Esittelylevyehdotuksia liikkeeseen?

Tawe sanoi:
holpoti, kun tuolit on löytynyt, voidaan alkaa miettiä millaista värimaailmaan liikkeeseen tulisi hakea, sitten pintamateriaalit, nimiehdotuksia... :-D

:D

Ja asut pitäisi myös valita!
Ehdotan peribrittiläistä golf- asua ruutuhousuineen :)
 
tarmo ojanen sanoi:
Eräs jazzfriikki kävi H:gin keskustassa sijaitsevassa liikkeessä hifiostoksilla. Sanoi vilaisseensa levyvalikoimaa, kommentti oli, että "täyttä paskaa"

No melkein samaa mieltä itse olen demolevyjen tarjonnasta liikkeissä ja foorumeillakin. Joka paikassa samat levyt joita joku on suositellut - ei viitsitä itse nähdä vaivaa ja kuunnella. Ehkä hifiharrastus laitteita vaihdellessa vie aikansa.
No mutta, olisi se hienoa jos jossain olisi liike josta sanotaan " siellähän soi ihan erilainen musiikki"
Tämä nykyinen muniinpuhaltelu meininki kun ei oikein nappaa.

Nythän on niin, että jos liikkeeseen eksyy on pakko olla omat levyt mukana. Voisihan se olla toisinpäinkin. En usko, että joku vakavasti musiikkin suhtautuva ilostuu nähdessään krallit, duket sun muut - arvokasta settiä kuuntelemaan tullessaan. Laitteita kyllä kehutaan maastataivaaseen ja sitten heitetään keskikertaista massojen hyväksymää musiikkia soittimeen.
Klassisella puolellakin voisi unohtaa ne iänikuiset paukuttelulevyt.

Tässä olisi yksi linkki, oikein nykypäivän pawanssoppia. Harmi kun tuota aloitusbiisiä ei pääse koneelta kuulemaan.

http://www.ayler.com/ ja sieltä aylCD-030

Jos liikkeiden esittelylevyvalikoima tehtäisiin jazzfriikkien mieltymyksen mukaiseksi niin luultavasti suurin osa muista asiakkaista olisi sitä mieltä, että valikoima on "täyttä paskaa". Paras kai olisi, että esittelylevyvalikoima olisi mahdollisimman monipuolinen, jokaiselle jotain. Mitä erikoisempi musiikkimaku itsellä on, sitä harvinaisempaa, että liikkeen levyistä löytyisi jotain itselle mieluista. Tuo nyt on ihan luonnollista.

Siinäkään ei ole minusta mitään valittamista, että hifiliikkeeseen "on pakko" mennä omat levyt mukana. Minusta on ihan luonnollista ottaa omat levyt mukaan. Niillä arviointi onnistuu parhaiten. Tietysti on ihan mukava jos lisäksi liikkeen levyistä löytyy jotain mielenkiintoista kuunneltavaa.

En myöskään osaa nähdä mitään yhteyttä laitteiden kehumisen ja "keskinkertaisen massojen hyväksymän" musiikin välillä. Jotenkin lauseessa haiskahti ummehtunut elitistisyys. Ilmeisesti hyvillä laitteilla saisi kuunnella vain "änkyräjatsia". :-\
 
Mutta ehdottomasti myös änkyräjatsi pitää toistua nautittavasti! Oli muuten hauskoin termi mitä olen vähään aikaan kuullut :D Ehkä Tarmo on vähän eri mieltä mutta uskoisin ettei hifisteillä ole ongelmia löytää sitä tuttua mielimusiikkiaan, ongelma on löytää se mielimusiikki mitä ei ole vielä kuullut :)

Minusta liikkeessä pitää olla ääripäästä toiseen levyjä, eli kazakhstanilaista kansanlaulua, euroviisuja, black metallia ja drum and bassia. Joka tyylilajista löytyy niitä hyvin äänitettyjä levyjä, minusta on ehkä turha huonosti äänitetyllä levyllä vertailla laitteita? Vaan miten lienee tämän tune dem filosofian kanssa...

Ehkä nykyaikainen liike tarjoaa julmettua valikoimaa kovalevyserveriltä ja mahdollisuuden käräyttää mielikappaleensa lennosta CD-RW levylle kuuntelua varten... ;)
 
Tawe sanoi:
holpoti, kun tuolit on löytynyt, voidaan alkaa miettiä millaista värimaailmaan liikkeeseen tulisi hakea, sitten pintamateriaalit, nimiehdotuksia... :-D

Tuoleiksi Recarot ja 4-piste turvavyöt kiinni ettei karata. Seiniin tulee 7 kerrosta purppuraa takuumusikalista akustiikkamaalia ja nimeksi "Ihmehifi Oz".
 
holpoti sanoi:
Niin ja päälle vähän irlantilaista kansantanssia.
Kädet tiukasti housunsaumassa ja jalalla koreasti :D

Esittely-DVD:n pitää tietenkin sisältää kunnon kuvauksia Skotlannin liigan jalkapallo-otteluista sekä tukinheittokisoista. :D

Mutta vakavasti: kunnollisia orkesterilevytyksiä SACD-formaatissa, samoin jazzia SACD-formaatissa, kannattaa hankkia esittelyyn. Telarcilla on loistavia tapauksia... 8)

t. jjahifi
 
ahaapalainen sanoi:
Jos liikkeiden esittelylevyvalikoima tehtäisiin jazzfriikkien mieltymyksen mukaiseksi niin luultavasti suurin osa muista asiakkaista olisi sitä mieltä, että valikoima on "täyttä paskaa". Paras kai olisi, että esittelylevyvalikoima olisi mahdollisimman monipuolinen, jokaiselle jotain. Mitä erikoisempi musiikkimaku itsellä on, sitä harvinaisempaa, että liikkeen levyistä löytyisi jotain itselle mieluista. Tuo nyt on ihan luonnollista.

Siinäkään ei ole minusta mitään valittamista, että hifiliikkeeseen "on pakko" mennä omat levyt mukana. Minusta on ihan luonnollista ottaa omat levyt mukaan. Niillä arviointi onnistuu parhaiten. Tietysti on ihan mukava jos lisäksi liikkeen levyistä löytyy jotain mielenkiintoista kuunneltavaa.

En myöskään osaa nähdä mitään yhteyttä laitteiden kehumisen ja "keskinkertaisen massojen hyväksymän" musiikin välillä. Jotenkin lauseessa haiskahti ummehtunut elitistisyys. Ilmeisesti hyvillä laitteilla saisi kuunnella vain "änkyräjatsia". :-\

Änkyräjazzinystävällä on tuo musiikkimaku monesti hieman laajempikin, tälläkään osastolla ei mennä yleensä siitä missä rima on matalin.

Esimerkkinä vaikka erinomainen Rabih-Abou Khalil. Noilla Enjan levyillä on hifistellekkin tarjottavaa, hyvien saundien muodossa ja muille musiikin.

Laitteiden kehumisen ja huonon musiikin yhteys piilee siinä ristiriitaisuudessa jonka se luo.

http://www.enjarecords.com/bio.php?artist=Rabih Abou-Khalil
 
tarmo ojanen sanoi:
Laitteiden kehumisen ja huonon musiikin yhteys piilee siinä ristiriitaisuudessa jonka se luo.

Kuka sen huonon musiikin oikein määrää ja missä?
 
alspe sanoi:
Kuka sen huonon musiikin oikein määrää ja missä?

Varmaankin jokainen ja ihan tykönään. Siksipä sopiva ja erityisesti musikaalinen testimusa on aina kuuntelijan itse mukanaan tuomaa.
 
pirkka sanoi:
Varmaankin jokainen ja ihan tykönään. Siksipä sopiva ja erityisesti musikaalinen testimusa on aina kuuntelijan itse mukanaan tuomaa.

Niimpä. Jokainen pitää sen omana tietonaan kun on mielestään huonoa musaa kuullut, mutta nyt on sellaista lässytystä, että "huonon musiikin kuutelijat älkööt tarkkailko/arvostelko laitteiden sointia". Mun puolesta saa testailla vaikka E-typellä, ei liikuta mua.
 
alspe sanoi:
Kuka sen huonon musiikin oikein määrää ja missä?

Huono musikkihan on tehty sitä simälläpitäen, että se myy. Taiteellisesta panoksesta ei juurikaan voida puhua. Suurilla myyntiluvuilla kun ei ole paljoakaan tekemistä musiikin "hyvyyden " kanssa.
Muuten aika yhtenäinen tuo "musiikkimaku" harrastajilla on, näköjään. Tanskalaisella foorumillakin kun pyörii samat levyt kuin täällä. Sanokaapas joku mistä se johuu?
 
Minusta se johtuu yksinkertaisesti siitä, että tietyt harvat artistit ovat onnistuneet levytyksissään yhdistämään ansiokkaasti ÄÄNELLISET elämykset hyvään MUSIIKKIIN. Monestihan kuulee hyvää musiikkia mutta harvoin tulee vastaan levyjä joissa huomio kiinnittyy hyvään äänitykseenkin.

Voidaan siis ehkä perustellusti sanoa että jo "hifistimusiikki" on jo itsessään musiikin marginaaliryhmä. Siten ehkä Tarmon kuuntelema musiikki on jo marginaaliryhmä marginaaliryhmän sisällä?

Riippuu tietysti rankasti musiikkimaustakin kuinka usein, joillakin on helpompaa ja populäärimusiikin ystävillä vaikeampaa. Musiikki on kieltämättä paskaa, koska toisten paska haisee aina pahemmalta kuin oma.
 
tarmo ojanen sanoi:
Huono musikkihan on tehty sitä simälläpitäen, että se myy. Taiteellisesta panoksesta ei juurikaan voida puhua. Suurilla myyntiluvuilla kun ei ole paljoakaan tekemistä musiikin "hyvyyden " kanssa.
Muuten aika yhtenäinen tuo "musiikkimaku" harrastajilla on, näköjään. Tanskalaisella foorumillakin kun pyörii samat levyt kuin täällä. Sanokaapas joku mistä se johuu?

Mitä pahaa siinä on, että joku myy. Eihän se myytävyys tee kappaleesta, tai musiikkikokonaisuudesta vähemmän taiteellista.
 
holpoti sanoi:
:D

Ja asut pitäisi myös valita!
Ehdotan peribrittiläistä golf- asua ruutuhousuineen :)

Olen eri mieltä. Alaston myyjä on päivän sana! (kirjoitan tätä viestiä vain sukat jalassa.)

Musiikiksi Marilyn Mansonia ja Merzbow:ta. :)
 
Dream Theaterilta löytyy varsin mallikasta esittelymateriaalia kautta koko tuotannon, etenkin levyiltä Awake sekä Images and Words. Molemmilta levyiltä löytyy mukavasti raskaampaan kallellaan olevaa materiaalia, jossa soitanta on todella tasokasta. Esimerkkinä voitaneen mainita kappaleet Erotomania ja Under a Glass Moon.

Näin metallimiehenä sydäntä lämmitti huomata, että esim. Jyväskylän Audiocenterissä oli jossain vaiheessa Awake levy kuunneltavissa.
 
seppo kaksonen sanoi:
Mitä pahaa siinä on, että joku myy. Eihän se myytävyys tee kappaleesta, tai musiikkikokonaisuudesta vähemmän taiteellista.

Ai ei tee vähemmän taiteellista. Minusta taiteellisuus ja myyntimäärät eivät kulje käsi kädessä, ainakaan jazzin suhteen. Klassinen on eri juttu.
Oletko koskaan miettinyt mistä johtuu, että joitakin helmiä joutuu etsimään kissojen ja koirien kanssa. Lisäksi vielä maksamaan niistä maltaita. Levyn ilmestymisestä on voinut mennä vuosia.

Olisiko sillä mitään tekemistä tämän kanssa, että musiikinkuluttajat ostavat suurimmaksi osaksi levynsä, toisten suosituksien, levyarvioden ja listojen perusteella. Näin jäävät ehkä ne taiteellisemmin ja kunnianmoisemmin tehdyt levyt ostamatta. Kun monikaan ei ole hiffannut niitä ja niiden arvoa silloin kun ne julkaistiin.

Näkeehän tuon täälläkin. Puupäille jazzia ketjuhan oli kuin suoraan Amazonin nettikaupasta kopioitu. En sano että eikö tuolla muutama hyväkin levy mainittu - suurin osa oli kuitenkin menneen talven lumia. Mutta ehkä 30v päästä tämän päivän avant-garde freejazz onkin kova sana ja levyjä etsitään kissojen ja koirien kanssa- kovaan hintaan tietysti.
 
tarmo ojanen sanoi:
Näkeehän tuon täälläkin. Puupäille jazzia ketjuhan oli kuin suoraan Amazonin nettikaupasta kopioitu. En sano että eikö tuolla muutama hyväkin levy mainittu - suurin osa oli kuitenkin menneen talven lumia.

No vaikket puupäitä neuvonut aikanaan niin kuka jazzlaulaja sitten ei ole "menneen talven lumia"?

Onko sulla nuo 2 uusinta Rabihin levyä, ovatko yhtä hyviä kuin "Cactus" ja "Morton"?
 
Back
Ylös