Minusta toiston tulisi rajautua kuten livetilanteessa puheääni tai akustiset soittimet. Ne rajautuvat kokemukseni ja mielikuvani mukaan "pehmeästi". Joskus olen kuullut esimerkiksi d-luokkaisia [halpoja?
] vahvistimia käyttävien aktiivitarkkailukaiuttimien rajautuvan jotenkin erilailla, mitä kutsuisin "kovaksi rajaukseksi". Käyttämässäni parturissa voi pyytää niskaan kovan tai pehmeän tukanrajauksen siellä käytetyn sanaston mukaisesti. Toinen rinnastus voisi olla seuraava kuva:
"Kova rajaus" (vas.) on kuin selkeä viiva, kun taas "pehmeää rajausta" (oik.) kuvaisi vesivärisiveltimellä tehty jälki. Havainnnollistaminen tuossa on luonnollisesti kärjistetty. Ehkä tämäkään asia ei ole on-off, vaan siinä on aste-eroja.
Selkeässä rajauksessa on vaikea osoittaa minkään olevan väärin, mutta kokemustasolla jokin ei tunnu toimivan. Joku taisi toisaalla käyttää ilmaisua, että ääni kuulostaa "liiankin hyvältä" ts. ehkpä liiankin selkeältä. Mutta ei kentien luonnolliselta tai aidolta, vaan ehkä kliiniseltä, "konemaiselta" tai "keskusradiomaiselta", joskus jopa "kylmältä" tai "kolkolta". Enemmän tulee mieleen sana "äänentoisto" kuin "musiikin toisto".
Itse koen, että omista Harbeth-kaiuttimista esim. laulu ja akustiset soittimet rajautuvat pehmeämmin ja samalla luontevammin ja koskettavammin. "Pehmeä rajaus" on mielestäni eri asia kuin että toisto olisi kauttaaltaan "pehmeää", esim. liian tummasointista, pyöreää, sumeaa, tumppua tms. Pehmeämmin rajautuva toistokin voi olla ilmavaa, erottelevaa, skarppia, dynaamista, soinnikasta, heleää yms.
Voi yrittää miettiä, voiko asiaa liittää mihinkään tekniseen tai akustiseen seikkaan. Heijastaako esim. edellä viitattu tarkkailukaiutin setin alkupään toistovikoja tai pikemminkin omaa kutsumustaan monitorina? Vai kentien d-luokan ominaissointia (vs perineteinen a-luokka)? Tai vaihteleeko ilmiö samallakin laitteistolla äänitteestä tooiseen? Tai onko kyse esim. kovan huoneakustiikan aiheuttamista epätoivottavista heijasteista, jotka synnyttävät säröä, joka kuuluu äänen pintakovuutena? Onko kyse toiston taajuustasapainosta, esim. aladiskantin/yläkeskialueen korostumasta? Tai jostakin muusta? Miksi tällainen ehkä kliseisesti yhditetään joskus vieläkin "digitaalisuuteen" "analogisen" vastakohtana? Vai olisiko niin, että pehmeä rajaus heijastaa jotakin miellyttävänä koettua (harmonista?) särökäyttäytymistä, esim. trasistori vs putkisaundi?
Oli miten oli, itse olen enemmän mieltynyt tuohon pehmeään rajautumiseen, koska koen sen luonnollisempana ja miellyttävämpänä, ja sitä(kin) tulee kuunneltua toistoa mieltäesssä. Itse kuuntelen enimmäkseen akustista musiikkia, ja ehkä asialla on siinä merkitystä enemmän kuin jossakin muussa genressä?