Fidelity Research

En ole valitettavasti sitten edellisen viestin ehtinyt kuunnella ainoatakaan kokonaista levynpuolikasta kotona. :(

Ajatukset silti ovat laukanneet. Ebaysta löytyisi Fidelity Researchin FRT-3 MC transformer. Sitten olen yrittänyt haalia informatiota noista MC step up muuntajista. Mm. tätä vinylenginen artikkelia olen yrittänyt tulkita. En vain oikein nyt pääse tuosta asiasta jyvälle.

Mahtaisko tuollaisessa step up muuntajassa olla mitään järkeä tässä minun tapauksessani?

Onkos kukaan leikkinyt noilla MC muuntajilla? Mitä hyvää niissä on verrattuna aktiiviseen MC-muuntajaan? Mitä huonoa?
 
Muuntajassa ei ole Gainia - vahvistusta. Passiivisena se ei lisää kohinaa, ei vahvistimen säröä. Edellyttäen tíetty, että kaikki napsahtaa kohdalleen taiteen sääntöjen mukaan. Aktiivinen vahvistus sen sijaan, antaa säätömahdollisuuksia ja pelivaraa edellisten kustannuksella.

-128-

P.S. Terveisiä Oulangan erämaasta - ihan rajan pinnasta.
Saat(ava)na - täällä on vielä kenttää - no, siirrytään pohjoisemmaksi.
 
Littunatelkkari sanoi:
Muuntajassa ei ole Gainia - vahvistusta. Passiivisena se ei lisää kohinaa, ei vahvistimen säröä. Edellyttäen tíetty, että kaikki napsahtaa kohdalleen taiteen sääntöjen mukaan. Aktiivinen vahvistus sen sijaan, antaa säätömahdollisuuksia ja pelivaraa edellisten kustannuksella.

-128-

P.S. Terveisiä Oulangan erämaasta - ihan rajan pinnasta.
Saat(ava)na - täällä on vielä kenttää - no, siirrytään pohjoisemmaksi.

Mansikka-Ahollako, Oulangan alajuoksullako olet? Heti pois foorumilta! Olet lomalla!
 
Oulankajoen ja Kitkajoen liittymän lähellä ollaan.
25C täällä tänään - piti oikein arpoa, laittaako aurinkovoidetta vai hyttysmyrkkyä. Kuinkas uudellamaalla?

Ok, ok - laitan kännykän kiinni.
Vaikea vaan panna maata - kun on niin valoisaa.
Öitä.

-128-
 
mikä on vedenkorkeus? Nyt pitäisi harrin syödä, jos ei vesi ole liian korkealla/sameaa. Eli kai siellä on tarjolla paikallisevästä? Millä puolen jokea olet, itä vai länsi? Nuo maisemat on aika tuttuja.
edit: täällä on tullut kaatamalla vettä tänään. nyt on kirkasta.
 
Länspuolella, Jussinkämpältä itään - ihan jokien liittymässä.
Vedenkorkeudesta en osaa sanoa - matalahkolta näyttää ja verraten kirkkaalta.
Järvitaimenta täältä pitäisi saaman, mutta en ole täällä kalassa.
Ryynimakkaroita ja uusia pottuja on lautaselle löytynyt.

Vaan nyt piisaa kännykällä nörttäily.
Palaillaan myöhemmin aiheeseen.

-tää-
 
Littunatelkkari sanoi:
Muuntajassa ei ole Gainia - vahvistusta. Passiivisena se ei lisää kohinaa, ei vahvistimen säröä. Edellyttäen tíetty, että kaikki napsahtaa kohdalleen taiteen sääntöjen mukaan. Aktiivinen vahvistus sen sijaan, antaa säätömahdollisuuksia ja pelivaraa edellisten kustannuksella.
Tämä jo on sitä korkeampaan ymmärrystä, joka meinaa mennä multa yli. Siis ei ole vahvistusta, vaan "muunnosta". Vaan miten mä ymmärrän milloin se muunnos toimii hyvin?

Tuo toinen lause tuossa Littunan viestissä kuulostaa tosi hyvältä. Seuraava lause siten alkaakin teorian "vesittävällä" sanalla. Vaan onnistuisiko käytäntö joskus lähes vastaamaan teoriaa.

Onko kukaan foorumilainen kikkaillut muuntajan kanssa? Kokemuksia kaivattaisiin.

Mä yritän vielä tankata tuota edellä linkkaamaani artikkelia. Ehkä se aukeaa vielä paremmin.

PS: Littunalla kyllä nuo reissut ovat kadehdittavia. Eksotiikkaa ei tarvi välttämättä hakea Suomen ulkopuolelta.
 
Yksinkertaisesti sanottuna homma menee näin. Jos saat hankittua juuri omalle rasiallesi sovitetun muuntajan niin hanki se. Olettaen siis että muuntajaa seuraava MM-asteesi on hyvä. Ja jos nyt puhutaan Denon DL-103:sta niin sille löytyy monia nimenomaan sille räätälöityjä muuntajia. Ja "konsensus" on että 103 toimii parhaiten juuri step-up muuntajan kanssa, eikä niinkään aktiivisen MC-asteen. Toki näiden muuntajien hinnat vaihtelevat jostain 100 eurosta pariin tonniin, eivät ole kaikki tasa-arvoisia...

Monimutkaisemmin sanottuna. Step-up muuntaja muuttaa virtaa jännitteeksi, eli nostaa MC-rasian jännitetasoa virran kustannuksella. Tämä on hyvä juttu ja ok, kunhan muuntajan näkemät impedanssit kummallakin puolella ovat sopivat. Eli siksi on hyvä olla kyseiselle rasialle räätälöity muuntaja.
 
MM-asteeni ei ole mikään erinomainen. Se on ihan peruskauraa eli Graham Sleen Bridge. Oparin olen siihen vaihtanut ja vielä pitäisi kokeilla paremmalla virtalähteellä. Se tosin on tämän jutun ulkopuolinen asia.

Vaan nyt pitää sitten lueskella ja opiskella lisää. Jos vaikka tuo FRT-3 sopisi Denonille. Tosin ei tuo rasiakaan ole oma vaan lainassa. Mahtaisko Volta myydä sen mulle. :D
 
ubu sanoi:
Monimutkaisemmin sanottuna. Step-up muuntaja muuttaa virtaa jännitteeksi, eli nostaa MC-rasian jännitetasoa virran kustannuksella. Tämä on hyvä juttu ja ok, kunhan muuntajan näkemät impedanssit kummallakin puolella ovat sopivat. Eli siksi on hyvä olla kyseiselle rasialle räätälöity muuntaja.

Selvennetään vielä sen verran että step-up ei ole RIAA-korjain. Step-up siis nostaa MC-rasian jännitetason sopivaksi MM-etuselle. Sellainen toisin sanoen tarvitaan joka tapauksessa. Itselläni on tuommoinen step-up:

denon320_01.jpg


On sopivat asetukset sekä DL-103:lle että DL-102:lle. RIAA:n virkaa toimittaa integroidun sisäinen MM-korjain.

Juhani
 
silmaauki sanoi:
Tosin ei tuo rasiakaan ole oma vaan lainassa. Mahtaisko Volta myydä sen mulle. :D

Eipä tuo nyt täysin mahdoton ajatus ole. Voisin kyllä ottaa vielä ainakin pikaiset tyypit kotona ennen kuin kokonaan luovun, josko se vaikka tällä kertaa toimisi. :D Ja saahan noita uusia koska vaan eikä ole pahan hintainen.
 
Hinkkanen sanoi:
Selvennetään vielä sen verran että step-up ei ole RIAA-korjain. Step-up siis nostaa MC-rasian jännitetason sopivaksi MM-etuselle. Sellainen toisin sanoen tarvitaan joka tapauksessa. Itselläni on tuommoinen step-up:

denon320_01.jpg


On sopivat asetukset sekä DL-103:lle että DL-102:lle. RIAA:n virkaa toimittaa integroidun sisäinen MM-korjain.

Juhani
Jep, oikeita termejä olisi hyvä käyttää heti alusta alkaen. Se helpottaa kummasti kommunikointia ja ymmärtämistä.

Tuollainen Denon on myynnissä sillä samalla myyjällä, jolla on se FR. Sitäkin tuossa jo hivenen ihmettelin Ebayssä.

Oletkos tuosta 320:n käytöstä ja siihen johtaneista valinnoista kirjoitellut jo jossain aikaisemmin?
 
Joo, piiri pieni pyörii...

Käytin tuota 103:sta ja Denonin step-upia viimeksi Thorens TD 160:n (varsi TP-16) kanssa. Vähän aikaa sitten myin sen pois ja ostin tilalle Kenwood KD-7010:n Mika K:lta, mutta siihen en ole vielä 103:sta asentanut. Sen sijaan soittelen tällä hetkellä Denonin DL-110 rasialla. Riaa-korjauksen hoitaa integroitu putkivahvistinvanhus Scott 299-B, jenkkipeli sieltä kultaiselta kuuskytluvulta.
 
silmaauki sanoi:
Wau! Mitkä kaiuttimet sulla on Scottin perässä?

Kaiuttimina on studio-Tannoyt 80-luvulta, Tannoy SRM 12X, 12" dual-concentric elementillä

SRM12X-thumb.JPG


Ja tuossa vielä kuva vahvistimesta

amp_scott_330.jpg


Kumpikaan kuva ei tosin omista yksilöistä, vaan netistä kaivettuja.
 
Hieno vintage kokonaisuus sulla. Nyt vasta harmittaakin ettei löydetty molemmille sopivaa ajankohtaa pikavisiitille.

Ja taikaisin varsinaiseen aiheeseen. Milläkohän kriteereillä tuohon FR:ään kannattaisi hakea rasiakelkkaa? Kai siinä sentään jotain kriteereitä on. Paino ja pituus varmaan lähinnä.

Toinen rasiakelkka vain helpottaisi kummasti noita rasiakokeiluja.
 
silmaauki sanoi:
Ja sitten vielä kuva päältä ilman levylautasta. Mikäköhän tuo yläosassa oleva hahlossa liikuteltava muovinipukka onkaan? Kutvonen sen mulle mainitsi, mutta sen mä unohdin.
index.php
Tänään otin koneen taas lähemmän tarkastelun kohteeksi kun sain postitse uuden rasian (AT440MLa ). Samalla sain selville mikä tuo hahlossa liikutettava muovinipukka on. Sillä säädetään varren palautusjousen jäykkyyttä, eli sitä kuinka rivakasti / laiskasti se varsi palaa lepoasentoon.

Samalla kun tuo pohja oli auki niin yritin selvitellä tuota varren korkeussäätöä. En pahus soikoon saa sitä liikkumaan mitenkään. Kun nimittäin siinä varren akselissa plintin pinnan alapuolella on levyhäkkyrä (joka taitaa kuulua tuohon palautusmekanismiin) joka on vain millin päässä plintistä. Enkä keksinyt keinoa saada sitä liikkumaan siitä alemmas. Hommaa vaikeutti suuresti yksi jämähtänyt ruuvi, jonka kanta meinasi mennä pyöreäksi. En siis päässy suoraan näkemään plintin alta siihen varren kiinnityspisteen alle. Pitää joskus myöhemmin palata asiaan kun on paremmat työkalut tuon ruuvin irrottamiseen (CRC tai vastaava).

Taisin tuossa aikaisemmin väittää että at95:lla se korkeus olisi tuollaisena passeli. Puhuin läpiä päähäni. Kyllä varsi pitäisi saada ylemmäs.

Kun en tiedä milloin tuota on mitenkään huollettu, niin pitäisi varmaan heittää jokunen tippa öljyä tuohon mootorin juureen (kuva yllä). Vaan en ollut huomannut kysellä / hankkia siihen sopivaa öljyä. Kelpaakos siihen ihan mikä tahansa ompelukoneöljy?
 
Sanokaas nyt viisaammat, että laitanko mä vain ompelukoneöljyä tuohon akselitapin juureen ja se on siinä? Kuvahan on tuossa yllä edellisessä viestissä.
 
Back
Ylös