan sääntöjä niin monesti, että hänet tulisi bannata pysyvästi yleiseltä alueelta ja antaa kirjoitusoikeus vain omaan kaupalliseen osioonsa.
 
Ossia voin omalta osaltani kiittää siitä, että aloin ajattelemaan asiaa uudelta kannalta. En ole niinkään omaksunut flättis-ideologiaa, mutta musiikin laittaminen hifin edelle oli tärkeä pointti. Olin harhautunut kuuntelemaan musiikin kannalta epäolennaisia asioita ja harrastus oli ajautunut umpikujaan. Nykyisin kuuntelen taas musiikkia ja nykyinen laitteisto puutteistaan huolimatta on varsin hyvä. Musiikin kuunteleminen on siis enemmän asenne- kuin laitekysymys. Ei siis tarvita laitteita "sumujen saarilta", vaan perinteisten hifististen laatumittareiden unohtaminen ja keskittyminen itse musiikkiin.

Katselin taannoin YouTube-sivustolta pätkän, jossa opetettiin rumpujen miksaamista. Seuraavan kerran musiikkia kuunnellessani keskityin käytännössä pelkästään rumpusoundiin. Musiikinkuuntelusta on siis äärimmäisen helppoa harhautua sivuraiteille. Näin ainakin omalla kohdallani.

Nykyisin en edes jaksa lukea näitä Ossin ylipitkiä viestejä, jotka vain toistavat samaa asiaa. Naurettavin asia tässä FE-ilmiössä on Linn, joka on niin high end -merkki kuin vain olla saattaa. Firma ei eroa juurikaan esim. Krellistä. Jos FE-touhussa olisikin jotakin perää, niin se on joka tapauksessa niin sekoittunut kaupallisuuteen, että jäljelle jää se sama toteamus, että jokaisen harrastajan on vain kuljettava oma polkunsa. Flättäri tai ei.
 
Jyrki_H sanoi:
Katselin taannoin YouTube-sivustolta pätkän, jossa opetettiin rumpujen miksaamista. Seuraavan kerran musiikkia kuunnellessani keskityin käytännössä pelkästään rumpusoundiin. Musiikinkuuntelusta on siis äärimmäisen helppoa harhautua sivuraiteille. Näin ainakin omalla kohdallani.

Laitat zeppeliinin II lautaselle niin kuulet, kuinka rummut tulee mikittää. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin mikityksen on tehnyt vielä itse rumpali aika pitkälle. Siihen soittoon kun vertaa muita levytyksiä, niin nousee rima aikas lähelle parhautta. Toki taasen oma subjektiivinen näkemykseni asiaan, mistä en oikeasti mitään tiedä.

Yritin keksiä tähän jotain mikä olisi kuulunut topikkiin, mutta en keksinyt.

Jyri
 
Tämän ketjun "anti" on moderaattorien osalta huomioitu, joten pyydän keskustelun pitämistä maltillisena.

Musiikin.com on yhteistyökumppanien listassa ensimmäisenä luultavasti siksi, että on ensimmäisenä tai ainakin ensimmäisten joukossa sellaiseksi alkanut. Uudet kumppanit tulevat pääsääntöisesti aikajärjestyksessä perään, jos tämä jotakin häiritsee niin voihan tuota vaihtaa vaikka aakkosjärjestykseen.

Musiikin vs. äänikuvan kuunteluun täytyy todeta, että uusilla "rullaavilla" kuulokkeilla jäi kuitenkin kaipaamaan sitä avointa tilaa pään ympärille. Vaikka itse olen jo hifistelyn alkuhetkistä alkaen toitottanut että "äänikuvatuksilla ei ole mitään väliä". Nyt taas kelkka kääntyy toiseen suuntaan eli pitäähän sitä tilaa olla, eli joskus näinkin päin...
 
Eiköhän Ossin sanoma alunperinkin ole kaupallisista intresseistä lähtöisin. Vaikka tuossa PRaTissa pointtinsa onkin, osoittaa tuo keskustelun avaus sitä, että levy on jäänyt paikoilleen tai että kauppiaalle on joulu tulossa .

Ja se on joko on tai off. Muita vaihtoehtoja ei ole.
 
Onko käynyt mielessä, että jos on aivokapasiteetiltaan vajaa tai muuten rajoittunut "kuulo" niin pitää ostaa laitteet jotka toistavat ääntä yksipuolisemmin? Jos äänessä toistuu rytmiä, sävyjä sekä tilavaikutelmaa, niin voi olla ettei aivot pysy mukana. Sen sijaan ne pysyvät mukana jos musiikista toistetaan yksi osa-alue, esim. rytmi. ;) Eikä pliis herneitä, sanavalta pitää olla kaikilla. 8)
 
Jyri sanoi:
Laitat zeppeliinin II lautaselle niin kuulet, kuinka rummut tulee mikittää. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin mikityksen on tehnyt vielä itse rumpali aika pitkälle. Siihen soittoon kun vertaa muita levytyksiä, niin nousee rima aikas lähelle parhautta. Toki taasen oma subjektiivinen näkemykseni asiaan, mistä en oikeasti mitään tiedä.

Yritin keksiä tähän jotain mikä olisi kuulunut topikkiin, mutta en keksinyt.

Jyri

Homma ei ole ihan noin yksinkertaista, sillä basarin mikistä täytyy suodattaa symbaaleista vuotavat korkeat taajuudet ja päin vastoin. Virvelille ja tomareille on myös omat lainalaisuutensa. Mikkien määrä, tyyppi, merkki, sijainnit yms. ovat sitten toinen asia. Sama pätee sitten enemmän tai vähemmän kaikkien instrumenttien äänittämiseen ja miksaamiseen. Toisin sanoen puhutaan miksaajan tavasta kuunnella, mikä on teknistä kuuntelua, mutta ei itse musiikin kuuntelua. Samalla tavalla kuin voi hurahtaa kuuntelemaan stereokuvaa yms. voi jäädä kuuntelemaan mikrofonien sijoituksia equtuksia yms. Tämä kaikki vie kuulijaa kauemmaksi itse musiikista.

Siinä mielessä musiikin tuominen keskeiseksi asiaksi hifiharrastuksessa on "se" juttu. Mutta se ei tietenkään ole mikään FE-harrastajien yksinoikeus. Homma menee ristiriitaiseksi siinä mielessä, että hifiharrastus on pakostakin laiteharrastusta, mutta musiikista voi nauttia lähes millä laitteilla tahansa.
 
alspe sanoi:
Onko käynyt mielessä, että jos on aivokapasiteetiltaan vajaa tai muuten rajoittunut "kuulo" niin pitää ostaa laitteet jotka toistavat ääntä yksipuolisemmin? Jos äänessä toistuu rytmiä, sävyjä sekä tilavaikutelmaa, niin voi olla ettei aivot pysy mukana. Sen sijaan ne pysyvät mukana jos musiikista toistetaan yksi osa-alue, esim. rytmi. ;) Eikä pliis herneitä, sanavalta pitää olla kaikilla. 8)

Hmm... basistina puolustuspuheeltani putoaa pohja, olkoot sitten...
 
Jyrki_H sanoi:
Homma ei ole ihan noin yksinkertaista, sillä basarin mikistä täytyy suodattaa symbaaleista vuotavat korkeat taajuudet ja päin vastoin. Virvelille ja tomareille on myös omat lainalaisuutensa. Mikkien määrä, tyyppi, merkki, sijainnit yms. ovat sitten toinen asia. Sama pätee sitten enemmän tai vähemmän kaikkien instrumenttien äänittämiseen ja miksaamiseen. Toisin sanoen puhutaan miksaajan tavasta kuunnella, mikä on teknistä kuuntelua, mutta ei itse musiikin kuuntelua. Samalla tavalla kuin voi hurahtaa kuuntelemaan stereokuvaa yms. voi jäädä kuuntelemaan mikrofonien sijoituksia equtuksia yms. Tämä kaikki vie kuulijaa kauemmaksi itse musiikista.

Siinä mielessä musiikin tuominen keskeiseksi asiaksi hifiharrastuksessa on "se" juttu. Mutta se ei tietenkään ole mikään FE-harrastajien yksinoikeus. Homma menee ristiriitaiseksi siinä mielessä, että hifiharrastus on pakostakin laiteharrastusta, mutta musiikista voi nauttia lähes millä laitteilla tahansa.

Kerro vaan äänite, missä se on mikitetty paremmin, kun tuossa Zeppeliinin kakkosessa, niin kerron sen jälkeen tästäkin asiasta absoluuttisen totuuden kun olen niitä kerinnyt vertaamaan. ;)

Jyri
 
Se äänikuvan bongailu on tässä High Endissä se juttu. :D Flattari-rytmit pitää tulla kaupanpäälle.
 
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back
Ylös