Soundin uusin numero tömpsähti näytenumerona postiluukusta. Lehdessä oli esim. juttu kymmenestä unohdetusta suomilevyaarteesta. Yksi jutun levyistä oli mm. Wigwamissa vaikuttaneen kosketinsoitinvirtuoosi Esa Kotilaisen levy Ajatuslapsi vuodelta 1977. Kyseessä on legendaarinen suhinaklassikko jota itsekään en ole koskaan kuullut ja muistaakseni nähnytkin vain kerran-pari jonkun divarin seinällä hirmuhintaan. Soundin jutussa oli levystä muutama hämmentävä seikka.
Jutussa todetaan ettei lopputulos vastannut täysin Kotilaisen odotuksia. Ensinnäkin äänittäjä oli melkoisen pihalla siitä mitä oltiin tekemässä. Mutta tämä oli vasta pikkuongelma. Suurempi este onnistuneelle lopputulokselle oli Ruotsissa tehty kaiverrus. Näin Kotilainen: "Tuli siihen ihan selkeitä kompromissejakin, paljolti tekniikasta johtuneita. Kun vinyyliä kaiverrettiin Ruotsissa, se laite ei yksinkertaisesti pystynyt toistamaan kaikkia asioita masternauhalta. Olin vääntänyt yhteen kohtaan niin rajut bassot ARP:ista, että neula rupesi pomppimaan."
Ja toinen: "Loppu meni myös uusiksi. Alkuperäinen idea oli päättää levy nousevaan sävelkulkuun, joka päätyy kuulorajan yläpuolelle kohoavaan kolmisointuun. Siitä kaiverrussysteemi meni ihan sekaisin ja loppu oli pakko feidata eli tavallaan vesittää. Silloinen teknologia ei pystynyt toteuttamaan ajatustani." Kirjoittaja Pekka Laine onkin sitä mieltä että levy pitäisi julkaista uudelleenmasteroituna, enemmän Kotilaisen alkuperäistä ideaa vastaavana.
Melkoisen hämmentävää tekstiä, itselleni ainakin melkoisia uutisia. Olen nimittäin kuvitellut, että Ruotsissa oli tuohon aikaan huippukaiverrussysteemit mutta eikö sitten ollutkaan? Eikös Zeppelinkin käynyt Ruotsissa äänittämässä? Oliko sittenkin niin että vain äänityspuoli oli Ruotsissa huippua mutta kaiverrussysteemit eivät olleet?
Toinen kysymys: missä ylipäänsä menee vinyylin raja formaattina matalien taajuuksien osalta - olettaen että sekä äänityssysteemi että kaiverrussyteemi on absoluuttista huippua? Millä taajuuksilla neula "rupeaa pomppimaan" - itse en ole koskaan missään moiseen törmännyt. Kuinka matalia taajuuksia ylipäänsä voidaan realistisesti vinyylille kaivertaa? Tuolla väitetään että seitsemästä hertzistä alkaen mutta sellaistakin olen lukenut että moinen väite on puppua:
http://www.recordtech.com/prodsounds.htm
Mikä on totuus?
Jutussa todetaan ettei lopputulos vastannut täysin Kotilaisen odotuksia. Ensinnäkin äänittäjä oli melkoisen pihalla siitä mitä oltiin tekemässä. Mutta tämä oli vasta pikkuongelma. Suurempi este onnistuneelle lopputulokselle oli Ruotsissa tehty kaiverrus. Näin Kotilainen: "Tuli siihen ihan selkeitä kompromissejakin, paljolti tekniikasta johtuneita. Kun vinyyliä kaiverrettiin Ruotsissa, se laite ei yksinkertaisesti pystynyt toistamaan kaikkia asioita masternauhalta. Olin vääntänyt yhteen kohtaan niin rajut bassot ARP:ista, että neula rupesi pomppimaan."
Ja toinen: "Loppu meni myös uusiksi. Alkuperäinen idea oli päättää levy nousevaan sävelkulkuun, joka päätyy kuulorajan yläpuolelle kohoavaan kolmisointuun. Siitä kaiverrussysteemi meni ihan sekaisin ja loppu oli pakko feidata eli tavallaan vesittää. Silloinen teknologia ei pystynyt toteuttamaan ajatustani." Kirjoittaja Pekka Laine onkin sitä mieltä että levy pitäisi julkaista uudelleenmasteroituna, enemmän Kotilaisen alkuperäistä ideaa vastaavana.
Melkoisen hämmentävää tekstiä, itselleni ainakin melkoisia uutisia. Olen nimittäin kuvitellut, että Ruotsissa oli tuohon aikaan huippukaiverrussysteemit mutta eikö sitten ollutkaan? Eikös Zeppelinkin käynyt Ruotsissa äänittämässä? Oliko sittenkin niin että vain äänityspuoli oli Ruotsissa huippua mutta kaiverrussysteemit eivät olleet?
Toinen kysymys: missä ylipäänsä menee vinyylin raja formaattina matalien taajuuksien osalta - olettaen että sekä äänityssysteemi että kaiverrussyteemi on absoluuttista huippua? Millä taajuuksilla neula "rupeaa pomppimaan" - itse en ole koskaan missään moiseen törmännyt. Kuinka matalia taajuuksia ylipäänsä voidaan realistisesti vinyylille kaivertaa? Tuolla väitetään että seitsemästä hertzistä alkaen mutta sellaistakin olen lukenut että moinen väite on puppua:
http://www.recordtech.com/prodsounds.htm
Mikä on totuus?