Faktaa(ko) kaiuttimista?

OniJon

Käyttäjä
Liittynyt
5.11.2008
Viestejä
205
Kaupunki
Helsinki
Noniin Hifigurut, sanokaapa mielipiteenne ja korjatkaa virheet tai vääristymät. Tässä taannoin sain viestin, kuinka ollakkaan, youtubessa kaiuttimien ja äänen fysiikoiden "faktoista".
Syynä se että menin sanomaan yhdelle kaverille siitä että kaiutin, lähinnä bassopää, kannattaa olla ohutkalvoinen jotta se toistaa muutakin kuin tuminaa.
Tässä lainaus tuosta vastauksesta:

" A basic education for you on speaker physics and technology
Switch to a heavier duty subwoofer and you'll find out immediately that you're completely wrong.

The frequency reproduction of a speaker is determined by cone size, not material meaning, the smaller the inner circle of the cone, the more highs it reproduces and the larger the outer circle of the cone, the lower the frequencies it reproduces.

Therefore your bass frequencies are SLOW frequencies and your highs are FAST frequencies. For maximum projection and resonance of highs, you use a thin, small cone with minimal excursion because it needs to move fast. For maximum projection and resonance of lows, you use a thick large cone with a large excursion because it needs to move slow to accurately project these frequencies. With a small amount of excursion, your bass is in fact very inaccurate and the only benefit is a high end adding clarity and detail to your bass giving the IMPRESSION that it's cleaner and more precise but believe me, it absolutely isn't.

If you used a thick, large cone and surround with a large excursion to reproduce highs, they wouldn't be able to project properly now would they?
The EXACT same is true with lows and it's exactly what you're doing.

Paper speakers with accordion surrounds are quite simply the best overall performer. They can produce a good amount of highs, mids and lows but aren't truly designed to be dedicated to any specific frequency spectrum though they do have their own unique frequency reproduction curve which will determine what tones they will reproduce best.

Professional sound companies that still use paper woofers with accordion surrounds for subwoofer systems do so because they're ignorant and basing their systems on outdated technology and beliefs of the past. You'll find an awful lot of modern sound companies do in fact use thick coned subwoofers with large rubber surrounds and thick cones for their subwoofer systems in these modern times where we now understand the physics of sound far greater than we did 80 years ago which is the technology paper speakers like yours are still based on.

Still don't agree?
That's fine but you're wrong, this is absolute and the simple laws of Acoustic Physics.

Don't get me wrong, paper speakers tend to sound good and can deliver some very impressive bass but are truly outperformed acoustically in every way measurable by a subwoofer with a thick dense cone and large rubber surround with a vast excursion. But interesting enough, the VERY best cone material that exists no matter what frequencies you are reproducing isn't paper, it isn't silk, it isn't titanium, kevlar, polycarnonate etc.

The VERY best material for a cone is in fact solid wood.
Do some research on wood cone speakers, they're rare to find and expensive because they're difficult to produce but by far the very best.

Regards,

jON dEATH "
 

Robert Holmberg

Hifiharrastaja
Liittynyt
11.8.2006
Viestejä
754
Kaupunki
Raasepori
For maximum projection and resonance of lows, you use a thick large cone with a large excursion because it needs to move slow to accurately project these frequencies.

Kai ohut ja kevyt materiaali voi myös liikkua hitaasti? Pääasia kai on että se on tarpeeksi jäykkä jotta koko pinta-ala liikkuu mahdollisimman samanaikaisesti?

The VERY best material for a cone is in fact solid wood.

Tämä herättää kysymyksiä kuten miksi ja mikä puulaji? Balsa vai mahonki?
 

TapsaS

Käyttäjä
Liittynyt
5.8.2006
Viestejä
2 147
Morjens

En ole guru, enkä sitä faktaakaan tässä kertomassa kun sitä ei itse asiassa ole. Toki fysiikan lait pitävät täysin paikkansa mutta miten niiden toteutuminen matalia toistavassa kaiutinsysteemissä tapahtuu, on kovasti näkökulmasta kiinni. Haluaisin lähinnä korostaa asian kompleksisuutta ja monimuotoisuutta. Tätä samaa aihetta osittain sivuttiin omassa threadissani, jossa kuulutin 15" wooferin perään. Kannattaa sieltäkin katsoa.

Ymmärsin, että tässä keskustelussa puhuttiin ainoastaan subwoofereista, jolloin asia on hiukan toinen kuin woofereiden kanssa. Tarkoitan subwooferilla kaiutinta joka toistaa taajuudet n. 16 - 64 Hz:iä. Eli ainoastaan nuo pisimmät aallonpituudet. Tällöin ei kartion massasta ole haittaa. Nuo subtaajuudet kun syttyvät soittimistakin hitaammin pitkästä aallonpituudesta johtuen. Lisäksi noiden kanssa käytetään yleensä omaa dedikoitua vahvistinta, joissa näyttää usein olevan tehoa kW-luokassa. Tällöin on paras kartiomateriaali se, joka pystyy toimimaan mahdollisimman lineaarisesti halutulla teholla ja taajuudella. Vaikea asettaa toista kaiutinmateriaalia toisen edelle, koska kaikissa on varmasti hyvät ja huonot puolensa. Materiaalin painolla on muutakin merkitystä kuin liikkeellelähtökiihtyvyys. Sen kokonaispaino (liikuvien osien) vaikuttaa Fs:ään eli kartion resonanssitaajuuteen.

Kun saman kartion on tarkoitus toistaa ylempiäkin taajuuksia, woofer/midwoofer, homma tulee vielä kompleksisemmaksi ja jälleen faktat riippuvat paljolti elementin toistolle asetetuista tavoitteista. Täytyy muistaa, että dynaaminen kaiutinelementti on parhaimmillaankin melko epäluotettava laite muunnettaessa sähköenergiaa äänienergiaksi.

Toivottavasti tämä hiukan valottaa ilmiön monisyisyyttä.

t. Tapsa
 
Ylös