Esivahvistimen merkitys

pketola

Kaupallinen toimija
Hifiharrastaja
Liittynyt
5.8.2006
Viestejä
3 445
Kaupunki
Parkano
Cd soittimesta suoraan päätteeseen vai etunen väliin? Onko kokemuksia?

Itse olen ajanut päätettä suoraan cd soittimella, mm Proceed CDP ja Mark Levinson 390s. Etusiakin olen omistanut ML 26 ja ML 28, ja jossain välissä jopa Vincent etunen ennen nykysettiä, joka toimii molemmilla tavoilla etusen kanssa tai suoraan päätteisiin kytkemällä, McIntosh mcd301 ja C220.

Eli kumpi parempi tapa? ja nyt ei oteta huomioon muita ohjelmalähteitä, ainoastaan cd äänestä on kyse ja jotain keskustelua aiheesta olisi mukava käydä koska tiedän että molemmilla on kannattajansa.
 
Petri Ketola sanoi:
Cd soittimesta suoraan päätteeseen vai etunen väliin? Onko kokemuksia?

Itse olen ajanut päätettä suoraan cd soittimella, mm Proceed CDP ja Mark Levinson 390s. Etusiakin olen omistanut ML 26 ja ML 28, ja jossain välissä jopa Vincent etunen ennen nykysettiä, joka toimii molemmilla tavoilla etusen kanssa tai suoraan päätteisiin kytkemällä, McIntosh mcd301 ja C220.

Eli kumpi parempi tapa? ja nyt ei oteta huomioon muita ohjelmalähteitä, ainoastaan cd äänestä on kyse ja jotain keskustelua aiheesta olisi mukava käydä koska tiedän että molemmilla on kannattajansa.
Itse mieluiten käytän mahdollisimman pientä määrää kytkentöjä. Keep it simple. Eli mieluiten ajan soittimella suoraan päätettä. Tosin tällä hetkellä menee etusen lävitse koska nykyisessä soittimessa ei ole tasonsäätöä ja systeemissä on kiinni myös vinyylinvingutin sekä viritin.

t. jjahifi
 
Harvan Cd-soittimen gaini riittää oikeasti päätteelle. Etusen antama 10-20dB helpottaa ahdistusta.
Passivietuset ovat niin ikään jättäneet itsestään vähän "passiivisen" kuvan, ikään kuin dynamiikka latistuisi tai vääntö puuttuisi. Systeemisidonnaista epäilemättä, mutta mielestäni hyvä etunen on koko systeemin kulmakiviä.
 
Etusen myötä soundi seisoo tai kaatuu, totesi aikanaan eräs vanhan koulun mestari. Ei ihan perätön heitto, IMO.
 
Täysin systeemisidonnainen ja tarvelähtöinen juttu. Gainit riittää, mikäli soitin on suunniteltu alun perin ajamaan päätteitä (sovitus laitteiden välillä kunnossa, näin esim. bel cantossa).

Jos etunen on välttämätön vaikkapa vahvistamaan signaalia tai lisäämään inputteja, niin ok. Ei se kuitenkaan kykene "parantamaan" ketjun alkupäästä lähtevää signaalia, korkeintaan toimimaan jonkin asteen filtterinä.
 
jouni sanoi:
Tuon takana voipi kyllä seistä.

Ja varsinkin jos esivahvistin on erittäin iso, sen takana voi kyllä tehdä muutakin kuin vain seisoa.
 
Mun henkilökohtainen mielipiteeni on et hyvällä esivahvistimella päästään huomattavasti parempaan lopputulokseen mut rahaa se vie, itse ajanut joskus muinoin quadin päätettä quadin cd soittimella jossa oli etuaste ja täytyy sanoa et oli hyvin lattea esitys. cd soittimen etunen leikkasi kaiken dynamiikan ja teki äänestä muutenkin lattean.
 
Itse olen aina ollut suoran linjan kannalla, siis soittimesta suoraan päätteeseen. Edellinen soittimeni ML390s sisälsi laadukkaan tasonsäädön, valmistajan mukaan kytkentä lainattu 380s etusesta, eikä siinä sinänsä mitään vikaa ollutkaan.

Kun kokeiluun tuli McIntosh monopäätteet, ei pelittänyt alkuunkaan, lattea dynamiikkaköyhä soundi, siis aika tumpelo soundi, aikalailla verhoutunut keskialue ja suuri pettymys, ei ainakaan näitä vahvareita, ajattelin. Sitten otin peliin vielä Mäkkärin tuubietusen, ja soundi muuttui täysin, jopa Levinsonien välissä etunen toi jotain mistä ei enää voinut luopua.

McIntosh pääte ei kokemuksieni mukaan tunnu toimivan kunnolla ellei sitä ajeta kunnon etusella, taikka taitaa olla niin että mikään pääte ei toimi kunnolla ilman kunnollista etusta. Eli vaikka en olisi Levinsoneita Mäkkäriin vaihtanut, olisin jonkin huippuetusen väliin hommannut jokatapauksessa. Luulen myös että välipiuhatkaan ei ole niin kriittisiä etusen kanssa kuin suoran kytkennän setissä, mene ja tiedä...
 
Tawe sanoi:
Ja varsinkin jos esivahvistin on erittäin iso, sen takana voi kyllä tehdä muutakin kuin vain seisoa.

????...no, tietenkin riippuu siitä, mitä varten kukin on esivahvistimensa hankkinut :D. Koko täytyy valita sen mukaan. Sorry, Petri OT..
 
jparvio sanoi:
Täysin systeemisidonnainen ja tarvelähtöinen juttu. Gainit riittää, mikäli soitin on suunniteltu alun perin ajamaan päätteitä (sovitus laitteiden välillä kunnossa, näin esim. bel cantossa).

Jos etunen on välttämätön vaikkapa vahvistamaan signaalia tai lisäämään inputteja, niin ok. Ei se kuitenkaan kykene "parantamaan" ketjun alkupäästä lähtevää signaalia, korkeintaan toimimaan jonkin asteen filtterinä.

jparvio, perustuuko kommentti omaan kokemukseen vai mihin? Oletko kokeillut kunnon etusta? Myös ML390s oli suunniteltu kytkettäväksi suoraan päätteeseen, mainitsemasi sähköiset arvot oli kunnossa, mutta...
 
Kyllä tuossa asiassa minusta on systeemisidonnaisuutta mukana, kuten jo väitettiinkin. Ainakin aiemmin käyttämäni Electrocompaniet pääte tuntui pelittävän harvinaisen hyvin passiivisilla etuasteilla. Jos pääte on jollain tapaa riittävän herkkä niin esivahvistinta ei välttämättä edes tarvi kuin vaimentamaan signaalia ja antotason säätö soittimessa voisi ehkä hoitaa saman asian vähemmillä komponenteilla / kytkennöillä. Sitten taas epäherkillä päätteillä voisin kuvitella että esivahvistimen pitää nimenomaan vahvistaa signaalia.

Oma arvailuni on että etuaste voi toimia tietynlaisena puskurina signaalille erityisesti dynamiikan / transienttitoiston osalta, ehkei kaikki soittimet kuitenkaan "jaksa" ajaa kaikkia päätteitä oikealla tavalla. Voisin kuvitella että tyypillisen päätevahvistimen inputissa ja etuvahvistimen inputissa on sähköisestikin kuormana eroa? Etusen linjaotto voisi siis sähköisesti näkyä CD-soittimelle jotenkin päätettä helpompana kuormana. Etusessa on oma virtalähteensä komponentteineen ja sehän saattaa hoitaa tietynlaista linjatason signaalin "kondensaattorin" roolia signaaliketjussa eli eikö siten transienttipurskeet voisi tulla täydellisempänä läpi?

No tämä tämmöistä mutujargonia, korjatkoon kuka tietääkin jotain.
 
moi
toi passiivinen etuvahvistin on varmaan eniten systeemisidonnainen.mulla oli passiivinen etuaste varmaan 15 vuotta sitten.mielikuva mielessä ponneton basso ja muutengin semmonen ponneton saundi.
tein tossa vaihtokaupan ja sain samanlaisen etuvahvistimen mutta modattuna sisällä hopeakaapelia.
yllätys oli ,että muistikuvan huonoja asioita ei nyt ollutkaan kun kuuntelin sen kanssa.kuuntelin putkipäätteen kanssa mikä soi hieman diskanttivoittosemmin,kuin trankupääte .se soi niinkuin vähän harmaammin vaikea sanoa kumpi oli oikemmpi saundi.riippuu vähän musiikista kummasta pitää enemmän.

petrin kysymyseen suoraan cd vai etuasteen kautta,niin kauppiaathan kauppaa kohtuullisen kalliita cd soittimia,niin että osta semmonen voit hävittää etuasteen,ja ne ottaa sen vielä välirahana,eli hukkaamalla etuvahvistin niin saat jollakin kohtuuhinnalla cd soittimen,mutta ei kai se tarkota ,että cd soitin vois toimia hyvänä etuvahvistimena.itse olen sitä mieltä että etuvahvistin täytyy olla.

kun kattelee maailta erilaisia systeemejä ei mitään öky niillähän ei oo väliä rahasta kauppias kantaa laitteita talon täyteen.
tarkoitan kalliita mutta jonkinlaisella järjellä kasattuja systeemejä niin yli 90% löytyy etuvahvistin ei kai enemmistö voi olla väärässä.
itse en ole kokeillut suoraa ajoa cd kautta.
ter.reiska
 
Puhtaasti sähköiseltä kannalta ajateltuna esivahvistin voi toimia sovittimena ohjelmalähten ja pääteasteen välillä. Impedanssisovitus noiden välillä voi olla ei-optimaalinen ja kun hyvä esivahvistin luo sekä erittäin helpon kuorman soittimelle ajettavaksi että jaksaa ohjata päätevahvistinta vaivatta niin on selvää, että asiat sujuvat näin hyvin. Vastaavasti osassa soittimia antoaste pystyy ongelmitta riittävään virransyöttöön ja/tai pääteasteen otto ei kuormita juurikaan ja silloin ei erillistä etuastetta eli sovitinta välissä kaivata. Sitten kuuloaistiin vaikuttavia piirteitä voi siinä etuasteessa olla vaikka kuinka sen lisäksi, miten se mahdollisesti parantaa tai on parantamatta ohjelmalähteen ja päätteen sovitusta... On yksinkertaista ajatella, että suora linkki olisi se paras. Joskus vain sopivasti muokattu ääni onkin kivempi kuunnella :) .
 
moi
saurama kun kertoisit mistä sais sen oikean freferenssin,että pystyis vertaamaan suoraa cd-ääntä ja etuvahvistimen kautta tullutta oiska tommonen testi helppo järjestää,laitteistohan pitäs varmaan olla jotenkin tuttu.
ter,reiska
 
saurama sanoi:
Puhtaasti sähköiseltä kannalta ajateltuna esivahvistin voi toimia sovittimena ohjelmalähten ja pääteasteen välillä. Impedanssisovitus noiden välillä voi olla ei-optimaalinen ja kun hyvä esivahvistin luo sekä erittäin helpon kuorman soittimelle ajettavaksi että jaksaa ohjata päätevahvistinta vaivatta niin on selvää, että asiat sujuvat näin hyvin. Vastaavasti osassa soittimia antoaste pystyy ongelmitta riittävään virransyöttöön ja/tai pääteasteen otto ei kuormita juurikaan ja silloin ei erillistä etuastetta eli sovitinta välissä kaivata. Sitten kuuloaistiin vaikuttavia piirteitä voi siinä etuasteessa olla vaikka kuinka sen lisäksi, miten se mahdollisesti parantaa tai on parantamatta ohjelmalähteen ja päätteen sovitusta... On yksinkertaista ajatella, että suora linkki olisi se paras. Joskus vain sopivasti muokattu ääni onkin kivempi kuunnella :) .

Tuota "muokkaa ääntä" -filosofiaa en oikein ymmärää. Kun sähköisistä komponenteita on kysymys, johdot mukaan lukien, ne tekevät äänen jonkinlaiseksi. Koska ei ole olemassa naturel- vaihtoehtoa, vaikka niin että luemme uria silmillämme ja kuulemme sitten musiikin päässämme,
sähköistä "muokkasta" tapahtuu. Jos puhutaan musiikista, se "muokkaus" ei ole kiinni laitteistojen lukumäärästä vaan laadusta. Oman kokemukseni mukaan laitteiston musiikin toistokyky yleensä paranee kun aktiivietunen "muokkaa" musiikin sopivan kuuloiseksi.
 
ikis60 sanoi:
moi
saurama kun kertoisit mistä sais sen oikean freferenssin,että pystyis vertaamaan suoraa cd-ääntä ja etuvahvistimen kautta tullutta oiska tommonen testi helppo järjestää,laitteistohan pitäs varmaan olla jotenkin tuttu.
ter,reiska

Ehkä joku cd-soitin säädettävällä antoasteella + päätevahvistin ja niin, että tämä kombo on hyvin toimivaksi havaittu. Sitten siihen väliin tunkemaan etusta tai pelkkää kaapeliparia. Vaikea on sanoa, mikä on "oikea" ääni, parempi vain keskittyä etsimään itselleen hyvää...
 
Minun mielestä tämäkin asia on erittäin laitteistosidonnainen. Aikoinaan tullut testailtua XA50ES:n variable linjalähdöstä jos jonkunmoista päätettä. Joillakin parempi saundi, joillakin taas lattea äänikuva jne. Hirveän sidonnainen on kyllä laitteistoon, jotkut soi paremmin, jotkut huonommin. Hyvin yksinkertaista. Itse käytän esivahvistinta ihan siitä syystä koska omassa setissä hyvä ääni näin, ja monien laitteiden kytkentämahdollisuus. Se olikin sitten siinä. ;)
 
Janne sanoi:
Oma arvailuni on että etuaste voi toimia tietynlaisena puskurina signaalille erityisesti dynamiikan / transienttitoiston osalta, ehkei kaikki soittimet kuitenkaan "jaksa" ajaa kaikkia päätteitä oikealla tavalla. Voisin kuvitella että tyypillisen päätevahvistimen inputissa ja etuvahvistimen inputissa on sähköisestikin kuormana eroa? Etusen linjaotto voisi siis sähköisesti näkyä CD-soittimelle jotenkin päätettä helpompana kuormana. Etusessa on oma virtalähteensä komponentteineen ja sehän saattaa hoitaa tietynlaista linjatason signaalin "kondensaattorin" roolia signaaliketjussa eli eikö siten transienttipurskeet voisi tulla täydellisempänä läpi?

No tämä tämmöistä mutujargonia, korjatkoon kuka tietääkin jotain.
Tämän tyylistä ajatusmaailmaa minullakin olisi. Itse kyllä suurimman osan testailuista saanut aina paremman äänen etusen kautta. Kuten jo sanoin, laitteistosidonnaista, sitä juuri.
 
Back
Ylös