ESS Heil AMT, näistäkö diskantit huippukaiuttimiin?

SB AUDIENCE BIANCO-15OB350 bassot on hankittu, edelleen odottelen diskantteja USA:sta.

Joku oli käyttänyt 800 Hz jakotaajuutta ja kehui lopputulosta hyväksi 2-tie kaiuttimilla. Jos jakotaajuus olisi 1 kHz:n luokkaa, niin vaste olisi tasainen joka suuntaan. Uskoakseni särö ei tule olemaan ongelma normaaleilla äänenvoimakkuuksilla rivitaloasunnossa. Alla SB Audience 15" Biancon vaste.
1669018146479.jpg
 
Lynn Olsonilta tuli vastaan maininta HEIL amt diskanteista tässä ketjussa:
"https://www.diyaudio.com/community/...ng-treble-but-without-sibilance.190663/page-6"


"I find it interesting that the Lansing Iconic used a 800 Hz 2nd-order crossover between the HF system and the 15" paper-cone woofer. That was in 1936, and it's still an appropriate crossover point for a 15" woofer today - woofer tech has not really changed all that much. Well-chosen drivers in the 5~7" range can make it to 3~5 kHz, but not much above that. Whizzer cones buy more extension at the cost of a very rough mechanical crossover and nearly total breakup in the working range of the whizzer cone. (The Altec Biflex was a better solution for a mechanical crossover.)

Work with drivers as they are, not fantasy drivers made with imaginary diaphragm materials. Yes, diamond cone drivers would be nice, or drivers made with synthetic spider silk or buckytubes. All great materials for the Skyhook to outer space, once we get costs down and can manufacture it by the ton. But for now, we have paper, various plastics, and a variety of composites - although paper itself is a composite. Aluminum and magnesium cones are rigid in their working range, but have almost no self-damping, so they store a lot of energy in the breakup region.

So if you are using a 1" direct-radiator dome tweeter, and you care about sound quality more than polar patterns, use a crossover no lower than 2.5 kHz, with 3 kHz or higher a better choice. There are a handful of 1.4" or 1.5" dome tweeters, and these are good down to 1.6~2 kHz, but you have to accept gentle rolloffs above 15 kHz and increased HF directivity. The full-size Heil/AMT's are good down to 1.6~2 kHz, and have pretty good power-handling in the upper midrange region. Not cheap though. Real aluminum-foil ribbons (not stretched film), 4 kHz on up.

If you're using a horn with a mouth size as big as a 15" driver, or preferably bigger, than you can cross at 1 kHz or lower. In short, the appropriate choice of a crossover frequency is set by boring considerations of midbass cone size (which sets the frequency of the first breakup), and the power-handling/excursion limits of the HF driver. Steer a path between these two boundaries in order for the drivers to sound their best."


-Päätin vain vinkata jos mietit jakotaajuutta, 1.6~2 kHz tuntuu olevan Lynnin mielestä ok jos hakee mahdollisimman pientä sibilanssia. Muutenkin hyvä ketju aiheesta, ajattelin kokeilla noita oppeja omassa 2-tie protossani seuraavaksi..
 
Kiitos vinkistä. SB Audience 15" Biancon vaste on kyllä melko tasainen jopa 2 kHz:iin asti suoraan ja 30 asteen kulmaan. Jostain syystä ESS:t ovat edelleen seurannan mukaan matkalla (viim.tieto 28.10.), ehkä jumittuneet Suomen tulliin. Lähetetty USPS Prioritylla. Toivottavasti tulevat joskus perille.
 
Nämä taitavat olla lopullisesti hukassa. ESS:n asiakaspalvelu lupasi joulukuussa selvittää missä elementit ovat, mitään tietoa ei kuitenkaan ole tullut minulle asti. Myöhemmin eivät ole enää edes vastanneet sähköposteihin, eivät edes pyyntööni tehdä kysely paketista (International claim), jonka vain lähettäjä voi tehdä. PayPal:in kautta nyt mennyt tieto lähettäjälle, ehkä saan rahani takaisin.

Jos saan hyvityksen lähetyksestä, varmaan tilaan elementit uudelleen. Sen verran kiinnostavat ne ovat. Toki ideani 1. asteen suotimesta ei välttämättä toimi, koska diskanttivaste on googlaamiseni perusteella laskeva 8 kHz:n jälkeen ja 2 kHz kohdalla on korostuma. Muuten vaste näyttäisi tasaiselta 1 KHz:stä alkaen. Itse vierastan vasteen tasoittamista DSP:llä diskantin osalta.
 
On sama elementti, mutta näyttäisi tulevan sitä kautta tilattuna hieman kalliimmaksi kuin suoraan USA:sta, koska siellä on nytkin elementit tarjoushinnalla. Rahtikulut ja alv tekevät kyllä tuplasti lisää hintaa.

PayPal ilmoitti tänään, että lähettäjä on hyväksynyt hyvityspyyntöni ja saan rahani takaisin. Ehkä tilaan uudestaan ja toivottavasti paremmalla onnella...
 
^onhan noita nähty että tuleekin puolen vuoden päästä perille…
 
PayPal ilmoitti tänään, että lähettäjä on hyväksynyt hyvityspyyntöni ja saan rahani takaisin. Ehkä tilaan uudestaan ja toivottavasti paremmalla onnella...
Tilasin uudestaan. Dollarin arvo näyttää hieman laskeneen, joten rahtikin on halvempi kuin viimeksi.
 
Tilasin uudestaan. Dollarin arvo näyttää hieman laskeneen, joten rahtikin on halvempi kuin viimeksi.
Siellä oli tarjouksessa Heil AMT Mystery Box Bundle, jotka tilasin, ja tarjous näyttää olevan vieläkin voimassa. Mikä lie se mystery-laite, ehkä kuulokkeet.

Elementit olivat vihdoin saapuneet Suomeen ja tullasin ne tänään, nyt ainoastaan Suomen posti voisi enää hukata ne. Toivottavasti tulevat ehjänä perille.

Vähän laskelmaa malliksi hankinnastani niille, joita kiinnostaa tilata jotain eu:n ulkopuolelta:
287,95 € elementit
146,95 € rahti
104,37 € alv
2,90 € postin käsittelymaksu

Rahdin osuus n. 14 kg:n paketissa on ymmärrettävästi suuri.
 
Nyt on ESS:t haettu postista ja paketit purettu. Olivat pomminvarmasti pakatut, ei mitään pelkoa mahdollisesta rikkoutumisesta kuljetuksen aikana. Bonuksena oli mukana ESS-800 vastamelukuulokkeet, joista en vielä osaa sanoa mitäään. Tuntuvat kuitenkin mukavalta päässä ja ensi vaikutelma on muutenkin positiivinen.

Itse diskantit ovat kunnioitusta herättävän tuntuisia, joita tekee mieli käsitellä varoen - jo painonkin puolesta. Näitä en ole vielä kokeillut.

Nyt alkaisi olla ajankohtainen taas kotelon suunnittelu, joka muiden kiireiden takia on jäänyt taka-alalle. Hifitalosta on tulossa Audyn 33uF konkat ja mahdollisesti bassokin vaatisi 1 mH kelan, noin lähtökohtaisesti sopivan jakotaajuuden saavuttamisesksi. Ajatus oli ensin Äänilevy 2x15" tapainen kotelo dipoleille, mutta diskanttien nopeuden takia en ehkä upottaisi bassoelementtiä ja asentaisin diskantin hieman taaemmas ja bassoelementin melko ylös. Minulla ei toki ole kokemusta kaiutinsuunnittelusta muuta kuin Samu Sauraman pari luentoa Uraltonen tiloissa. Paljon tuli asiaa lyhyessä ajassa omaksuttavaksi.

Jos nyt tulisin toimeen 1. asteen suodolla ja ilman vaiheensiirtoa diskantin osalta, pääsisin mielestäni hyvin lähelle tavoitettani, josta on hyvä jatkaa. Jatkoa ajatellen tarvitsisin toki hieman enemmän tietoa kaiutinsuunnittelusta. Elementit siis ovat molemmat dipoleita, joten etulevyksi olenkin jo ostanut Bauhausin 28 mm mäntyistä 800x400 mm liimapuulevyä, niistä ajattelin aloittaa. Kiirettä minulla ei ole, ehkä jossain vaiheessa saan tehtyä pistosahalla bassoelementille reiän ja sitten ihmettelemään, miten saisi rakenteen tukevaksi ja painavan diskantin levyn päälle tukevasti.

Hyvät ideat ovat tarpeen ja tietenkin tervetulleita. Diskantin impedanssi pysyy käsittääkseni melko lailla 3.9 ohmissa kautta taajuusalueen, joten se ei tuone yllätyksiä. Basson resonanssitaajuus on 34 Hz ja siinä on tietysti impedanssi melko korkea, suodon ylärajaan asti impedanssi pysyy hyvissä lukemissa. Tuskin siis ongelmia putkivahvistimen kanssa kotikuuntelussa jakosuotimen tai tehontarpeen kannalta.
 
Vaihesiirto jakotaajuudella askarruttaa. ESS AMT elementistä löytyy aika vähän tietoa, oheinen tieto on pakkauslaatikosta:
ESS dipole.png

Alkuperäisen ESS AMT "GreatHeil" tiedot hieman vaihtelevat eri lähteissä. Hifisound ilmoittaa:
1679900205356.png
(Fs = 800 Hz)

ESS USA ilmoittaa taas mm.
RE: 3.9 ohms
SPL: 96 dB 1W/1m

Kuinka kaukana elementtien pitäisi/saisi olla pysty- ja vaakasuorassa tasossa, että 1. asteen jakosuotimella ei olisi havaittavaa vaihesiirtoa jakotaajuudella?

Bassoelementit tiedot löytyvät mm. Uraltonen sivulta https://uraltone.com/sb-audience-bianco-15ob350-open-baffle-350-watt-65-55mm-vc.html

EDIT: Tiedän, että 1. asteen suotimessa diskantti ei tarvitse 180 asteen vaiheensiirtoa (diskantin kaiutinjohdot kytketty toisinpäin), koska vaihesiirto on melko pientä. Mutta miten tulkitaan 1. asten suotimen arvot: ylipäästö +45 astetta ja alipäästö -45 astetta? Jos tulen toimeen pelkällä konkalla, niin vaihesiirto on siis 45 astetta? Miten korva erottaa tällaisen vaihepoikkeaman?
 
Viimeksi muokattu:
Monia varmaan kiinnostaa, että miltä ne ESS:n AMT:t kuulostavat. Ikävä kyllä, en ole vielä edes kokeillut. Niitä vastamelukuulokkeita ESS-800, jotka tuli ilmaiseksi mukana, olen kokeillut. Niissäkin on ilmeisesti sama amt-tekniikka. Äänenlaatu hifi-käyttöön ei mielestäni ole riittävä. Ero on kuin yöllä ja päivällä AMG K712 kuulokkeisiin verrattuna. Ja arvatkaapa kumman eduksi. Hyvin tehdyt kuulokkeet moneen menoon joka tapauksessa.

Koteloita olen yrittänyt väsätä aina kun on ollut mahdollisuus (ovat 50 km päässä rakennustyömaalla). Päädyin sittenkin upottamaan bassot. Diskantit tulevat kotelon päälle elementtien mukana tulleilla pitkillä pulteilla kiinni. Kotelo vaikuttaa hyvin tukevalta.

Kuten kuvasta näkyy niin liimapuulevyjen kanssa on ollut ongelmia. Tein etulevyt 28 mm paksusta 800 x 400 mm mäntyliimapuusta ja sivut vastaavasti 18 mm levystä. Levyt olivat vähän kieroja joka suuntaan (vaikka näyttivät hyviltä suojamuovin sisällä) eikä liimapuristimia ollut tarpeeksi, joten puukittiä pitää laittaa vielä ennen maalausta. Ja tulihan ensimmäistä kertaa elämässä opeteltua yläjyrsimen ja sähköhöylän käyttöä, sirkkelin käytön jätin osaavimpiin käsiin. Aukot on sahattu pistosahalla harppiohjaimen avulla. Pientä hiomista vielä on elementin aukoissakin kuten kaikkialla muuallakin. Laskin puuosien hinnaksi n. 80 €, joten ei tule suurta vahinkoa jos kotelot joutuu tekemään uudelleen. Jos teen kotelot uudestaan, teen nekin liimapuulevystä.

Menee varmaan vielä pari viikkoa ennen kuin saan kaiuttimet valmiiksi ja ensivaikutelman ESS:n amt-diskanteista OB-kaiuttimissa. Odotukset ovat itselläni korkealla.

IMG_2310.JPEG
 
Mielenkiintoinen projekti! Mielenkiinnolla odotan kommentteja tuosta diskantista, vähän itsekkin miettinyt kyseistä diskanttia tohon mun open baffle projektiin, mutta mulla tulis varmaan superdisuksi.
Minulla on tuo sama basso näissä omissa kaiuttimissa pienessä H-framessa, (20cm päätylevyt) noin 200Hz jaolla tuolle laajakaistalle. Soi kyllä hyvin ja ulottuvuutta löytyy riittävästi, vähän sijoittelusta riippuen 30Hz menee.
 
Kotelon viimeistely on vielä kesken muiden kiireiden takia, joten ajatukset pyörivät jakosuotimen suunnittelussa. Onneksi avuksi on netissä olemassa valmiita laskentataulukoita kuten http://www.apicsllc.com/apics/Misc/filter2.html.

Hieman kotelosta kuitenkin tässä vaiheessa. Se on aivan itse suunnittelemani oman sisäisen näkymykseni ja kaiutintuntemukseni perusteella. Sivujen ulkonema taakse on n. 10 cm etulevystä. Ehkä voisi tehdä vielä vaikkapa pyöreitä isoja reikiä sivuihin, jos sillä on merkitystä toiston kannalta. Pohjalle laitan Akustoflex huopaa kotelon kuminan estämiseksi (huomasin kumisemista etulevyä rummuttaessa, mutta kumina vaimeni heti kun kotelon siirsi maton päälle). Ehkä Akustoflexiä myös kaiuttimen taakse levyyn liimattuna. Kotelot näyttävät hyvin sopusuhtaisilta ja suorastaan näteiltä pohjamaalattuna. Hieman joudun vielä kittaamaan muutamaa kohtaa ja sitten puolihimmeää maalia päälle.

Olen yrittänyt löytää diskantista luotettavaa tietoa netistä (valmistajalta en saanut sähköpostiini vastausta) ja ilmeisesti luotettavin lähde on https://www.hifisound.de/Do-it-your...R-Motion-Transformer-Great-Heil-Selected.html. Siellä ilmoitetaan jakotaajuudeksi 1500 Hz toisen asteen suodolla. 1500 Hz sopinee hyvin myös bassolle, ehkä hieman alempi 1200 Hz olisi kuitenkin ihanteellisin.

Ajattelin kokeilla ensin pelkkää konkkaa diskantille ja tarvittaessa kelaa bassolle (1. asteen suoto). Toisen asteen suoto toisi lisää ajateltavaa sen suhteen, mikä olisi paras tapa toteuttaa jako. Laskennallisesti Linkwitz-Riley, Butterworth ja Bessel eroavat toisistaan taajuusvasteen tasaisuuden ja vaiheron suhteen. Bessel taitaisi taata parhaimman transienttien toiston.

Alla malli em. sivustolta konkkien ja kelojen arvoista 1500 Hz jakotaajuudella. Kokeilu eri suototapojen kesken ei oikein houkuta kelojen hintojen takia vaikka ainakin Uraltonesta niitä näyttää saavan melko halvalla. Ja se jatkuva säätö ja kuuntelu, paluu aikaisempaan, vertailu eri säätöjen kesken, monona kuuntelu vertailun helpottamiseksi kaiuttimissa eri suotimella ja lopuksi streona kuuttelu molemmista kaiuttimista samoilla säädöillä... Sitä se suotimen virittely taitaa kuitenkin olla, aikaa viepää ja hermoja raastavaa puuhaa. Hyvät vinkit ovat ehdottomasti tarpeen.

1682231166334.png
 
Aktiivi systeemi olisi testailun kannalta aika paljon kätevämpi vaihtoehto. Tuollasella laskurilla, kun laskee jakarin niin 100% varmuudella EI mene maaliin laakista. Tuossa jää liian paljon asioita huomioimatta. Bassokaan todennäköisesti ei tule pelittään ilman reipasta ekuttelua taikka vähintään ylemmän kaistan vaimentanista. Mitä jotain mittauksia netistä löysin niin vaste lähtee huoneessa tippumaan jo 100hz nurkilta melko jyrkästi. Hyvä tuuri pitää olla että menee alas asti jokseenkin tasapainossa.

Ehkäpä joku osaava avittais pikkusen ettet laita suotimiin aivan turhaan rahoja ja tee hommaa heti perään uudelleen.
 
  • Tykkää
Reaktiot: MPS
Aktiivi systeemi olisi testailun kannalta aika paljon kätevämpi vaihtoehto. Tuollasella laskurilla, kun laskee jakarin niin 100% varmuudella EI mene maaliin laakista. Tuossa jää liian paljon asioita huomioimatta. Bassokaan todennäköisesti ei tule pelittään ilman reipasta ekuttelua taikka vähintään ylemmän kaistan vaimentanista. Mitä jotain mittauksia netistä löysin niin vaste lähtee huoneessa tippumaan jo 100hz nurkilta melko jyrkästi. Hyvä tuuri pitää olla että menee alas asti jokseenkin tasapainossa.

Ehkäpä joku osaava avittais pikkusen ettet laita suotimiin aivan turhaan rahoja ja tee hommaa heti perään uudelleen.
Laskuriin pitäisi vähintään syöttää elementtien taajuus- ja impedanssivasteet suunnitellussa kotelossa jotta todellista lopputulosta voidaan edes lähestyä.
Pelkän sähköisen suodatuksen lasketa vie todennäköisesti harhaan. Sitten tulee tietenkin huomioida elementtien suuntaavuudet ja kaiutinkotelon vaikutukset. Tämän päälle vielä ne suunnittelijan tekemät kompromissipäätökset eli mistä tingitään ja minkä verran.
 
Kotelot on nyt maalattu ja seuraavaksi (typerä valintani) lyöntimuttereiden lyönti kotelon valmiisiin reikiin. Enpä tullut ajatelleeksi, että mitenköhän saan kaikki kohdistettua täysin kohdalleen kun elementtiin tulee tiiviste. Varmaan pelkät M6 ruuvit olisivat olleet parempi valinta. Odotellaan nyt rauhassa kuitenkin maalin kuivumista ja ehkä hieman paikkamaalausta muutamassa kohden.

Enpä malta olla laittamasta tähän Bingin tekoälyn luomaa runoa (tekijänoikeus?) OB-kaiuttimien paremmuudesta tavallisiin verrattuna :cool: Täytyy myös muistaa, että tekoälyn "mielipiteet" eivät ole ehdoton totuus asiasta. Tulee mieleen, että ehkä "tyyppi" ei tiedä mitään koko asiasta.

1682692563472.png
 
Kaiuttimet on nyt kasassa, jakosuotimena pelkästään 33 mkron konkka diskantille. Ensivaikutelma on positiivinen, lähes kaiken tyyppinen musiikki kuulostaa hyvältä. Diskantit vaikuttavat hyvin avarasointisilta ja läsnäolon tunne on käsin kosketeltava.

Totuttelen nyt kaiuttimiin pelkällä konkalla, myöhemmin virittelen jakosuodinta mahdollisesti lisää. Basso tuntuu hieman vaimealta mutta mitään kuminaa ei ole. Voisi sanoa, että olen ESS AMT dipoleihin tyytyväinen. Hyvä ostos! Testaan kaiuttimet joskus REW/ miniDSP umik-1:llä. Toistaiseksi luotan korviini enemmän kuin testiohjelmiin. Niistä sain aikaisemmin opetuksen, kun säädin av-vahistimen Audyssey:llä diskanttien toiston viivasuoraksi, eipä sitä rasittavaa ääntä kestänyt kuunnella. Myöhemmin opin, että säätö kannattaa tehdä vain 500 Hz:n taajuuksiin asti. Kaiuttimien diskantti ja keskialue kun oli jo valmiiksi hyvä (Q Acoucstics 3050i).

Diskanttien asennussarjan mukana on kumialusta, joka kallistaa diskanttia muutaman asteen taaksepäin. Diskantin yläreuna on minulla tasan metrin korkeudella.

Tein kotelot tarkoituksella vain bassoelementin levyiseksi, Samu Saurama kertoo Äänilevy-artikkelissa https://audiovideo.fi/opas/kaiutinrakennusohje-aanilevy-2x12-4x12-2x15-ja-4x15/ miksi hän teki niin. Olenkin aina mielessäni ihmetellyt, miksi Open Baffle -ratkaisuissa on ollut suosiossa mahdollisimman leveä etulevy.

EDIT: ESS AMT Heil diskantit näyttävän olevan jatkuvasti tarjouksessa, nyt https://essspeakers.store/collections/heil-amt/products/cinco-de-mayo-heil-amt-mounting-kit-bundle. Itse kun ostin ne, sain melko hyvät vastamelukuulokkeet kaupan päälle. Voin jo parin tunnin kuuntelun jälkeen suositella AMT-diskantteja hyvää äänentoistoa arvostaville, jos ne muuten sopivat ominaisuuksiltaan rakennettavaan kaiuttimeen. Toki ESS ei ole ainoa AMt-diskantteja valmistava yritys nykyään, vaihtoehtoja on useita.
IMG_2416.JPEGIMG_2418.JPEG
 
Viimeksi muokattu:
Niin mahtaako sieltä bassoa tulla ollenkaan ? Veikkaus että alapää loistaa lähes täydellisesti poissaolollaan. Tokkopa noiden keskinäinen sovitus sattuu ihan noin vaan kohdalleen pelkän konkan avulla. Ääntä sieltä varmasti ulos tulee, mutta kannattaa verrata myös johonkin valmiiseen kaiuttimeen. Jos sulla olisi joku ekvalisaattori nurkissa niin saisit pikkusen eloa noihin.
 
Back
Ylös