leino_antti
Käyttäjä
- Liittynyt
- 25.2.2007
- Viestejä
- 285
Paha sanoa mittaamatta kuinka paljon nuo vaikuttaa. Ainakin kanavatasapaino on potikoissa luvattoman huono siellä liu'un alapäässä. Mutta kuten sanottu se oheiskalusto vaikuttaa aikalailla, jos on hyvin suunniteltua tavaraa niin mikä ettei. Jos liuku on kokonaan auki niin silloin potikka kytkeytyy tulon rinnalle pienentäen ainoastaan tulopedanssia.
Bourns, Alps ja muut arvostetut potikkavalmistajat on varmasti maineestaan mielissään. Samoin kuin ne laitevalmistajat, jotka näitä käyttää laitteissaan ovat mielissään kun saavat mainostaa sanoilla "Alps Blue for volume control" tjsp. En minä sano, että nuo olisi huonoja potikoita, päin vastoin, ovat potikoiden parhaimmistoa, mutta se, että potikka ja passiivivaimennin on itsessään hyvin kökkö ratkaisu, on vaan aikalailla faktaa.
Mitä tulee digikertojiin niin en ole asiantuntija. Mutta koska yksinkertaisissa DAC-piireissä tuskin käytetään mitään floating point aritmetiikkaa (onkohan tää nyt oikea termi tähän?) niin kyllähän siinä periaatteessa resoa menetetään. Kaveri ratkaisi tuon powerDACissaan muistaakseni niin, että analogia puolella muutettiin vahvistusta 0 - -20dB tjsp. ja sitten digipuolella kerrottiin vaan 0-10dB jolloin reson menetys ei ole kovin paha ongelma ja myös kohinataso pysyy kohtalaisena.
Ja sitten jos puhutaan siitä DACin fyysisestä toteutuksesta niin kyllä se 24-bittiä on taitaa olla paksu bullshittiä. Nimittäin jos ulostulo on vaikka sen 2,1VRMS ja se on muunnettu 24-bittisestä datasta niin LSB on luokkaa 100nV jos nyt pikasesti laskin oikein. Eli siis pari viimestä bittiä hukkuu jo piirin analogia puolen kohinoihin ja piirilevyn traceihin. Puhumattakaan sitten varsinkin foorumeilla paljon puhutuilla DAC-kiteillä, joita netissä kaupataan, on tuo leiska tehty aivan päin persettä. Esim. on nähty niitä kittejä jossa on suoraan vedetty DACin ulostulosta koksulla signaalit toiselle kortille. Ja ihmetellään kun on musikaalista saundia...
-A
Bourns, Alps ja muut arvostetut potikkavalmistajat on varmasti maineestaan mielissään. Samoin kuin ne laitevalmistajat, jotka näitä käyttää laitteissaan ovat mielissään kun saavat mainostaa sanoilla "Alps Blue for volume control" tjsp. En minä sano, että nuo olisi huonoja potikoita, päin vastoin, ovat potikoiden parhaimmistoa, mutta se, että potikka ja passiivivaimennin on itsessään hyvin kökkö ratkaisu, on vaan aikalailla faktaa.
Mitä tulee digikertojiin niin en ole asiantuntija. Mutta koska yksinkertaisissa DAC-piireissä tuskin käytetään mitään floating point aritmetiikkaa (onkohan tää nyt oikea termi tähän?) niin kyllähän siinä periaatteessa resoa menetetään. Kaveri ratkaisi tuon powerDACissaan muistaakseni niin, että analogia puolella muutettiin vahvistusta 0 - -20dB tjsp. ja sitten digipuolella kerrottiin vaan 0-10dB jolloin reson menetys ei ole kovin paha ongelma ja myös kohinataso pysyy kohtalaisena.
Ja sitten jos puhutaan siitä DACin fyysisestä toteutuksesta niin kyllä se 24-bittiä on taitaa olla paksu bullshittiä. Nimittäin jos ulostulo on vaikka sen 2,1VRMS ja se on muunnettu 24-bittisestä datasta niin LSB on luokkaa 100nV jos nyt pikasesti laskin oikein. Eli siis pari viimestä bittiä hukkuu jo piirin analogia puolen kohinoihin ja piirilevyn traceihin. Puhumattakaan sitten varsinkin foorumeilla paljon puhutuilla DAC-kiteillä, joita netissä kaupataan, on tuo leiska tehty aivan päin persettä. Esim. on nähty niitä kittejä jossa on suoraan vedetty DACin ulostulosta koksulla signaalit toiselle kortille. Ja ihmetellään kun on musikaalista saundia...
-A